nieuwe vijver 15m3

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Van Ackere

Re: nieuwe vijver 15m3

Bericht door Van Ackere » 18 sep 2016, 16:53

Gisteren wat bekisting gemaakt om nog een ringbalk te gieten op de tussenmuur van de filterkamer. En de waterval terwijl ook volledig bekist om deze volledig op te gieten om gemakkelijk de dekstenen te kunnen plaatsen.

598455984659847598485984959850

smetjen

Bericht door smetjen » 18 sep 2016, 19:09

weeral een stapke dichter zie,

mooie werken
I love de rain, no way José

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 20 sep 2016, 21:18

smetjen schreef:weeral een stapke dichter zie,

mooie werken
Merci, een beetje met ne keer é :wink:

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 20 sep 2016, 22:29

Sommigen onder jullie hadden mss al opgemerkt dat de gegoten muur tegen de keienmuur bol staat. Men vader had die dag alleen beginnen graven tegen de muur, en het moest snel gaan om geen risico te lopen dat deze muur zou verzakken en zeker niet om zou kantelen. Die muur weegt namelijk redelijk wat kilo's en eronder is een blok beton gegoten waar de muur op bevestigd is. Hij had een bekisting gemaakt om de muur de gieten en deze terug aangevuld met de kleigrond om alles op zen plaats te houden, maar blijkbaar had de beton gewonnen. Ik zei dat hij beter een draaischoor ertegen had geplaatst, maar dit zijn achternaatjes é. Het is geen ramp natuurlijk, maar deze hebben we nu toch rechtgetrokken in de filterkamer om deftig te kunnen polyesteren.
598885988959890

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 21 sep 2016, 23:44

Ik heb vanavond wat zitten schetsen, wat denken jullie van deze volgorde van filtering?
De 2 bodemdrains komen toe in de zeefkamer alsook de skimmer met airliftje op.
De volgende kamer zou ik dan een bwb maken met daarna de mattenkamer.
Van daaruit dan met een buis van 160 naar de collector van 400 met een airlift op van 110

59909

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 23 sep 2016, 19:08

Hoe zou ik de tussenschotten plaatsen voor het bewegend bed? 'Deze zullen gemaakt worden uit trespa of harde pvc platen. Ik zou vanuit de zeefkamer via 2 boringen achter de zeven doorgaan naar het bwb, ik weet alleen niet of ik dan best downflow of upflow door het bewegend bed ga. Zelf dacht ik aan upflow en dan op het tussenschot naar de matten een geperforeerde rooster om dan weer upflow door de matten te gaan en zo via de 160 naar de collector.
Ik heb geen ervaring met een bwb en zou niet graag hebben dat de kaldness zich voor het rooster zal opstapelen en de doorstroom beperkt.
Ik heb op foto's van zenkoi ook het principe gezien van 2buizen met ingeschreven gleuven centraal in het bwb die zo onderaan de matten uitkomen.
Graag hoor ik jullie mening hierover.
Alvast bedank
Grtz Gill

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 25 sep 2016, 18:21

Iemand die mij een antwoord kan bieden?
Of stel ik men vraag beter in een ander topic?
Grtz Gill

stefan.hemeryck

Bericht door stefan.hemeryck » 25 sep 2016, 21:02

Beste ,

Mijn vijver is nog in opbouw en ik heb zelf mijn BWB in downflow gemaakt, maar is nog niet operationeel !
Als tussenshot heb ik zelf omwille van de kostprijs gebruik gemaakt van gerecycleerd HPDE (1 cm ) (buigt wat door)=> als je een supermooi resultaat wil bekomen dan is 1 cm (of 0.8 cm) trespa veel beter en sterker maar kost ook het dubbel.

Mvg,

Stefan

witte

Bericht door witte » 26 sep 2016, 19:04

ik denk dat het niet veel uitmaakt bij een bwb hoe het water binnen komt in de kamer,door de vele lucht dat er meestal opstaat word volgens mij al het water in de kamer zowiezo gemengd,ik heb na de borstel kamer gewoon 3 doorvoeren van 125 mm een 10cm onder wateropp.naar bwb en daar een 50 liter luchtpomp op voor een kamer van 1 cuub en dat is juist een jacuzzi,ik hou de k1 ook in de kamer met een geperforeerde plaat het is in het begin een beetje zoeken waar de lucht juist omhoog te laten komen in de kamer ik werk wel met 12 bollen met minder lucht werkt het bij mij niet om de geperforeerde plaat vrij te houden maar ik jaag der dan ook een 25 cuub door hoop ik

mvg

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 26 sep 2016, 20:31

stefan.hemeryck schreef:Beste ,

Mijn vijver is nog in opbouw en ik heb zelf mijn BWB in downflow gemaakt, maar is nog niet operationeel !
Als tussenshot heb ik zelf omwille van de kostprijs gebruik gemaakt van gerecycleerd HPDE (1 cm ) (buigt wat door)=> als je een supermooi resultaat wil bekomen dan is 1 cm (of 0.8 cm) trespa veel beter en sterker maar kost ook het dubbel.

Mvg,

Stefan
Bedankt voor je input. Ik heb nog wat opzoekwerk gedaan gisteren en ergens gelezen dat je met downflow minder kans hebt op ophoping voor de roosters, ik zal alleen moeten kijken hou ik dit zal moeten integreren in men filterruimte.
Ik zal waarschijnlijk voor de trespa kiezen dan.

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 26 sep 2016, 20:41

witte schreef:ik denk dat het niet veel uitmaakt bij een bwb hoe het water binnen komt in de kamer,door de vele lucht dat er meestal opstaat word volgens mij al het water in de kamer zowiezo gemengd,ik heb na de borstel kamer gewoon 3 doorvoeren van 125 mm een 10cm onder wateropp.naar bwb en daar een 50 liter luchtpomp op voor een kamer van 1 cuub en dat is juist een jacuzzi,ik hou de k1 ook in de kamer met een geperforeerde plaat het is in het begin een beetje zoeken waar de lucht juist omhoog te laten komen in de kamer ik werk wel met 12 bollen met minder lucht werkt het bij mij niet om de geperforeerde plaat vrij te houden maar ik jaag der dan ook een 25 cuub door hoop ik

mvg
Merci voor je info, ik zal dit zeker indachtig zijn. Ik zou willen werken met een pvc buizenrooster met gaatjes ingeboord ipv met bollen of is dit toch niet de beste keuze?
Mvg Gill

frankske

Bericht door frankske » 27 sep 2016, 03:22

Gill,

filteropstelling is hetzelfde als mijn quarantaine, bwb downflow, matten upflow, van crielzeef werk ik met 2doorvoeren met schroefdeksel om af te sluiten.
voordeel je hebt maar 2 platen nodig voor tussenschotten.

groeten
Franky

ruudjuh92

Bericht door ruudjuh92 » 27 sep 2016, 08:06

hoi

ik gebruik over het algemeen trespa 6mm plaat voor mijn tussenschotten
momenteel was mijn trespa op dus heb ik 8mm plexiglas gebruikt en dit kan ook
maar trespa is echt gigantisch sterk en buigt totaal niet door

mijn polyster schotten van het filter origineel doen dit wel
dus 6mm trespa is al voldoende

bij ons in stamperschat zit zo'n handelaar in van alles en nog wat en ik haal daar altijd mijn trespa als hij dit heeft liggen
een plaat van 3050 x 1500mm kost daar zo'n 60 euro en de kleur maakt voor schotten niks uit
iig dit was de laatste keer de prijs

ik zou voor upflow kiezen want ik heb mijn crielzeef kamer downflow gemaakt en dmv ombouwen naar upflow was het probleem opgelost met verstoppen
voor een bwb maakt het niet zoveel uit maar bij mij is het upflow en werkt perfect
bij een sb altijd upflow maken maar dit is volgens mij bij jou niet van toepassing

gr ruud
koi vijver 4500 liter
reversed drain / pomp / uv / sieve / 3 kamer filter / statisch bed / bwb / red x matten
2x retour 90mm naar vijver
flow 14000 liter per uur bruto

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 27 sep 2016, 22:04

frankske schreef:Gill,

filteropstelling is hetzelfde als mijn quarantaine, bwb downflow, matten upflow, van crielzeef werk ik met 2doorvoeren met schroefdeksel om af te sluiten.
voordeel je hebt maar 2 platen nodig voor tussenschotten.

groeten
Franky
Hey Franky

Dit is idd dezelfde opstelling, alleen weet ik niet hoe ik het juist moet zien met de tussenschotten downflow. Op het tussenschot van de zeefden naar bwb zou ik een afneembare rooster willen plaatsen. De rooster zou bestaan uit gefreesde gleuven. Op de bodem een geperforeerde rooster, en is het ok om dan onder die geperforeerde rooster een opening te hebben naar de mattenkamer. Of zal de kaldness zich willen ophopen op de geperforeerde rooster? Of zie ik dat verkeerd omdat kaldness uit zichzelf drijvende is. Als het stomme vragen , sorry op voorhand! Ik ben nog echt een leek op gebied van bwb :oops: .
Ik heb al veel opgezocht en ik zie op veel projecten van zenkoi dat ze toch upflow werken. Dit doet me dan weer twijfelen.
Grtz Gill

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 27 sep 2016, 22:12

ruudjuh92 schreef:hoi

ik gebruik over het algemeen trespa 6mm plaat voor mijn tussenschotten
momenteel was mijn trespa op dus heb ik 8mm plexiglas gebruikt en dit kan ook
maar trespa is echt gigantisch sterk en buigt totaal niet door

mijn polyster schotten van het filter origineel doen dit wel
dus 6mm trespa is al voldoende

bij ons in stamperschat zit zo'n handelaar in van alles en nog wat en ik haal daar altijd mijn trespa als hij dit heeft liggen
een plaat van 3050 x 1500mm kost daar zo'n 60 euro en de kleur maakt voor schotten niks uit
iig dit was de laatste keer de prijs

ik zou voor upflow kiezen want ik heb mijn crielzeef kamer downflow gemaakt en dmv ombouwen naar upflow was het probleem opgelost met verstoppen
voor een bwb maakt het niet zoveel uit maar bij mij is het upflow en werkt perfect
bij een sb altijd upflow maken maar dit is volgens mij bij jou niet van toepassing

gr ruud
Hey Ruud
Ik ben er nog niet helemaal uit over de upflow downflow.
Voor de tussenschotten zullen we niet twijfelen en voor de trespa gaan.
Merci voor je info.
Grtz Gill

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”