• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Vijver DavyDK

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Vijver DavyDK

Berichtdoor DavyDK » ma 07 jul 2014, 22:38:44

Ziehier mijn vijvertje 13 - 15 kuub nog aan bezig

Afbeelding
Afbeelding
op 2 meter nog steeds droog
Afbeelding
beton gegoten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo ver zit ik ongeveer, nu als het weer meezit uitpolyesteren. Ben ondertussen aan het uitzoeken hoe ik het best ga filteren.

Hier een schema hoe ik het ongeveer wil, juist die skimmer ben ik niet zeker, ik denk een aparte skimmerlijn te maken, maar moet het nog bekijken. Eigenlijk alles nog eens bekijken tot ik zeker ben :D
Afbeelding

En dit is hoever ik al zit :)
Afbeelding

DavyDK
Vijver DavyDK http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13299
13,5 m³
Vortex 500 liter met Answer
2 kamerfilter, Jap Mat + KSB²
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Afbeeldingen: 65

Re: Vijver DavyDK

Berichtdoor PDSW » di 08 jul 2014, 21:44:36

Hoi Davy,

welkom hier
mooie werken laat je hier zien
niet gedacht aan een airlift?

Grt Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60
PDSW

Afbeeldingen: 471

Berichtdoor Marcje » di 08 jul 2014, 22:21:47

Hoi Davy,

Knap wat u daar tot nu toe gerealiseerd hebt, en u houd van perfectie zie ik :D

Net al Peter ook de vraag als u airlift overwogen hebt , al zal het zeker prima werken via pompen , enkel via airlift is het zuiniger :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5734

Berichtdoor DavyDK » di 08 jul 2014, 23:10:16

@ PDSW dank je , ik heb het al overwogen, maar ga toch voor een pomp gaan. Ik heb zonnepanelen liggen en heb jaarlijks nog ruim overschot, nu niet dat ik dat ga verkwanselen, maar het is een persoonlijke keuze. Toch bedankt voor de opmerking, ook Marcje, want voor de rest moet ik nog veel uitzoeken of mijn filterlijn voor de rest wel ok is.

@Marcje, is het duidelijk van die perfectie ? :)
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Berichtdoor Schifi » wo 09 jul 2014, 15:45:39

Hoi DavyDK,

ziet er perfect uit allemaal, ben benieuwd naar het eind resultaat.

qua filtering kan ik alleen zeggen dat ik hetzelfde gestart ben met vortex -> statisch bed -> bewegend bed.
maar ben snel overgestapt naar sieve -> bead filter -> trickle

reden was simpel, vortex en statisch bed zit je altijd met je handen in de 'drek' om de filters te reinigen, en helderheid en stabiliteit met warm weer i.c.m. veel voeren viel me een beetje tegen.
sieve & beadfilter zijn sneller en simpeler schoon te maken zonder dat je je hoeft om te kleden :good:
en trickle is enorm goed in het stabiel houden van de waterwaardes.
(momenteel ben ik aan een trommelfilter aan het denken, maar het budget (de vrouw :oops: ) houd me tot nu toe tegen)

hierdoor is voor mij de airlift helaas niet mogelijk op de filterlijn, maar heb ik deze na de skimmer lopen voor wat extra stroming en zuurstof.
dit filter loopt op een blue eco pomp die via de 0-10V regeling automatisch in toeren geregeld wordt met behulp van een lichtsensor (overdag harder pompen, s'nachts wat rustiger aan)
dit heb ik gedaan omdat ikzelf ook zonnecollectoren heb liggen, echter geen enorme overcapaciteit, dus wil ik het 's nachts wat rustiger aan doen.

ook gun ik de koi's wat rust het 's nachts en heeft me nog niemand kunnen overtuigen van de noodzaak om de stroming 24/7 hoog te houden in de vijver.

al deze punten kunnen natuurlijk ter discussie gesteld worden, en snap ik dat iedereen een andere mening heeft over hoe het zou moeten.
maar dat is nou net het leuke van deze hobby en dit forum :D
Schifi

Afbeeldingen: 50

Berichtdoor DavyDK » wo 09 jul 2014, 18:36:22

Ik vraag me nu af, als ik in mijn 2 kamers KSB gebruik, en ik belucht die. Noem je dat dan een statisch bed of bewegend bed ? Ik weet totaal nog niet hoe ik die skimmer ga aansluiten. Ben ik de laatste dagen hier wat aan het opzoeken. Maar er is zoveeeel te lezen :D

Inderdaad, en het ene systeem kan voor de ene goed zijn en voor de andere minder. Versta ik zeker :)
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Berichtdoor DavyDK » wo 09 jul 2014, 19:11:05

Afbeelding

Ik zou graag mijn filterkamer metsen en uitpolyesteren. Wat denken jullie van dit schema ? En hoe weet ik of de openingen groot genoeg zijn of hoe groot ze moeten zijn ?
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Berichtdoor Schifi » wo 09 jul 2014, 19:24:26

Hoi Davy

Als je jou KSB belucht zal het niet gaan bewegen, dus geen bewegend bed.
Maar statisch bed is het ook niet omdat het doel van statisch bed is om vuil op te vangen.
geen vuil kan blijven hangen / bezinken omdat je het geheel wil beluchten.
Zweefvuil kun je dus op jou manier moeilijk of niet kwijt raken uit je vijver.

Volgens mij is KSB enorm goed geschikt voor bacterie groei, dus voor je biologische evenwicht.
Dit zou je dus het beste in een trickle kunnen doen. Het vallen van het water zorgt dan meteen voor goede beluchting.

Inderdaad lees je heel veel op het forum, maar ééns een weg ingeslagen kun je niet meer heel gemakkelijk iets anders maken zonder dat het veel geld, frustratie en stress veroorzaakt.
Dus belangrijkste tip (helaas zelf moeten leren) is om eerst heel goed na te denken over wat je gaat maken alvorens het geld uitgegeven te hebben en eraan te beginnen.

Skimmer lijn zou je een hele aparte filtering van kunnen maken, en heel uitgebreid kunnen aansluiten, maar dit is weer afhankelijk van je wensen.
Ikzelf heb na de skimmer een enkel filterkamertje met matala matten om het zwerfvuil op te vangen, en daarna een airlift om veel stroming te krijgen en zuurstof toe te voegen aan het water.

Ik wens je in ieder geval veel suc6 met het verdiepen in de verschillende mogelijkheden, want het weer is niet echt om aan een vijver te werken :roll:
Schifi

Afbeeldingen: 50

Berichtdoor DavyDK » wo 09 jul 2014, 20:55:40

hmmm, stof tot nadenken. :) Ik ben goed aan het opzoeken om zeker te zijn dat ik een filterlijn heb die goed functioneert. We lezen verder :wink:
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Berichtdoor koiliefhebber » wo 09 jul 2014, 22:03:23

Gevonden !
Ik volg mee. :wink:
groetjes,
marc. <°)))))><
Kiezen is verliezen...
Vijver:46 cub, Gravitaire filters : voorfilter ?????
2 meerkamerfilters: eskada 4 en JCS-D.
Pompen : 1 x aquamax eco 12000, 1 x eco 8000. Drijfskimmer gevolgd door cetus.
supershower van air-aqua, 2 m,blue eco 240.
koiliefhebber

Afbeeldingen: 245

Berichtdoor Dominique » do 10 jul 2014, 9:51:46

T'is toch een tijdje geleden dat we nog een filter zagen verschijnen puur op gesteentes, alles wat nu voorbijkomt is gebaseerd op een bwb en de daarbij horende crielzeefjes, trommelfilters en statisch bedden.

Een answer of SiFi kosten nog altijd wat, aan je vortex hangt ook een prijskaartje, je moet de rekening maken en gaan vergelijken met een trommel van de diverse aanbieders. BWB erachteraan en misschien nog een kamer met de KSB of Japanse matten: waarom niet.
Belangrijkste, voor mij althans, is de onderhoudsplicht en de garantie op doorstroming van je voorfilter. Hierin kan je puzzelen, maar kan je (bijna) niet meer rond een trommelfilter. Zooooo eenvoudig.....Zet je filterlijn op airlift zoals PDSW aangeeft, met de stroomkost de je uitspaart kan je de duurdere investering naar trommel toe financieren.

Simpel, toch ;cool;
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.
Dominique

Afbeeldingen: 37

Berichtdoor sdeken » do 10 jul 2014, 23:00:03

leuk om een project te kunnen volgen vanuit de buurt....
sdeken

Berichtdoor JeroenP » vr 11 jul 2014, 10:18:15

Ik ga dit ook op de voet volgen :) Hopelijk ben je niet te nat geworden Davy.
JeroenP

Afbeeldingen: 18

Berichtdoor DavyDK » za 12 jul 2014, 15:36:59

Ja inderdaad, ik lees hier ook veel over andere systemen. Ik zal er mijn werk eens van moeten maken om meer op te zoeken, te vergelijken en te kiezen wat het beste bij me past. De vortex heb ik al. 100cm hoog, 100Cm diameter, was rond de 390 € denk ik. Zonder btw. Die stroomkost is geen probleem dominique, de overschote op zonnepanelen kan het ruim aan. Maar ik versta wel jullie denkwijze hierin. Ik ga alles eens moeten bekijken.

Sdeken, van waar ben je ?

Jeroen, waarom denk je dat ik te nat ben geworden ? Tijdens dit weer ben ik hiernaast nu wel op de bouw bezig van men broer, maar de vijver blijft met een plastiek erover droog ;)
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Berichtdoor DavyDK » za 11 okt 2014, 19:47:45

Nog eens tijd voor een update ! :)

Ik heb het de 3 laatste maanden druk gehad maar heb toch de polywerken kunnen afronden en ben nu bezig met de aansluitingen en het afwerken van de filter die ik dan uiteindelijk toch zelf gemetst heb en een laagje polyester heb gegeven :D

Hierbij enkele foto's :)

Begin metselwerken van de 2 kamer filter
Afbeelding

Even uitchappen voor ik verder mets wegens de gemakkelijkheid
Afbeelding
Afbeelding

We kunnen verder metsen :dance: wel een paar stenen uitgeslepen zodat mijn muurtjes verankerd zijn in de andere muur
Afbeelding

Bezetten met UP310 voor mooi egaal te krijgen. Of toch hoever mijn plakvaardigheden zijn :)
Afbeelding

G4 laagje en polyester
Afbeelding

Dat topcoaten laat het er allemaal toch meteen mooi uitzien hoor :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de afwerking ben ik er nog niet aan uit, maar heb toch al enkele panelen voorzien, eerst waren ze in 2 delen, waar zoals verwacht te zwaar,
ik heb dan maar de panelen in 4 delen gemaakt uiteindelijk.
Afbeelding

Foto van de platen die ik er opgevezen heb mis ik nog, die zijn eens voor later.
Afbeelding

Nu de vijver zelf. Ik heb bij de laatste keer met mijn overkapping niet veel geluk gehad, er stonden enkele emmers water in. Dus opnieuw en beter deze keer. Ware het niet dat het sinds deze overkapping niet meer regende gedurende 2 weken, maar kom. Ik heb dan toch de polywerken kunnen rond krijgen zonder schrik te hebben voor moest het regenen.
Ook al voor de topcoat ideaal om geen volle zon te hebben.

Afbeelding
Afbeelding

G4 laagje
Afbeelding

Polywerken en ooooh, wat deed ik dat niet graag ! :D
Afbeelding

Maar achteraf wel tevreden natuurlijk
Afbeelding
Afbeelding

En nu ben ik dan bezig met het aansluiten
Afbeelding

Juist vraag ik me af of mijn pomp, een Messner eco tec 2 13000, in deze positie mag blijven staan, ik kon moeilijk weg met de krappe ruimte. En ook de bocht voor de pomp baart me wat zorgen, wegens ik denk dat ik lucht zal hebben hiervoor. Al hoop ik dat ik met de koppeling van de kraan even open te zetten de lucht er wel zal uitkrijgen. Of een luchtventielke opzetten ofzo.

Er zullen nog foto's volgen van zodra ik wat meer heb gedaan en tijd heb vooral :)

Wat denken jullie ? :Hyper:

Grtz

DavyDK
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden