• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Berichtdoor gilbert » zo 23 jul 2017, 23:52:50

:clap2: :clap2:
vijver 34 m³,AEM 22 pro trommelfilter bewegend bed
gilbert

Afbeeldingen: 113

Berichtdoor FredLekx » ma 24 jul 2017, 0:06:48

:good: i
FredLekx

Afbeeldingen: 57

Berichtdoor koi.gin » ma 24 jul 2017, 8:34:00

Super goe bezig Ronny, als dat kotteken af is kom il naar daar wonen. :dance:
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Berichtdoor Ronny V » za 29 jul 2017, 1:23:32

koi.gin schreef:Super goe bezig Ronny, als dat kotteken af is kom il naar daar wonen. :dance:

'k heb U wel door, dicht bij de kinésiste. ;cool;
Ronny V

Afbeeldingen: 663

Berichtdoor Ramones76 » za 29 jul 2017, 8:31:08

Miljaar, das beter geïsoleerd dan menig huis. Wederom zeer netjes gedaan. Maar ik verwacht ook niet anders meer van u.
U heeft de standaard heel hoog gelegd voor uzelf :wink:

Succes verder!
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 611

Berichtdoor Guyke » za 29 jul 2017, 12:19:09

Hallo,

Inderdaad deftig geïsoleerd zowel muren als dak. :good:
Zal in de zomer koeler blijven en in de winter warmer blijven :good:
Is het de bedoeling om de gevelbekleding onderaan over die boordstenen te plaatsen ?

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 806

Berichtdoor Ronny V » zo 30 jul 2017, 0:38:23

gilbert schreef::clap2: :clap2:

FredLekx schreef::good: i

Hay Gilbert en Fred, we proberen onze werken op het zelfde elan door te trekken.
Ramones76 schreef:U heeft de standaard heel hoog gelegd voor uzelf :wink:

Misschien wel Ramon, maar dit is jammer genoeg nu eenmaal m'n ingesteldheid. :oops:
Guyke schreef:Zal in de zomer koeler blijven en in de winter warmer blijven :good:

Inderdaad Guyke, in de warme Juni maand was het heerlijk vertoeven in mijn kotje.
Guyke schreef:Is het de bedoeling om de gevelbekleding onderaan over die boordstenen te plaatsen ?

Jawel maar de onderste boordstenen blijven wel nog een goeie 10 cm zichtbaar als een soort verzonken plint.

En bij deze ook nog een :Update: van de draagstructuur voor de ceder planchetten.
Ik heb geopteerd om dubbele latten kruisgewijs te monteren om een optimale ventilatie te creëren aan de achterzijde van de planchetten.
De onderste latten zijn vast geschroefd 12 mm boven de boordsteen of plint.

65106

De plaats van de horizontale latten is precies berekend zodat de tussen afstand overal gelijk is.
Daarvoor latjes gebruikt om alles mooi evenwijdig te houden.

65107

Op deze manier de vier zijden van horizontale latten voorzien.
Alle latten zijn met schroefpluggen van 12 cm door de isolatie aan de muur bevestigd.

65108

65109

De verticale latten werden allemaal vooraf afgekort en voor geboord.
Op de foto een klein gedeelte ervan.

65110

Voordat de latten werden gemonteerd werd eerst één voor één afgetekend.

65111

Tussen de boordsteen en de isolatie werd een alu latje van 2 mm geduwd waar dan de verticale latten op rusten voor het vastschroeven ervan.
Zo is er een ruimte van 2 mm tussen boordsteen en lat om nadien gemakkelijk het ventilatie profiel tussen te schuiven.

65112

De eerste vastgeschroefde lat.

65113

Op deze wijze zijn alle vier de zijden afgewerkt.
Nadien nog overal ter controle een draadje langs gespannen en slechts sporadisch een vul blokje van amper 1 mm moeten tussen plaatsen.

65114

65115

De buitenzijde blijft nu voorlopig een tijdje zoals hij is.
Eerst gaan we nu een beetje aan de binnenkant verder werken. Bye

Groetjes,
Ronny
Ronny V

Berichtdoor Guyke » zo 30 jul 2017, 8:58:26

Hallo,

Weer tot in de puntjes gewerkt :good:

Heb je een reden waarom er geen raam voorzien is ?
Ook zie ik geen voorziening voor ventilatie in het filterhuis of heb ik ergens iets gemist :oops: ?

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Tenshi Goi » zo 30 jul 2017, 11:20:46

Het ziet er weer strak uit, hoewel ik niet anders verwacht had!
Tenshi Goi

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor Ronny V » zo 30 jul 2017, 14:09:11

Guyke schreef:Heb je een reden waarom er geen raam voorzien is ?

Jawel Guyke, voor zover ik weet gedijen de baccies het best in het donker en er komen namelijk ook geen deksels op de filter units.
Dit heb ik bewust zo gekozen om het ontgassen van het water te bevorderen.
Guyke schreef:Ook zie ik geen voorziening voor ventilatie in het filterhuis of heb ik ergens iets gemist :oops: ?

Ventilatie in het filterhuisje komt er zeker maar waar.....ben waarschijnlijk de grootste twijfelaar die er ergens is. :oops:
De aanvoer van verse lucht is geen probleem, onderaan in de deur zal een afsluitbaar rooster worden gemonteerd.
De afvoer is wat anders, dit is reeds een dilemma van toen ik nog de wanden van het huisje aan het metselen was. Eerst dacht ik in de achterkant recht tegenover de aanvoer maar dat zag ik dan niet zitten omdat het roostertje dan zichtbaar zou zijn vanop straat. Dan dacht ik aan de linker zijkant omdat deze minst zichtbaar is maar dan is de luchtstroming minder ideaal. Nu denk ik dat het eerder achteraan in het dak zal worden maar ik wil dan wel geen "schoorsteen" zien op het dak. Dus nog even nadenken. :kez:
Tenshi Goi schreef:Het ziet er weer strak uit, hoewel ik niet anders verwacht had!

Dank U wel Engel, maar hopelijk wordt het niet vervelend en langdradig voor jullie. :oops:
Ronny V

Berichtdoor Guyke » zo 30 jul 2017, 15:11:59

Hallo,

Ventilatie in het filterhuisje komt er zeker maar waar.....ben waarschijnlijk de grootste twijfelaar die er ergens is. :oops:
De aanvoer van verse lucht is geen probleem, onderaan in de deur zal een afsluitbaar rooster worden gemonteerd.
De afvoer is wat anders, dit is reeds een dilemma van toen ik nog de wanden van het huisje aan het metselen was. Eerst dacht ik in de achterkant recht tegenover de aanvoer maar dat zag ik dan niet zitten omdat het roostertje dan zichtbaar zou zijn vanop straat. Dan dacht ik aan de linker zijkant omdat deze minst zichtbaar is maar dan is de luchtstroming minder ideaal. Nu denk ik dat het eerder achteraan in het dak zal worden maar ik wil dan wel geen "schoorsteen" zien op het dak. Dus nog even nadenken. :kez:

Dan heb je inderdaad nog wel wat denkwerk.
Filters ( en zeker bv beluchting in het bwb ) gaat aardig wat vochtontwikkeling brengen.
Hoe dat dan in de winter voort gaat...
Misschien met een afzuigkap en dan het vocht binnen laten neerslaan en via riool laten weglopen. Zo moet je geen extra openingen in de muur of dak maken.
Er zijn misschien nog wel andere idea of toepassingen...

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Tenshi Goi » zo 30 jul 2017, 19:44:16

Dank U wel Engel, maar hopelijk wordt het niet vervelend en langdradig voor jullie. :oops:

Het duurt al even dus maakt niet uit. Ik blijf mij verbazen hoe u iedere keer weer in oplossingen weet te denken, met daarnaast een uiterste precisie van werken. En ja wanneer men een mm al gaat opvullen dan duurt het gewoon lang.
Echter voor mij zeer leerzaam tot op heden geweest en zeker interessant vanaf de eerste pagina.
Dus vervelen en langdradig, nee echt niet!
Tenshi Goi

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor Ronny V » zo 06 aug 2017, 0:29:32

Guyke schreef:Misschien met een afzuigkap en dan het vocht binnen laten neerslaan en via riool laten weglopen. Zo moet je geen extra openingen in de muur of dak maken.

Dat is zeker iets waar kan worden over nagedacht, bedankt voor de tip Guyke. [thank_you
Tenshi Goi schreef:Dus vervelen en langdradig, nee echt niet!

Dan gaan we er nog maar een tijdje mee door hé Engel. :wink:

Graag wil ik ook nog eens m'n visjes zien die ik heb mee gekregen op de koishow in Hasselt.
Ze stellen het namelijk alle vijf uitstekend. Al worden het misschien niet alle vijf de mooiste van de wereld, mijn eerste koitjes mogen hier blijven zolang ze leven. :Yahoo:

Op deze twee foto's vertoeven de visjes een goeie drie weken in de vijver.

65354

65355

Vier dagen later kon ik ze voor de eerste keer alle vijf samen zien zwemmen

65356

Bij deze foto's zwemmen de visjes een maand in de vijver.

65357

65358

65359

Intussen zijn we alweer een week verder en de grootste meet toch zeker al een goeie twaalf cm.
Leuk detail, de eerste twee weken werden de visjes opgejaagd door de watertorren, nu is het wel eventjes anders. ;cool;
Beetje vervelend is dat het water de laatste week door de regen erg groen is geworden waardoor ze wel wat minder zichtbaar zijn.

En dan nog een een kleine update van de uitgevoerde werken in het laatste, verlengde, weekend van mei. (Om ze toch maar een beetje op volgorde te houden)
De laatste hoop met aarde en steenbrokken is verwijderd en de plaats waar deze lag is afgegraven om dan op te vullen met grind.
Zo is ook mijn laatste container opgevuld en afgevoerd, deels met aarde die aan de voorkant van de garage nog op overschot ligt. Container nummer negentien om precies te zijn. Voorlopig is het welletjes geweest met die containers.

65360

Graag tot een volgende Update. Bye

groetjes,
Ronny
Ronny V

Berichtdoor Guyke » zo 06 aug 2017, 9:46:16

Hallo,
Beetje vervelend is dat het water de laatste week door de regen erg groen is geworden waardoor ze wel wat minder zichtbaar zijn.

Moest je aan levende watervlooien kunnen geraken ( bv aquariumzaak ) en je zet deze in de vijver dan gaan deze vlooien het groen verorberen en op hun beurt zijn de vlooien goed voedsel voor de koi. Je zal versteld staan hoe snel het groen weg gaat.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ronny V » zo 06 aug 2017, 14:10:53

Guyke schreef:Moest je aan levende watervlooien kunnen geraken ( bv aquariumzaak ) en je zet deze in de vijver dan gaan deze vlooien het groen verorberen en op hun beurt zijn de vlooien goed voedsel voor de koi. Je zal versteld staan hoe snel het groen weg gaat.

Alweer bedankt voor deze interessante tip Guyke :good: , gaan we zeker eens voor kijken.
Om welke hoeveelheid zou het dan moeten gaan, de vijver bevat nu ongeveer een twintig tal kuub water.
Ronny V

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden