Nieuwe Pomp

Hier kan met alle vragen terecht over pompen en/of pompgevoede filters
Plaats reactie
Engelbert

Nieuwe Pomp

Bericht door Engelbert »

Ik ben op zoek naar een nieuwe pomp,

heb skimmer en bodemdrain beide 110, komen in easy drum binnen
en gaat per 1x110 uit easy drum, hier achter staat de pomp.
nu een oase ecomax 16000, maar deze heeft kuren. (na 15 jaar)

zit nu dus te kijken naar een andere pomp en wil een wat zwaarder,
mijn probleem: pomp staat achter trommel en pompt door naar een bwb en trickle,
vanuit bwb 1x 110 retour naar de vijver.

zit nu te denken aan een 30.000 ltr pomp maar dit is schijnbaar veel te zwaar, dit krijg ik niet weg door mijn 110 uitvoer maar wil deze regelbaar hebben dus kan heb terug zetten, of toch gewoon een 20 of 220 duizend liter en dan vol uit.
is het voordeliger in stroom om een zwaardere te nemen en deze terug te zetten met regelaar?

ik zit dan te twijfelen over de volgende pompen,

ebao opvoerpomp DCP20000M - incl. WiFI controller 165 watt 259,95 euro
Aquaforte DM Vario 22000 S Vijverpomp 200 watts 228 euro
Superfish Pond Eco plus RC 20.000 150W 259 euro

of wat meer vermogen:
AquaForte DM Vario 30000 S 335wat 355 euro
Jecod TSP-30000 385wat 259 euro

hoop dat iemand me een beetje wegwijs kan maken.
Hugo75

Re: Nieuwe Pomp

Bericht door Hugo75 »

Als ik het goed snap ga je na je pomp omhoog naar een Trickle (wat is je opvoerhoogte?, dit is vrij belangrijk voor de beoogde pomp)

Verder hoe groot is je vijver en hoeveel flow wil je overhouden?

Die komt dan uit in een bewegend bed? (Ik zou zelf de trommel naar het BWB laten gaan en de pomp daar achter zetten naar de trickle en die dan in de vijver laten uitstromen in de winter in bypass direct naar de vijver. Nadeel van een BWB na je trickle is dat je alle voeding er met de trickle uit filtert en dan heb je voor de koude maanden niet voldoende bacteriën op je bewegend bed. Maar misschien snap ik de setup niet helemaal goed.
willem v d

Bericht door willem v d »

Zeker weten voor een 30000 liter pomp gaan.
Welk model is aan jou.
Jecod is een grote fabricant die voor meerdere merken produceert. Maar er zijn weinig gebruikers van op het forum.
Kijk ook eens naar de evolution aqua varipump
Dit zijn de zelfde pompen als de auga variflow

Wat Hugo zegt zit een kern van waarheid in.
Maar 1 doorvoer van trommel naar bwb zal zeker een bottel neck worden.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Hugo75 schreef: 10 sep 2021, 20:18 Als ik het goed snap ga je na je pomp omhoog naar een Trickle (wat is je opvoerhoogte?, dit is vrij belangrijk voor de beoogde pomp)

Die komt dan uit in een bewegend bed? (Ik zou zelf de trommel naar het BWB laten gaan en de pomp daar achter zetten naar de trickle en die dan in de vijver laten uitstromen in de winter in bypass direct naar de vijver. Nadeel van een BWB na je trickle is dat je alle voeding er met de trickle uit filtert en dan heb je voor de koude maanden niet voldoende bacteriën op je bewegend bed. Maar misschien snap ik de setup niet helemaal goed.
Hoi Hugo,

ik ga vanuit mijn trommel met pomp naar zowel de bwb al naar de trickle,
op mijn pomp zit een Y splitsing van 63, er gaat dan met 63 naar de bwb dit is ongeveer 30cm en er gaat en 63 door naar
de trickle. de opvoerhoogte is als ik het goed heb waterpeil van de vijver naar de trickle, dat zou dan ongeveer 60 cm zijn.
de trommel en de bwb staan op de zelfde hoogte.
IMG_2579.jpg
IMG_2579.jpg (80.02 KiB) 229 keer bekeken
IMG_2561.jpg
IMG_2561.jpg (103.52 KiB) 229 keer bekeken
Engelbert

Bericht door Engelbert »

willem v d schreef: 10 sep 2021, 21:17 Zeker weten voor een 30000 liter pomp gaan.
Welk model is aan jou.
Jecod is een grote fabricant die voor meerdere merken produceert. Maar er zijn weinig gebruikers van op het forum.
Kijk ook eens naar de evolution aqua varipump
Dit zijn de zelfde pompen als de auga variflow

Wat Hugo zegt zit een kern van waarheid in.
Maar 1 doorvoer van trommel naar bwb zal zeker een bottel neck worden.
ik heb even gekeken naar de aqua varipump maar die verbruikt aardig wat stroom.
en ik denk zelf ook dat de 30000 teveel is voor mijn aan en afvoeren, maar
wat ik eigenlijk bedoel, stel ik neem een 20.000 pomp dan draait deze schijnbaar volop,
neem ik een 30.000 pomp dan kan ik deze regelen en minder zetten,
zou het laatste goedkoper zijn in verbruik?
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Hugo75 schreef: 10 sep 2021, 20:18 Als ik het goed snap ga je na je pomp omhoog naar een Trickle (wat is je opvoerhoogte?, dit is vrij belangrijk voor de beoogde pomp)

Sorry Hugo,

de vijver is 14.000 liter en er staat nu een 16.000 eco op met 170watt.
ik kan helaas niet de grond in met mn BWB omdat de vloer van beton is en ik deze niet mag weg hakken. dus pomp na BWB gaat helaas niet.
De bwb krijgt voeding apart uit de trommel.

voor mijn gevoel is de 16000 net niet genoeg flow, en ik wil er iets meer door heen trekken, maar het hoeft ook zeker niet 30.000 te worden,
daar ik ook zit met te weinig aan en afvoer naar filter en vijver.

maar het gaat mij om dat het orijs verschil tussen een 20.000 of een 30.000 niet zo groot is,
en denk dat als ik de 30.000 laat maar zeggen 20.000 liter laat verpompen dit goed koper is in stroom
dan een 20.000 voluit. maar ook dit is gevoelsmatig.
willem v d

De enige fabricant die tabellen heeft gemaakt in het midden segment is auga met hun variflow. Op hun tabel kan je zien dat deze met 50% al op 20000 op kan brengen tegen 150 watt.

Daarna ga je naar pompen van €1000 en meer.

Een 30000 pomp hoef je misschien maar op 50% te laten draaien om al iets meer opbrengst te krijgen.
Tegen over een 20000 op vol vermogen.

Maar waar jij echt naar moet kijken is de opbrengst bij 1.2 meter opvoer hoogte.
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Duidelijke setup!

Een teruggeschroefde 30.000 zal heel waarschijnlijk minder verbruiken dan een 20k op vol vermogen (dit is iig het geval met de duurdere pompen waar grafieken voor zijn). Enige waar je op moet letten is wat het minimale debiet is, de oude variflow kon veel verder terug dan de nieuwe (ik heb een dm-vario 10k op m’n waterval oude versie draaide op 13 watt, de nieuwe kan niet onder de 26) en als je in de winter je trickle uit zet moet je bwb het wel aan kunnen (hoewel het lijkt of je binnen/geïsoleerd staat met je filter, dan zou ik ‘m gewoon aan laten). De dm vario s heeft een minimum van 12 m3 maar dat is zonder opvoer dus het zou op zich moeten kunnen
willem v d

Omdat de dm vario niet volledig te regelen valt heb ik geen dm vario gekocht maar de varivlow. Deze zijn volledig regelbaar vanaf 1%.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Ik zit te kijken naar deze pomp,
Jecod TSP-30000 385wat 259 euro

30.000 voordelig geprijsd (259) en terug te zetten naar minimaal 14%.
maar volgens mij kan deze niet in een droog opstelling :cry:
en ik kan ook nergens vinden hoeveel water deze geeft bij bv 50% of 70%
stel hij geeft bij 70% 22000 liter maar dan met 250 watt dan is het nog duur,

als ik echt zuinig wil zijn dan moet ik voor de superfish gaan en denken dat deze toch 4000ltr meer doet
dan de pomp die ik nu heb en maar op 150watt draait dus ook iets zuiniger.

ik heb de oase pomp echt al 15 jaar of langer en ben benieuwd of deze dan ook niet afneemt in kracht.
willem v d

Veel pompen worden door jecod gemaakt waaronder de dm vario naar mijn idee. Maar de jebao hoort wel droog te kunnen staan.
Engelbert

Bericht door Engelbert »

willem v d schreef: 12 sep 2021, 16:31 Veel pompen worden door jecod gemaakt waaronder de dm vario naar mijn idee. Maar de jebao hoort wel droog te kunnen staan.
Ik ga er even een mailtje aan wagen.
Plaats reactie

Terug naar “Pompgevoed”