nieuwe vijver 15m3

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Van Ackere

nieuwe vijver 15m3

Bericht door Van Ackere » 09 mei 2014, 21:31

hallo iedereen,

Na men vijver te hebben aangepast naar airlift, heb ik een nieuw project om onder handen te nemen.
Dit was al gepland in de toekomst, maar is nu in een zeer grote stroomversnelling gekomen, men ouders hun vijver
is namelijk lek. En het is blijkbaar geen klein lekje :( .
Vandaag reeds een zwembad besteld van 4500l, daar zullen de vissen voorlopig wel mee voortkunnen.
Ik zal dit zwembad filteren met men oude filterinstallatie zodat ik hun meerkamer kan aanpassen om over te schakelen
naar airlift.

Ik heb snel een schets gemaakt van de nieuwe vijver.
42045

Ik ga 2 bodemdrains gebruiken van 110 die worden aangesloten op de 4kamerfilter te regelen met schuifkraan, plus extra
schuifkraan op iedere drain voor het spoelen.
Na de kamerfilter naar de collector van 350 met een airlift in van 110.
Wat zouden jullie nemen voor diameter tussen de kamerfilter en de collector? Zelf had ik gedacht aan 125.
Een wandoorvoer van 50 waar een pomp achter komt in droge opstelling voor de waterval met daartussen de uv lamp.
Graag had ik de skimmer ook airliftgestuurd gehad, maar hebben jullie voorstellen waar deze collector het beste zou staan,
zelf had ik hem ook graag in de filterput gehad maar hoever mag ik gaan met de retour van de airlift om niet teveel
waterverplaatsing te verliezen. En waar zouden jullie deze retour plaatsen in functie met een goeie strooming?

alvast bedankt voor het lezen en eventuele voorstellen.

mvg gill
Laatst gewijzigd door Van Ackere op 23 nov 2014, 22:33, 13 keer totaal gewijzigd.

didierd

Re: nieuwe vijver 15m3 na folielek

Bericht door didierd » 11 mei 2014, 16:19

hoi

een diameter van 125 is volgens mij veel te klein
waarom werk je niet met 2 airlift ,bij is het 160...

gr didier

didierd

Bericht door didierd » 11 mei 2014, 16:30

toch een beetje raar dat je per abuis eenzelfde bericht post en dat je dat niet
meer kan wissen of toch?? help

gr didier

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 11 mei 2014, 18:47

Dank je Didier voor je input, heb idd gisteren nog wa zitten schetsen en er zijn al wa aanpassingen.
Ik ga in de kelderruimte eerst nog een ontvangstruimte voorzien, om daar later dan 1 of 2 crielzeven in onder te brengen.
Van de ontvangstruimte zal ik werken zoals je net hebt aangeven met 160 naar de 4kamerfilter daarna terug 160 naar de collectorbuis van 350 en met een airlift van 110 terug naar de vijver.
Het is Zowiezo de bedoeling om nog een 2de airlift te voorzien enkel en alleen voor de skimmer, maar men vraag was of er iemand een idee heeft waar ik deze collector het best plaats. Ik zou hem graag in de technische ruimte zetten, maar hoever mag ik gaan met de terugvoer naar de vijver om de skimmer zijn werking niet te veel te beïnvloeden.
Of een ander idee waar ik mee zit is om gewoon de skimmer eveneens te laten toekomen in de ontvangstkamers maar via airlift zodat deze de ontvangstkamers word ingestuwd.

Ps, denk da geplaatste reacties enkel gewijzigd kunnen worden maar niet verwijdert op het forum.

Grtz gill

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 11 mei 2014, 20:52

Vandaag langs geweest bij men ouders en nog snel een paar foto's genomen van hoe het er nu uitziet, zoals je kan zien staat het water al behoorlijk laag. :(
42138 42137

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 17 mei 2014, 23:16

Vandaag naar men ouders geweest om men oude filter te gaan installeren en de vissen over te zetten in hun nieuwe omgeving, hopelijk hebben ze het naar hun zin.
42188
Als ze het niet echt naar hun zin hebben door wat te druk in het zwembad, zullen we waarschijnlijk nog 1 bijplaatsen. Er zitten 2 steurs in, 1 is ondertussen een meter geworden en de tweede volgt al met 80cm ongeveer.
Dan zitten er nog 9 koi in varieerend van 55cm tot 30cm.
Zwembad heeft een inhoud van een kleine 5m³.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 18 mei 2014, 10:37

didierd schreef:toch een beetje raar dat je per abuis eenzelfde bericht post en dat je dat niet
meer kan wissen of toch?? help

gr didier
dit kan idd niet, anders zou het een rommeltje worden op het forum als iedereen zomaar postings gaat verwijderen.
wij kunnen dit wel voor u doen en bij deze is uw dubbele posting verwijderd.

om even terug on-topic te komen,
om de skimmer dmv airlift in de ontvangstkamer te laten komen kan u eens kijken bij de vijvervoorstelling van Koi-gin of bij Smetjen.
die hebben volgens mij zo een zelfde oplossing.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 06 jul 2014, 20:27

Het is zover, gisteren zijn we eraan begonnen.

Kraantje gehuurd voor een dag en een bevriend kraanman even hulp gevraagd. S'morgens toch voor zijn aankomst eventjes wat met het kraantje beginnen delven,
zo'n gelegenheid kon ik toch niet laten liggen :D .
Het uitzicht bij de aanvang van de werken, men vaders idee was om de aarde van de nieuwe vijver in de oude vijver te gooien en de rest op het einde van de tuin.
de oude vijver was al snel vol, en de rest in de tuin heeft hij wat onderschat. De tuin moet nog verhogen maar zoveel nu ook niet :P .
43902
Het boompje die vroeger in een "T" over de vijver hangde, de naalden waren niet echt ideaal boven het water. Ze verstopten steeds zijn vijverpomp, hij werkte
namelijk niet met bodemdrains,...
43903
Een paar uurtjes later hadden we al een mooi putje. De grond was zeer hard en het kraantje had het niet zo makkelijk. Het was ook maar een klein model om overal
door te kunnen tot aan de vijver.
43904
In de namiddag moest onze kraanman weg, dus heb ik dan maar op men kwartiertje ervaring van s'morgens de hendels overgenomen :D.
En vervolgens hebben we op de juiste afmetingen de wanden met de hand verders weggeschopt en rechtgemaakt voor de verstevigingsplaten aan te brengen tegen
het voorspelde slechte weer. We doen pas volgend weekend weer verder en ik heb geen zin in inkalvende wanden.
4390543906
Volgende week zouden we graag nog wat dieper graven, maar we zullen zien. We hebben namelijk al wat last van grondwater.
Hetzelfde kraantje huren gaat ook niet, ze gaan dit jaar een paar dagen vroeger in bouwverlof. We zullen nog kijken aan een andere te komen.

Ik zal proberen zoveel mogelijk foto's te posten, ik kijk ook graag naar de foto's van anderen :wink:

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 06 jul 2014, 20:48

Van Ackere schreef:
Ik zal proberen zoveel mogelijk foto's te posten, ik kijk ook graag naar de foto's van anderen :wink:
Goed plan ! :D :D

In ieder geval zeer netjes uitgegraven , en goed gezien om te stutten tegen dat u de werken hervat

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 06 jul 2014, 20:52

Als er mensen zijn die interesse hebben in de oude vijveromranding, de stenen worden niet meer opnieuw gebruikt bij de nieuwe vijver. Denk dat het ongeveer 16m omtrek was de oude vijver. Kostprijs hebben we geen enkel idee meer van, maar daar zijn we het vlug over eens, het is niet de bedoeling om ze lang te laten liggen :wink: .

Mvg gill

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 07 jul 2014, 19:57

Nieuwe kraan is reeds besteld, zaterdag vliegen we er weer in. Als alles vlot gaat hoop ik al wat buizenwerk gedaan te krijgen, zodat de plateau snel gegoten kan worden.
Heeft er iemand ervaring met beton met vezels in?
Zou een dikte van 15 cm voldoende zijn voor de plateau?

poperingnaar

Bericht door poperingnaar » 07 jul 2014, 20:33

je heb pb

mvg poperinnaar

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 07 jul 2014, 21:57

poperingnaar schreef:je heb pb

mvg poperinnaar
Je hebt een pb terug :wink:
Mvg gill

Van Ackere

Bericht door Van Ackere » 09 jul 2014, 20:49

Iemand ervaring voor dikte plateau voor beton met staalvezels?
Denk zelf aan 15 cm.

Mvg Gill

poperingnaar

Bericht door poperingnaar » 09 jul 2014, 21:15

hallo,ik werk bij .....beton en heb dit nagevraagd. sterker dan dit ga ni vinden en 15 cm is een mooie dikte en voldoende :)

mvg poperingnaar

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”