De vijverbouw van mario1

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Marcje
Contacteer:

Re: De vijverbouw van mario1

Bericht door Marcje » 26 dec 2017, 22:45

Hoi Mario,

Een echte meerwaarde voor uw quarantaine die bovenwaartse natuurlijke lichtinval :good:

Hoe hebt u die polycarbonaatplaat bevestigd en waterdicht gemaakt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

mario1

Bericht door mario1 » 28 dec 2017, 07:43

Marcje schreef:Hoe hebt u die polycarbonaatplaat bevestigd en waterdicht gemaakt
Het bevestigen van de polycarbonaatplaat heb ik via de standaard alu profielen en afsluitrubbers bekomen, moet zeggen dat ik deze nog liggen had en hiervan gebruik heb gemaakt.
Hier heb ik geen foto"s van gemaakt tijdens het plaatsen, maar kan je zien via deze afbeelding van een demo uit een bouwshop.

67842

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 28 dec 2017, 19:20

Hoi Mario,

Super, en terug wat slimmer geworden, want wist niet dat dergelijke te verkrijgen was in de handel

Bedankt he :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

AVG

Bericht door AVG » 29 dec 2017, 15:45

Mooie oplossing !, zo met die natuurlijk lichtinval.

mario1

Bericht door mario1 » 29 dec 2017, 16:25

Ondertussen weer wat verder kunnen werken en stond het isoleren op het menu.
Voor het dak hadden we reeds gebruik gemaakt van frigopanelen, de rest van de panelen gaan we dus gebruiken om de lange muren te isoleren.

We beginnen achteraan in het hoekje met een paneel van 1200mm breed.
De panelen gaan we niet rechtstreeks tegen de muur plaatsen, maar we creëren eigenlijk een soort van spouwmuur door achteraan enkele 18mm WBP ( multiplex ) blokjes vast te schroeven met zelfborende rvs schroeven.
De bedoeling hiervan is dat de muren nog kunnen ademen, maar ook is dit een interessante manier om de panelen vast te zetten.

67872

Met inslagpluggen gaan we het eerste paneel dus definitief verankeren aan de buitenmuur.

67873

Aan het tweede paneel gaan we aan beide lange kanten elk 3 multiplex blokjes schroeven.
Het hoekje welke is uitgezaagd komt ter hoogte van de skimmer om nazicht van deze te kunnen bekomen.

67874

Uiteraard gaan we ervoor zorgen dat de blokjes elkaar niet raken, dus ervoor zorgen dat er iets van hoogte verschil zit met het eerst geplaatste paneel.

67875

Het tweede paneel kunnen we nu op zijn plaats schuiven en doordat de WBP blokjes achter het eerste paneel komt te schuiven zit het paneel ook meteen vast aan deze kant :dance:

67876

67877

De panelen zijn dus telkens aan de linkerkant verankerd aan de muur, rechts zitten deze vast achter het rechts aanpalende paneel.
We gaan zo het rijtje af tot we aan het einde van de muur komen.

67878

67879

Het laatste paneel heb ik voorzien van een extra blokje, eigenlijk een hoekje gezien het paneel gelijk met het einde van de muur komt en waardoor we deze toch nog kunnen schroeven weliswaar om het hoekje.

67880

jocca

Bericht door jocca » 29 dec 2017, 18:00

geen schrik voor condens op de kant van de spouwmuur. Dat metaal gaat volgens mij vlug gaan condenseren eens het buiten/binnen verschil te groot gaat worden ...

Bossi

Bericht door Bossi » 29 dec 2017, 19:09

Hiere se,

Onze Mario heeft waarschijnlijk ook verlof en is terug in gang geschoten :D

Propere werken die je alweer laat zien zoals je we gewend zijn van u. Moet toch godverdomme handig zijn als meubelmaker uwe stiel is :dash:
Heb van u nog geen enkele keer geweten dat er iets ni klopte met wat je voor ogen had.

Van die condens zou ik ni wakker liggen eerlijk gezegd. Platen zijn uit isolatiemateriaal met een aluminium of metalen laagje over. Doorroesten gaat dat niet doen ze.
Als je daar toch aan twijfelt kan je nog steeds 4 roosters steken, 1 in elke hoek, maar wel een beetje van de kant af.

Doe zo verder :good:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

jocca

Bericht door jocca » 29 dec 2017, 20:53

doorroesten gaan die panelen niet doen, ik heb ze hier gebruikt voor de vijver bouw en na een dik anderhalf jaar een deel terug uitgegraven, je zag daar nog niets aan.
Het is eerder voor de eventuele geurginder dat ik mij wat zorgen maak (muffig ruiken).

giovanni

Bericht door giovanni » 29 dec 2017, 21:22

Knap werk :good:

Gr giovanni
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be" onclick="window.open(this.href);return false; Nieuwe Website

Bossi

Bericht door Bossi » 30 dec 2017, 05:51

Dat kan ik eerder volgen Joachim,

Maar dan nog kan Mario roostertjes plaatsen moest dat het geval zijn. Desnoods ééntje met een ventilator uit een oude pc voor gedwongen luchtverversing. :idea:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...

mario1

Bericht door mario1 » 30 dec 2017, 09:15

jocca schreef:geen schrik voor condens op de kant van de spouwmuur. Dat metaal gaat volgens mij vlug gaan condenseren eens het buiten/binnen verschil te groot gaat worden ...
Ik weet niet hoe je dit dan moet gaan plaatsen om het goed te doen dan, mijn idee is om ervoor te zorgen dat je een klein beetje ventilatie hebt door hier en daar een kleine opening te laten. Bij een woning heb je toch ook een spouwmuur.... vaak zelfs zonder ventilatie ( als je dan de oudere woningen bekijkt ).
Bossi schreef:Onze Mario heeft waarschijnlijk ook verlof en is terug in gang geschoten :D
Inderdaad ook een beetje verlof, al ben ik reeds een tijdje bezig met isoleren hoor.
Wou in ieder geval de frigopanelen geplaatst hebben voor het echte winterweer eraan komt, en de restpanelen een nieuwe thuis bezorgen :D
Voorlopig denk ik toch te stoppen nu want die gaatjes boren weet ik niet of de koi dit echt leuk vinden deze tijd van het jaar en wil ze toch de rust die ze verdienen gunnen.
jocca schreef:doorroesten gaan die panelen niet doen, ik heb ze hier gebruikt voor de vijver bouw en na een dik anderhalf jaar een deel terug uitgegraven, je zag daar nog niets aan.
Het is eerder voor de eventuele geurhinder dat ik mij wat zorgen maak (muffig ruiken).
Geurhinder heb ik toch nog nooit gehoord bij een spouwmuur hoor, ik ga me in ieder geval weinig zorgen maken om dit.
giovanni schreef:Knap werk :good:
Dank u.
Bossi schreef:Maar dan nog kan Mario roostertjes plaatsen moest dat het geval zijn. Desnoods ééntje met een ventilator uit een oude pc voor gedwongen luchtverversing. :idea:
De roostertjes komen er vast en zeker, een ventilator ben ik nog niet aan uit.
In ieder geval bedankt om mee te denken hé.

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 30 dec 2017, 10:23

Knap werk weeral ;OK;

Wordt dat je tweede verblijf als het straks af is ;cool;

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

bazzio

Bericht door bazzio » 30 dec 2017, 11:14

Mooi en slim gedaan!

jocca

Bericht door jocca » 30 dec 2017, 12:27

@ mario,
tis maar denken é ;-).
Het is niet omdat het een spouwmuur is dat je geen condens kan krijgen op die platen,
doordat er een laag metaal op zit zal de deze plaat altijd kouder zijn dan bv de muur (denk ik zo) deze zal dus bij iets of wat van warm vochtig weer wel eens kunnen condenseren.
bij gewone isolatie heb je die metalen plaat niet en is de plaat altijd het warmste waardoor deze niet kan condenseren.

mario1

Bericht door mario1 » 30 dec 2017, 19:27

The digital hunter schreef:Knap werk weeral ;OK;
Wordt dat je tweede verblijf als het straks af is ;cool;
Dank u Ronald.
Is bij momenten nu al mijn tweede verblijf :D
jocca schreef:@ mario,
tis maar denken é ;-).
Het is niet omdat het een spouwmuur is dat je geen condens kan krijgen op die platen,
doordat er een laag metaal op zit zal de deze plaat altijd kouder zijn dan bv de muur (denk ik zo) deze zal dus bij iets of wat van warm vochtig weer wel eens kunnen condenseren.
bij gewone isolatie heb je die metalen plaat niet en is de plaat altijd het warmste waardoor deze niet kan condenseren.
Is stof om over na te denken, al ben ik niet van plan om deze weg te halen ;cool;
Merk wel dat deze aan de binnenkant geregeld eens klamp of vochtig staan, dus ook hiervoor zal ik een oplossing moeten gaan zoeken :roll:
Bedankt om het meedenken.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”