Mark's Koivoer

kristof_d
Contacteer:

Mark's Koivoer

Bericht door kristof_d »

Marks koivoer, het beste koivoer van Nederlandse bodem.
Hieronder kan je de contactgegevens terugvinden en een beknopte opsomming van wat je er kan vinden.

1/ Iedereen kan posten in dit topic, hou het netjes, GEEN afbrekende kritiek
2/ Wil je de shop bezoeken met wat koivrienden, spreek in dit topic af.
3/ Wil je wat bestellen en eventueel samen met iemand anders bestellen (om transportkosten te drukken of te genieten van promoties), stel gerust de vraag
4/ Vraag je je af of je een bepaald product er kan krijgen, maar vindt je het niet direct, vraag het hier, wie weet is er iemand die het wel weet
5/ Ben je in de winkel geweest of wat gekocht, post het gerust hier even !!!

Tevens een link naar een routekaart waar je direct de locatie kan terugvinden (even de naam van de zaak invullen in het zoekveld onder het tabje "zoeken naar POI")
app.php/usermap
Sponsor Marks koivoer.jpg
If you want something done right, do it yourself
kristof_d
Contacteer:

Re: Mark's Koivoer

Bericht door kristof_d »

Er is ook op dit moment een leuke aanbieding bij Marks koivoer
image0.png
image0.png (169.18 KiB) 1037 keer bekeken
If you want something done right, do it yourself
jocca

Bericht door jocca »

ik had dit voertje al een poosje in de gaten.
reden: koivoer is aardig duurder geworden dit jaar (groeivoer gaat momenteel gemiddeld tussen de 8 en maar liefst 30 euro/kg (en ja ... die laatste is zelfs in grootverpakking van 15 kg !!!!).

het gekende koivoer van onze belgische koidokter is ook aardig in prijs gestegen en het is crisis voor iedereen...

Wat onverwachts kwam ik bij dit voer terecht, de naam kon marketingsgewijs misschien iets handiger gekozen worden, maar de insteek stond mij wel aan ...
gewoon van productent tot eindgebruiker zonder tussenafnemers ... Handig voor de producent, hij kan een paar procent extra winst nemen, nog beter voor de klant, hij zit niet met dure tussenpersonen en extra transporten die verrekend moeten worden. Vanuit mijn eigen zaak weet ik dat dit gewoon een besparing is van 25 à 40 % ... (minstens).

Enfin, tot daar het verhaaltje kostprijs. Wat ben je met betaalbaar voer als de samenstelling op niets trekt.

Als je het voer vergelijkt met de gekendere merken groeivoer (takazumi, malamix, vivani, probites summer, zelfs saki hikari growth ...) dan kan je vrijwel altijd dezelfde conclusie maken.
De hoeveelheid aanwezige vitaminen liggen een PAK hoger dan bij bovenvernoemde voeren.
Kijk je dan naar de hoeveelheid eiwitten dan is dat van Marks koivoer vaak een fractie hoger dan de genoemde merken (enkel vivani springt er uit met een gigantische hoeveelheid eiwit van 51% !!! - kan nooit opgewerkt worden en kans op schuimvorming is dan ook zeer groot), maar wat wel het grootste verschil is dat bij Marks Koivoer je nl een NEB (netto energie benutting van het voer) maar liefst 80% is ... Bij de vernoemde merken is dit soms maar 69% ...

Als ik even kijk naar de gekende samenstelling van dit koivoer en ik vergelijk het met volgende voeren
Dan zitten de eiwitten en dergelijke vrij gelijkaardig, maar wat wel opvalt is dat de hoeveelheid aanwezige vitaminen een lager hoger zijn dan bij marks koivoer - 2 à 3x lager).

enfin, ik heb nog wel wat meer dingen vergeleken, maar de rode draad in het geheel is dat dit voer qua samenstelling (de percentages die gekend zijn op de zak) gemakkelijk mee kan met voeren die 1,5 tot 2,5x zo duur zijn) en op sommige punten zelfs beter is (een neb van 80% is gewoon gigantisch hoog, dat maakt meteen ook dat van de opgegeten korrels er een zeer groot percentage omgezet wordt tot voedingsstoffen voor de koi).

Ik heb mij dan ook ff laten gaan aflopen week en meteen maar een pakket besteld. Ik zat zonder voer (buiten een 6-tal kg wheatgerm nog).
Na een telefoontje met Mark heb ik afgesproken dat ik de challengers (shiro's, showa en ook de matsukawabakes) exclusief ga voeren met dit voer, op die manier heb ik een goed zicht op de evolutie van de vissen en wat het voer al dan niet doet (zeker omdat de shiro's en showa al een zomertje achter de rug hebben, benieuwd of ik nu een grotere groei kan behalen ...).

Extra leuk is dat er een 4,5 mm korrel beschikbaar is, ideaal voor kleinere koi, en een 6 mm als je enkel grote koi hebt zitten :lol: 8) en je dit voer als all-round kan gebruiken (winter, lente, zomer, herfst).

Wat mij meteen opviel bij het openen van de zakken ... de geur van vis ... geen enkel voer (buiten eventueel saki hikari growth) heeft zo een sterke visgeur. De reden is niet ver te zoeken. Op de korrels zit een coating van visolie ... hierin onderscheid dit voer zich wel tov andere voeren waar vaak met raapzaadolie gewerkt wordt.

Mijn voerpakketjes staat alvast klaar en de shiro's hebben reeds de eerste paar honderd gram al achter de kiezen :lol: 8)

De emmers die je momenteel erbij krijgt als je 3 zakken voer besteld zijn best handig, sluiten goed af (zijn voeremmers waarin koivoer vaak verpakt zit) en 1 zak voer past net (zeker bij de drijvende korrels) in een doos (bij de drijvende heb je royaal veel overschot).

De shiro's zitten bij ons binnen, die ga ik maandelijks updaten zodat ik ook de lengte kan volgen, ook mijn bedenkingen en ervaringen rond het voer ga ik dan ff delen.
Ik ben bijzonder benieuwd wat de shiro met het gelige hoofd zal doen ... in het voer van Mark zitten nl ook kleurversterkende ingrediënten ... (net zoals de saki hikari growth waar die vorig jaar een gele kop van heeft gekregen - is ondertussen aan het wegtrekken).
Bijlagen
20230224_164643.jpg
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Hoi Jocca, hier een jarenlange gebruiker van probites maar door de prijzen ben ik ook aan het verder kijken
en kwam ook bij mark's koivoer uit.

had even met mark gemaild en hij gaf aan 51% eiwit en maar 1 voer voor alle seizoenen (voeren vanaf 5 graden)
en daar zit ook gelijk mijn probleem in. heb al 20 jaar een vijver en wat ik al 20 jaar hoor terug komen, met lage temperaturen een lichter voer gaan voeren.
nu is 51% eiwit niet echt een voer wat je met een lage temperatuur gaat voeren.
en natuurlijk kan je het ook kopen voor de zomerperiode maar als er aangegeven wordt met zo'n hoog eiwit percentage met die lage temperaturen
kan voeren dan gaat er toch een klein alarm belletje af.

hoe denken jij (jullie) hier over?
jocca

Bericht door jocca »

eiwit is 42%, net nog even op de zakken gaan kijken en dit wordt ook zo vermeld op de website, misschien verkeerd verstaan? :unknown:
volgens wat ik verstaan heb aan de telefoon mag dit voer idd gebruikt worden bij lage temperaturen omdat er een licht verteerbaar vismeel is gebruikt.
Men spreekt van Tripple 9 vismeel ... dit is geen fancy verwijzing voor "een" vismeel, maar tripple 9 is gewoon de producent van het type vismeel dat gebruikt wordt.

hieronder de link waar je wat info kan vinden rond dat vismeel. Net omdat dit zo zuiver zou zijn, zou het ook licht verteerbaar zijn...
ik zal Mark dan ook op zijn woord nemen en de showa die apart zit in de vijver samen met de kohaku van de vorige challenge dit voer geven van zodra het water stabiel +7° is ... benieuwd hoe ze dit gaan verwerken.

https://www.999.dk/en/products-and-segments/products/

maar idd ... 42% eiwit bij lage temperaturen ... het is iets om over na te denken.
aan de andere kant de wheatgerm die ik nu gebruik bevat ook ... 38% eiwit ...
Marcb

Bericht door Marcb »

Deze discussie ook al veel gehoord bij het karpervissen wat ik ook fanatiek doe, en dan met name bij zelf boilies maken.
Volgens de meesten maakt het weinig uit als er met koude temperaturen een hoog eiwitgehalte gevoerd wordt omdat wat de vissen niet opnemen gewoon weer uit het lichaam verdwijnt. Alleen met koude temperaturen duurt het een stuk langer omdat alles langzamer werkt. Ook kost het voor de karper meer energie om de eiwitten op te nemen.
Dus als er ook genoeg koolhydraten en vetten in het voer zitten maakt het volgens mij niets uit dat er met koude temperaturen ook met veel eiwitten gevoerd wordt.
jocca

Bericht door jocca »

Marcb schreef: 27 feb 2023, 18:17 Deze discussie ook al veel gehoord bij het karpervissen wat ik ook fanatiek doe, en dan met name bij zelf boilies maken.
en laat Mark nu net gestart zijn met karpereten voor de visserij te maken ... maw, hij heeft daar een voorhistorie in.
over eiwitten is al veel gesproken en geschreven, wheat germ zou het beste zijn, lage eiwitten, nu ja wat is laag ... het scheelt 4% tov de wheat germ die ik geef...

hier knikkeren we het bij de challengers buiten vanaf volgende week ergens (eerst nog even die koude nachten passeren).
Marcb

Bericht door Marcb »

Het natuurlijk voedsel (mosseltjes, kreeftjes) heeft ook allemaal een hoog eiwitgehalte dus slecht zal het voor de vissen niet zijn.

Ik denk ook niet dat de discussie moet zijn of het slecht is voor de vissen maar meer dat het gaat om de waterkwaliteit. In de natuur is dat allemaal verwaarloosbaar maar in onze vijvers hebben we beperkt water en daar is het natuurlijk wel slecht voor. Meer eiwit betekend ook meer aanmaak van ureum. En wat de vis niet opneemt aan eiwitten komt ook in ons water terecht.
jocca

Bericht door jocca »

Marcb schreef: 27 feb 2023, 18:43 Het natuurlijk voedsel (mosseltjes, kreeftjes) heeft ook allemaal een hoog eiwitgehalte dus slecht zal het voor de vissen niet zijn.

Ik denk ook niet dat de discussie moet zijn of het slecht is voor de vissen maar meer dat het gaat om de waterkwaliteit. In de natuur is dat allemaal verwaarloosbaar maar in onze vijvers hebben we beperkt water en daar is het natuurlijk wel slecht voor. Meer eiwit betekend ook meer aanmaak van ureum. En wat de vis niet opneemt aan eiwitten komt ook in ons water terecht.
klopt ... zijn ook meteen dierlijke eiwitten, ik zie de grotere koi hier bv bij ons ook al terug de randen afzoeken naar voedsel dat ze kunnen vinden.
We gaan het vlug weten of er extra schuim plots op het water komt te liggen (iets waar ik vorige jaren enkel in de zomer (periode augustus vooral) wel eens last van kon hebben (zeker met saki hikari growth had ik ferme schuimbollen op de onluchters van de airlift en trickle staan).
BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo,

Als je gaat voeren bij deze temperaturen, hoe kan het filter dan het ammonium en nitriet verwerken?
Want ik lees dat bacteriën maar actief worden vanaf 10 graden?

Mvg,
Bert.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

O Sorry Jocca,

ik zit de 5 graden en eitwit percentage door elkaar heen te gooien.
dacht echt 51% maar is idd 42% :dash:

en de probites autumn is ook 38% in dat opzicht valt het wel mee.
jocca

Bericht door jocca »

BBEL schreef: 27 feb 2023, 19:21 Want ik lees dat bacteriën maar actief worden vanaf 10 graden?
bacterïen zijn altijd in zekere mate actief, zij het wel in veel mindere mate dan in de zomerperiode.
het zal ook een verhaal zijn van bezetting in de vijver ... lijkt mij trouwens ook logisch.
Ik ga hier de showa challenger en de kohaku challenger voeren en dan spreken we over amper 0,5% van het geschatte lichaamsgewicht om te gaan voeren.
Dan spreken we over hoop en al maximaal 20 (!) gram voer per dag... dat is een soeplepel... die soeplepel zal het verschil niet maken voor het filter.
ga ik de grote koi meevoeren dan spreken we wel over een pak meer voer ...

5° vindt ik persoonlijk ook wat koel ... ik ga voeren vanaf 7/8° wat acceptabel is (meerdere voeders vermelden die temperatuur als basistemperatuur.
Wheatgerm is trouwens ook vanaf 5 of 6° dacht ik.
Pipo

Bericht door Pipo »

Vers zal het in elk geval wel zijn :D

BBEL

Bericht door BBEL »

Ik heb mij ook een setje besteld van 3 zakken drijvend voer 6mm.
De aankoopprijs vind ik goed, maar spijtig van de verzendkosten €14.95 naar België.
Benieuwd naar de resultaten, vooral meldingen als zou de waterkwaliteit verbeteren vind ik interessant ...
Uitwerpselen zouden ook gebonden blijven voor helder water en betere opname door het filter.

Mvg,
Bert.
Geert666

Bericht door Geert666 »

Iemand die het ziet zitten om 1 zak door te verkopen en op te sturen? Of het zou in de buurt moeten zijn dan wil ik er wel om komen.

K'zit zo goed als zonder eten en die 4 koi in de qbak vragen natuurlijk de nodige korrels maar 3 zakken kopen, dan heb ik genoeg voor 4 jaar denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “sponsors/partners”