Eerste vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
stuifbol

Eerste vijver

Bericht door stuifbol » 25 nov 2013, 14:26

Hallo,
heb me net voorgesteld in betreffende topic :lol:
hieronder zal dan de bouw van de vijver volgen waaraan ik in maart wil starten.....heb al ff een ideetje proberen te tekenen....
Ik plan dus een redelijk grote vijver te bouwen,vermits hij ineens groot genoeg moet zijn voor madam zodat ik geen 3à4 keer opnieuw moet beginnen om uit te breiden(zoals ik met zeeaqua gedaan heb :surrender: )
Ik wil een natuurlijk uitziende vijver zoals Paul1 met veel planten en zo weinig mogelijk techniek,stroomverbruik en poespas errond....
ik ga voor 3 beluchte bodemdrains(enkel 's nachts beluchten) die aflopen naar drainput en zo het plantenfilter inkomen of in drainput naargelang er gespoeld wordt of niet(bediening ventielen,dat zijn de rode streepjes).
In de plantenfilter voorzie ik eveneens 3 bodemdrains die afgelaten kunnen worden naar drainput....de plantenfilter wordt opgebouwd uit holle ruimte van 30tal cm,daarop plastic roosters met inox gaasnet erop(0.5cm maas),daarop groene gaasdoek(zoals Paul1) en daarop plantenbakken met lava zodat deze ten alle tijde verwijderd kunnen worden voor snoei en of uitdunning op verschillende waterdieptes voor zurstofplanten,gele lis,enz....
retour vijver wordt voorzien met 2 airliften naar de vijver.
Ik voorzie ook 2 skimmers met inoxfiltergaasmandjes en van hieruit terug naar overkant vijver met eveneens airlift.....
Wat denken jullie hiervan.....???? Ohja de vijver+plantenfilter zal een 6 meter lang worden en op het smalste stuk een 5.5meter breed(onderaan tekening),breedste stuk vd vijver wordt 9 tal meter(bovenkant tekening),de eigenlijke Koivijver zal dus +-45m³ inhoud hebben en de plantenvijver +-20m³
40197
Laatst gewijzigd door stuifbol op 06 mei 2014, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.

AVG

Re: Eerste vijver

Bericht door AVG » 25 nov 2013, 14:45

stuifbol schreef:[/siteimg]40197[/siteimg] Tiens de foto lukt niet blijkbaar,of moet je eerst een bapaald aantal posts hebben?
Er is een klein foutje ingeslopen u heeft twee x [/siteimg]......[/siteimg], waar dat [siteimg]......[/siteimg] moet zijn, u was er dus dichtbij :D

Heb de foto even zichtbaar gemaakt.
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.

stuifbol

Bericht door stuifbol » 25 nov 2013, 14:58

Ah bon thnx...vroeg me al af wat ik verkeerd deed :roll:
AVG schreef:
stuifbol schreef:[/siteimg]40197[/siteimg] Tiens de foto lukt niet blijkbaar,of moet je eerst een bapaald aantal posts hebben?
Er is een klein foutje ingeslopen u heeft twee x [/siteimg]......[/siteimg], waar dat [siteimg]......[/siteimg] moet zijn, u was er dus dichtbij :D

Heb de foto even zichtbaar gemaakt.
Laatst gewijzigd door stuifbol op 07 mei 2014, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.

paul1

Bericht door paul1 » 25 nov 2013, 19:13

stuifbol schreef:Wat denken jullie hiervan.....????
Hoi Joeri,

De verhouding vijver/ PF ziet er in ieder geval goed uit om volledig natuurlijk te gaan filteren.
Een PF die vlak naast de vijver ligt waardoor de planten uit het PF de vijver in kunnen groeien is eveneens een onschatbare meerwaarde. Dit zorgt niet alleen voor een natuurlijk habitat, maar bied eveneens een massa natuurlijk voedsel (zoöplankton).
Vele plantensoorten zijn hiervoor geschikt.
stuifbol schreef:de plantenfilter wordt opgebouwd uit holle ruimte van 30tal cm,daarop plastic roosters met inox gaasnet erop(0.5cm maas),daarop groene gaasdoek(zoals Paul1)
Als je zou kiezen voor zo'n groen gaasdoek (windbreekdoek), dan heeft een inox gaasnet daaronder geen nut.
Zo'n windbreekdoek is oersterk, ook al zijn de mazen in je plastiek paletten of roosters 100 x 100 mm.
Kies wel voor een windbreekdoek dat niet te dicht is.
In de handel is windbreekdoek dat 38% winddicht is.
Hier heb ik het indertijd gekocht:
http://www.heuvelfolies.be/CMS/Producten/Afschermdoeken

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door paul1 op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 25 nov 2013, 21:40

Hoi Joeri,

U laat er geen gras over groeien , en gelijk hebt u :D

Ziet er inderdaad goed uit en dit zonder poespas

De airliften zou ik persoonlijk niet buiten de vijver voorzien, maar in het plantenvijver
Met als voordeel dat de aanzuigleiding verwaarloosbaar is, en volledig verborgen kan worden door de plantengroei ( mijn idee hé, en zal keuzes maken worden :wink: )

Groetjes

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

stuifbol

Bericht door stuifbol » 25 nov 2013, 22:09

Hey Paul,
thnx voor de tip...de inox gaas heb ik echter al liggen(is schroot van men werk en dus bijna gratis :jammin: )dus kan ik hem net zo goed gebruiken en gaat de winddoek niet doorhangen in de mazen van de plastic roosters
ik zie op die site staan dat er messing ringen ingeweven zijn?levert dit geen probs onder water op na verloop van tijd?

@Marcje:er is idd al ff over nagedacht gedurende enkele maanden :idea:
over de airliften ga ik nog eens nadenken ivm je tip....bedankt

Toch nog enkele vraagjes:
Hoe dik moet de buitenbuis van de airlift eigenlijk zijn als je de binnenstijgbuis 110mm neemt??
Als ik de skimmers laat samenkomen voor de airlift kan ik daar dan beter overgaan naar 160mm tot aan airlift denk ik??

PS: ik heb intussen een Tancho als avatar gekozen omdat dit voor mij nog altijd 1 vd mooiste koi is,die ik er zeker in wil....ook een Ki Utsuri vindt ik wel mooi(zie je echter maar weinig??zijn deze moeilijk te kweken of zijn ze niet populair?)
grtz Joeri
paul1 schreef:
Als je zou kiezen voor zo'n groen gaasdoek (windbreekdoek), dan heeft een inox gaasnet daaronder geen nut.
Zo'n windbreekdoek is oersterk, ook al zijn de mazen in je plastiek paletten of roosters 100 x 100 mm.
Kies wel voor een windbreekdoek dat niet te dicht is.
In de handel is windbreekdoek dat 38% winddicht is.
Hier heb ik het indertijd gekocht:
http://www.heuvelfolies.be/CMS/Producten/Afschermdoeken

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door stuifbol op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 25 nov 2013, 22:31

Hoi Joeri,

De skimmerbuizen niet laten samenkomen op een T-stuk, maar elk afzonderlijk in de collecter waarvoor ik een diameter van 250mm voldoende vind en zeker voor een waterverplaatsing van minder dan 25m³ :wink:

Tancho is een moeilijke varieteit omdat de rode stip wel eens durft te veranderen, of zelfs verdwijnen ...

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

AVG

Bericht door AVG » 25 nov 2013, 22:56

stuifbol schreef: PS: ik heb intussen een Tancho als avatar gekozen omdat dit voor mij nog altijd 1 vd mooiste koi is,die ik er zeker in wil....ook een Ki Utsuri vindt ik wel mooi(zie je echter maar weinig??zijn deze moeilijk te kweken of zijn ze niet populair?)
grtz Joeri
Hoi Joeri,

De Tancho als op u Avatar zijn niet zo zeldzaam, ( alhoewel deze wel echt gaaf is ) het probleem bij deze variëteit is de volgende: de mooi gevormde bol bij aankoop wil nogal vaak misvormen en zelfs geheel verdwijnen.
Koop je er één van formaat, dan is de kans daarop een stuk kleiner, maar dan moet wel de geldbuidel getrokken worden.( vanaf 3000 euro + )
Ki Utsuri zijn meer en meer te koop, de kans op losse Sumi spots ( zeg maar zwarte losliggende vlekjes ) zijn naarmate ze evolueren helaas geen uitzondering.

De tekening bekijkend ben ik heel benieuwd hoe het geheel er ooit uit komt te zien.
In u persoonlijke voorstelling gaf u al aan dat de voorkeur niet uitgaat naar een strakke bak zonder planten en begrijp dit heel goed ! want ook ik hou daar van.

Het is zeker niet mijn bedoeling om u doelstelling te kenteren ! ,toch wil ik u op een paar zaken wijzen die zich bij een ontwerp als deze, zoals u die voor ogen hebt kunnen opdoen:

Mocht u ooit moeten behandelen tegen parasieten of een bacteriële aandoening bij u Koi, dan is o.a. behandelen met KP (Kaliumpermanganaat), zout etc... nagenoeg niet te doen.
De vormgeving van u geplande vijver zal moeilijk af te dekken zijn.

Terugkomend op de wens gelijk de avatar, wil ik u dit toch meegeven zodat u ook op dit punt tot een weloverwogen keuze komt. Een Koi als de Tancho als voorbeeld is een raspaardje, maar dan ook meteen een kasplantje, de vraag is dan ook welke risico's u wil / kan lopen zonder adequaat in te kunnen grijpen als er iets misloopt.

Laat u niet ontmoedigen door mijn betoogde, ik wil u deze kant van de hobby toch ook ter overdenking meegeven. "topkoi" zijn nu eenmaal prijzig en bevattelijker voor een aandoening dan de iets mindere goden, vergelijk het maar met een rashond en een asbakkenras......

groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

paul1

Bericht door paul1 » 25 nov 2013, 23:14

stuifbol schreef: ik zie op die site staan dat er messing ringen ingeweven zijn?levert dit geen probs onder water op na verloop van tijd?
In windbreekdoek zitten geen messing ringen ingeweven.
Dit is enkel bij ondoorzichtig afschermdoek.

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door paul1 op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

stuifbol

Bericht door stuifbol » 25 nov 2013, 23:20

@Marcje:ik heb idd al verscheidene verhalen over verdwijnen rode stip vernomen....thnx voor de tip over de buisdiameter
@Aad:
qua zeldzaamheid doelde ik op ik de Ki Utsuri...ik ben me terdege bewust van het risico dat ik niet kan behandelen met zout,KP,e.d.......en ik wil hier zeker niet gaan pretenderen van alles beter te weten dan jullie ervaren rotten....de vraag is echter is dat allemaal wel nodig die behandelingen(als je natuurlijk een visje van enkele 1000den euro's hebt is dat weer een ander verhaal)? in Japan wordt er volgens mij niet behandeld of zie ik dat verkeerd??een goede filtering en voeding en gezonde vis bij aankoop zijn al meer dan het halve werk volgens mij en dan refereer ik ff nr men ervaring op zeewatergebied?
Afdekking vd vijver kan idd een prob worden....het is een grote oppervlakte,nu op het breedste punt vd vijver 9tal meter is niet onoverkomelijk met middenbalk denk ik(gaat wel een berg platen en balken inkruipen)??
Jij zegt dat topkoi bevattelijker zijn voor aandoeningen?dat begrijp ik toch niet hoor....een verzwakte vis tot daaraantoe....dus alle topTancho bv zijn sneller ziek dan bv Kohaku,dat kan ik moeilijk geloven?
@Paul:Ok thnx
mvg Joeri

AVG

Bericht door AVG » 27 nov 2013, 23:18

Hoi Joeri,

Door mijn berichtgeving aan u dwalen we omtrent de voor en nadelen van een bepaald type vijver een beetje af, zoals aangegeven was mijn doel u bewust te maken van deze, zodat u later niet voor een dilemma komt te staan uit onwetendheid.

In u reactie zie ik een aantal vraagtekens staan waar ik graag op wil reageren :
Het wel of niet behandelen ? : dit is en zal altijd een moeilijke keuze blijven !, incidenteel zijn er hobbyisten ( en ook wel een dealer die ik ken ) die van mening zijn dat je de natuur zijn werk moet laten doen, zodat slechts de sterkste overleven. In zekere zin kan ik mij daar dan wel iets bij voorstellen wanneer men geheel “natuurlijk” wil vijver met daarin uitsluitend budget Koi ( niet negatief bedoeld trouwens ) en het evt. afvangen van Koi niet te doen is.

Worden Koi in Japan behandeld ? , reken maar ! en zelfs meer dan goed is. Kweeklijnen zijn van generatie op generatie al zo vaak ingespoten dat resistentie ( bijna voor alle gangbare AB ) aan de orde is.
Een Koi die men in Japan als bulk ziet zal men niet snel meer inspuiten als er zich wat opdoet, dat is voor hun een kwestie van jammer …., bij een Koi in de hogere prijsklasse is dat een ander verhaal, ziet men daar een kleine kwetsuur optreden, dan gaat de spuit er in, het blijft nu eenmaal handel.

Een goed filter ( en dus waterhuishouding ) en voer zijn i.d.d. essentiële zaken ! hiermee kunnen veel aandoeningen voorkomen worden.
Een Koi eerst goed bekijken en inspecteren ( liefst ook een afstrijkje laten maken ) voor een evt. aankoop is zeer belangrijk, toch kunnen we daarmee niet alles voorkomen ( hoe goed je ook alles voor elkaar hebt ) , doet er dan toch iets op wat met AB behandeld dient te worden, dan mag je hopen dat de AB wil aanslaan, hoe gaaf de Koi er bij aankoop ook uit ziet, de voorgeschiedenis hebben we het raden naar.
De vraag of “topkoi”bevattelijker kunnen zijn heb ik denk ik al beantwoord, daarnaast zou je kunnen stellen dat hoe verder de Koi van de oorspronkelijke Karper afwijkt, des te bevattelijker zijn.

Ik heb geen idee of zeevissen ook bevattelijk zijn voor parasieten / bacteriële aandoeningen ? ( mijn gevoel zegt dat dit minder zal spelen door het hoge zoutgehalte )

Tot slot hoop ik niet dat ik u nu ontmoedigd heb, want gelukkig gaat het meetal allemaal best goed, ook hebben we allemaal wel eens te maken gehad dat we een Koi moesten afgeven.

Ik hoop dat ik u vragen bij deze heb beantwoord, al was het soms wat zwart / wit geformuleerd.

Groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

stuifbol

Bericht door stuifbol » 29 nov 2013, 19:43

Hey Aad,
geen probleem daar is het forum voor hé.....ik begrijp maar al te goed DE nadelen van deze manier van vijveren....mede door het dagboek van Paul1 te lezen natuurlijk.
Intussen heb ik al wat verder aan het rondneuzen geweest op internet en ben er inmiddels al achter dat Koi idd niet de allersterkste vissen zijn :roll: .
Ivm je vraag over zeevissen....deze zijn wel degelijk zéér vatbaar voor bacteriële infecties en parasieten zelfs in zeewater....en dan vooral tijdens en na transport en tijdens stresssituaties....de meest voorkomende en meest dodende is witte stip(bestaat ook in zoetwater dacht ik?)en daar sterven echt massa's zeevissen aan in gevangenschap.
Ivm de Tancho zal ik een aparte topic starten met men vragen erin :lol:
AVG schreef:Hoi Joeri,

Door mijn berichtgeving aan u dwalen we omtrent de voor en nadelen van een bepaald type vijver een beetje af, zoals aangegeven was mijn doel u bewust te maken van deze, zodat u later niet voor een dilemma komt te staan uit onwetendheid.

In u reactie zie ik een aantal vraagtekens staan waar ik graag op wil reageren :
Het wel of niet behandelen ? : dit is en zal altijd een moeilijke keuze blijven !, incidenteel zijn er hobbyisten ( en ook wel een dealer die ik ken ) die van mening zijn dat je de natuur zijn werk moet laten doen, zodat slechts de sterkste overleven. In zekere zin kan ik mij daar dan wel iets bij voorstellen wanneer men geheel “natuurlijk” wil vijver met daarin uitsluitend budget Koi ( niet negatief bedoeld trouwens ) en het evt. afvangen van Koi niet te doen is.

Worden Koi in Japan behandeld ? , reken maar ! en zelfs meer dan goed is. Kweeklijnen zijn van generatie op generatie al zo vaak ingespoten dat resistentie ( bijna voor alle gangbare AB ) aan de orde is.
Een Koi die men in Japan als bulk ziet zal men niet snel meer inspuiten als er zich wat opdoet, dat is voor hun een kwestie van jammer …., bij een Koi in de hogere prijsklasse is dat een ander verhaal, ziet men daar een kleine kwetsuur optreden, dan gaat de spuit er in, het blijft nu eenmaal handel.

Een goed filter ( en dus waterhuishouding ) en voer zijn i.d.d. essentiële zaken ! hiermee kunnen veel aandoeningen voorkomen worden.
Een Koi eerst goed bekijken en inspecteren ( liefst ook een afstrijkje laten maken ) voor een evt. aankoop is zeer belangrijk, toch kunnen we daarmee niet alles voorkomen ( hoe goed je ook alles voor elkaar hebt ) , doet er dan toch iets op wat met AB behandeld dient te worden, dan mag je hopen dat de AB wil aanslaan, hoe gaaf de Koi er bij aankoop ook uit ziet, de voorgeschiedenis hebben we het raden naar.
De vraag of “topkoi”bevattelijker kunnen zijn heb ik denk ik al beantwoord, daarnaast zou je kunnen stellen dat hoe verder de Koi van de oorspronkelijke Karper afwijkt, des te bevattelijker zijn.

Ik heb geen idee of zeevissen ook bevattelijk zijn voor parasieten / bacteriële aandoeningen ? ( mijn gevoel zegt dat dit minder zal spelen door het hoge zoutgehalte )

Tot slot hoop ik niet dat ik u nu ontmoedigd heb, want gelukkig gaat het meetal allemaal best goed, ook hebben we allemaal wel eens te maken gehad dat we een Koi moesten afgeven.

Ik hoop dat ik u vragen bij deze heb beantwoord, al was het soms wat zwart / wit geformuleerd.

Groet Aad

stuifbol

Bericht door stuifbol » 10 dec 2013, 09:29

Ik heb de eerste PVC al besteld bij vijverstunt op 5december....eens zien hoe lang ik er moet op wachten....is eigenlijk een test...ik moet alles hebben tegen maart om te kunnen starten....ook al een deel bij Zenkoi en Joey heeft al gereageerd :D

stuifbol

Bericht door stuifbol » 25 dec 2013, 10:00

De Valterra schuifkranen en skimmers zijn intussen binnen van Zenkoi en de rest vd PVC heb ik vrijdag ontvangen van vijverstunt.....volgende week de rest bestellen.
ik heb intussen al klokboren voor de PVC gekocht van 80 en 110mm om gaten te maken voor de airlift :lol:
Na nog eens degelijk het dagboek van Paul1 gelezen te hebben is me nu duidelijk geworden dat ik een voorfiltratie zal moeten voorzien.... :oops:
Heb daarover eens gebrainstormt en heb 2 alternatieven denk ik :idea: ???
ik metsel zelf een GROTE vortex van 1 meter diameter en diepte van de vijver waarin ik de bodemdrains tangentiaal laat uitkomen en in het midden langs de bovenkant de afvoer van het water richting plantenfilter.
op de bodem van de vortex een bodemdrain naar riool.Door de tangentiale stroming en hoogte zal het vuil normaal bezinken???
Of ik maak zelf een vortex(of meerdere achter elkaar uit PVC 500mm)volgens hetzelfde principe.Zie tekeningen.....
Wat denken jullie hierover?
Alvast bedankt....
40520
40521

PDSW

Bericht door PDSW » 25 dec 2013, 13:58

Hoi,

een voorfilter is hoe dan een enorme meerwaarde
hoe meer grofvuil je eruit kan halen hoe beter
mocht ik van jou zijn aangezien je deze toch zelf zou maken
ga voor een diepe kamer met onderaan een trechtervorm een niet al te groot boven opp en voorzien deze van een Crielzeef deze kan je simpel weg effe spoelen zonder volledig leeg te laten
zal stukken beter werken dan een vortex.

grts Peter
Laatst gewijzigd door PDSW op 06 mei 2014, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... c&start=60

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”