[KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
kg666

[KG666] De HDPE vijver van 9x2x2

Bericht door kg666 » 30 dec 2012, 09:27

Hoi,

Eerste maal dat ik hier post op het forum , al redelijk wat gelezen en info gevonden hier :wink:

Zodoende ga ik mijn verhaal hier ook een plaatsen, zowel de goede als de slechte kanten (dat kent iedereen denk ik wel)

Verhaaltje:

Alles ging goed, ik zocht op internet om iemand die HDPE kon lassen...

Whoehoe gevonden... via 2dehands.be (idd :shock: :roll: )

Afspraak gemaakt, offerte besproken hier thuis,.... alles bleek goed qua prijs enzo voor mijn budget van de vijver.

Maken van put + gestabiliseerd zand erin:
Afbeelding

Mijn slaafjes :P (schoonbroers)
Afbeelding
Afbeelding

Het lassen van de HDPE :
Afbeelding
Afbeelding

Eens dat hij gelast is , de vijver met de kraan erin plaatsen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En god zag dat het goed was : :twisted: :twisted: :twisted:
Afbeelding

Plantenfilterbak plaatsen:
Afbeelding

Dan natuurlijk de bekisting plaatsen om rondom de vijver beton te gieten, ook omdat hij 60cm boven het maaiveld komt te staan:
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Eens de beton goed was gedroogd en de bekisting verwijderd was...PRACHTIG:
Afbeelding

Ik o zo blij dat alles tot nu toe allemaal "goed" is verlopen...

Ondertussen offertes gekregen van alleslei dealers van filter installaties , (ik ga wat reclame maken :wink: )

Ik moest niet lang twijfelen, ZENKOI is de uitverkorene voor mijn filter installatie
-Goed qua prijs
-Als er ooit iets aan een pomp ofzo is, ik kan er zelf nog mee terug gaan, is maar 1h30 rijden van hier...

Dus hierbij mijn dank aan ZENKOI voor de mooie offerte!
Laatst gewijzigd door kg666 op 06 mei 2014, 21:37, 5 keer totaal gewijzigd.

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 30 dec 2012, 09:41

Zéér mooie reportage van geens alledaags vijvergebeuren!

Hoe gaat deze vijver gefilterd worden? Ook met lavaveld en externe filter?
Laatst gewijzigd door Dominique op 06 mei 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.

JD

Bericht door JD » 30 dec 2012, 09:42

Hoi,
Dat ziet er idd prachtig uit, het is een opbouw dat we hier nog niet veel gezien hebben. Ik kan best begrijpen dat je hier heel te vreden over bent en terecht :!:
Groetjes Johan
Laatst gewijzigd door JD op 06 mei 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

polleke

Bericht door polleke » 30 dec 2012, 09:47

Welkom hier en wat een intrede maak jij hier :shock: ,dat zal wel spannend geweest zijn als die vijver int gat gezet werd !!
De buren zullen ook nogal gekeken hebben haha ,die vijver gaat volgens mij ook niet meer lopen .Mooi project ik ben benieuwd naar de afwerking/filter enz .grtjs
Laatst gewijzigd door polleke op 06 mei 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

kg666

Bericht door kg666 » 30 dec 2012, 09:56

Hahaha, je kon het al raden,

Niets gaat zonder problemen,

Mijn vijverbouwer laat me in de steek, ik hoor bijna 2 maanden niets meer van hem, proberen te bellen, emails,... Niets meer

Plots telefoon , "Ik ga dinsdag komen"

Ik mega blij dat de afwerking kan gebeuren...

Dinsdag : Niemand te zien, ik bellen.... "Ik ga donderdag komen"
=> Niemand te zien.

Donderdag :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

"Ik ga zaterdag komen"
=> Niemand te zien.

Zaterdag :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

+ één van de bodemdrains was natuurlijk uit de beton getrokken en uit zijn buis...

Ik vlug een groot gat in de bodem maken, om de tegen druk van het water te verminderen, maar het was al te laat.
Door de lange leegstand van de vijver....

Nog een poging gedaan om de schade te beperken, met metsersschoren tegen de wanden te plaatsen, maar ach.... frustratie alom natuurlijk...

Proberen die vijverbouwer te contacteren...maar wat denk je...
Die kan ik totaal niet meer bereiken...

Tot op woensdag avond, plots nam hij op :!: (al dacht hij dat ik iemand anders was :twisted: :twisted: )

45min gevloek en gescheeuw, tot de conclusie gekomen dat hij hier nooit meer moet komen en dat hij een deel van mijn geld terug gaat overmaken (althans dat beloofde hij toch)

Nu mocht ik opzoek naar iemand anders voor de afwerking + de ramen erin te laten plaatsen...
-Normaal heb ik deze gevonden via aem-products.com (Edwin)
(nogmaals mijn dank aan Edwin, ik kom in de loop van Januari - Februari eens langs voor de definitieve bespreking :wink: )

Dus je kan het al raden, alles wordt op geschoven voor een paar maanden door deze bodem ramp :!:

Maar we zijn al begonnen met het vermaken ervan... sedert Donderdag zijn we al aan het schijven, schieten, sleuren,...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat we dit gedaan hadden,alles met emmertjes naar boven gestoken samen met mijn vader.
Kwam er nog een probleem...
De wanden moesten zoveel mogelijk terug op hun plaats komen te staan..
Want deze waren +- aan beide zijden 5cm naar binnen geschoven...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu moet ik mijn schoonbroer (de aannemer) nog eens contacteren om de werken verder te zetten,
beton in te doen + betonnetten + een zwelband aan de HDPE zijden.

Ik had gedacht aan kelderbeton ofzo zodoende er normaal geen water meer door komt.

Eens deze werken gebeurd zijn had ik ook nog gedacht om er nog een plaat HDPE te laten oplassen van 4mm. (daar ben ik nog niet over uit)
Laatst gewijzigd door kg666 op 06 mei 2014, 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.

kg666

Bericht door kg666 » 30 dec 2012, 10:01

polleke schreef:Welkom hier en wat een intrede maak jij hier :shock: ,dat zal wel spannend geweest zijn als die vijver int gat gezet werd !!
De buren zullen ook nogal gekeken hebben haha ,die vijver gaat volgens mij ook niet meer lopen .Mooi project ik ben benieuwd naar de afwerking/filter enz .grtjs
Ja, het waren spannende momenten ...

Ik kan zelf met een kraan werken (doe het dagelijks op mijn werk),
maar toch het was spannend, de laatste moment nog aanpassingen doen aan de gemaakte put, geen rekening gehouden dat de buizen van de skimmers en de bodemdrains zover buiten de vijver gingen komen.

De gaatjes van de bodemdrains nog iets wat aanpassen in het gestabiliseerd zand,...

Als ik ooit hier weg ga (wat niet vlug zal gebeuren), zal ik deze mogen laten staan... :P :P
Beton tot beneden + betonnetten :wink:
Laatst gewijzigd door kg666 op 06 mei 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

polleke

Bericht door polleke » 30 dec 2012, 10:04

Amai dat is klote man ,die mannen zouden toch moeten begrijpen dat zon bak direct aangesloten moet zijn en water erin :? ;Maar er word aan gewerkt ,ja nu moet je wel vooruit :wink: .grtjs
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

kg666

Bericht door kg666 » 30 dec 2012, 10:08

polleke schreef:Amai dat is klote man ,die mannen zouden toch moeten begrijpen dat zon bak direct aangesloten moet zijn en water erin :? ;Maar er word aan gewerkt ,ja nu moet je wel vooruit :wink: .grtjs
Je kan niet geloven hoeveel ik hier al gevloekt en ge-godverd heb...

2 dagen met mijn vader schieten en de brokken naar boven halen...
Laatst gewijzigd door kg666 op 06 mei 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

polleke

Bericht door polleke » 30 dec 2012, 10:14

Waarom moest die beton er terug uit ?

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 30 dec 2012, 10:18

Jawadde :shock: :shock:

Maar toch blij dat de miserie van een ander eens op een forum passeert. Meestal is dit enkel de GoedNieuwsShow waarbij de kak achterblijft.....

Benieuwd hoe dit opgelost gaat worden en wat je eerste lasser gaat doen met je probleem.
Man man, dit wens je toch niemand toe??
Laatst gewijzigd door Dominique op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.

kg666

Bericht door kg666 » 30 dec 2012, 10:25

polleke schreef:Waarom moest die beton er terug uit ?
Was stabiel (gestabiliseerd zand), dus deze laat water door...

Ook al had ik die HDPE bodem plaat eruit gehaald...

Ik kon het water er niet constant uithalen, om te lassen moet het droog zijn + zonder de propere afwerking zou ik altijd met hetzelfde probleem blijven zitten...

Dus bij deze heb ik alles er terug uit gehaald

Eigenlijk achteraf bekeken, maak ik 2 vijvers..

1 in beton
1 in hdpe

al kost polyester ook al +- 40euro / m²

Maar ik had al de keuze gemaakt voor HDPE,dus ga ik er mee verder...

Het komt allemaal natuurlijk veel duurder uit nu (door het probleem)
En zo komen de andere dingen wat op een later tijdstip

Ik hoop in de loop van (eind) 2013 de vijver af te kunnen werken.
Laatst gewijzigd door kg666 op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

RvdW

Bericht door RvdW » 30 dec 2012, 10:32

Hallo de vloerplaat met beton zal wel waterdicht zijn maar de aansluiting met de wanden krijg je nooit waterdicht of je moet er een nieuwe plaat in lassen zoals je voorstelt Het is nu wel te laat maar had je niet beter 1 meter water in je vijver gedaan na het plaatsen van je bak want grondwater duwt enorm omhoog
Als we in de bouw een regenwaterput plaatsen doen we onmiddelijk er water in omdat de put anders de volgende dag omhoog gekomen is door de druk van het grondwater.

groet Ronny
Laatst gewijzigd door RvdW op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mario1

Bericht door mario1 » 30 dec 2012, 10:37

Das wel klote man, kom het maar tegen :shock:
Ik veronderstel ook dat je indien direct water in je vijver had gedaan je deze problemen niet had gehad, maar daar is het nu te laat voor hé.

Kan je alleen maar sterkte wensen en een goede afloop :CrossFingers:
Laatst gewijzigd door mario1 op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

kg666

Bericht door kg666 » 30 dec 2012, 10:41

RvdW schreef:Hallo de vloerplaat met beton zal wel waterdicht zijn maar de aansluiting met de wanden krijg je nooit waterdicht of je moet er een nieuwe plaat in lassen zoals je voorstelt Het is nu wel te laat maar had je niet beter 1 meter water in je vijver gedaan na het plaatsen van je bak want grondwater duwt enorm omhoog
Als we in de bouw een regenwaterput plaatsen doen we onmiddelijk er water in omdat de put anders de volgende dag omhoog gekomen is door de druk van het grondwater.

groet Ronny

Yep, dat had ik gedaan.
Er stond zeker 1m water in.

Ik had de vijver leeg getrokken de maandag, omdat hij beloofd had om de dinsdag te komen... :wink:

Dat van de betonplaat... we hadden gedacht om een zwelband te plaatsen tussen de zijwanden en de beton...
Zoals ze doen bij de kelderbouw...

Dan idd nog een 4mm hdpe plaat te lassen met eventueel een hoek te lassen, zoals de opstaande kanten...
Laatst gewijzigd door kg666 op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 30 dec 2012, 10:46

Kan het dat de drain er gewoon tegen de bodem werd gewarmd, zonder een lasdraad te gebruiken? Hoe gaat deze drain nu tegen de nieuwe bodem worden geschoten? Zelfde procéde, of anders?
Ik zou de drain laten voor wat het is en op een andere manier water aanzuigen. Tenzij er garanties zijn bij het inwerken van de drain.

Succes man...... :?
Laatst gewijzigd door Dominique op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”