Hallo allemaal.
Ik heb vorig jaar een meerkamerfilter aangeschaft.
Het is een 5 filter met een fortex.
De vorige eigenaar heeft van kamer 3 en 4 één grotere kamer gemaakt.
Waardoor het nu nog een 4 kamer filter +fortex is.
De filter is pompgevoert.
Het bio gedeelte werkt perfect. Vorig jaar elke meting nagenoeg perfect is alle waardes.
Huidige indeling;
Fortex: gevuld met borstels
Kamer 1 : Japanse matten
Kamer 2 : Japanse matten
Kamer 3 : bewegend bed (extra grote kamer)
Kamer 4 : Japanse matten (zuurstofpomp)
Vorig jaar super druk geweest met het schoonmaken van de borstels.
En kreeg het advies om de borstels uit het vortex te halen en in kamer 1 te plaatsen en de rest van de kamers zo te laten.
Wat vinden jullie hier van? Uit mij hoofd is de vortex 80cm
Ik weet dat er meer en betere filters zijn.
Alleen heb ik nu niet de middelen om er een mega duur filter aan te koppelen.
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Alvast heel veel dank voor het meedenken.
Filterindeling
-
Re: Filterindeling
Hallo,
Het bewijst alleen dat die borstels enorm veel vuil tegenhouden.
Ik vrees dat de vortex het niet gaat halen en er evengoed veel vuil door gaat stromen in de volgende kamer waar de borstels dan zitten.
Ik denk dat het spoelen gewoon gaat verplaatsen en het kuisen van de borstels gaat blijven.
Een zeef ( of twee als er plaats is ) plaatsen in de vortex zou wel beterschap kunnen brengen op de spoelbeurten van de borstels.
Mvg
Guyke
Het bewijst alleen dat die borstels enorm veel vuil tegenhouden.
Ik vrees dat de vortex het niet gaat halen en er evengoed veel vuil door gaat stromen in de volgende kamer waar de borstels dan zitten.
Ik denk dat het spoelen gewoon gaat verplaatsen en het kuisen van de borstels gaat blijven.
Een zeef ( of twee als er plaats is ) plaatsen in de vortex zou wel beterschap kunnen brengen op de spoelbeurten van de borstels.
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
-
Heeft een een voorbeeld voor een zeef? Ik heb namelijk geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen.
De borstels halen het hele effect van de vortex weg? Doet een zeef dat ook? Of minder?
In ieder geval zeer dank voor uw reactie
De borstels halen het hele effect van de vortex weg? Doet een zeef dat ook? Of minder?
In ieder geval zeer dank voor uw reactie
-
Wat versta je onder veel schoon maken?
1 keer in de week is normaal
1 keer in de week is normaal
-
Ik doe het 1x per week. Maar als ik zie hoe smerig t soms is dan is 2 X per week ook wel handig.
Mijn filter is prachten weg gewerkt door Japanse Essen .
Mede door die bomen kan hij ook niet in de grond.
Dus voor het oog is het super mooi een. Vijver die echt prachtig onder en voor struiken ligt. Maar ook onhandig omdat ik slecht bij de vortex kan komen.
Mijn filter is prachten weg gewerkt door Japanse Essen .
Mede door die bomen kan hij ook niet in de grond.
Dus voor het oog is het super mooi een. Vijver die echt prachtig onder en voor struiken ligt. Maar ook onhandig omdat ik slecht bij de vortex kan komen.
-
Helaas is volgende de website een crielzeef geen optie omdat mijn filter bovengronds staat.
Aldus de reactie
Wat is volgens jullie de beste indeling voor een meerkamer filter zoals die van mij!?
Groeten
Aldus de reactie
Wat is volgens jullie de beste indeling voor een meerkamer filter zoals die van mij!?
Groeten
Hallo,
Dan misschien overwegen om de vortex te vervangen door een sieve
Er staan er een paar op marktplaats.
Mvg
Guyke
Dan misschien overwegen om de vortex te vervangen door een sieve
Er staan er een paar op marktplaats.
Mvg
Guyke
je kan perfect een crielzeef in een vortex plaatsen die boven de grond staat ;-).
voorbeelden zat waar dit perfect werkt. Je kan niet gravitair met airlift gaan werken, maar dat doet niets aan de werking van de zeef. Een crielzeef kan perfect pompgevoed werken.
op de website dat guyke gestuurd heeft staan er bouwpakketten voor vorexen, maar mits wat handigheid kan je dit ook zelf maken.
hier een schoolvoorbeeld van zelfs een dubbele crielzeef in een vortex
viewtopic.php?t=12574
voorbeelden zat waar dit perfect werkt. Je kan niet gravitair met airlift gaan werken, maar dat doet niets aan de werking van de zeef. Een crielzeef kan perfect pompgevoed werken.
op de website dat guyke gestuurd heeft staan er bouwpakketten voor vorexen, maar mits wat handigheid kan je dit ook zelf maken.
hier een schoolvoorbeeld van zelfs een dubbele crielzeef in een vortex
viewtopic.php?t=12574