• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

De vijverbouw van mario1

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: De vijverbouw van mario1

Berichtdoor AVG » di 25 jul 2017, 14:26:00

Wauw, dat ziet er gelikt uit, zo met die ramen ;OK;

Succes met het plaatsen van de latten op de gevel, al zie ik natuurlijk graag een foto als u te water bent geraakt :D
AVG

Afbeeldingen: 3317

Berichtdoor mario1 » wo 26 jul 2017, 21:24:16

Vandaag dus begonnen met het plaatsen van de gevellatten waar nadien de Sidings zullen worden op gemonteerd.
Als eerst terug een noppenfolie op het water om invallend vuil tegen te gaan.
Vervolgens een overspanning gemaakt met twee ladders waarvan eentje een extra loopbrugje wat de stevigheid en doorbuigen ten goede komt.

65000

65001

Op deze manier kan ik ruim dicht genoeg en droog :D de latten aan de muur bevestigen.
Al snel is de eerste lat bevestigd.

65002

Zoals je kan zien komt de lat tegenaan de kopkant van de raamdorpel, later zal duidelijk worden waarom deze keuze.

65003

Over de volledige voorkant gaan we deze manier van werken verder.

65004

65005

65006

Volgens jullie kunnen zien zijn de latten niet in één stuk over de volle lengte.
Voor de onderste 55cm is er gekozen voor een tropisch hardhout, het bovenste gedeelte zijn gedrenkte CLS latten welke ik nogmaals extra behandeld heb.

65007

De latten komen op ongeveer een 50 cm naast elkaar, en dit op 12mm onder de raamdorpel dit om de nodige ventilatie te voorzien.
Een aluminium rei welke op 12mm onder de dorpel is vastgeklemd zorg ervoor dat dit vlotjes verloopt.

65008

65009

65010

Vanmiddag om 17.00u moeten stoppen met werken en ziet het er momenteel zo uit.

65011

65012

En Ja geen natte broek of duik moeten ondervinden.
Sorry Aad, morgen misschien meer geluk ;cool;
mario1

Afbeeldingen: 2127

Berichtdoor FredLekx » wo 26 jul 2017, 23:53:55

Mario,
Die vissen van jou moeten t.z.t. naar een afkickcentrum wanneer je met je werkzaamheden klaar bent. De rust die ze dan gaan krijgen, kunnen ze dan echt niet meer aan. :D
Maar met alle respect en in herhaling, top wat je presteert...
FredLekx

Afbeeldingen: 62

Berichtdoor ferdy.1234 » do 27 jul 2017, 0:03:47

:good: abnormaal top :good:
Groeten Ferdy
ferdy.1234

Afbeeldingen: 109

Berichtdoor Guyke » do 27 jul 2017, 0:28:57

Hallo,

65009

Mario heeft hier gedacht van ik zal mijn knieën maar goed beschermen want ik wil niet meemaken wat Ronny V voorheeft :nono:
Voor mij gene een dropvoet :nono: of bursitis :nono: zal hij gedacht hebben. Vijver moet toen eens is af geraken.....

Ja latjes boren er steekt tijd in. Als dit echter goed gedaan is dan is het een plezier om de sidings te plaatsen ( kan er van meespreken )

Mooie werken Mario

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor mario1 » do 27 jul 2017, 11:10:56

FredLekx schreef:Die vissen van jou moeten t.z.t. naar een afkickcentrum wanneer je met je werkzaamheden klaar bent. De rust die ze dan gaan krijgen, kunnen ze dan echt niet meer aan. :D
Maar met alle respect en in herhaling, top wat je presteert...

Ja die rust gun ik hen wel, al komen ze gezellig samen wel eens piepen onder de noppenfolie :D , weet dus niet of ze er veel last van hebben :?:
Gisteren zelfs paaigedrag mogen waarnemen tussen de ginrin chagoi en de karashigoi ;cool;
ferdy.1234 schreef::good: abnormaal top :good:

Dank je Ferdy.

Guyke schreef:Mario heeft hier gedacht van ik zal mijn knieën maar goed beschermen want ik wil niet meemaken wat Ronny V voorheeft :nono:
Voor mij gene een dropvoet :nono: of bursitis :nono: zal hij gedacht hebben.
Ja latjes boren er steekt tijd in. Als dit echter goed gedaan is dan is het een plezier om de sidings te plaatsen ( kan er van meespreken )

Uiteraard is een goede bescherming aan de knieën zeer belangrijk, en eerder een must met een loopbrug als deze welke ik heb gebruikt.
Een goede voorbereiding is het halve werk zegt men wel eens, en klopt helemaal [thank_you

En nu het slechte nieuws :cry:
Gistermorgen voor aanvang van de werken alle materiaal nog eens nagekeken en tot de constatatie gekomen dat de bijgeleverde binnenhoeken niet de juiste waren :evil: Hier is er gekozen voor de Cedral Sidings welke elkaar overlappen en niet de Click. Nu bleek dat de lieve man welke mijn materiaal bij elkaar had verzameld voor de 3 binnenhoeken het verkeerde type had meegegeven. Na enkele telefoontjes reeds gisteren en ook deze morgen toch een afspraak kunnen regelen om de hoeken om te ruilen :Hyper: Uiteraard nogmaals een hele stap achteruit in mijn werkplannen :roll:
M.a.w. bijna middag eer ik terug van start kan gaan ;cool;
mario1

Berichtdoor Ronny V » za 29 jul 2017, 1:20:42

Weeral mooie werken Mario enne ... die ramen zien er al een stuk beter uit. :Yahoo:
Ronny V

Afbeeldingen: 726

Berichtdoor mario1 » za 29 jul 2017, 7:57:01

Gisteren het muurtje aan de linkerkant beleed, al ging dit niet van een leien dakje :twisted:
Muurtje bestond uit van die holle rode stenen waar je moeilijk iets in vast geschroefd krijgt :dash:
65083

Ik heb er dan ook voor gekozen om tegen deze muur een stevige multiplex ( 30mm dikte ) te bevestigen waaraan ik aan beide kanten een laminaat heb gekleefd.
Bedoeling hiervan is dat deze er voor zal zorgen dat deze geen water kan opnemen :idea:
De multiplex is dan ook met stevige winkelhaken tegen de betonstenen muur van het filterhuis bevestigd.
De hoeklat welke reeds was bevestigd dus ook even moeten verplaatsen, we waren eigenlijk terug even bij af :dash:

65084

Wat ik nog niet vermeld heb is dat overal achter de latten een extra triplex of hardhouten latje ( 3mm dikte ) heb bevestigd zodat de latten niet rechtstreeks tegen de betonnen muur aankomt.
Heb dit gedaan om bij mogelijkse vochtopname van de muur de latten en muur sneller kunnen uitdrogen gezien minder rechtstreeks contact.

65085

En na een extra lat aan de buitenhoek is het hier voor de derde keer beginnen regenen en kon ik mijn boeltje terug inpakken Bye

65086
mario1

Berichtdoor Guyke » za 29 jul 2017, 14:26:11

Hallo,

Wat ik nog niet vermeld heb is dat overal achter de latten een extra triplex of hardhouten latje ( 3mm dikte ) heb bevestigd zodat de latten niet rechtstreeks tegen de betonnen muur aankomt.

Had je hiervoor niet beter kunststof gebruikt?

Ik heb er dan ook voor gekozen om tegen deze muur een stevige multiplex ( 30mm dikte ) te bevestigen waaraan ik aan beide kanten een laminaat heb gekleefd.

Er bestaan toch pluggen speciaal voor holle muren?
Je had de pluggen ook kunnen vastzetten met chemisch anker.

Ik dacht dat multiplex en laminaat nu niet echt het geschikt materiaal voor deze toepassing is.
Je draait er tenslotte terug vijzen in om de latten te bevestigen en langs daar maak je dan openingen langs waar er toch vocht in die plaat kan.

Is maar mijn idee hierover

Mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor mario1 » zo 30 jul 2017, 7:34:00

Guyke schreef:

Had je hiervoor niet beter kunststof gebruikt?

Misschien wel, maar had deze niet voor de hand. Mijn mening is dat deze minstens even lang gaan meegaan als de massieve draaglatten..... zie hier dan ook geen probleem in om deze te gebruiken.

Guyke schreef:Er bestaan toch pluggen speciaal voor holle muren?
Je had de pluggen ook kunnen vastzetten met chemisch anker.

Er bestaan inderdaad pluggen voor holle wanden, maar uit ervaring weet ik dat dit nog niet altijd de ideale oplossing is.
Chemisch anker kan inderdaad ook, maar ik denk de manier waarop ik deze nu heb vastgezet de beste oplossing was, en ook vrij snel kunnen plaatsen op deze manier.

Guyke schreef:Ik dacht dat multiplex en laminaat nu niet echt het geschikt materiaal voor deze toepassing is.

De gebruikte plaat is een multiplex WBP, wat staat voor water bestendige plaat.
Hierop een formica aan beide zijden welke ik in mijn vorig bericht genoemd heb als laminaat.
Als je weet dat de trespa dezelfde grondstoffen gebruikt als formica en je beide materialen jaren mag ondergedompeld houden onder water zie ik hier geen problemen in om een wandje te plaatsen welke hier zo goed als nooit de slag van de regen krijgt.

Guyke schreef:Je draait er tenslotte terug vijzen in om de latten te bevestigen en langs daar maak je dan openingen langs waar er toch vocht in die plaat kan.
Is maar mijn idee hierover

Eens de Sidings op hun plaats zullen bevestigd zijn kan daar NOOIT een druppel water aan, ik denk dus dat je nu een beetje aan het muggenziften bent.
mario1

Berichtdoor marvin(@) » zo 30 jul 2017, 7:39:18

Nette vorderingen hoor. Succes met het creëren van een mooi eindresultaat :good:
marvin(@)

Afbeeldingen: 97

Berichtdoor Guyke » zo 30 jul 2017, 8:16:31

Hallo,
Eens de Sidings op hun plaats zullen bevestigd zijn kan daar NOOIT een druppel water aan, ik denk dus dat je nu een beetje aan het muggenziften bent.

sorry :oops: :oops: :oops:

mvg
GUyke
Guyke

Berichtdoor mario1 » za 05 aug 2017, 9:00:24

Zo hier zijn we dan maar eens terug met een :Update:

Maar, miserie miserie miserie :twisted:
Nadat de latten dus op hun plaats zijn bevestigd kon ik beginnen met het plaatsen van de Sidings, maar hier kwam dus de aap uit de mouw :roll:
Tijdens de besprekingen en uitleg bij het Bouwpunt bedrijf werden de uit te voeren werken besproken en uiteraard wat schetsen gemaakt met tal van afmetingen.
Volgens de lieve verkoper hadden de Sidings een breedte van 20cm ( stond ook zo op hun website beschreven ) en best om deze een 30mm overlap te geven.

Nu bij thuiskomst bleken deze Sidings niet de opgegeven afmetingen te hebben en was het hier even paniek :shock:
Al snel even gaan vergelijken op de site van Eternit, en daar stond de afmeting uiteraard wel juist....een beetje dom dus om dit niet na te zien, maar te goeder trouw aangekocht dus :roll:
De bedoeling was om 13 planken boven elkaar te zetten, maar met bijna een 13cm verschil was het meteen een ander verhaal.
Hoogte muur en raam was hier uiteraard naar gebouwd :kez:

Na veel wikken en wegen besloten om het aantal planken aan te houden en iets minder overlap te geven, als ook onderaan iets meer van het wateroppervlakte te blijven.

Eerst dus het plaatsen van de ventilatieroosters, onderaan, bovenaan en onder de raamdorpel.

65265

65266

Vervolgens het plaatsen van de hoekprofielen.
Aan het raamgedeelte gekozen om deze in het verstek te zagen, persoonlijke keuze welke uiteraard mijn voorkeur had :D

65267

65268

65269

Als laatste profiel helemaal onderaan, het startprofiel waar dus de onderste Siding komt op te staan..... dient eigenlijk om de onderste Siding de juiste schuinte te geven. Om dit te verwezenlijken een iets uitgebreide constructie moeten bouwen om mooi in het hoekje te geraken.

65270

65271

Na alle profielen te hebben te hebben bevestigd kon ik beginnen met het plaatsen van de eerste Sidings.
Om de Sidings te verzagen heb ik mijn Dewalt zaagmachine omgebouwd, m.a.w. ik heb deze voorzien van een diamant slijpschijf :shock:
( voorlopig geen foto hiervan )

Gezien de zoon gisteren thuis was hiervan dus gebruik gemaakt om deze in te schakelen, en was zeker geen overbodige luxe ;cool;
Tegen de middag enkele planken verzaagd en konden we beginnen schroeven.

65272

65273

Op het einde van de dag zag het er zo uit.

65274

65275

En een detailfoto van de hoek raamdorpel en zie je ook meteen de reden waarom het profiel gelijk is geplaatst met de kopkant raamdorpel.

65276
mario1

Berichtdoor Tenshi Goi » za 05 aug 2017, 9:07:11

Wat een gezeur zo Mario, maar toch weer een Mario verantwoord resultaat, prachtig dus!
Tenshi Goi

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor G.I.O. » za 05 aug 2017, 10:16:47

Mario,

De planken onder het raam, staan die gewoon koud tegen de reeds geplaatste planken langs het raam?

Zijn er daar geen verbindingsstukken voor?

Als je op dit type product geen speling voorziet, dan gat bij de minste uitzetting de planken onder druk komen te staan, waardoor ze naar voor kunnen komen.

Is een misvatting bij dit type composietmateriaal. Composiet, bevat ook houtvezels, dus dit kan ook krimpen en uitzetten.

Uw miserie is iets wat ik in mijn professioneel leven iedere dag mag uitleggen.

Ik verkoop houten gevelbekleding, en ik moet altijd met handen en voeten uitleggen dat wij altijd in mix van lengtes leveren.

Iedereen wil altijd overal volle planken, en liefst nog in volle lengtes zonder dat je naden ziet.

Bij dit composiet materiaal is de mogelijkheid er wel om in vaste lengtes te kiezen, maar je hebt dan nuttig zichtbare breedte van uw planken, en effectieve breedte van uw planken.

Dit is dan de taak van de verkoper om dit goed uit te leggen.

Blijkbaar is dit bij u niet correct gebeurd...

Voor de rest, alweer mooi werk geleverd!
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1076

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden