[KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Guyke

Re: [KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Bericht door Guyke » 11 jan 2017, 09:05

Hallo,
= hopelijk wel ;cool; , erkomt zo`n 5300wp op MAAR als dit niet genoeg is EN de accu komt onder haar min. punt, dan kan er idd geladen worden via grid.
dus maw beiden zijn mogelijk...het is qua zonneenergie totaal geen goede periode nu.
Hier ligt 6000 WP en de opbrengst de laatste dagen is echt niet om op te schrijven.

Nog een vraagje.
Wat gebeurt er met de zonnepanelen als de batterijen geen lading vragen.
Staat daar een beveiliging op want op mijn werk stonden op de laadstations meters en andere beveiligingen om de lading te onderbreken als de batterijen op max zaten.

Wat ik ook nog weet is dat batterijen die gebruikt worden in voertuigen ( bv autobatterij ... ) als deze lang stilstaan ( dus niet bewegen door de bewegingen van het voertuig ) deze veel sneller kapot gaan door dat er geen voldoende menging is van de vloeistof in de batterij.
De batterijen werden ook op regelmatige tijdstippen ontladen om hun rendement hoog te houden.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

kg666

Bericht door kg666 » 11 jan 2017, 10:31

Guyke schreef:Hallo,
= hopelijk wel ;cool; , erkomt zo`n 5300wp op MAAR als dit niet genoeg is EN de accu komt onder haar min. punt, dan kan er idd geladen worden via grid.
dus maw beiden zijn mogelijk...het is qua zonneenergie totaal geen goede periode nu.
Hier ligt 6000 WP en de opbrengst de laatste dagen is echt niet om op te schrijven.

Nog een vraagje.
Wat gebeurt er met de zonnepanelen als de batterijen geen lading vragen.
Staat daar een beveiliging op want op mijn werk stonden op de laadstations meters en andere beveiligingen om de lading te onderbreken als de batterijen op max zaten.

Wat ik ook nog weet is dat batterijen die gebruikt worden in voertuigen ( bv autobatterij ... ) als deze lang stilstaan ( dus niet bewegen door de bewegingen van het voertuig ) deze veel sneller kapot gaan door dat er geen voldoende menging is van de vloeistof in de batterij.
De batterijen werden ook op regelmatige tijdstippen ontladen om hun rendement hoog te houden.

mvg
Guyke

ja, idd Guy , veel brengen ze niet op...

dit systeem is enkel maar voor mijn vijver te gebruiken (ontlasting van mijn huis-houdeljk verbruik)
ik stel het anders = al de energie dat ik minder verbruik ben ik al tevreden :D , ook al moet hij in de wintermaanden wat meer bijladen via het net-systeem.
Dat extra bijladen haal ik in de zomer wel terug op met de andere panelen.

Als de accus vol zijn, dan gaat deze in float-stand en de energie die dan nog opwek, gaat jammer genoeg weg in warmte door de inverter geregeld (per string een mppt controller, dus zal dit dat wel dicht zetten)
ik mag niets meer op het net sturen omdat ik al voor 10kw liggen heb op mijn huis (zit maw op mijn max. en ik verbruik nog te veel , lol)

qua vloeistof mengen bij niet "verrijden" van een accu, gebeurd normaal door het beginnen borrelen van de accu dacht ik, bij het Bulk laden

het is dan ook een 3-stage lader , Bulk - Absorption - float

Afbeelding

Guyke

Bericht door Guyke » 11 jan 2017, 10:45

Hallo,

Ik begrijp het.
Het zal wat afwachten worden hoe het systeem reageerd als het operatief zal zijn.
Het is inderdaad wel een bezuiniging maar er staat ook een fikse kostprijs tegenover. ( zonnepanelen met aparte sturingen, de batterij, De omvormer om terug van de batterij naar 220 v te gaan, leidingwerk, ..... )
Naar backup is het wel misschien een optie. ( ik heb een groep maar ja dat maakt lawaai.)
De meest blackouts worden echter verwacht in de winter ( als het verbruik op het net stijgt ) en dan juist werken de zonnepanelen nauwelijks. :oops:
Ik volg de update wel.

mvg
Guyke

kg666

Bericht door kg666 » 11 jan 2017, 12:30

hoi Guy een vlugge update van mijn testen...

Afbeelding

hier op de grafiek is maar één string te zien op de berekening (2de komt later nog erbij- testen testen testen :roll: )

zo kan je bvb zien...

load watts = load aan de uitgang van de inverter =517w
Battery watts = totaal aantal watts dat uit de accu komt (dat is load + R-PI3 + swatch + POE omvormer) = 455w
solar watts staat nu op = 69w

normaal is de battery watts altijd hoger dan de inverter watts (door de sluik verbruikers hierboven vermeld)
maar nu is deze lager ... dus dat wil zeggen..

eerst gaat de watts van de zonnepanelen naar de verbruikers en de overige (te kort) komt van de batterij om de volledige load watts te kunnen voeden,
dat wil zeggen bij een mooie dag, ik verbruik bvb 1000w (load) en mijn solar brengt 1200w op = 200w dat als input naar de batterij gaat
dus eigenlijk als mijn solarpanelen (zoals nu) +-550w zouden op brengen, draai ik "gratis" mijn vijver...

vlug nog een editje gedaan omdat de zon wat meer uitzat:

Afbeelding

en hier zie het ook mooi wanneer de solar erbij komt :

Afbeelding

lijkt me te lukken , al zeg ik het zelf :CrossFingers: :good: :Yahoo: :dance:

edit 2 :

zie de test opstellen (één paar in de schaduw en één paar in de zon, alleja , soms toch :D )

Afbeelding

Afbeelding

Guyke

Bericht door Guyke » 11 jan 2017, 13:48

Hallo,

Fijne update. :good:

Als het verbruik op de vijver 1000 watt op 220 v is dan heeft de vijver op 24 u dus 24 KWu nodig.
dan moeten de batterijen voor bv een halve dag ( 12 u 's nachts ) een 12 Kw ( 1000 watt x 12 u ) in de batterij stoppen en 12 Kw in de dag leveren.
Dit is de 24 Kwu wat op een zonnige dag met 12 u zon waarschijnlijk wel kan met de begrote installatie.
Of de batterij het dan de hele nacht zal kunnen uitzingen is een andere vraag.
Ook is er nog verlies in omzetting van de gelijkspanning naar 220 v.

Hopelijk heb je een geschikte plaats over om de panelen te plaatsen want schaduw al is het maar een stukje is altijd nadelig voor de opbrengst.
Vemits je met aparte sturingen op de panelen zit kan je wel heel wat bijregelen.

mvg
Guyke

kg666

Bericht door kg666 » 19 mar 2017, 18:06

Deze kon ik niet laten liggen :Yahoo: :dance: , had de lepelsteur lange tijd niet meer gezien...

maar toen , na het voeren van de koi's en steurs kwam hij voor het raam zwemmen :

http://kg666.org/koivijver/afgewerkt/lepel1.avi" onclick="window.open(this.href);return false; (20mb)
http://kg666.org/koivijver/afgewerkt/lepel2.avi" onclick="window.open(this.href);return false; (38mb)

:kez: damn is deze groot geworden...

kg666

Bericht door kg666 » 28 mei 2017, 22:54

koivrienden,

wie van jullie zou ook er weten welke bacterie die in het water zit (bvb putwater, boorput water), irritatie zou kunnen veroorzaken bij kois (vissen)?

[enterococcen]

Jef

Bericht door Jef » 29 mei 2017, 08:39

enterococcen zijn afkomstig uit (dierlijke) uitwerpselen. Normaal mogen deze in leidingwater niet voorkomen. Als ze in putwater zitten, is je boorput waarschijnlijk niet goed afgedicht en komt er vuil water in de put. Of heb je een put van beperkte diepte?
nog steeds aan het bouwen ...

kg666

Bericht door kg666 » 29 mei 2017, 11:07

Jef schreef:enterococcen zijn afkomstig uit (dierlijke) uitwerpselen. Normaal mogen deze in leidingwater niet voorkomen. Als ze in putwater zitten, is je boorput waarschijnlijk niet goed afgedicht en komt er vuil water in de put. Of heb je een put van beperkte diepte?

hoi,

Dus dat zal het niet zijn :D , ik zit 47m diep
ik ben aan het zoeken waarom mijn vissen soms flitsen (springen) en er is niets tevinden bij afstrijkje

ph=7,5a8
kh=10
gh=9
rh=32
nitriet en nitraat= 0

dus dacht ik ff dat het eventueel aan het water zelf kon liggen (al leven we er ook van als gezin)

Jef

Bericht door Jef » 29 mei 2017, 11:13

hey,
ook al is de put 47m diep, het kan gebeuren dat er vervuiling langs boven in de put komt, dat een PE-darm, een koppeling of een buffervat ergens een lekje heeft, dat er een beschadiging in de boorputwand zit etc. Hoe kom je bij enterococcen? Wateranalyse laten doen?
nog steeds aan het bouwen ...

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 29 mei 2017, 11:31

Hoi

Als je de ozon nog altijd in gebruik hebt, dan kan het niet van bacteriën komen. Maar schuren en flitsen hoeft niet altijd een slechte achtergrond te hebben. Soms kan het zijn dat ze schuren door stuifmeel van de bomen, want momenteel zit er nogal wat in de lucht hoor. Gisteren lag de vaart wit van de pluizen.

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

kg666

Bericht door kg666 » 29 mei 2017, 13:42

Jef schreef:hey,
ook al is de put 47m diep, het kan gebeuren dat er vervuiling langs boven in de put komt, dat een PE-darm, een koppeling of een buffervat ergens een lekje heeft, dat er een beschadiging in de boorputwand zit etc. Hoe kom je bij enterococcen? Wateranalyse laten doen?
put is dicht, alleja.. de buis is bovenaan dicht met een afsluitdeksel, waar de buisdoorvoer zit..dus helemaal dicht tegen ongedierte...

ik heb in het begin idd wateranalyse gedaan (toen na de boring) en de enterococcen waren dan wat hoog , produkten in gedaan en zouden moeten weg zijn (geen analyse meer gedaan erna)
daarom kom ik aan deze naam ;-)

@Chris,
de ozon draait hier af en toe idd nog eens, dacht ook dat ozon vele bacterie dood (alle),
maar op den duur zou je vanalles beginnen te denken... heb liever dat ze het niet doen en ik een oorzaak kan vinden :lol:

riny42

Bericht door riny42 » 29 mei 2017, 18:16

hier zelfde verhaal, 6 afstrijkjes genomen en vrijwel niks er op, denk dat ze gewoon jeuk hebben of zo gebruik wel leidingwater

kg666

Bericht door kg666 » 29 mei 2017, 18:30

riny42 schreef:hier zelfde verhaal, 6 afstrijkjes genomen en vrijwel niks er op, denk dat ze gewoon jeuk hebben of zo gebruik wel leidingwater
allee ben al blij dat ik niet alleen ben , die het ook raar vind...
jij ook niet echt iets gevonden qua "neven effecten"?

ik gebruik geen leidingwater..te duur :D

riny42

Bericht door riny42 » 29 mei 2017, 18:35

1 beestje op 6 afstijkjes vind ik niks, geen idee waarom ze het doen, kom niet verder dan een verandering van filter en die draait inmiddels al ruim een maand.
hou het in de gaten maar ga verder niks doen, denk dat wij te veel er achter zoeken, maar opletten kan geen kwaad

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”