[KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
kg666

Re: [KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Bericht door kg666 » 01 jan 2016, 11:36

ahoi daar koivrienden in het nieuwe jaar,

laatste van 2015 hebben toch nog een aanpassing kunnen doen... :wink: , eigenlijk meer iets dat ik wou.

een reactorbuis van 2.40m hoogte en 300mm diameter, met 3 afzonderlijk bedienbare luchtstenen , 360* sproeikop, in en uitlaat zijn 63mm (dus maw op maat laten maken, bedankt Gert-Jan (nl) !!)

de waterkolom :

Afbeelding
Afbeelding

Door deze buis gaat 4kuub, voor een lange contact tijd van het ozon, voorlopig geen rest ozon te ruiken aan of rond het BWB

de uitloop naar BWB :

Afbeelding
Afbeelding

voorlopig werkt er maar één luchtsteen, mijn nitto 60 kan deze blijkbaar niet allemaal laten bruisen, dus ben ik opzoek naar een zwaarder model,
zit in twijfel tussen een secoh 120 of een nitto 120 (enige tips zijn welkom)

voorlopig ook geen schuimafname, zal wel aan het weer liggen + dat 1 steen te weinig is in zo'n buis...
alles van de pomp uit is diameter 20mm tot aan de reactor, daar bypass naar de ozon generator met diameter 6mm (heen en terug)

al is de RH al gestegen in 24uur tijd van 26 naar 26.4 (heb stabiel een PH waarde van 7.6 , dus ik ga voor de 240mv REDOX)

kg666

Bericht door kg666 » 19 jun 2016, 20:02

hoi Koivrienden,

ik zit met een probleem... (groot probleem)

paar weken geleden Koi dokter laten komen om eens alles te laten testen en na te zien...

alles is goed (tot perfect) enkel mijn KH waarde was 3, deze zou nu normaal al hoger moeten zijn KH+ bij gedaan (+6) , over 2 dagen ...

maar nu 1,5week geleden is er een Steur van 75cm eruit gesprongen , te laat natuurlijk (dood)
nu vandaag paar uur geleden zijn er 2 koi's eruit gespongen (elke +-40cm) , te laat natuurlijk (dood)

ze schuren niet, ze eten perfect, waardes zijn goed...geen bacterie (of toch niet om naar huis te schrijven volgens dokter)
elke dag 30min. vers water, ozon en PH gedeelte wordt via PLC gestuurd

aan wat zou het in godsnaam kunnen liggen?

enkel kan ik het zuurstofgehalte niet meten (mocht er iemand zo goed zijn, dat ik eens zo'n meter kan gebruiken... [thank_you Bye )

Jef

Bericht door Jef » 19 jun 2016, 20:04

alle probes en/of sensoren al eens geijkt of nagekeken?
nog steeds aan het bouwen ...

kg666

Bericht door kg666 » 19 jun 2016, 20:06

Jef schreef:alle probes en/of sensoren al eens geijkt of nagekeken?

yep, bekijk ik bijna elke 2 a 3 weken

Jef

Bericht door Jef » 19 jun 2016, 20:09

en ijkvloeistof is niet verlopen? (had ooit dat probleem, vandaar...)
nog steeds aan het bouwen ...

kg666

Bericht door kg666 » 19 jun 2016, 20:15

Jef schreef:en ijkvloeistof is niet verlopen? (had ooit dat probleem, vandaar...)
nops ook niet.. lol... (is nog geen 6 maanden open)

ik weet echt niet aan welke factor het kan liggen .. of het is "zuurstof" te kort... maar , heb BWB (al schijnt dit niet echt zuurstof in het water te brengen , door de vele bacterie die het gebruiken) , eiwitafschuimer (denk ik idem als BWB, maar dan zonder al te veel bacterie = schuimvormen).

heb een bodemdrain waar verluchting in zit.. die als het water warmer is dan 15* constant aan ligt...(dus ook constant aan is hier nu het geval)

...nog ideas ;-)

Guyke

Bericht door Guyke » 20 jun 2016, 15:54

Hallo,

Over zuurstof tekort.

Als er in de vijver gebrek aan zuurstof komt dan komen de vissen aan de opp happen naar lucht. Ze worden dan ook loom en traag in hun bewegingen.
Zijn de problemen begonnen na de laatste aanpassingen op de filtering van de vijver?

Een KH van 3 is zeer laag en als er dan een PH schommeling komt heb je geen buffer meer.
Je PH zit op 7,6 en dat zou zeer goed zijn moest je een KH hebben van 7 of 8
Nu echter heb je maar 3 wat betekent praktisch geen buffer wat aan je PH een fikse tik kan uitdelen en met als gevolg dat je vissen zich niet echt gelukkig gaan voelen.

Door de vele regen kan ook je hardheid van het water nog lager gezakt zijn dus nog minder buffer.
De middeltjes zoals KH+ zullen misschien wel werken maar normaal als je de KH plots gaat opdrijven jaag je ook de PH mee omhoog.

Misschien moet je het in deze richting bekijken.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

kg666

Bericht door kg666 » 20 jun 2016, 17:44

Guyke schreef:Hallo,

Over zuurstof tekort.

Als er in de vijver gebrek aan zuurstof komt dan komen de vissen aan de opp happen naar lucht. Ze worden dan ook loom en traag in hun bewegingen.
Zijn de problemen begonnen na de laatste aanpassingen op de filtering van de vijver?

Een KH van 3 is zeer laag en als er dan een PH schommeling komt heb je geen buffer meer.
Je PH zit op 7,6 en dat zou zeer goed zijn moest je een KH hebben van 7 of 8
Nu echter heb je maar 3 wat betekent praktisch geen buffer wat aan je PH een fikse tik kan uitdelen en met als gevolg dat je vissen zich niet echt gelukkig gaan voelen.

Door de vele regen kan ook je hardheid van het water nog lager gezakt zijn dus nog minder buffer.
De middeltjes zoals KH+ zullen misschien wel werken maar normaal als je de KH plots gaat opdrijven jaag je ook de PH mee omhoog.

Misschien moet je het in deze richting bekijken.

mvg
Guyke

Hoi,

nu ga je lachen... nu ik dit lees van je... kwam ik thuis en ging ik naar mijn filterhuisje kijken... "PH sturing kon niet verlagen van PH-waarde" (dit gedurende 2min.)
het kan toch niet zijn dat ik 6graden naar boven gegaan ben met KH dat deze dan nu terug al gevallen is... (al blijkt uit een Sera test, vlug nu ff gedaan, dat het terug 3graden is...)
kan natuurlijk idd de verklaring geven, wist niet dat koi zo gevoelig waren aan kh schommelingen...?

de PH kan normaal niet boven de 7.6 gaan (allé indien het doseren het kan bij houden)

hoe kan ik mijn KH waarde langen op punt houden? (zonder altijd poeders erin te doen)

btw :
Beste,
Dit heeft alles met het weer te maken.
De laatste 2 weken springen de vissen op veel plaatsen, zelfs in mijn eigen vijver. Er zitten nergens parasieten op.
Zolang dat de vissen actief zijn en goed eten, moet je je geen zorgen maken.
Indien ze lusteloos zijn en niet meer eten, moet er verder gekeken worden.
Mvg
xxx xxxxx

al goed en wel, ze mogen springen van mij...maar dan liefst niet uit mijn vijver :nono: ;cool;

Guyke

Bericht door Guyke » 20 jun 2016, 18:17

Hallo,
het kan toch niet zijn dat ik 6graden naar boven gegaan ben met KH dat deze dan nu terug al gevallen is... (al blijkt uit een Sera test, vlug nu ff gedaan, dat het terug 3graden is...)
Dat kan dus zeer zeker.
De ph sturing reageert ook op de toename van de KH doordat de ph stijgt.
Dus door de KH geforceerd te gaan verhogen ga je ook de PH omhoog jagen waarop de ph sturing dan ook weer gaat op reageren.
De KH moet je opbouwen.
Probleem is hierin de waterwissel ( uit de hemel of uit de kraan )
De vissen zijn gevoelig aan KH schommelingen met daarbij gaande PH schommelingen. In de natuur wordt dan waargenomen dat de vissen een paaigedrag gaan vertonen zeker als de temperatuur ook nog wat gaat schommelen.

mvg
Guyke

kg666

Bericht door kg666 » 20 jun 2016, 18:23

kan je het omhoog brengen en houden zonder al die poedertjes?

Guyke

Bericht door Guyke » 20 jun 2016, 19:03

Hallo,
kg666 schreef:kan je het omhoog brengen en houden zonder al die poedertjes?
Ik weet ook niet goed hoe het op te lossen doordat er een ph sturing op staat.
Een natuurlijk middel zijn schelpen die een hoog carbonaat gehalte bezitten.
Je kan dat in gemalen, gebroken vorm vinden bij de boerenbond.
Een fijn filterzak er mee vullen en in de filter hangen.

Ikzelf gebruik zeewierkalk maar heb dan ook planten ( onderwater )

Je moet dan wel ergens en schommeling van de ph tot max 8 toelaten anders gaat het niet veel aarde aan de dijk zetten.

mvg
guyke

mario1

Bericht door mario1 » 20 jun 2016, 20:32

kg666 schreef:kan je het omhoog brengen en houden zonder al die poedertjes?
Als ik me niet vergis kan dit met oesterschelpen, dit wel niet op korte termijn hé.

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 20 jun 2016, 22:38

Hoi

Dit is een nadeel van ph sturing, dat de kh naar beneden gaat. Het is daarom ook dat je en beetje moet zoek met welke ph je nog een aanneembare kh overhoud. Maar als je een kh van 7 of 8 wilt, dan kan je best stoppen met ph sturing. Het ene gaat het andere tegenwerken.

Ik zit nu met een ph instelling van 7.65 en daarbij heb ik een kh van 3. Bij deze kh hebben mijn koi geen enkel probleem.

Als je een ph val wil voorkomen, kan je eventueel een kh oplossing maken en dit bij een eventuele ph val doseren met een 2de doseerpomp. Het is een extra veiligheid.

Je kan ook je ph optrekken naar 7.8 bv en kijken wat je dan hebt van kh. Tis een beetje zoeken en iedere vijver is anders.

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

kg666

Bericht door kg666 » 21 jun 2016, 18:30

net zo'n watertesterke gekocht.. voor niet veel geld.. (met vloeistof)
ik heb tussen de 8 en 11mg (volgens het testerke)
dus als ik het kan uitmaken is dit niet slecht..

kan dus maar uitmaken dat het de KH waarde zal zijn die dom doet en daar door PH dom doet...en daardoor de koi wat dom doet ... :kez: :kez: (lol domme zin :dash: )

dus ga ik idd eens zoeken naar zo'n schelpen en in mijn plantenfilterbak zeggen... ik heb geen zo'n filter waar ik een paar zakken kan in hangen...

wel raar Chris dat jij ook KH 3 hebt en je ph stabiel blijft (weinig zuur verbruik) en je vissen toch okidokie zijn... waarom hier niet :dash: :unknown:

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 21 jun 2016, 19:45

Hoi

Ja, je moet het totaal plaatje zien hee. Jij zal dan ook veel meer water verversen dan ik. Je zit al met een serieuze toevoer aan vers water door je trommel. Verversen is kalk toevoegen, en dat resuteert dan weer in een hogere ph, dus weer extra zuur.

Ik zou de ph eens op 7.8 zetten. Schelpen erin hangen zou ik niet doen, toch zeker niet met ph sturing.

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”