Dvs eliquare pomp

Hier kan met alle vragen terecht over pompen en/of pompgevoede filters
jocca

Re: Dvs eliquare pomp

Bericht door jocca »

vandaag ook onze DM vario 30 kuub moeten vervangen. Doet al een paar jaar trouw dienst als pomp om de trickle te voeden.
Staat normaal rond de 60%, maar bij extreem hete dagen gaat dit naar 90%.

Opvoerhoogte (boven waterniveau) is om en bij de 110 à 125 cm (afhankelijk van de hoeveelheid kuubs dat er verzet worden.
verbruik van de DM Vario was bij een 90% rond de 340 à 350 Watt, dat is ook meteen de reden dat ik die enkel overdag en bij heet weer op 90% zet ... het verbruik is hoog, zeer hoog.
Naar flow toe ... ik schat dat ik bij 90% en 120 cm opvoerhoogte rond de 20 à 22 kuub moet uitkomen.

Vandaag een DVS eliquare 25.000 geplaatst. Ik was de lucky guy die deze gewonnen had op de tombola. Achteraf gezien een godsgeschenk (al heb ik nog een dm vario 20 kuub als reserve liggen ook 8) ).
Enfin, eerste indruk.
Stevige pomp ... naar behuizing toe vrijwel identiek naar afmeting als de dm vario, ook naar gewicht en aanvoelen gelijkend. De retour zit vrijwel op gelijke hoogte als op de DM Vario, vooral bij mensen met vast buizenwerk is dit wel interessant. Ik denk dat er max 2à3 mm verschil op zit (wat hoger), en kan makkelijk aangepast worden door de rubberen voetjes weg te laten en gewoon rubberen strips te gebruiken.
Naar verbruik toe ... een WERELD van verschil ...
Je stuurt de pomp eenvoudig door te schakelen op het verbruik, je kan per 10 Watt de pomp harder of zachter laten draaien.
De DVS eliquare 25.000 verbruikt max 160 watt als deze vol open staat.

Nu een belangrijk iets wat we gemerkt hebben ...
aangezien we met een collector werken waar er een zijdrain van de vijver op uit komt werk ik gravitair gevoed dus naar die collector.
MAW, hoe meer kuubs een pomp verzet hoe lager het water in die collector komt te staan.

Momenteel staat de Eliquare pomp bij ons op 150 Watt en ik zie max 5 cm verschil in waterniveau tov de dm vario 30.000 die op 90% staat.
Ik schat dat de Eliquare op 150 watt rond de 18 kuub zal verzetten (rekening houdende met de opvoerhoogte en het niveauverschil tov de dm vario die op 90% staat - verzet dan rond de 20à22 kuub).

Dat deze pomp niet zoveel kan verzetten als de dm vario ... logisch , hij is ook 15% lichter, maar verbruikt wel ruim de helft minder dan de DM vario 30.000 kuub ...

maw ... me happy, mijn energierekening happy (extreem happy zelfs, gans de vijver verbruikt nu minder dan wanneer ik die dm vario op 90% zette ...) en mijn vrouw nog happierder want de kan weer wat meer opdoen nu :dash: :dash: :dash:
mario1

Bericht door mario1 »

Leuke cijfers en een mooie aanwinst zo te lezen :good:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik vindt het een moeilijk vergelijk.
De dm vario is een pomp die fors hoog kan opvoeren en daar heb je dan ook vermogen voor nodig.
Het vergelijk zou moeten beginnen wat bv de dm vario verbruikt gravitair om 25 kubiek te verplaatsen.
De eliquare verplaatst 25 kubiek gravitair met 160 watt
De dm verbruikt 117 watt voor een gravitair van 17 kubiek
Als we hier dan 50 % bijtellen om aan 25 kubiek te komen en we tellen dan 50% ook bij het verbruik dan komen we voor de dm op een verbruik van een ongeveer 175 watt voor 25 kubiek uit wat dan toch niet zo een enorm verschil geeft tov de eliquare.
Het is maar hoe ik het wat bekijk.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

bwa fors hoog ... een DM vario 30 kuub gaat tot 9,5 meter
dvs eliquare 25 kuub gaat tot 7 meter ...

maw, vrij gelijklopend naar maximale opvoerhoogte (procentueel gezien tov max waterverplaatsing).

wat jij zegt op gravitair niveau klopt, maar gezien de situatie bij ons een vaste situatie is kan ik wel een zeer goede vergelijking maken voor een opvoerhoogte rond de 110 à 125 cm ...
ik kan nog 10 pompen er in duwen, de opvoerhoogte blijft steeds gelijk, de toevoer is gewoon gravitair dus geen invloed op de pomp (aanvoer zat).
in onze situatie met een "normale" opvoerhoogte scoort de DVS Eliquare pakken beter dan de DM vario naar verbruik toe (met een zeer beperkt lagere opbrengst in de waterverplaatsing).

Wat wij hier bv ook gemerkt hebben bij de DM vario is dat het verbruik enorm gaat stijgen als we meer water willen verplaatsen (met onze opvoerhoogte). Vandaar dat ik die steeds op 50 à 60% laat draaien (dan zaten we rond een verbruik van 115 à 140 watt). Van zodra je die vlugger liet draaien schoot het verbruik de hoogte in (niet evenredig met de meer opbrengst).
Wil je puur gravitair gaan werken dan ben je beter af met de pompen van Marinaqua ... die verbruiken nog minder maar kunnen niet tot amper opvoeren (max 20 cm) en dan ben je eigenlijk beter af met airlift ...
BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo,
Een beetje off-topic maar ik ben ook al een tijdje aan het denken aan een trickle (er staat er net eentje te koop op het forum :) ). Maar het is net dat energie verbruik dat mij tegen houdt. Je kan zeggen:” het is nu maar 160 Watt meer om de trickle te voeden “ maar dat is nog zeer veel vind ik.
Is er geen alternatief dat veel zuiniger is?

Mvg,
Bert.
jocca

Bericht door jocca »

trickle dat gravitair is ...
er bestaan hier modellen voor en Marvin (hier op het forum) heeft al eens eentje zelf gemaakt.

Je kan ook een trickle laten maken die minder hoog is maar bv veel breder.
Je kan bv perfect een trickle maken van 50 cm hoog in 2 lagen en ipv 1 meter breed naar 2 meter breed gaan.
Op die manier heb je ook een aardige breking van het water en kan je het lekker rustig laten kletteren.

ook is het misschien niet nodig om een pomp vol open te zetten hé, hier hebben we een vijver van 45 kuub, dus mogen/moeten we aardig wat water verzetten over de trickle.
Heb je een vijver van 20 kuub dan kan je perfect tot 10 kuub over de trickle steken en dat zal aardig wat schelen in het verbruik.
BBEL

Bericht door BBEL »

Oow zie ;cool;
Ja als je in Belgie leeft moet je toch op 2 dingen letten, je energie verbruik en je water verbruik. En terecht eigenlijk.
Ik wil mijn vijver zo energie zuinig als mogelijk, ik heb het ook moeilijk met het idee van de wekelijkse waterwissels.
Ik vind milieu bewust zijn en koi houden een moeilijke oefening, maar zoals gezegd off-topic. Daar kan je een forum mee vullen met die discussie :D

Mvg,
Bert.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@jocca

Ik weet dat ik ook maar theorie kan toepassen en een echte flow en verbruiksmeting zou heel wat gespeculeerd kunnen uitsluiten. En vergis u niet want 2,5 m meer opvoeren is een wereld van verschil.
Het verbruik zal wel minder zijn dat ga ik niet betwisten maar de euforie van de helft van het verbruik wil ik wel wat temperen. :wink:

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

toch durf ik te stellen dat in ons geval (niet bij iedereen),
maar met onze opvoer, onze manier van aanvoer het wel degelijk de helft zal schelen ...

ofwel de Wattages die op de controllers staan moeten gewoon volledig verkeerd zijn (maar dan is het verkeerd in hun eigen nadeel ...).
de cijfers zijn wat ze zijn ...
DM vario 30.000 op 90 % = 340 à 350 Watt - die trok de collector 25 cm naar beneden
DVS Eliquare 25.000 dmv de contoler op 150 watt trekt de collector 20 cm naar beneden

maw, we hebben wat minder flow, maar het zal 100% zeker geen 5 kuub schelen (anders gaat de collector veel hoger komen te staan), het verbruik ligt wel 190 à 200 watt lager momenteel ...
zelfs al mag er nog links of rechts wat verlies op zitten ... het verbruik is in ons geval enorm gezakt.

Wil ik het 100% correct kunnen weten moet ik een flowmeter kunnen plaatsen + het exacte verbruik kunnen uitmeten.
phender

Bericht door phender »

Volgende week zet ik eens de amper.tang over mijn twee pompen.
Pipo

Bericht door Pipo »

@jocca Met welke buisdoormeter ga je van je pomp naar je trickle?
jocca

Bericht door jocca »

Pipo schreef: 30 jul 2022, 05:26 @jocca Met welke buisdoormeter ga je van je pomp naar je trickle?
63 mm en ik zit al lang te twijfelen of het niet beter een grotere diameter moet zijn, maar het feit dat je toch 110à125 cm loodrecht naar boven gaan zorgt voor een aardig gewicht in water dat anders ook weggeduwd moet worden ... vandaar dat ik die kleinere diameter nog steeds prefereer (naar mijn aanvoelen de gulden middenweg wat).
Pipo

Bericht door Pipo »

persoonlijk denk ik dat 90mm nog beter zou zijn, ik denk dat ze dan nog minder gaat verbruiken...
jocca

Bericht door jocca »

daarvoor zou je eigenlijk es een flowmeter moeten hebben,
eigenlijk bizar dat fabrikanten (geen enkele eigenlijk - toch niet bij mijn weten) daar geen metingen op doen.

Ok ze bekennen dan wel deels kleur naar het werkelijke verbruik toe, maar op die manier kan je de pomp wel gaan optimaliseren ...
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@jocca

Dit is wat ik lees over de dm :

Inzicht in het verbruik
Door het vermogen te regelen kun je ook op je stroomkosten besparen. Je kiest precies de flow die je nodig hebt. Op het display van de controller kun je het verbruik gemakkelijk aflezen. Voor deze vijverpomp ligt het verbruik tussen de 115 en 335 watt.

Vermogen aanpassen met controller
Handig aan deze vijverpomp is de externe controller waarmee je het vermogen kunt aanpassen. Zo varieer je in de flow tussen 17.000 en 30.000 liter per uur. De controller, die je op een droge plaats bevestigt, maakt het bedienen heel eenvoudig. Met twee knoppen stel je het vermogen hoger of lager in. Wil je de vissen voeren of het filter controleren? Dan zet je de vijverpomp met de controller eenvoudig in de pauzestand.

Jij spreekt over 350 watt op 90%

Volgens de gegevens van de fabrikant zou op 90 % de pomp een 300 watt verbruiken.
Waar deze verschillen vandaan komen is mij een raadsel.
Daarom is meten is weten.

Die 5 cm verschil in de collektor is een verschil van 2 kubiek in de verplaatsing.
De dm op 90% is 27 kubiek en de eliquare op 100% is dat 25 kubiek.
Die dalingen in de collektor betekenen ook dat de aanvoer in feite te weinig is en daar heeft een pomp die meer kan/moet verplaatsen meer last van dan een pomp die minder moet verplaatsen.

Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Pompgevoed”