even deze ook uppen ...
met deze vis hebben we dus een vrij erge bacteriële infectie momenteel (mondrot), gelukkig is dit nu aan het herstellen en zie je er ook totaal niets van van bovenaf (of dit ooit een opvallend litteken zal zijn valt nog af te wachten want het weefsel hersteld opvallend goed). viewtopic.php?f=26&t=23364&p=363642&hil ... le#p363642
Dus verdiend deze koi een nieuwe update naar body, kleur etc toe.
Nog geen lengte, dat houden we nog voor ons, maar als ik je verklap dat mijn handpalm 10 cm breed is dan weet je dat deze koi vlot boven de 30 cm gaat .
dank u heren
komt idd goed met de mond, wel genieuwd of er niet te veel littekenweefsel zal zijn (of wildgroei aan weefsel), maar dat geneest is nu in eerste instantie het belangrijkste.
Verder ben ik nog steeds uitermate tevreden met deze koi.
Marcje schreef: ↑01 sep 2021, 21:32
Tof om zien dat u terug in de running bent
Ondanks het bacterieel probleem blijft het een zeer mooie verschijning en de huidkwaliteit ziet er niet minder op geworden
Grtjs
jaja, schrijf mij nog niet te vlug af hoor ;-)
huid is er idd terug op verbeterd, zonde van de slechte beeldkwaliteit, op de GSM is het HD en na upload niet meer ... (ikke niet snap ...).
maar het Beni ligt er echt dik op, zeker op de voorste helft van de koi. Ik vreesde een beetje voor de grote vlek net achter de rugvin, daar was het niet meer zo dik net na die AB spuiten, maar ik heb de indruk dat het daar ook bij gaat trekken.
uppie rond deze koi,
omdat temperatuur goed is voor de groei heeft mijn heater om eigen houtje beslist om er een paar graden bij te doen ... deze koi heeft meerdere dagen op 30 à 32° gezeten, zelfs toen ik de heater op 20° gezet had bleef die bijverwarmen. Het water had ik ook groen laten komen zodat ik zelfs niet meer wist of deze koi nog leefde of niet (want dat is toch wel bijzonder warm).
paar dagen terug de heater dan maar uit gezet, UV lamp terug aan en gisterenavond kon ik een spook in de diepte ontwaren. Net erbij en even (onverwachts) toch genet om dat wonde nog eens te bekijken.
Zoals afgelopen weekend reeds verteld op de beurs, ik bemerkte de laatste keer precies een bobbeltje onderaan de muil (waar de wonde zat), ik vreesde toen al voor een abces, gisteren is die vrees werkelijkheid geworden. Vermoedelijk moet er een stukje vuil in de wonde geraakt zijn en mee ingegroeid zijn. De bollen heeft nu het formaat van een kleine cm op een cm en voelt hard aan (maar ziet er wat rozig uit).
Mijn maag keert al bij de gedachte dat er etter onder zit. Hoe we dit gaan fixen weet ik nog niet, ofwel laat ik Bram (koidok) nog eens komen ofwel gaan we dit zelf proberen te klaren met een spuitje met zoutoplossing (maar dan zal het wel op een nuchtere maag moeten zijn).
Ik kan wel zeggen dat deze koi groeit als een gek momenteel (kan ook niet anders), zo vlug dat ik bemerk dat het beni wat moeite heeft om mee te trekken.
en bij deze wil ik onze kohaku ook even updaten
De buitentemperaturen gaan de komende dagen flink zakken en ook volgende week gaan we overdag maar rond de 16° blijven ...
netjes op tijd om de kohaku over te zetten naar de grote vijver (q-bak gaat de fel afkoelen).
Ik moet bekennen, het is met een klein hartje dat ik deze bij de bende van ellende zet ... aan de andere kant, deze koi heeft dezelfde AB gekregen als de grote vissen, de mondrot is volledig genezen (wonde ziet nog wat rood/rozig, maar is wel 100% dicht momenteel.
De onderlip is weg ... en groeit niet meer terug. Gelukkig zie je er van bovenaf totaal niets van.
Ondanks de vele AB (5 spuiten en 2 weken AB in het voer gemengd) heeft deze vis (mijns inzien) niets aan kwaliteit moeten inboeten.
Het Beni is een heel, heel klein beetje achteruit gegaan de laatste paar weken, maar dit zal te maken hebben met de extreem warme temperatuur waar die in gezeten heeft een dikke week (daarvoor zat die op 25°) waardoor die koi als een gek is beginnen te groeien.
nu 27/09 tikken we af op 38,5 cm (ik had stiekem nog gehoopt op +40) en dit met bekrot en een periode van minstens anderhalve maand waar deze niet gegeten heeft. Ik wil niet weten wat de lengte kon zijn als die 2à3 maanden groeivoer achter de kiezen had gekregen
Het kon veel en veel slechter verkeren. Ik ben happy en nu dat de sh.t in de grote vijver niet overslaat op deze koi.
hieronde de filmpjes van de koi, opgelet, deze is wel verdoofd, ik wilde de oude wonde nog 1x perfect kunnen bekijken en eventueel ontsmetten.
zonder verdoving is dit niet mogelijk in mijn eentje.
Deze kohaku lijkt me toch goed genezen, en ja uiteraard jammer van die onderlip.
Ik vind het heel belangrijk en goed dat je deze toch erdoor hebt gekregen wat niet voor iedereen is weggelegd.
Ik hoop dan ook dat het verder de goede kant opgaat.
Ik duim in ieder geval met je mee.
Van bovenaf is er weinig fout op aan te merken en best een mooie koi. Ongelooflijk hoe je die toch aan de groei krijgt met alle ellende. Ik ga denk ik volgend seizoen aardig in het groeivoer moeten.
mario1 schreef: ↑27 sep 2021, 20:04
Deze kohaku lijkt me toch goed genezen, en ja uiteraard jammer van die onderlip.
Ik vind het heel belangrijk en goed dat je deze toch erdoor hebt gekregen wat niet voor iedereen is weggelegd.
Ik hoop dan ook dat het verder de goede kant opgaat.
Ik duim in ieder geval met je mee.
ja is idd voor 99,9% genezen, er is nog 1 mini mini mini puntje dat rood is, maar al de rest is perfect genezen (lees wonde dicht). Onderlip is verloren, en de binnenkant van de bek daar zie je ook een insnede (maar dat is echt in de muil zelf). Hoe die vergroeiing zich verder gaat zetten als de koi groter wordt is uiteraard koffiedik kijken.
Ik ben toch idd wel best een beetje trots dat ik die erdoor heb gekregen, velen hadden het opgegeven, zelfs onze koidoc (en zijn collega greta) hadden er geen al te goed oog in op een bepaald moment.
Geloof het of niet, maar deze koi heeft er eigenlijk wel voor gezorgd dat ik er nu nog niet de brui aan gegeven heb bij ALLE vissen.
Ik heb enorm maar dan ook enorm veel bijgeleerd wat betreft het toedienen van AB (via voer en injecties), rond wondebehandeling etc.
Ook het feit dat wat ik deed ook steeds voor een zichtbaar effect zorgde (buiten een kleine terugval) gaf mij een zeker voldaan gevoel (gans anders dan de bende van ellende in de grote vijver).
Nu idd dat deze in de grote vijver het goed blijft doen.
Het is echt met een klein hartje dat ik die daar heb in gestoken daarnet, maar in de q-bak buiten laten was geen optie (temperatuur schommelde er vorige week enorm met die koude nachten). Enig ander alternatief was naar binnen brengen naar de q-bak in de garage, maar daar zou het beni vrijwel zeker volledig stuk gegaan zijn (+ ... wanneer steek je die dan terug ... volgend jaar of zo ...).
Zoals de kohaku er nu uitziet zou ik deze ook in de vijver zetten, al weet je natuurlijk niet hoe het is gesteld met zijn weerstand tegen het koude en slechte weer welke er straks aankomt.
Het is altijd beter als zulke visjes even kunnen overwinteren in een goede en warme quarantaine, maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheid toe hé. En zonder natuurlijk daglicht is dit ook niet meteen een ideale oplossing.
@Marcje thnx voor het filmpje en vooral het bezoekje.
De verdoving van u is wel straf spul hoor, 1/3 minder in het water gedaan dan wat voorgeschreven was en binnen de anderhalve minuut was de vis volledig KO, heb die zelfs vlugger uit het water moeten halen omdat die wat te ver ging naar mijn goesting. (vandaar dat ik de muil zelf niet netjes op film heb kunnen zetten).