• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

De vijver van kabonacha

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: De vijver van kabonacha

Berichtdoor batsje » ma 21 maart 2016, 21:41:30

Robin,
Ik zou toch maar oppassen met "blauwe regen" !!!!!
Weet niet of het waar is maar volgens sommige bronnen zou deze
plant giftig zijn voor mens en dier (vooral de peulen en zaden).
Misschien zijn er plantenexperts hier op het forum die dit kunnen bevestigen of ontkennen.
Verder veel succes met de verdere afwerking van vijver en tuin.

Groeten,
Filip.
batsje

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor mario1 » ma 21 maart 2016, 23:25:16

De zaden van blauwe regen zijn inderdaad zeer giftig, dus inderdaad opletten geblazen hiermee.
mario1

Afbeeldingen: 2127

Berichtdoor kabonacha » di 22 maart 2016, 1:02:16

Geen blauwe regen dan... :cry:
kabonacha

Afbeeldingen: 388

Berichtdoor kabonacha » di 31 mei 2016, 23:51:28

Ook ik ben niet gespaard gebleven van de ellende dit jaar.
In principe sleept deze ellende al aan van eind vorig jaar en door een zeer lange strijd heeft er uiteindelijk 1 koi het loodje gelegd tot nu toe.

Voorlopig is alles stabiel nu en ben ik enkel men ginrin benigoi verloren die ik vorig jaar pas gekocht had bij Kim's koi.
Met de goshiki is het nog bang afwachten of dit goedkomt maar deze is echt erg toegetakeld vind ik en is al zen pracht verloren.

even opsommen wat ik allemaal hebt meegemaakt:
1) Trichodina
2) Wormen
3) chylodonella
4) saprolegnia

Trichodina en wormen heb ik meerdere keren gehad en het blijft me een raadsel waarom.
Er is zeer lang altijd ammoniak gemeten in de vijver en kreeg dat maar niet naar beneden.
Je zou denken, een slecht werkend filter dus maar zelfs na maanden van indraaien en toevoegen van bacteriën kwam er geen betering in.
Toen de temperatuur is beginnen stijgen en ik mijn koi bestand heb afgeslankt is uiteindelijk alles beter geworden maar toen was het kwaad al geschied natuurlijk.
Koi waren al door maanden lange ellende geweest, de behandelingen die ik allemaal heb uitgevoerd kan ik me niet meer herrineren.

Op zaterdag zag ik dat mijn benigoi opeens een witte schimmel had.
Van zodra ik kon weer de KD er bijgehaald en bleek dit saprolegnia te zijn, een zeer dodelijke schimmel.
Iets wat begon als een klein pluisje nam ver heel de kieuw in op 2 dagen tijd.
Gisteren heeft de koi het loodje gelegd, een behandeling met KP haalde niks meer uit.

Ik ben nu doodsbang natuurlijk voor het geval dat mijn andere koi ook deze schimmel zouden krijgen.
Ik hoop echt van niet want dat zou betekenen dat ik zeer veel verliezen zal lijden en mogelijks zelfs een volledige euthanasering van de vijver tot gevolg. Deze schimmel is echt niet om mee te lachen.
Ik ga proberen deze zomer in men verlof de filtering aan te passen.
Zo heb ik een zeefbochtfilter aangeschaft via tweedehands sites en stap ik over op een volledig pompgevoed systeem. Ook zal ik kijken of er nog budget is voor eventueel een andere filter te plaatsen en de vierkamer die ik nu heb aan te passen naar een groot BWB dat ik zal isoleren. Naar de winter toe zal ik proberen een soort overkapping te maken om de temperatuur toch ietsje op te krikken.
kabonacha

Berichtdoor Guyke » wo 01 jun 2016, 0:39:46

Hallo,

Mag ik zo vrij zijn de vraag te stellen wat je gedaan hebt met dat stilgelegd plantfilter voor de winter?
Heeft dat in zichzelf gedraaid of iets anders.

Als zulk filter een hele tijd stil ligt dan krijg je problemen omdat je dat filter nooit terug proper kan spoelen.
Die lava neemt van alles en nog wat op en dat krijg je zomaar er niet uitgespoelt.

Als ik dan lees van terug trichodina, wormen, chylodonella, saprolegnia dat zijn zaken die meestal iets te maken hebben met vervuild water.
Een lavafilter stil leggen is zeker geen goed idee en is volgens mij de boosdoener.

Hopelijk komt je bestand het te boven en wens ik je veel sterkte

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 858

Berichtdoor Des » wo 01 jun 2016, 0:50:43

Ja Robin das ook geen cadeau hoor ,
Heb ook wat van die perikelen gehad en momenteel draait alles goed,
Ik heb mijn lavafilter vervangen door een plastic filter ,en het ziet er naar uit dat het probleem is opgelost.

Wat ik wou vragen,draai je nog op lava ? Planten filter ?
Ik zou zeggen misschien zit daar het probleem?
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver
Des

Afbeeldingen: 125

Berichtdoor evn35 » wo 01 jun 2016, 7:06:29

Ja jongens, das dikke pech hebben,
Ik kan er hier ook over meepraten.
Maar het tzal toch wel eens beter gaan zeker,...
evn35

Afbeeldingen: 97

Berichtdoor kabonacha » wo 01 jun 2016, 12:48:38

Guyke schreef:Mag ik zo vrij zijn de vraag te stellen wat je gedaan hebt met dat stilgelegd plantfilter voor de winter?
Heeft dat in zichzelf gedraaid of iets anders.

Dat mag je zeker Guyke, dit filter heeft stilgelegen in de winter want de enige manier van uitstroom is een waterval.
Deze wil ik voor afkoeling tegen te gaan afleggen en ook tegen dichtvriezen uiteraard.

Na de winter heb ik dit goed gespoeld, is voorzien van een holle ruimte en de onderste laag is grove lava(35/50mm) en slechts de toplaag van 10cm is lavasplit (8/16mm).
Kvind het moeilijk te geloven dat de lavafilter echt de boosdoener zou zijn geweest van dit alles.
Kan er alleszins met de maken hebben maar was zeker niet de enige factor die een rol speelt in mijn verhaal.

Het zeer koude water en een vijver die weinig zon heeft is ook een factor volgens mij.
Dan heb je ook nog eens borstels in men filter en draadalgen in het voorjaar.
Heel veel troep dus in de vijver, daarom ook de overstap naar een zeefbochtfilter voor een betere algemene hyghiëne in de vijver.
Dan heb ik tevens een extra kamer vrij in mijn vierkamer filter en kan ik men filtering aansterken.

De plantenfilter is een aparte filterlijn die enkel gevoegd word zonder voorfilter via de skimmer.
Ik heb geen last van bladeren, hoogstens wat bloesems en andere onzuiverheden die in de vijver belanden.
kabonacha

Berichtdoor Guyke » wo 01 jun 2016, 13:03:41

Hallo,

Het is maar omdat dit verhaal( is hier op de site ook al een paar maal gepasseerd ) bij veel mensen herkenbaar is en allen met lavafilter.
Zelfs met een spoelruimte onderaan gaat er heel wat vuil zich nestelen in de lava.

Ik heb ook borstels in mijn filterlijn en draadwier is geen ziekteverwekker.
De opkomst van draadwier betekent dat er voeding in de vijver zit en door de kou gaan andere planten minder snel aan de groei.

De plantenfilter is een aparte filterlijn die enkel gevoegd word zonder voorfilter via de skimmer.

Als je hier geen voorfilter op plaatst dan pomp je grote hoeveelheden vuil gewoon de plantfilter in.
Zet een skimmer maar eens een paar uur af en zie wat er met je vijver gebeurt....

Het meeste vuil hier gaat uit de vijver via de skimmer ( ik heb wel geen bodemdrains )

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 858

Berichtdoor kabonacha » wo 01 jun 2016, 21:27:25

Guyke schreef:Hallo,

Het is maar omdat dit verhaal( is hier op de site ook al een paar maal gepasseerd ) bij veel mensen herkenbaar is en allen met lavafilter.
Zelfs met een spoelruimte onderaan gaat er heel wat vuil zich nestelen in de lava.

Ik heb ook borstels in mijn filterlijn en draadwier is geen ziekteverwekker.
De opkomst van draadwier betekent dat er voeding in de vijver zit en door de kou gaan andere planten minder snel aan de groei.

Als je hier geen voorfilter op plaatst dan pomp je grote hoeveelheden vuil gewoon de plantfilter in.
Zet een skimmer maar eens een paar uur af en zie wat er met je vijver gebeurt....

Het meeste vuil hier gaat uit de vijver via de skimmer ( ik heb wel geen bodemdrains )

mvg
Guyke

Ik begrijp zeker wat je wilt zeggen, ga dus zeker niet beweren dat de plantenfilter hier geen boosdoener is.
Wou alleen maar zeggen dat de plantenfilter een onderdeel was in een groter problem.

Er kwam tijdens het spoelen idd wel veel troep uit, heb deze volledig leeg gelaten en daarna langs boven uren lang besproeit met water terwijl de drain open stond.
Ik ga men PF houden maar ga wel eens inspectie doen van hoe het nu juist zit met de hyghiëne en eens kijken of ik deze eventueel niet kan laten meedraaien.
Zou ook opteren om dan ieder voorjaar te wachten tot als het echt goed weer is vooraleer het PF aan te leggen, was iets te vroeg nu.
Maar het juiste moment was moeilijk met die schommelende temperatuur.
Ook ga ik nu ieder voorjaar vooraleer deze in te schakelen preventief behandelen met KP en daarna met lernex pro en enkele dagen in zichzelf laten draaien.
Daarna weer spoelen en gaan gebruiken als extra filtering.

Men water is glashelder nu, geen draadalg meer en ook niks van zweefalg.
Volledig met biologische filtering (4 kamer + PF) en ZONDER UV lamp.

Zeer tevreden over dus :)

Ik wou ook niet beweren dat draadalg een ziekteverwekker is hoor.
Wat ik bedoelde is dat afgestorven draadalg de borstels rap deed verstoppen/bevuilde en daar heel veel organische materiaal lag te rotten en gisten in het filter.
Met die zeefbocht filter wil ik dit gaan vermijden.
kabonacha

Berichtdoor Marcje » za 04 jun 2016, 21:38:43

Hoi Robin,

Ik hoop dat het beter gaat als u pompgevoed gaat werken via een zeefbocht, maar vrees er toch een beetje voor

Heb zo'n vermoeden dat u in een sukkelstraatje terecht bent gekomen en dit van de ene behandeling naar de andere , en de vijver geen tijd heeft gehad om te rijpen wat nodig is als u met plantenvijver werkt

Vijvers met planten is mooi , maar wel belastend voor de koi die de nodige tijd moeten krijgen om een weerstand op te bouwen tegen de bacteriële druk en de aanwezige parasieten , en de beste optie is om het bestand laag te houden en als er zich een parasitair probleem stelt, dan zo lang als mogelijk wachten met behadelen

Ook hier hebben sommige koi last van de parasitaire druk, en als dit maar een enkeling is, dan is het tanden bijten en hopen dat het goed komt want als de waterwaardes goed zijn, en de andere koi hebben er gaan last van, waarom behandelen zeg ik dan ( soms verlies ik een koi, en is keuzes maken )

Plantenfilter zou ik niet stil leggen, maar eventueel in zichzelf laten draaien tot u de temperaturen hoog genoeg vind

Succes met keuzes maken , en niet opgeven hé

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5304

Berichtdoor Koi cowboy » za 04 jun 2016, 22:12:08

kabonacha schreef:1) Trichodina
2) Wormen
3) chylodonella
4) saprolegnia

Koi waren al door maanden lange ellende geweest, de behandelingen die ik allemaal heb uitgevoerd kan ik me niet meer herrineren.
.

Is het niet zo dat iedere keer je de koi behandeld de slijmhuid word aangetast en dit is toch iets wat een koi nodig heeft om zich te weren.
Er bestaan wel wat middeltjes om de slijmhuid een boost te geven.
Grtz
Koi cowboy

Afbeeldingen: 538

Berichtdoor kabonacha » za 04 jun 2016, 22:33:58

Koi cowboy schreef:
kabonacha schreef:1) Trichodina
2) Wormen
3) chylodonella
4) saprolegnia

.

Is het niet zo dat iedere keer je de koi behandeld de slijmhuid word aangetast en dit is toch iets wat een koi nodig heeft om zich te weren.
Er bestaan wel wat middeltjes om de slijmhuid een boost te geven.
Grtz

Daar zal wel iets van aan zijn, probleem is ook dat door te hoge ammoniak ik heel lang niks heb kunnen voeren.
Ik zag letterlijk mijn koi mager worden maar ze voeren zou alles slechter maken.

Waterwissels kunnen wel het een en ander opvangen maar te veel waterwissels is ook niet goed hé.

Ik voer nog steeds wheatgerm nu maar zou liever iets anders voeren.
Alleen ontbreekt me de tijd momenteel om onderzoek uit te voeren en op zoek te gaan naar een goed voer die tevens ook helpt de weerstand van men koi te verbeteren.
Ik voeg ook wekelijks een tabletje upsa C toe, is een bruistabletje met vitamine C, gewoon in het filter gooien.

Voor spul als anarex bio of malamix toe te voegen heb ik gewoon geen budget.
Ik wil dat gerust eenmalig doen en heb dat al eens gedaan maar merkte er niets van dus geef ik er liever geen geld meer aan uit.
kabonacha

Berichtdoor kabonacha » za 04 jun 2016, 22:45:44

Marcje schreef:Hoi Robin,

Ik hoop dat het beter gaat als u pompgevoed gaat werken via een zeefbocht, maar vrees er toch een beetje voor

Heb zo'n vermoeden dat u in een sukkelstraatje terecht bent gekomen en dit van de ene behandeling naar de andere , en de vijver geen tijd heeft gehad om te rijpen wat nodig is als u met plantenvijver werkt

Vijvers met planten is mooi , maar wel belastend voor de koi die de nodige tijd moeten krijgen om een weerstand op te bouwen tegen de bacteriële druk en de aanwezige parasieten , en de beste optie is om het bestand laag te houden en als er zich een parasitair probleem stelt, dan zo lang als mogelijk wachten met behadelen

Ook hier hebben sommige koi last van de parasitaire druk, en als dit maar een enkeling is, dan is het tanden bijten en hopen dat het goed komt want als de waterwaardes goed zijn, en de andere koi hebben er gaan last van, waarom behandelen zeg ik dan ( soms verlies ik een koi, en is keuzes maken )

Plantenfilter zou ik niet stil leggen, maar eventueel in zichzelf laten draaien tot u de temperaturen hoog genoeg vind

Succes met keuzes maken , en niet opgeven hé

Groetjes

Marc

Dag Marc, het PF ligt niet stil hoor.
Ik bedoelde maar in het vervolg langer te wachten in het voorjaar en eventueel ook starten met een traag debiet en zo stelsel matig opbouwen.
De bodemdrain van het PF flush ik nu twee keer per week, als ik tijd vind haal ik het eens helemaal leeg en inspecteer ik het eens.
Als ik echt veel troep vind doe ik alle lava weg en verhoog ik de roosters en probeer ik met plantenbakken te werken.
Mijn planten blijven dus, alleen kan de hoeveelheid lava gaan aangepast worden.

Ik zit inderdaad in dat sukkelstraatje, durf amper nog naar men koi kijken nu.
Als je ze zo continu in de gaten houd begin je op den duur van alles te zien en paranoia te worden.
Moest ik een quarantaine hebben had ik een deel van de miserie kunnen voorkomen.
Het is volgens mij allemaal begonnen met twee nieuwe koi maar soit, daar is er nu al eentje van naar de hemel gegaan.
Als men gevoel juist zit zal die andere koi dat ook doen, wanneer weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik dit jaar al bijna even veel heb uitgegeven aan KD kosten en medicijnen dan de koi zelf waard zijn.
In mijn ogen zijn ze meer waard natuurlijk maar op een gegeven moment kom je toch op een kantelperiode en moet je een moeilijke keuze maken.
kabonacha

Berichtdoor kabonacha » zo 24 jul 2016, 16:36:33

Enkele weken terug mijn koi gaan afhalen bij fournier.
Deze waren al begin dit jaar gereserveerd maar door problemen in de vijver konden deze nog niet naar huis komen.
58559

Hier een foto enkele uren na de ter water lating.
Sorry voor het net maar dit was nodig want de shiro was niet helemaal op zijn gemak en was eerder al eens uit de vijver gesprongen.
Gelukkig stond ik naast de vijver en kon ik hem meteen terug zetten en liep hij bijna geen schade op.
Hij is een schubje kwijt maar meer niet.
De chagoi daarentegen was meteen ingeburgerd en kwam al schooien om eten wat hij eigenlijk constant doet :lol:
58561

Dan afgelopen weekend de waterval verlijmd.
Eerst de EPDM mooi schoongemaakt met een schuurborstel en daarna met splice wash.
Vervolgens EPDM primer er op en dan met zwarte tec7 de waterval verlijmd en waterpas gezet.
Dit weekend dan ook de lavasteentjes opgehoogd in het PF en begonnen met het plaatsen van de steenstrips.
58560
58562
kabonacha

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden