DVS Eliquare pomp 25000

Hier kan met alle vragen terecht over pompen en/of pompgevoede filters
Plaats reactie
Engelbert

DVS Eliquare pomp 25000

Bericht door Engelbert »

Nu ongeveer 2 weken geleden heb ik een Eliquare pomp gekocht bij DVS Filtertechniek.

ik heb op aanraden van DVS een 25000 gekocht ipv de 20000.
net wat krachtiger en meer opvoerhoogte voor en klein prijs meer.

eerste indruk toen ik de doos open maakte, voor mij idee oogte het allemaal een beetje te 'plastic'
(heb altijd oase gehad en vind deze er toch degelijk uitzien) maar tijdens het aansluiten viel me op dat alles toch zeer stevig is.
er zitten ook voldoende aansluit mogelijkheden bij, de pomp zelf is best wel zwaar.

ik had een oase eco 16000 op 170 watt en nu dus 25000 op 160 watt. ik zie vooral aan de trickle dat het water daar veel harder doorheen gaat.
de pomp is regelbaar van 80 tot 160 watt. wat me opvalt dat de pomp zelf erg stil is in vergelijk met de oase, en dit voor ongeveer 1/3 van de prijs van een oase.
vergeleken met bv een DM22000 is deze pomp zuiniger en voordeliger in aanschaf (ik kreeg nog een leuke korting)

al met al nu zeer tevreden, ook met de service van DVS,
ik had de pomp aangesloten en na 5 minuten draaien stopte alles ermee en deed de controller het niet meer. gelijk gebeld (was zaterdag)
en dinsdag al een hele nieuwe pomp in huis.
Marcje
Contacteer:

Re: DVS Eliquare pomp 25000

Bericht door Marcje »

Dat de service top is , daar twijfel ik niet aan en staat er ook alom om bekend

Ben benieuwd naar uw ervaringen met deze pomp, dus ter zijner tijd een update zou welkom zijn :D

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Ik heb enkele weken terug ook nog contact gehad met Patrick ivm deze pompen, en dan vooral om te vragen of er pompcurves ofzo beschikbaar zijn.
Hij wist me te vertellen dat ze er volop mee bezig zijn om deze op te maken. Dus als ik er iets van verneem....

En volgens mij ook verstandig om ineens de zwaardere versie te nemen. Beter iets terugschroeven dan vol met de bek open.
Het prijsverschil is ook niet zo groot.
If you want something done right, do it yourself
Engelbert

Bericht door Engelbert »

kristof_d schreef: 02 jul 2022, 23:59 Ik heb enkele weken terug ook nog contact gehad met Patrick ivm deze pompen, en dan vooral om te vragen of er pompcurves ofzo beschikbaar zijn.
Hij wist me te vertellen dat ze er volop mee bezig zijn om deze op te maken. Dus als ik er iets van verneem....

En volgens mij ook verstandig om ineens de zwaardere versie te nemen. Beter iets terugschroeven dan vol met de bek open.
Het prijsverschil is ook niet zo groot.
De pompcurves zijn er zeker. hij heeft mij deze gemaild,

ik kan hem alleen niet meer vinden in mijn mail.

ik ga nog eens goed zoeken.
Kevinlepez

Bericht door Kevinlepez »

En wat zijn ondertussen de bevindingen van de pomp nog steeds tevreden?
jocca

Bericht door jocca »

bij ons heeft er ook een 25 kuub versie een gans jaar gedraaid op de trickle. Tijdens de echt warme dagen stond die op 100%, op de koudere dagen op het einde van het seizoen stond die geknepen op 80 watt (50%)?
mijn bevindingen zijn uitermate positief momenteel, de 25 kuubs versies is ruim krachtig genoeg om 1,3 meter op te voeren en nog een meer dan aardige flow te behouden.
Daarvoor had ik een dm vario 30 kuub en het verschil tov de 25 kuub was niet zo gek groot (de 30 kuub stak nog wat meer water maar is ook logisch die steek ook 5 kuub meer).

Ik heb nog geen flowcurves gezien met een opvoerhoogte bij, maar mijn buikgevoel (en ervaring gemeten in de collector waar de pompen in liggen) is dat het flowverlies vergelijkbaar zal zijn tov een vergelijkbare dm - vario, maar met een verbruik die een paar honderd watt lager ligt bij (dm vario 30 kuub tov de dvs 25 kuub die beiden op 100% draaien).
willem v d

Bericht door willem v d »

Ik had afgelopen jaar de dvs pompen bekeken op Arcen.
Zelf denk ik dat deze pompen een grotere curve hebben omdat achter de waaier/impeller 2/2,5 cm ruimte zit.
Hierdoor kan water makkelijker weg achter de waaier wat de weerstand van de waaier verlaagd.
Zonder verlies van opvoer hoogte.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

ik heb de pomp nu al een tijdje draaien en ja wat kan ik van zeggen, hij doet wat hij moet doen,
wat me wel erg opvalt:

ik heb een skimmer en een bodemdrain, beide gaan naar trommelfilter en daar achter staat bij mij de pomp,
de pomp staat ongeveer 25cm onder de waterniveau, er zit een Y splitsing op, hierna ga ik ongeveer 60cm door naar BWB en 1.30 meter door naar de trickle.

heb ik nu de trickle en bwb aan dan trekt de skimmer wel water weg maar niet heel hard, zet ik nou de trickle uit en de bwb vol aan
dan krijg de skimmer echt een ruk en gaat ie als een malle, ook zie je dan bij de invoer van het water in de vijver echt een grote straal eruit komen (zit 30cm onder water niveau)

zet ik de trickle weer aan is dit toch een stuk minder. dit geeft volgens mij toch een aardig verlies aan als je hoger dan een 60cm op moet voeren.

heb nu de trickle uit en draai op 80 watt dus 50%
Kevinlepez

De 25000pomp juist geïnstalleerd en vergeleken met de dm22000 is het toch een groot verschil dm op 70procent
(150watt) en de eliquaire op 2destand (90w)en die geven quasi hetzelfde als ik de schuifdiepte van mijn zeef meet.
51870984-A86B-49B7-B581-38F8CE4C9DA7.jpeg
51870984-A86B-49B7-B581-38F8CE4C9DA7.jpeg (105.78 KiB) 280 keer bekeken
jocca

Bericht door jocca »

vlug buitenknikkeren die andere dm vario :shock: ,
aankoopprijs win je in een hik en snik terug met de huidige energieprijzen :dance:
Kevinlepez

jocca schreef: 27 dec 2022, 15:54 vlug buitenknikkeren die andere dm vario :shock: ,
aankoopprijs win je in een hik en snik terug met de huidige energieprijzen :dance:
Ma die staat niet aan is gewoon reserve als er wat aan die eliquaire zou zijn de zeef zou da toch nie aankunnen 2zulke pompen als ik ooit trommelfilter steek dan zal er zo een 2 de eliquaire bijkomen of dan meschien zelf zo een pomp van de sponser marinaqua nog zuiniger voor op de 1e meerkamer en die eliquaire dan op de trickle en andere meerkamerfilter maar das toekomst want moet dan eerst alles verzetten om gravitie te gaan en nu staan de kamerfilters nog 40cm hoger
Plaats reactie

Terug naar “Pompgevoed”