[KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
kg666

Re: [KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Bericht door kg666 » 25 sep 2016, 10:29

hoi,

ik heb een metertje gekocht waar je de cos phi op kan lezen en in mijn zekeringskast gestoken (op de kabel die naar mijn vijver loopt) (zal later foto posten)
er naast staat mijn zonne-invertor..
het rare is dat die als cos phi = 1 geeft
en de meter (op de kabel naar mijn vijver) maar cos phi van iets van 0.767 geeft,maw, veel "sluik" verbruik.
hoe kan je dit verbeteren? of komt dat door die Blu eco pompen :shock: (zie andere post van mij)
of dat meterke is niet goed hu 8) (komst van china)

iemand een idee?

edit :

Afbeelding
Afbeelding

edit2:

bij het afleggen van de blue eco pompen kwam de cos phi terug naar ongevver 0.9xx
dus de meter zal wel niet kapot zijn... dus de pompen verbruiken wel degelijk MEER dan ze voorschrijven... :dash:

Guyke

Bericht door Guyke » 25 sep 2016, 13:10

Hallo,

De meting is volgens mij correct.
Ik heb dit al eens vermeld.
Motoren zijn inductief wat als gevolg heeft dat er een zogenaamde blinde stroom ontstaat.
Deze blinde stroom wordt niet door de meter van de maatschappij gemeten maar is wel degelijk aanwezig en loopt ook door de pomp.
Heb je een wattmeter en je meet ook de cos phi dan zal je zien bij pompen maar ook bij tl lampen ( zonder condensator ) dat de cos phi gemiddeld 30 % daalt en omgekeerd loopt er in feite ongeveer 30% meer stroom door de motor dan wat de kilowattuurmeter meet.

Stroom die niet gemeten wordt door de kilowattuurmeter van de maatschappij moet je ook niet betalen.

Als de slimme meters in gebruik gaan genomen worden zal het verhaal veranderen en betalen worden.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

kg666

Bericht door kg666 » 25 sep 2016, 13:20

Guyke schreef:Hallo,

De meting is volgens mij correct.
Ik heb dit al eens vermeld.
Motoren zijn inductief wat als gevolg heeft dat er een zogenaamde blinde stroom ontstaat.
Deze blinde stroom wordt niet door de meter van de maatschappij gemeten maar is wel degelijk aanwezig en loopt ook door de pomp.
Heb je een wattmeter en je meet ook de cos phi dan zal je zien bij pompen maar ook bij tl lampen ( zonder condensator ) dat de cos phi gemiddeld 30 % daalt en omgekeerd loopt er in feite ongeveer 30% meer stroom door de motor dan wat de kilowattuurmeter meet.

Stroom die niet gemeten wordt door de kilowattuurmeter van de maatschappij moet je ook niet betalen.

Als de slimme meters in gebruik gaan genomen worden zal het verhaal veranderen en betalen worden.

mvg
Guyke
achzo.. dus eigenlijk betaal ik deze nu (nog) niet...maar verbruik ik wel meer dan aangegeven (wat dan toch klopt [thank_you Bye )

merci ;)

kg666

Bericht door kg666 » 07 jan 2017, 18:27

Hoi koivrienden,

zoals je hier al kan lezen (vorige posts) ben ik serieus verschoten van wat een vijver kan verbruiken qua elektriciteit,

Om dit probleem "op te lossen" ben ik begonnen met een Off-grid systeem voor mijn vijver ( hobby gelijk een ander :shock: 8) )

Ik ben bezig met het proef draaien van vijver op accu:

Afbeelding
Afbeelding

foto's van de installatie volgen nog (deze week) , momenteel zijn er geen solarpanelen aangesloten, dus de accu wordt opgeladen via netspanning, is proef draaien en is natuurlijk zonder de panelen geen oplossing voor mijn probleem.

Wel heb ik al 16x 333wp zonnepanelen + montagemateriaal in de garage liggen, enkel wacht ik nog op de optimizers + het weer is ook niet dada.
Na de levering van de optimizers kan de installatie van de panelen beginnen :wink:

Live volgen, dit kan op :

http://solar.kg666.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook wordt er nog gewerkt aan het monitorings programma , die draait op een R-PI3 systeem
Dit systeem leest mijn Inverter uit en plaatst het op een local geinstalleerd Emoncms database systeem.

hiermee kan ik vanalles zien:
de pieken (grote) naar beneden / boven = de verwarming die aan gaat (filterhuis vorst vrij houden)
de pieken (kleine) naar beneden / boven = de trommelfilter drukpomp die aan gaat
de accu status, het aantal energie (volt -ampere) die verbruikt of net opgewekt is / wordt
...

meer nieuws volgt nog, als de de testen vorderen... maar voorlopig is alles perfect aan het verlopen en zal de vijver zonder accu oplading iets van 40 a 48 uur kunnen draaien.
Aangezien we hier in Belgie toch wel altijd iets van zon zullen hebben, zal dit normaal geen probleem mogen vormen in de toekomst met de te installeren zonnepanelen.

Berekening:

Totaal aantal watt = 5328wp (voorlopig zal mijn eerste installatie maar één string bevatten en dit over het aantal watt = 2664wp)
Is iets van 110A op 48v kunnen laden.

Stel (op mijn eerste string) :

2664wp = op 48v = +- 55A (accu moet laden met ongeveer 80 a 90A), zal er met die lagere Amperes, natuurlijk wat langer over doen om helemaal vol te laden.
ook zal bvb mijn vijver +- 1000w verbruiken , dan is er op een mooie dag nog extra 1664wp = op 48v = +-34A over om de accu te laden.

doe hierbij nog de 2de string, dan heb ik 4328wp = op 48v = +-90A over om de accu te laden terwijl de vijver aan het draaien is Bye ;OK; :Yahoo: :dance:
Dit is natuurlijk in ideale omstandigheden...daarom ook de optimizers op elk paneel...

kg666

Bericht door kg666 » 08 jan 2017, 15:04

hierbij de foto's van de intallatie :

inverter , batterijen , R-PI3 ,...

Install overzicht, links op de 2 schakelaars komen de nog de 2 strings van de zonnepanelen (2S4P per string)
Afbeelding

De accu zelf ( 48v - 840Ah) :
Afbeelding

Overzichtje, de accu heb ik met isolatie omdaan, omdat accus toch wel altijd graag iets warmer hebben.
Afbeelding

De R-PI3 in een box , enkel ga ik nog de switch wisselen met een 1000mbit , ipv de 100mbit, omdat ik nog een camera er op aangesloten heb en de beelden komen iets wat te traag naar mijn goesting.
Afbeelding

enjoy

polleke

Bericht door polleke » 08 jan 2017, 15:56

Je hebt gelijk dat je acu,s gebruikt ipv het net want anders betaal je er nog voor ook ! Wel een leuke hobby die je kan combineren met de koihobby :D
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

Ronny V

Bericht door Ronny V » 08 jan 2017, 21:20

Dag Kristof,

In uw filterhuisje is het al zo'n gesofistikeerde installatie en nu nog deze uitbreiding. :kez:
Als alles naar behoren draait zal je inderdaad een forse besparing realiseren op Uw energie verbruik.

Gtjs,
Ronny

mario1

Bericht door mario1 » 08 jan 2017, 21:31

Mooie installatie heb je daar voor elkaar Kristof.
Hier zijn menig werkuren aan te pas gekomen waarvoor ik veel respect toon.
Knap gedaan :good:

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 10 jan 2017, 20:17

Hoi

Binnenkort een nieuwe netbeheerder "KG666" :D .

Mooi gedaan. Een tractie batterij van een clark of zo ?

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

kg666

Bericht door kg666 » 10 jan 2017, 20:23

peletonduwer schreef:Hoi

Binnenkort een nieuwe netbeheerder "KG666" :D .

Mooi gedaan. Een tractie batterij van een clark of zo ?

Groetjes
hehehe,zie ze hier al komen tijdens een "black out" hehehe

tractienaccu idd van clark systeem,kunnen wel tegen een stootje...

nick22

Bericht door nick22 » 10 jan 2017, 23:05

mooi idee,nu ook geen zorgen over stroomuitval lijkt me
vijver 22kuub/AEM easydrum/ 700L BWB/200Lhelix.flowfriend.standard.12 koi

kg666

Bericht door kg666 » 10 jan 2017, 23:21

nick22 schreef:mooi idee,nu ook geen zorgen over stroomuitval lijkt me
idd, alleja..testen tonen aan als de accus niet opgeladen worden,ze zeker 48 uur meegaan...(wel maar met +-500 a 600w belasting)

morgen als het weer wat toelaat, test ik met 4 panelen..hopelijk lukt dit ook en dan is de test rond :dance:

Guyke

Bericht door Guyke » 10 jan 2017, 23:27

Hallo,

Worden de batterijen enkel door zonnepanelen opgeladen of ook via het net?
Als ik zie naar de productie van mijn panelen dan stel ik mij in deze periode daar toch vragen bij als het enkel langs de panelen zou gaan.

Wat ik mij ook afvraag is of men batterijen op zulk vermogen gewoon mag opslaan.
Normaal in lokalen met batterijen moeten er speciale maatregelen en voorschriften gebruikt worden.

Die nieuwe batterijen van tesla die via zonnepanelen worden opgeladen mag men ook zo maar niet eender waar in huis plaatsen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 11 jan 2017, 06:37

Hoi

Bij tractie batterijen moet er voldoende ventilatie zijn naar buiten toe. Deze batterijen produceren een explosief gas (tijdens opladen) die zich kan opstapelen. Daarom moet er een afzuiging voorzien worden.

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

kg666

Bericht door kg666 » 11 jan 2017, 07:22

hoi,

dat ze gassen en borrelen dat is zeker. ik verschoot nogal de eerste keer....direct de telefoon en bellen naar de firma...lol... "is dood normaal " vertelden ze me.."dat moeten ze doen"... ik van " ach ok , leuk"

ventilatie is er zeker , het bij gebouw is gemaakt uit houten planken en betonplaten. er kan verse lucht binnen en buiten (maw niet afgesloten ruimte).
daarom heb ik ook aan de onderkant/zijkant isolatie rond de batterij gedaan...en een verluchtings-sleuf aan de zijkant.

ik maak misschien nog wat meer fotos, ook ga ik vandaag testen met 4 zonnepanelen, ik heb 2 mppt controlers ingebouwd dus werken apart van elkaar en zou deze nog moeten kunnen uitlezen. (als het weer iets wat mooi is)

om op de vraag te beantwoorden van enkel laden via zonneenergie?

= hopelijk wel ;cool; , erkomt zo`n 5300wp op MAAR als dit niet genoeg is EN de accu komt onder haar min. punt, dan kan er idd geladen worden via grid.
dus maw beiden zijn mogelijk...het is qua zonneenergie totaal geen goede periode nu.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”