• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Vijver en tuin van Ronny V

Berichtdoor Ronny V » zo 08 feb 2015, 17:19:53

Hallo aan alle koivrienden,

Graag wil ik mezelf als 55 jarige garagehouder en mijn vijver in wording op jullie forum even voorstellen. Eerst moet ik erbij vertellen dat mijn kennis en ervaring in het vijver en koigebeuren kwasi nihil is/was. Forums zoals dit van jullie kende ik ook niet eens. Het is maar door afgelopen afgelopen winter, 2013/2014, naar enkele afbeeldingen van vijvers te zoeken dat ik dit forum heb ontdekt. Ondertussen ben ik een regelmatig bezoeker van het forum en ben ik dit jaar ook aanwezig geweest op de nieuwjaarsreceptie.
Eigenlijk ben ik altijd al wel ge interesseert geweest in een vijver en na jaaaaren twijfelen ben ik er in de zomer van 2013 aan begonnen. Eerst even erbij zeggen dat ik,aan gezien dit forum onbekend was voor mij, jammer genoeg geen foto's heb genomen van de ruwbouw van de vijver. Voor de verdere werken tot nu toe is dit wel gebeurt, alhoewel de kwaliteit van de foto's niet altijd van de beste is maar...daar komt verbetering in.
Toen er zo'n negen tal jaren een terras werd aan gelegd, is er in het midden een insprong voorzien om eventueel een vijver aan te leggen.

48534

Maar zoals ik al zei het was een welles nietes verhaal. Ondertussen was er een omheining geplaatst en klimop aangeplant. Ook heb ik zowel aan de binnenkant als de buienkant borduurtjes geplaatst, ongeveer zo'n 250 meter tot nu toe.

48535
48536

Eveneens ook deze rond de plaats van de vijver, het zou namelijk een bloem of plantenperk worden.( Moetje had eigenlijk liever bloemetjes gehad)
'k ben er dan uiteindelijk begin juni 2013 maar aanbegonnen met een paar "kompanen".

48537

En ja hoor, ook bij mij de nodige verrassingen. Dit was hier vroeger landbouwgebied die opgevoerd werd en net waar mijn (toekomstige) tuin is lag/ligt over de ganse lengte een oude landbouwersweg. Zo eentje met twee sporen waar waarschijnlijk honderd jaar lang alle puin van gans het dorp ingevoerd werd, netjes verscholen onder een laag aarde van pakweg 40 cm (dan nog brol van aarde).

48538
48539
48540
48541
48542
48543

Na vele avondjes met de straatverlichting als trouwe bondgenoot, en weekend namiddagen graven had ik half augustus uiteindelijk een putteke van zo een 6.20 m op 4.20 m en precies 2 m diep. Al die uitgegraven grond moest dan ook nog eens met het kruiwagentje een 50 m ver afgevoerd worden in afwachting van een container(s).

48544

Dit is ook de plaats waar het filterhuis moet komen.

Waarom niet op zondagvoormiddag, wel dan doen we ook nog eens iets anders.

48545

Gelukkig hadden we in 2013 een goede zomer. Slechts twee maal heb ik moeten een papke uitscheppen na een fikse regenbui. Wel was er grondwater vanaf 1,40 m en is er grondbemaling geplaatst. Daardoor echter nooit geen last gehad van inkalvende wanden.
Op de bodem dan twee bodemdrains geplaatst en ik had al eens iets gehoord over beluchting waardoor een buisje is voorzien pal in het midden waarop een luchtschotel zal worden geplaatst. Ik wist niet eens dat er beluchte bodemdrains bestaan. Ondertussen ook vernomen dat twee bodemdrains te weinig zal zijn en zijn er nog drie zijdrains bijgeplaatst.
De vloerplaat is 20 cm dik gegoten zonder bewapeningsnet maar in dramix beton (staalvezel). Misschien een foutje, de afvoerbuizen zijn in het beton gegoten maar met 30 kg dramix per kubieke meter beton hoop ik dat dit geen probleem zal zijn.
Ondertussen was ook alle bouwmateriaal geleverd. Amai dat was een hoeveelheid, dacht eerst dat ik misrekend had. Voor de wanden is gekozen voor stepocblokken van 48x19x20
versterkt met betonijzer van 10 mm en kiftbeton. De vijver zal uiteindelijk +/- 45 cm boven het maaiveld uitkomen. Eerst is begonnen met het klaarmaken van het betonijzer.
72 stuks van 25 cm lang voor verankering in de vloerplaat,22 stuks van 5,60 m voor de lange zijden, 22 stuks van 3,70 m voor de korte zijden, 72 stuks voor de hoogte van van de eerste vijf lagen, 72 stuks van1,25 m voor de hoogte van de laatste zes lagen, en tenslotte 44 stuks van 2 m lang die op een hoek van 90° zijn geplooid voor versterking in de hoeken.

48546
48547
48548
48549

De plaats van het verticaal betonijzer is zo berekend(+/- om de 25 cm, 2 per stepocblok) dat de blokken er toch konden over gezet worden. Alle betonijzer is dan op iedere kruising aan elkaar gelast. Na de vijfde laag is alles opgegoten met zelfgedraaide kiftbeton (kan ook niet anders op zondag namiddag) doch de laatste laag blokken tot half vol. Dit om een beter geheel te vormen met de bovenste lagen. Daarna de tweede reeks verticaal betonijzer (1.25 m) aangelast. Dat was toch een spectaculair traliewerk om aan te zien. De zes resterende lagen werden dan van buitenaf de put over het betonijzer gezet. Voor de laatste laag is er een cementlijm gebruikt om de blokken aan elkaar te hechten.

48550
48551

De week daarop terug kiftbeton gedraaid en weerom met emmerkes de boel volgegoten. Moet wel zeggen dat dit werkje telkens gebeurd is met de hulp van moetje en zoon lief, anders was dit zeker niet te doen; beton draaien; met kruiwagentje 30 m ver voeren; uitscheppen met emmertjes; over borduur stappen; in blokken kieperen.... was serieus voortdoen. De bovenste laag terug halfvol gegoten en nadien rondom een mooi bekistingske gemaakt (uitgelaserd) zodat na het opgieten alles mooi waterpas is.
De wanden zijn daarop bezet met kalkcementmortel Knauf UP210W. Het moet gezegd daar is echt wel wat tijd ingegaan maar alléé, het resultaat is niet slecht.
De bodem dan. Eerst rondom vanaf de bodem met behulp van de laser een lijn afgetekend op een hoogte van 20 cm en vanaf die lijn uitgechapt met +/- 2 kubieke meter stabiel tot aan de bodemdrains. De vorm is wel een beetje ongebruikelijk daar mijn twee bodemdrains niet in de helft van de helft zijn geplaatst. Vergelijk het eerder een beetje als een lange enveloppe.
Ondertussen was het zo goed als winter en werd de vijver gedeeltelijk gevuld om hem stabiel in de grond te houden.

48552
48553
Let op de reeds geplaatste borduurkes, daardoor alles maar met mijn "kompanen" uitgegraven.
48554
Fotoke vanop de bovenverdieping
48555
Gezien vanuit de woonkamer
48556
Hier is te zien dat de borduurkes mooi in lijn lopen met de voeg van de terrastegels, uiteindelijk zal dat met de vijver ook zo zijn.
48557

En dan........,dan pas heb ik koivrienden ontdekt.

Wordt vervolgt. [thank_you
Ronny V

Afbeeldingen: 691

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Berichtdoor goshiko » zo 08 feb 2015, 18:24:06

knap werk ronny, laat de foto's maar komen.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor ferdy.1234 » zo 08 feb 2015, 21:55:03

Welkom Ronny !

Zo te zien lijkt daar alles wel zeer degelijk en netjes afgewerkt te zijn !Doe zo verder :D
Op dit forum ga je nog veel info vinden om je project verder af te werken .

Mvg
Groeten Ferdy
ferdy.1234

Afbeeldingen: 109

Berichtdoor poutie » zo 08 feb 2015, 23:18:08

Succes Ronny met de verder werken ! Grts Luc
poutie

Afbeeldingen: 179

Berichtdoor VVB » ma 09 feb 2015, 21:13:15

Ronny,
Wat we tot nu toe te zien kregen is dik in orde en op de nieuwjaarsreceptie heb je heel wat tips gekregen dus dit komt zeker in orde.

:good:

Grz
Vincent
VVB

Afbeeldingen: 267

Berichtdoor smetjen » ma 09 feb 2015, 22:17:06

Dag Ronny,

je had ons op de receptie al een tipje van de sluier gegeven met wat en hoeve je stond en nu kunnen we er ons een beter voorbeeld van vormen zie :shock:

wij zien hier graag fooootooooke's hoor.

Ikwens je natuurlijk nog veel succes met je verdere werken aan de vijver. En als je nog vragen hebt moet je ze ma afvuren he.

er zal wel altijd iemand met en reactie komen.

grtn Smetjen
I love de rain, no way José
smetjen

Afbeeldingen: 531

Berichtdoor tulip » ma 09 feb 2015, 23:32:47

Hoi Ronny Welkom
Het moet blijkbaar een hele klus zijn geweest om alles uit te graven , echter valt mij iets op of kijk ik ernaast. Ik zie geen filterruimte of moe je die nog aanleggen en wat voor filtering ben je van plan te gebruiken ? Pompgevoed of gravitair,?
grtn freddy.
Vijver 70m³>trommelfilter> 2x Nexus 300>STB>Airlift 315/160>secoh El 80/15
Seneye pond. RVS Amalgaam 105 watt
http://www.freds-koihobby.com
tulip

Afbeeldingen: 317

Berichtdoor Talparocker » di 10 feb 2015, 0:41:42

Freddy,

Onder één van de vele foto's uit de reportage, namelijk de foto voorafgaand aan die van de wielertoeristenclub en waarop de uitgegraven grond op hopen ligt te wachten op afvoer, staat te lezen: "Dit is ook de plaats waar het filterhuis moet komen". En uit de commentaar net boven die foto begrijp ik dat deze plaats op ongeveer 50 m van de vijver gelegen is, wat toch wel een serieuze afstand is. Ook het gebruikte woord "filterhuis" laat vermoeden dat het om een pompgevoed filtersysteem zal gaan.

Correct me if I'm wrong, Ronny.

Overigens geweldige werken die je daar bezig bent, waar kennelijk al veel noeste arbeid ingekropen is. Zal genieten zijn als alles eenmaal af is.
"An amazing, awesome, pumping powerhouse of a filter, with zero airlift".

Beter één dikke knuppel in het hoenderhok gooien dan tien voetzoekertjes in de menigte.
Talparocker

Berichtdoor Ronny V » di 10 feb 2015, 1:52:20

hey,

Dank aan iedereen voor positieve reacties.
@ Freddy, inderdaad van een filter is inderdaad nog niet veel te merken en het wordt hoogst waarschijnlijk pomp gevoed gezien de afstand.
@ Talparocker, het filterhuis zal z'on 30m van de vijver verwijderd zijn maar ik moest een ommetje maken daar er al een deel van de tuinomheining staat.
Maar ik probeer zo snel mogelijk nog een paar foto's te plaatsen van de reeds uitgevoerde werken.
mvg, Ronny
Ronny V

Berichtdoor Talparocker » di 10 feb 2015, 10:31:46

Bedankt voor de verdere toelichting Ronny, dit werpt al iets meer licht op de zaak.

Gezien de betreffende afstand dan toch maar 30 m is, valt het misschien toch nog te overwegen om het filtersysteem gravitair op te stellen, want dat is altijd energievriendelijker dan pompgevoed :Ideas: . Ik weet niet goed of dat met zo'n tussenafstand wel behoorlijk zal werken, heb daar geen ervaring in, maar met ondergrondse aanvoer- en retourbuizen van 125 mm en een goede pomp voor gravity opstelling lukt het misschien nog wel :unknown: .
Andere mensen hier op het forum die filtertechnisch meer onderlegd zijn kunnen daar wellicht betere adviezen over geven, en weten allicht ook te vertellen of met die afstand een airliftsysteem nog tot de mogelijkheden behoort.

Ten slotte nog een bedenking, voor wat het waard is. Als ik het goed gezien heb, dan is er achteraan links van de vijver (gezien vanuit uw woning), dus links van waar die PVC buis verticaal uit de grond komt, toch nog een stukje tuinoppervlakte vrij dat volgens mij groot genoeg is om daar een filterput voor gravity opstelling te maken, of ben ik mis? :?:

Maar ja, mijn twee suggesties impliceren natuurlijk nog eens extra graafwerken, en misschien ben je die na de reeds zware arbeid van het voorbije jaar wel hartsgrondig beu . . . :)

Beter één dikke knuppel in het hoenderhok gooien dan tien voetzoekertjes in de menigte.
Talparocker

Berichtdoor Ronny V » do 12 feb 2015, 1:02:29

Hallo Talparcker,

Eerlijk toegegeven had ik reeds van in het begin beslist de filterinstalatie niet in de tuin te bouwen. Zowel links als rechts van de vijver zal het uitzicht een beetje het zelfde zijn, ietsje symmetrisch. Ja en wat betreft airlift, nu vindt ik het een fantastisch systeem maar zoals gemeld in het begin van dit topic, toen ik begon met mijn project was ik echt van niks op de hoogte. De afstand zal ook wel te groot zijn en daar de collectoren op de zelfde hoogte als de vijver dienen te worden gemaakt had ik ze liever niet in de tuin. Dan maar ne keer op de ouderwetse manier.
ps: wat betreft de graafwerken, nee hoor ben het nog nie moe, ben nog altijd bezig met puttekes maken.
Ronny V

Berichtdoor Talparocker » do 12 feb 2015, 2:05:44

OK Ronny,
de tuin niet ontsieren met een naast de vijver gelegen filterput en/of airlift collectoren die boven het maaiveld uitkomen, daar kan ik perfect in komen.

Maar bedoel je daarmee ook te zeggen dat uw beslissing al vastligt voor een pompgevoed filtersysteem op die bewuste plek 30 m weg van de vijver? Je zou toch nog altijd kunnen opteren om op die plaats een filterput te maken zodat een gravitaire opstelling van het filtersysteem mogelijk wordt. Dit natuurlijk op voorwaarde dat die afstand van 30 m geen onoverkomelijke hinderpaal is voor een goeie flow van en naar de vijver :Ideas: . Met een voldoende krachtige pomp voor gravity toepassing (en daarvoor zijn er verschillende zuinige pompen op de markt) moet dat volgens mij wel lukken.
Maar het zou goed zijn dat andere koivrienden met meer kennis en ervaring op dit punt zich hierover ook eens zouden uitspreken :wink: .

Talparocker

Berichtdoor dvrkoi » do 12 feb 2015, 22:04:18

Hè ronny, wat een prachtige vijver in wording! Had me totaal iets anders voorgesteld van jouw vijver toen we er over spraken op de receptie.
Ivm jouw te bouwen filtering zou ik hierover een topic starten in het desbetreffende onderdeel. Ga je zeker voordeel uit halen!
Want het lijkt me toch een uitdaging om dit op een zuinige manier te gaan doen...
Veel succes!
dvrkoi

Afbeeldingen: 493

Berichtdoor Ronny V » zo 15 feb 2015, 23:40:12

Hallo,

Bij deze een kleine :Update: van de werken dewelke uitgevoerd zijn in het voorjaar van 2014. Deze plaatjes hebben niet bepaald direct iets te maken met de vijver maar uiteindelijk zullen vijver en tuin één geheel vormen. De vijver is namelijk heel centraal gelegen.

Zowel links als rechts zijn perkjes gemaakt voor sierboompjes, welles waar twee rechts en drie links gezien de schuine hoek aan de straatkant anders wordt de tuin heel symmetrisch.

48731

Alles werd precies uitgemeten en de hoogte met de laser bepaald. het wordt toch wel biljart vlak.

48732
48733
48734
48735

Borduurkes mooi aftekenen

48736

en in het verstek zagen/slijpen

48737

Eerst even uitzetten

48738

en dan mooi in de stabil vast zetten, denk niet dat ze gaan weglopen.

48739

Voila das de laatste
Geloof het of niet maar er is een ganse zondag namiddag werk aan één zo'n bakske

48740

Daarop de verdere voorbereidende werken voor het gazon en ja zo diep moest alles er uitgegraven worden voor alle steenbrokken eruit waren.

48741

Begint er al op te lijken

48742

En we zijn der (voorlopig)

48743

In afwachting van verdere werken aan de vijver, eerst een beetje opkuis.

48744

Dat is er al ééntje, nog .......te gaan.

48745

Veel meer kan er niet op.

48746

Tot zover voorlopig de grondwerken, daarop zijn we terug begonnen aan de vijver. Wordt vervolgt. Bye

Grtjes Ronny
Ronny V

Berichtdoor ferdy.1234 » ma 16 feb 2015, 0:14:51

Perfectie :D
Super ...laat de rest ook maar komen
Groeten Ferdy
ferdy.1234

Afbeeldingen: 109

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden