• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Berichtdoor Ronny V » za 17 jun 2017, 1:31:05

AVG schreef:Man man, dat ziet er strak uit :good: ;OK;

Dank U wel Aad. [thank_you
Tenshi Goi schreef:Ziet er gelikt uit Ronny, steeds een stapje dichterbij!

Ja Engel, maar er zijn nog heel wat stapjes.
LucB schreef:Amai amai, wat een strak werk keer op keer. En een heel mooie trommel. Hij lijkt me ook voldoende rum genomen ;cool;

Ik denk ietsje te groot kan waarschijnlijk nooit kwaad. 8)
Marcje schreef: Soms vraag ik mij af als u ooit iets vergeten hebt en het resultaat niet is zoals u in gedachte had, en wat dan ??? afbreken en opnieuw of mee leren leven ?
Heb al een vermoeden :lol:

Uw vermoeden is redelijk juist. :wink:

In één van mijn vorige postings had ik gemeld om enkele details door te geven van m'n trommelfilter.
Dit type trommelfilters had ik voor de eerste keer gezien op de koishow in Arcen in 2015.
Ben dan zowat alle types gaan bekijken en deze vond ik één van de degelijkst gemaakte trommels.
Ook heb ik heel wat uitleg gekregen van Patrick, geen vraag was hem teveel in tegenstelling tot sommige andere filterbouwers en dat vergeet ik niet rap.

In de voorzijde heb ik twee aanvoeren laten maken van 200 mm, daarvoor komt dan nog een collector bak waar de zes spoelbuizen worden op aangesloten. Het systeem zoals onder andere Gino (koi.gin) en Peter (PDSW)

64072

Aan de linkerzijde twee uitvoeren van 160 mm om het bioloog filter te voeden en in elke kamer een afvoer van 50 mm om eens te kunnen spoelen richting riool.

64073

Aan de achterkant één uitvoer 125 mm om een bypass te maken indien er eens behandeld moet worden en één maal 110 mm om de trickle te voeden.

64074

Aan de rechterzijde twee uitvoeren 110 mm, één voor een eventuele waterval of iets dergelijks en de andere voor later eventueel een eiwitafschuimer en/of ozon installatie.

64075

Deze trommel heeft een mooie brede goot met aardig wat afhelling.

64076

64077

Een mooie meegeleverde besturingskast.

64078

De sproeiers zullen worden gevoed door deze spoelpomp. Deze zal worden ingebouwd in de laatste kamer van het bioloog filter.

64079

Groetjes van een tevreden trommel eigenaar. :Yahoo:
Ronny V

Afbeeldingen: 691

Berichtdoor mario1 » za 17 jun 2017, 6:18:54

Mooie trommel heb je daar aangeschaft Ronny, waarvan je best tevreden zal zijn.
Deze trommel beschikt ook over een vrij brede goot met voldoende afhelling wat ik een zeer belangrijk punt vind.
Mooie aankoop Ronny, en succes hiermee.
mario1

Afbeeldingen: 2119

Berichtdoor koi.gin » za 17 jun 2017, 7:54:11

Ronny.

Is er een reden waarom je de pomp in de laatste kamer van je filter legt.
Je kan deze ook gewoon kwijt in het gedeelte waar je trommel zelf in hangt. Water is dan reeds de panelen gepasseerd en meer dan proper genoeg.
Heel propere trommel trouwens.

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Berichtdoor VVB » za 17 jun 2017, 8:42:11

Heb de tweede keuring verleden jaar in Arcen live mogen mee maken :lol: , goeie keuze en inderdaad supper vriendelijke gast die weet waarmee hij bezig is. Hoeveel rondjes dat je rond de trommel gemaakt hebt en van langs alle kanten gekeurd hebt had ik nog nooit meegemaakt, maar één ding weet ik dat hij is volgens jij het zou willen en dat is wat telt. Ikzelf ben veel minder perfectionistisch maar zou ik er één nodig hebben dan hou ik uw voorstudie in de gaten. Ook wat erachter komt zal meer dan in orde zijn, k'zal ook nog eens moeten passeren. Succes ermee.

grz
Vincent
VVB

Afbeeldingen: 267

Berichtdoor jaro » za 17 jun 2017, 10:38:59

Ronny

die spoel pomp is die bedoeld voor onderwater, dat zou een stuk minder lawaai geven denk ik.
hier 2 trommels van Patrick met 2 externe spoelpompen die nogal lawaaig zijn .
filterput is wel goed geisoleerd maar toch.
gr jan
jaro

Afbeeldingen: 29

Berichtdoor Ronny V » za 17 jun 2017, 22:24:19

Bossi schreef:Fijn werk alweer en zeer mooie aankoop :good:

Dank U Bart maar die aankoop is er er gekomen na vééééél kijken en vergelijken. :wink:
Rob1979 schreef:Tijdje niet op het forum geweest.

Was me inderdaad opgevallen dat er al een tijdje geen posts waren. Hoe gaat het met Uw project, nog eens een update plaatsen hé Rob. :Hyper:
Ronny V

Berichtdoor poutie » za 17 jun 2017, 23:06:11

Geen woorden ervoor met wat je hier allemaal laat zien Ronny :good: :good: :good:
Grts luc.
poutie

Afbeeldingen: 179

Berichtdoor Ronny V » zo 18 jun 2017, 0:43:37

mario1 schreef:Deze trommel beschikt ook over een vrij brede goot met voldoende afhelling wat ik een zeer belangrijk punt vind.

Inderdaad Mario, voor dat ik tot de aankoop ben overgegaan heb ik nagenoeg alle trommels bestudeerd en deze trommel leek mij naar functionaliteit en robuustheid toe één van de betere.
koi.gin schreef:Is er een reden waarom je de pomp in de laatste kamer van je filter legt.
Je kan deze ook gewoon kwijt in het gedeelte waar je trommel zelf in hangt. Water is dan reeds de panelen gepasseerd en meer dan proper genoeg.

Hay Gino, deze pomp is net iets te lang om horizontaal en verticaal in het trommel compartiment te monteren, trouwens tussen trommel en de wand is er ook geen plaats.
In de vierde en laatste kamer van het bioloog is er namelijk plaats zat. Deze is ongeveer één kuub groot en doet (voorlopig) enkel dienst als soort collector waar het water van de eerste filterlijn en trickle in samen vloeien met nog een extra beluchting.
VVB schreef:Heb de tweede keuring verleden jaar in Arcen live mogen mee maken :lol: , Hoeveel rondjes dat je rond de trommel gemaakt hebt en van langs alle kanten gekeurd hebt had ik nog nooit meegemaakt,

En ik maar uw geduld op de proef stellen. :D
VVB schreef:k'zal ook nog eens moeten passeren.

Zeker doen Vincent, ge weet mij wonen hé ene de poarte stoa rekkewiet op'n. :wink:
jaro schreef:die spoel pomp is die bedoeld voor onderwater, dat zou een stuk minder lawaai geven denk ik.

Ja Jan, die pomp komt onder water. Voorlopig nog geen ervaring mee maar kan mij wel voorstellen dat dit minder lawaai maakt.
poutie schreef:Geen woorden ervoor met wat je hier allemaal laat zien Ronny :good: :good: :good:

Jawel Luc...........dat verdorie lang duurt. :twisted:
Ronny V

Berichtdoor Bossi » zo 18 jun 2017, 9:20:58

Ronny V schreef:Dank U Bart maar die aankoop is er er gekomen na vééééél kijken en vergelijken. :wink:

Het is dan ook geen brood dat je snel bij de bakker haalt he.

Ronny V schreef:
jaro schreef:die spoel pomp is die bedoeld voor onderwater, dat zou een stuk minder lawaai geven denk ik.

Ja Jan, die pomp komt onder water. Voorlopig nog geen ervaring mee maar kan mij wel voorstellen dat dit minder lawaai maakt.

Ik kan verkeerd zijn maar volgens mij maken de nozzles en de reductiekast het meest lawaai, de drukpomp zelf niet. Ik ben er dus niet direkt van overtuigd dat dit iets gaat helpen maar ik lees natuurlijk graag uw bevindingen.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 500

Berichtdoor koi.gin » zo 18 jun 2017, 11:01:36

Bart.

De reductiekast is geruisloos. Het zijn de nozzles en de druk van het water die de lawaaihinder veroorzaken, als ge dit combineert met een geluidsarme pomp, want daar zit zeer veel verschil in, valt het wel mee.

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Berichtdoor Bossi » zo 18 jun 2017, 11:06:39

Ja dat klopt Gino,

Maar als ik aan de trommel bezig was om hem af te stellen en te "finetunen" vond ik toch dat het draaien van de trommel zonder te spoelen ook al wat herrie maakt.
De pomp kan ik me niet herinneren dat ze lawaai maakt. De nozzles zowiezo. Daarom heb ik hem dubbel ingepakt om het lawaai/geluid te beperken.
Ik was immers zo slim om mijn filterput naast de slaapkamer aan te leggen :lol:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Ronny V » ma 19 jun 2017, 0:10:28

Hay Gino en Bart,

Ik denk niet veel last te hebben van lawaai door te trommel. Het huisje staat immers op een behoorlijke afstand van de woning en is daar en boven afgesloten en tevens goed geïsoleerd.
Ronny V

Berichtdoor Bossi » ma 19 jun 2017, 9:23:38

Klopt Ronny,

Zover was ik mee maar dat sluit niet uit dat we eens kunnen vergelijken met jij die de pomp onder waterniveau zal plaatsen.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Ronny V » zo 25 jun 2017, 1:52:27

Bossi schreef:dat sluit niet uit dat we eens kunnen vergelijken met jij die de pomp onder waterniveau zal plaatsen.

Dat gaan we zeker uittesten Bart, eens het zover is laat ik dit hier zeker weten.

Graag nog een kleine update meegeven. Dit gaat hier nog steeds over werken die zijn uitgevoerd de tweede helft van april.
De spoelput werd dan aangesloten op de riolering, meer bepaald op deze van de garage naar de riolering.
Daarvoor een drietal buizen, enkele hulpstukken en een zadelstuk van 45° aan gekocht.

64381

Toen de garage 19 jaar geleden werd gebouwd, werd in de oprit achteraan de aangewezen slipvanger en olie/waterafscheider ingegraven.
Echter aangezien de oprit toen nog maar voorlopig werd aangelegd werd er maar op één van de twee putten een deksel gelegd, maar op welk één, de eerste of de tweede. :unknown:
Het enige wat ik nog herinner is dat er boven de twee putten een betonplaat werd gegoten om de druk van zwaarder vervoer te kunnen weerstaan.
Deze gaan we dan maar eens zoeken en je hebt altijd twee kansen, eerste poging .....mis. :dash:

64382

Dus het kon niet anders dan dat degene waar het deksel op ligt de laatste put is. Gevonden. :Yahoo:

64383

Wat bleek nu, nadat ik de afvoerbuis had gevonden en met de laser de hoogte (of diepte) ten opzichte van de uitgang van de spoelput had gecontroleerd was er weinig of geen helling naar de rioolbuis.
Op het korte stukje afvoerbuis dat ik had gevonden was wel duidelijk te zien dat daar wel wat helling op zat.

64384

Dan nog maar een put graven, derde keer goede keer. :kez:

64385

Vervolgens werden de sleuven gegraven voor de buizen van aan de sifon (net zichtbaar op de foto) na de spoelput tot aan de rioolaansluiting.

64386

64387

64388

Daarna werd het zadelstuk op de rioolbuis gepositioneerd en de opening uitgezaagd.

64389

Tot gauw met nog een update.
Groetjes,
Ronny
Ronny V

Berichtdoor Ronny V » ma 26 jun 2017, 0:06:10

Vandaag voor een keer weinig uitgespookt in en rond mijn filterhuisje. Een uitstap naar de koishow in Hasselt moet kunnen.
Een bezoekje aan de stand van de koivrienden mag daaraan absoluut niet ontbreken.
Eén van de thema's dit jaar op de stand waren de babykoi maar ik was zeker niet van plan om er van deze mee te nemen omdat er hier eigenlijk nog niets operationeel is.
Martien kon mij echter na een beetje aandringen :wink: toch overhalen om er enkele mee te nemen.
Volgens Martien kunnen deze makkelijk overleven in mijn vijver zelfs zonder filtering en dit op muggenlarven, plankton en andere organismen in het groene water.

64404

Vijf babykoi van amper een centimeter groot.

64405

De te water lating. bye bye, en hopelijk tot over een half jaar. Bye

64406

Nu kan ik eindelijk aan iedereen vertellen dat er vis in mijn vijver zit. :D

64407
Ronny V

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden