Eerste vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Ed

Re: Eerste vijver

Bericht door Ed » 20 mei 2015, 12:09

Beste
Ik moet Guyke gelijk geven , aan de linkerkant van de vijver kan je nog makkelijk uitbreiden tot tegen het tuinhuis ????????????? :Yahoo: :Yahoo:
In ieder geval is het nu een prachtig geheel , en zeker aangenaam om erbij te verpozen.
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

stuifbol

Bericht door stuifbol » 21 mei 2015, 09:16

Kom dat eens aan mijn vrouw vertellen aub mannen :dash:

stuifbol

Bericht door stuifbol » 15 nov 2015, 13:55

De vijver ligt intussen iets meer dan 1 jaar en kan zeggen dat ik de laatste maanden weinig fun beleefd heb met de vijver.Eerst begonnen met wat parasieten zoals wormen e.d.,vervolgens is er costia gekomen....
Toen zijn er wondjes op de koi beginnen onsteken en zijn er bacteriële infecties gekomen die uiterst snel uitbreiding namen.Hierdoor ben ik toch wel zeker 5 koi verloren.De koidokter heeft dan langsgeweest omdat ik geen uitweg meer zag, deze heeft de resterende koi gespoten met antibiotica en chloordioxide-kuur gestart om het water te ontsmetten.Dit heeft gedeeltelijk zijn werk gedaan en ben hierna nog overgeschakeld op Halamidkuur van 20g/m3 gedurende 10 dagen.
De resterende koi doen het voorlopig goed en hoop nu eindelijk van die miserie verlost te zijn,hoewel dit moeilijk te behandelen is.
Ik heb intussen ook een winterkap gefabriceerd over de vijver met polycarbonaatplaten die ik van een tuincentrum heb kunnen overkopen voor een zacht prijsje.

Jef

Bericht door Jef » 15 nov 2015, 16:04

dag Joeri,

vervelend om te lezen. Komt het mee van de vissen die je hebt bijgeplaatst, of wat denkt de koidoc als oorzaak? Ik heb hier ook zo eens een seizoen gesukkeld, ik ken het gevoel...
nog steeds aan het bouwen ...

Ed

Bericht door Ed » 15 nov 2015, 18:13

Pech , pech , pech , hopelijk is nu alles OK.
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

stuifbol

Bericht door stuifbol » 18 nov 2015, 09:07

Ik denk dat het eerder kwam door een koi die ik kwijt was....ik dacht gepakt van een reiger maar blijkbaar was die in collector airlift gesukkeld en is daar beginnen rotten....bovendien ook een dode pad in dezelfde collector die ook in verre staat van ontbinding was....intussen heb ik de in-en uitgangen vd airliften beveiligd met een roosterje zodat dit ook niet meer kan gebeuren.....of het moeten diertjes kleiner dan 1cm zijn.
Die bacteriële infecties nemen zo snel uitbreiding das niet normaal.....ik zal hier eens enkel fotootje posten van die zieke/gesneuvelde vissen.
grtz J
54653546525465154650
Jef schreef:dag Joeri,

vervelend om te lezen. Komt het mee van de vissen die je hebt bijgeplaatst, of wat denkt de koidoc als oorzaak? Ik heb hier ook zo eens een seizoen gesukkeld, ik ken het gevoel...

AVG

Bericht door AVG » 18 nov 2015, 13:18

Hoi Stuifbol.

Moedig dat u hier neerpent hoe het verloop is geweest met de mogelijke oorzaak.
Is de Koi op de laatste foto degene die in de collector heeft gezeten ? ( normaliter gaan er weken overheen voordat dit stadium is bereikt...)

Nu heeeel veel water verversen lijkt mij wel een must ! dit om de bacteriedruk laag te houden, wil je in het voorjaar niet opnieuw problemen krijgen.

De overkapping vind ik een prima plan van aanpak, controleer wel elke dag hoe de Koi erbij zwemmen.

Succes ! ik hoop dat de problemen achter de rug zijn.

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 18 nov 2015, 17:43

Hey zeer jammer om vissen te verliezen.
Hopelijk ben je nu van de ellende af en wens ik je terug veel succes met de hobby.
Wat ik mij nog afvraag : hoe kan een koi in de collector buis blijven zitten?
Niets gemerkt aan het debiet dan ofzo...?
Groeten Ferdy

jo8810

Bericht door jo8810 » 18 nov 2015, 18:00

Heel erg wat je meemaakt. Ik heb hier ook veel problemen gehad.
Ligt het aan het feit dat de vijver nog in de opstartfase zit of aan het bij plaatsen van nieuwe vis?
Telkens ik nieuwe koi bij plaatste had ik problemen. Blijkbaar waren ze bij afhaling allen gezond maar misschien is het overplaatsen een trigger om allerlei problemen te doen starten.
Hier is voor volgend jaar een nieuwe vijveraanleg gepland maar durf geen nieuwe vissen meer bij plaatsen.
Hopelijk komt bij u alles goed.
Bij mij was er verbetering na het regelmatig toevoegen van bacteriën met het pruttelpotje.

poutie

Bericht door poutie » 18 nov 2015, 19:09

Hallo Joeri , ik wenst je alles zo vlug mogelijk goed komt daar bij jou !
Hier ook miserie gehad het eerst jaar dat ik mijn vijver had (ook bacteriele infectie ) en volgens de KD zat in de nieuwe vissen .
Ik weet het is niet leuk om mee te maken maar ja we moeten soms op onze tanden bijten in onze mooie hobby .
Veel succes en laat ons nog iets weten !
Grts Luc.

stuifbol

Bericht door stuifbol » 19 nov 2015, 20:45

Water is er met massa's ververst....ik controleer zeker elke dag de koi onder de overkapping....
Dat is niet de koi die uit de collector is gekomen...deze wonde is er gekomen op een 10 tal dagen schat ik....zoals ik zei ging dat bijzonder snel.
Een koi kan toch makkelijk in de collectorbuis blijven bovenaan....de aanzuig gebeurd onderaan in de collector en de watertoevoer zit ook op onderste halve meter vd buis....ik vermoed dat de koi erin geraakt is door een stroomuitval en de airlift dus stillag en de koi dus door de stijgbuis naar beneden is gezwommen en dan niet meer teruggeraakt eens in de collectorbuis....een andere mogelijkheid is er niet.Dit veranderd dus ook niks aan het debiet vd airlift.
Het pruttelpotje en melkzuur wordt hier nu ook frequent gebruikt,maar of dat echt DE oplossing is?
Ik hoor toch van véél mensen dat het eerste jaar/vijver vaak een miseriejaar is,dus kan enkel hopen dat nu voorbij is.
Aan de nieuwe vissen zal het niet gelegen hebben...iemand hier vlakbij had ook nieuwe vissen mee van zelfde handelaar en bak en die heeft geen probs gekend.
Ik vermoed nog steeds de rottende koi en pad en het warme weer+costia toen de probs begonnen zijn,dit heeft een explosieve toename gegeven in de slechte bacteriën die bovendien vrij spel hadden in de wondjes onstaan door de costia.
Ik laat zeker nog wat horen van de vorderingen.

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 19 nov 2015, 21:16

Ik weet dat sommigen het volgende niet graag lezen, maar ik zou die 6,5 ton lava eruit te halen...

stuifbol

Bericht door stuifbol » 19 nov 2015, 22:54

Jeroen,
Die gedachte heeft ook al door mijn hoofd gespookt en al meermaals zelfs...maar voorlopig is dat niet aan de orde....de vijver heeft meer dan genoeg gekost volgens de vrouw en moet het stellen met deze filteropstelling....ik weet dat er veel tegenstanders zijn van lava...maar het zal zo blijven.
mvg Joeri
JeroenP schreef:Ik weet dat sommigen het volgende niet graag lezen, maar ik zou die 6,5 ton lava eruit te halen...

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 19 nov 2015, 23:18

Joeri dank voor je uitleg.
Veel succes.
Groeten Ferdy

jocca

Bericht door jocca » 21 nov 2015, 19:15

hier ook een vijver met meerdere tonnen lava in, pas opgestart in augustus, een lage visbezetting. Verhouding lavafilter tov vijver is 1/3.
Op 5 weken zaten de waterwaarden goed, de vijver is nu kraakhelder en alles werkt naar behoren. De lava is de enige filtermedium hier, wel wordt de drain in de lavafilter om de 2 weken volledig opengezet, gemiddeld laat ik 1000L water weglopen zodat de kelder goed gespoeld wordt (airlifts worden dan ook uitgezet).

Steek je niet te vlug te veel vis op? Wij hebben wel bacteriën toegevoegd en meteen de lavafilter overvloedig beplant (gezien het late moment van opstarten), desondanks is de gele lis toch nog beginnen groeien (afgesneden tot 5 cm boven het water).

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”