Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Talparocker

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Bericht door Talparocker » 15 feb 2015, 23:32

Ronny,
Als ik dat allemaal zo zie, dan bekruipt mij de gedachte "zie maar dat je niet kapot gewerkt bent vooraleer je er zelf van zult kunnen genieten".
Hoed af voor alles wat je daar aan het realiseren bent, het is kennelijk een werk van lange adem, maar zie dat je je zelf er niet in veraloppeert :wink: .
"An amazing, awesome, pumping powerhouse of a filter, with zero airlift".

Beter één dikke knuppel in het hoenderhok gooien dan tien voetzoekertjes in de menigte.

mario1

Bericht door mario1 » 16 feb 2015, 07:00

Mooie werken welke je laat zien Ronny.
Ik ben benieuwd om het totaalplaatje te zien nadat alles is afgewerkt.

Ronny V

Bericht door Ronny V » 22 feb 2015, 01:20

Hay,

Nog maar eens proberen een :Update: te plaatsen. Ondertussen is het augustus 2014 en mag er ook eens geprofiteerd worden van enkele dagen (onbetaald) verlof. De ideale manier om een beetje aan de vijver verder te werken.
Zoals reeds eerder aangegeven in het topic had ik vernomen dat twee bodemdrains voor een inhoud van 40 m2 een beetje te weinig is en werd dan maar besloten om nog drie zijdrains bij te plaatsen. Eentje in de achterwand en eentje in beide zijwanden betrekkelijk dicht aan de voorkant.

En voila, we konden weer puttekes graven. ;cool;

48777

U raad het al, daar zijn de steentjes weer :dash:

48778

Aan de linker zijde een iets bredere geul. daar komen namelijk drie afvoerbuizen in terecht: een zijdrain, een drijfskimmer en een regenwaterafvoer.

48779

Inmiddels is de vijver weer leeg gepompt en is er opnieuw droogzuiging geplaatst. De plaatsen waar de boringen voor de doorvoeren moeten komen dan maar goed uitgemeten en afgetekend.
In de achterwand één zijdrain en twee retouren.

48780

In de linker zijwand één voor een zijdrain en de dichtste bij de hoek voor de drijfskimmer. Aan de rechterzijde één voor de zijdrain.
Er is gekozen voor een drijfskimmer gezien de vijver een stuk boven het maaiveld uitsteekt en rekening houdende met de retouren in de achterzijde en de windrichting zou een zijskimmer volledig in het zicht komen op het terras en ook vanuit de woning.

48781

In de voorzijde zijn ook drie boringen afgetekend om verlichting te voorzien.

48782

De boorapparatuur voor de te klaren klus. Dit is tot nu toe het enige karwei die niet zelf werd verricht maar door een klant van mij. Mits een fantastische regeling (t'was trouwens zijn voorstel) kon ik daarvoor geen machine huren.

48783

De meest passende klokboor was iets groter dan de flens van de doorvoer. Dan maar een lijntje aftekenen om het machien in te stellen.

48784

Op deze manier is het echt kinderspel, als in de boter en zeker ook recht en haaks. En eerlijk gezegd, door het vele betonijzer dat werd gebruikt vreesde 'k een beetje voor griperen met een handmachine en een eventuele terugslag op m'n polsen. :oops:

48785

De zijkant voor skimmer en zijdrain.

48786

De achterwand voor zijdrain en de twee retours.

48787

De voorkant voor de verlichting. De boringen in beide zijkanten zijn hier ook zichtbaar.

48788

De buitenste boring rond ieder gat is maar één cm diep geboord, genoeg om de bepleistering weg te kappen zodat de doorvoeren na plaatsing egaal zitten met de wand.
De plaatsen van de schroefnoppen (achterkant doorvoerflens) dan bepaald en weg geboord.

48789

Alle doorvoeren op voorhand klaar gemaakt precies op lengte om achteraf de afvoer leidingen op te monteren/lijmen. Voor de skimmer werden in de doorvoer de stootblokjes weggefreesd en is een buis uit één stuk dwars doorgeschoven. Met lijm eraan was het toch serieus duwen om hem op de plaats te krijgen waar ik wilde. Met het volle gewicht erop just gelukt voor de lijm geen beweging meer toe liet.
De doorvoeren dan met overvloedig Tec7 in de wanden geplaatst.

48790

Gezien de boring van de gaten iets groter was, was precieze plaatsing kwa hoogte en verte van de hoeken nog mogelijk. :good:

48791

Aan de buitenkant spietjes geplaatst voor droging. Achteraf de resterende opening opgespoten met Aquaswell.

48792

De buiskes of beter de kabel doorvoeren voor de verlichting in de voorkant.

48793

Gezien de boring iets groter was dan de flens van de doorvoeren was er rondom een gleuf. Deze mooi afgeplakt en opgespoten en vlak afgestreken met Tech7.

48794

Let in de hoek op het buisje waar de skimmer zal worden op gemonteerd.

48795

En ja hoor, bij het plaatsen is er wel goed opgelet dat ze zitten zoals ik het wou. 'k Zou er mij aan ergeren moesten de vijskes niet mooi horizontaal of verticaal tegenover elkaar zitten.

48796

Tot daar het verslag voor nu. Zo spoedig mogelijk (met een beetje tijd) nog een vervolg. Bye

Mvg, Ronny

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 22 feb 2015, 08:44

U bent een perfectionist ! Alles mooi afgewerkt tot in de puntjes hoor :D
Ik vrees alleen dat je de vijsjes van je doorvoeren achteraf niet meer gaat zien :D
Mooi project om te volgen !
Groeten Ferdy

VVB

Bericht door VVB » 22 feb 2015, 09:41

Geen half werk Ronny. Verlang al uw filterkelder te zien, als deze ook zo afgewerkt wordt.

Mvg
Vincent

mario1

Bericht door mario1 » 22 feb 2015, 10:06

ferdy.1234 schreef:U bent een perfectionist ! Alles mooi afgewerkt tot in de puntjes hoor :D
Mooi project om te volgen !
2X

frankske

Bericht door frankske » 22 feb 2015, 10:13

3x :lol:

polleke

Bericht door polleke » 22 feb 2015, 10:44

Ik ga dit zeker volgen ,in detail :D . Grtjs
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

flowfriend

Bericht door flowfriend » 22 feb 2015, 11:35

Gisteren Ronny op bezoek had aangename man. Voordien had Ronny niets van ervaring dit is zijn eerste project en wat voor 1 zo 1 :good: Ronny niet bescheiden zijn je weet waar je mee bezig bent, denk dat er veel van jou kunnen leren .

Mvg flowfriend

Talparocker

Bericht door Talparocker » 22 feb 2015, 11:43

Om (gezond) jaloers op te worden, als je dat allemaal zelf kunt en er niet voor terugschrikt om er zoveel van je vrije tijd en moeite in te steken.
Perfectionisme is idd het woord dat hier op zijn plaats is. Een professionele vijverbouwer zou het zeker niet beter kunnen. En het staat nu al vast dat het eindresultaat ook tip top in orde zal zijn, daar ben ik zeker van. Een geweldig project van lange adem, maar het zal super genieten worden als alles eenmaal klaar is. :good:

Proficiat Ronny, en nog veel succes met de verdere werken. :)
"An amazing, awesome, pumping powerhouse of a filter, with zero airlift".

Beter één dikke knuppel in het hoenderhok gooien dan tien voetzoekertjes in de menigte.

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 22 feb 2015, 18:38

Heel mooie werken !
思い立ったが吉日

nick22

Bericht door nick22 » 22 feb 2015, 19:08

ziet er erg mooi en perfect uit. wij willen meer zien :)
vijver 22kuub/AEM easydrum/ 700L BWB/200Lhelix.flowfriend.standard.12 koi

Ed

Bericht door Ed » 24 feb 2015, 15:16

Prachtig , zoals vele het reeds schreven ' een perfectionist ben je wel ' . Ik ben nieuwsgierig naar de verdere afwerking. :good:
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

PDSW

Bericht door PDSW » 24 feb 2015, 17:08

Mooi project laat je hier zien en wat een afwerking !

ben benieuwd naar het vervolg

Grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60

george

Bericht door george » 25 feb 2015, 00:36

Dit ziet er wel heel erg netjes uit. Dat is geen half werk.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”