Eerste vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Marcje
Contacteer:

Re: Eerste vijver

Bericht door Marcje » 22 nov 2015, 20:58

Hoi Joeri,

Laat ons inderdaad hopen dat het zichzelf oplost , want kan ook niet direct de reden bedenken buiten dat dit een jonge niet gerijpte vijver is ...

Ook hier onlangs twee flinke koi verloren, reden ??? onderzoeken en behandelen zag ik niet direct het nut van in omdat ik het enkel bij deze twee zag verkeerd gaan , en wilde de andere koi niet belasten met producten tegen iets waar de andere koi geen last van hadden
Het blijft altijd moeilijk om keuzes te maken

Ivm lava, is er wel iets van, maar als het zuurstofgehalte goed zit , en van dichtslippen kan er nog geen sprake zijn , dan zie ik daar het probleem niet in

Laat de foto's maar komen van de kap

Bedankt om dit met ons te delen

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

stuifbol

Bericht door stuifbol » 23 nov 2015, 15:35

@Jocca:
hier is de filter ook direct overvloedig beplant....ivm het te snel vis plaatsen...als ik geen nitriet en/of ammoniak kan meten denk ik niet aan te snel plaatsen van vis...nitraat meet ik wel dwz dat het filter werkt naar behoren volgens mij....
Desondanks heb ik geen welig tierende planten en is de groei slechts matig te noemen,wel al enkele keren draadalgplaag gehad maar gaat ook terug weg uit zichzelf na enkele weken.....er is dus toch iets mis met de filtering volgens mij....enkele mensen hebben mij al gezegd dat ik TE snel het water door de filters trek met die 4 airliften???Terwijl anderen zeggen dat je met lava nooit TE snel kan doortrekken....wie heeft er gelijk ik weet het ook niet????????Maar ik weet wel dat ik een serieus bacterieel probleem heb/had?
@Marc:
uit zichzelf gaat het niet opgelost geraken vrees ik....dit week-end gaat er iemand langskomen die bacteriekweken kan opzetten en ook kan zien welke bacterie ik nu juist heb die de probs veroorzaakt,hierna kan ik gerichter behandelen....vermits de koidokter die langsgeweest was mij eigenlijk niet verder geholpen heeft maar wel een massa geld gekost heeft....op basis van mijn verhaal aan haar ziet ze het echter somber in qua behandeling omdat je nooit alles kan vernietigen en spreekt zei ook
van de lava te verwijderen en vervangen door andere filtermethode....dit stuit echter op een grote njet van de vrouw des huizes qua kosten....
ik houd jullie verder op de hoogte alleszins....
PS de kap in bijlage Marc
mvg Joeri
54688
Marcje schreef:Hoi Joeri,

Laat ons inderdaad hopen dat het zichzelf oplost , want kan ook niet direct de reden bedenken buiten dat dit een jonge niet gerijpte vijver is ...

Ook hier onlangs twee flinke koi verloren, reden ??? onderzoeken en behandelen zag ik niet direct het nut van in omdat ik het enkel bij deze twee zag verkeerd gaan , en wilde de andere koi niet belasten met producten tegen iets waar de andere koi geen last van hadden
Het blijft altijd moeilijk om keuzes te maken

Ivm lava, is er wel iets van, maar als het zuurstofgehalte goed zit , en van dichtslippen kan er nog geen sprake zijn , dan zie ik daar het probleem niet in

Laat de foto's maar komen van de kap

Bedankt om dit met ons te delen

Groetjes

Marc
jocca schreef:hier ook een vijver met meerdere tonnen lava in, pas opgestart in augustus, een lage visbezetting. Verhouding lavafilter tov vijver is 1/3.
Op 5 weken zaten de waterwaarden goed, de vijver is nu kraakhelder en alles werkt naar behoren. De lava is de enige filtermedium hier, wel wordt de drain in de lavafilter om de 2 weken volledig opengezet, gemiddeld laat ik 1000L water weglopen zodat de kelder goed gespoeld wordt (airlifts worden dan ook uitgezet).

Steek je niet te vlug te veel vis op? Wij hebben wel bacteriën toegevoegd en meteen de lavafilter overvloedig beplant (gezien het late moment van opstarten), desondanks is de gele lis toch nog beginnen groeien (afgesneden tot 5 cm boven het water).

stuifbol

Bericht door stuifbol » 06 dec 2015, 10:18

De bacteriekweken hebben niet echt iets opgeleverd vermits ik terug Halamid heb moeten toevoegen 3 dagen voor zij langskwam(had terug 3 dode koi met open wondes)-->vermoedelijk toch ook nog steeds costia ondanks er niets te vinden was op afstrijk...het goede nieuws is dat ze geen pathogenen kon aantreffen...wel een lage concentratie van nitrificerende bacs maar das normaal,deze worden mee vernietigd door de Halamid natuurlijk.Omdat ik hiermee het probleem niet definitief opgelost ga krijgen,ga ik toch meer dan waarschijnlijk de filterig aanpassen,dit wordt wel iets vr na de winter.
Ik denk eraan van de bezinkkamer van 1,2m X1,0m en 1,3m diep te veranderen naar SB-->BWB-->Jap mat of andere optie is SB->Jap Mat...en natuurlijk ALLE lava eruit in beide gevallen,wat denken jullie ervan wat beste optie gaat zijn?
Ik ga hiervoor de kleinste plantenfilter opofferen alleszins.....
Ik hoor het wel....alleszins veel werk en moet de vrouw nog zien om te praten wat nog meer werk gaat zijn :slap:

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 08 dec 2015, 22:10

Hoi Joeri,

Persoonlijk blijf ik een lavafilter een prima filter vinden , maar anderzijds is het doorgaans net bij dit soort filters als het bacterieel flink mis gaat :(

Volgens mij beginnen de problemen niet bij te lage of te hoge doorstroming, maar door het veranderen van de doorstroming

In een lavafilter ontstaan er kanaaltjes langs waar het water stroomt en plaatsjes waar het vuil bezinkt en net door deze stroming te veranderen komt het opgehoopte vuil plots vrij en ontstaat de zogenaamde "lavabom" met een plotse zuurstofval met alle gevolgen van dien ( hier was dit in ieder geval het probleem met de lavafilter )

Het is en blijft een moeilijke keuze, maar sowieso tof dat u dit met ons blijft delen :good:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

stuifbol

Bericht door stuifbol » 05 mei 2016, 20:57

Intussen zijn we enkele maanden verder en de problemen steken terug de kop op met de koi....
Ben dan maar begonnen aan de hatelijke job van de vijver leeg te pompen en alle lava eruit te scheppen...dat was toch enkele kubieke meters keien pffffff....intussen is alles leeg en ga de grote plantenvijver mee integreren bij de vijver als extra zwemruimte voor de vissen....hiervoor de betonblokken muur moeten doorbreken en wegschieten....hierna ga ik de filtratie ook nog aanpassen naar bwb en matten....
Ik ben uiteindelijk toch blij dat ik eraan begonnen ben als ik zie hoeveel smurrie eruit gekomen is verwonderd het mij absoluut niet dat ik zoveel problemen heb gehad...ik hoop hiermee nu eindelijk verlost te geraken van problemen.

Jef

Bericht door Jef » 05 mei 2016, 21:06

Hey Joeri, in elk geval veel courage! Hopelijk kun je daarna terug van de vijver en de vissen genieten.
nog steeds aan het bouwen ...

stuifbol

Bericht door stuifbol » 06 mei 2016, 13:21

Bedankt Jef....dat hoop ik ook
mvg Joeri
Jef schreef:Hey Joeri, in elk geval veel courage! Hopelijk kun je daarna terug van de vijver en de vissen genieten.

Guyke

Bericht door Guyke » 06 mei 2016, 14:00

Hallo,

Geen prettig nieuws dat ik hier lees.
Het is een nadeel van lavafilters dat ze vlug dichtslibben.
Een lavafilter dient in mijn ogen niet om vuil uit een vijver te halen maar meer een medium voor de nitrobacters voor de omzetting van ammo en nitriet naar nitraat.

Hopelijk komt alles goed.

Veel sterkte ( ook sterke rug )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 06 mei 2016, 17:11

Goede moed en hopelijk komt alles snel weer goed!
Groeten Ferdy

stuifbol

Bericht door stuifbol » 07 mei 2016, 08:36

Bedankt mannen...de rug houdt het voorlopig uit :Hyper:
Ben al aan het polyesteren momenteel...vandaag stilstand vd werken wegens verjaardagsfeest dochter.

stuifbol

Bericht door stuifbol » 19 jul 2016, 20:15

Zo weeral even geleden zie ik.....intussen is er vanalles veranderd....tijdens de polyesterwerken ben ik van het trapje gevallen en in de lege vijver
gestuikt op men rechterelleboog :kez: resultaat was dat deze gebroken was :dash: gevolg was natuurlijk dat de vijverwerken gedurende ruim 6-8 weken stilgelegen hebben tot grote frustratie van mezelf en vrouwlief...
Na die 8 weken de draad toch maar terug opgenomen en verder gepolyesterd zodat de zwemruimte nu een extra 8m2 is.Hierna de andere plantenfilter gereduceerd in formaat en hierin 2 kamers gemaakt voor een bewegend bed en Japanse matten.Vervolgens ook alles gepolyesterd natuurlijk.
De vijver draait intussen sinds een 4tal weken op volle toeren en de resterende vissen hebben de verhuis naar quarantainevat overleeft en zwemmen rond als nooit tevoren in de vijver.Voorlopig heb ik geen probs meer met de vissen en lijken de bacteriële problemen nu eindelijk vd baan te zijn.Ik ben uiteindelijk toch blij dat ik de stap gezet heb met het verwijderen vd lava en volledig ombouwen van het filter.... :CrossFingers: na bijna 2 jaar van problemen.
De resterende ruimte vd kleine plantenfilter is momenteel nog leeg maar plan hierin toch terug wat gele lis te zetten nadat deze grondig ontsmet is...ik heb nog ruimte voor een 8tal kratten te zetten.Deze zullen gewoon in de lege kratten gezet worden zonder substraat en met de wortels in het water.
mvg J
Laatst gewijzigd door stuifbol op 21 jul 2016, 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.

stuifbol

Bericht door stuifbol » 21 jul 2016, 01:40

Niets zo mooi als enkele fotootjes :Yahoo: en zo zie je maar dat de composietterrasplanken ook kleur verloren hebben t.o.v. de nieuwe planken :evil:
5846758466

mario1

Bericht door mario1 » 21 jul 2016, 06:38

toch een mooi resultaat

Jef

Bericht door Jef » 21 jul 2016, 08:50

allez, een vijver bouwen is een strijd hé :dash: . Hopelijk is het nu genieten.
nog steeds aan het bouwen ...

stuifbol

Bericht door stuifbol » 21 jul 2016, 23:45

Dank u...de nieuwe planken moeten nog op zelfde hoogte komen als de oude....zodat het wat mooier oogt nog
mario1 schreef:toch een mooi resultaat
Zwijgt ervan Jef....mijn vrouw heeft mij al verscheidene keren zot verklaard...dit was mijn laatste kans ook of ze had er javel in gekapt...dus fingers crossed dat alles goed gaat en we kunnen genieten vd vijver...
Jef schreef:allez, een vijver bouwen is een strijd hé :dash: . Hopelijk is het nu genieten.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”