Nexus filter

Hier kan met alle vragen terecht over pompen en/of pompgevoede filters
Plaats reactie
Mikevandenboomen

Nexus filter

Bericht door Mikevandenboomen »

Ik ben op zoek naar iemand die verstand heeft van nexus 310 filter. Heb gisteren een 310 filter gekocht en een cetus sieve ook van nexus. Dit speelt er nu. In mijn vijverhok komen nu 2 aanvoeren binnen van bij 50mm. 1 komt er van een skimmer af met een regelbare pomp eraan vast pompvermogen 10000 liter. De andere pomp hangt ook in de vijver en is de hoofdcompartiment 20000 liter ook regelbaar. Deze wil ik als eerste allebei als aanvoer naar de sieve. Maar nu komt het, hoe verder naar de nexus310. Moet de cetus sieve hoger gezet gaan worden als de filter zodat uitlaat van sieve nagenoeg gelijk uitkomt met inlaat van de 310 of moet t totaal anders?
willem v d
9

Re: Nexus filter

Bericht door willem v d »

Je filter staat pomp gevoed en de sieve werkt alleen gravitair.
Je hebt dan 3 opties
1 de sieve niet gebruiken en direct naar de nexus gaan.
2 De sieve hoger zetten als de nexus.
3 Met een bodemdrain en skimmer gravitair naar de sieve gaan en de pomp tussen de sieve en nexus.

(4) 2 pompen achter elkaar gaat niet, want deze houd je nooit gelijk kwa opbrengst.

Gezien jou situatie zal nr 1 nu de beste optie zijn.
Omdat je pomp gevoed werkt moet water met zwaartekracht van de sieve naar de nexus gaan en daarna weer met zwaartekracht naar de vijver.
Dit(optie 2) geeft zoveel opvoerhoogte dat je veel meer stroom verbruikt dan nodig is.
Je pompen vermalen nu al alles van te voren waardoor de sieve al veel minder vuil af vangt dan wanneer deze gravitair zou staan.
Mikevandenboomen

Bericht door Mikevandenboomen »

Too dat je gereageerd hebt, heb verschillende mensen gehoord die de sieve er later tussen gezet hebben om de middelste kern van de nexus te ontlasten van t grootste vuil. En aangezien dat ik nu beide heb staan wil ik de sieve er toch voor hebben. Wat stroom betreft maakt me niet uit als het maar werkt.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Zul je de vlotter er niet gewoon uit kunnen trekken?
willem v d
9

Bericht door willem v d »

Je verhaal klopt helemaal. Een sieve onlast de kern van je nexus. Het probleem is dat je pompgevoed werkt. Je pomp vermaalt al het vuil voordat het bij de filter komt. Dit betekent dat een sieve meer door laat omdat je vuil al kleiner is.

De kern van de nexus kan slecht overweg met draadalgen. Omdat je pompgevoed werkt zal je hiermee weinig last krijgen naar mijn mening omdat de pomp dit vermaalt.

Ja ik begrijp dat het jammer is als je iets hebt en niet gebruikt, maar de sieve gravitair opstellen is echt de beste oplossing. Kijk het 1 jaar aan zonder sieve. Want je kan het beter plannen om de sieve te plaatsen samen met de vijver aan te passen. 20M³ pomp op een 50mm buisje krijg je maximaal 7 à 8M³ door geperst op 100% en dat is jammer
Plaats reactie

Terug naar “Pompgevoed”