2- kohaku Momotaro jocca - grow-out 2021-2022
Re: 2- kohaku Momotaro jocca - grow-out 2021-2022
updat 05/07
ukkie doet het bijzonder goed tussen de grote vissen in de vijver ...
water blijft ondanks het kwakkelweer wel goed van temperatuur (met ruim 21° mogen we absoluut niet klagen).
eten doet deze als een halve gek ... smijt zich letterlijk tussen de grote koi om als eerste korrels te pakken te krijgen.
Ik heb de indruk dat deze reeds een aantal cm gepakt heeft, vooral de body is wel bijgekomen ook.
ukkie doet het bijzonder goed tussen de grote vissen in de vijver ...
water blijft ondanks het kwakkelweer wel goed van temperatuur (met ruim 21° mogen we absoluut niet klagen).
eten doet deze als een halve gek ... smijt zich letterlijk tussen de grote koi om als eerste korrels te pakken te krijgen.
Ik heb de indruk dat deze reeds een aantal cm gepakt heeft, vooral de body is wel bijgekomen ook.
update en geen leuke ...
ook deze koi heeft last van bekrot, gelukkig ... echt gelukkig nog in een zeer vroeg stadium.
een heeeeel klein beetje weefsel is aangetast, maar op een spierwitte muil viel het mij daarnet op dat er wat roze op zat EN dat er geen eetlust was.
Koi gelukkig kunnen netten en meteen maar aangestipt met malachietgroen ...
probleem normaal opgelost.
Wel vergeten foto's of lengte te meten... (had/heb andere kopzorgen momenteel).
ook deze koi heeft last van bekrot, gelukkig ... echt gelukkig nog in een zeer vroeg stadium.
een heeeeel klein beetje weefsel is aangetast, maar op een spierwitte muil viel het mij daarnet op dat er wat roze op zat EN dat er geen eetlust was.
Koi gelukkig kunnen netten en meteen maar aangestipt met malachietgroen ...
probleem normaal opgelost.
Wel vergeten foto's of lengte te meten... (had/heb andere kopzorgen momenteel).
Jocca, indien je terug medicatie in je vijver toevoegt moet er zeker voldoende zuurstof aanwezig zijn.
Dit wist je wel zeker ! Of extra luchtpomp bij zetten.
Dit wist je wel zeker ! Of extra luchtpomp bij zetten.
Je zit echt wel in de hoek waar de klappen vallen. Hopelijk snel beterschap ...
hi,
ja geen al te leuke periode momenteel, had gehoopt om eens een rustig verlof te hebben ... maar ondertussen zit ik toch weer in de polyester te ploeteren ... :-s
op zich gaan de koi wel opgeknapt zijn na de omnipur behandeling, het viel mij bv op dat ze gisteren al een pak meer gaan rondzwemmen dan bv afgelopen zondag (toen waren sommigen - oa de kohaku - behoorlijk loom aan het worden).
Maw, mijn buikgevoel zegt dat het wel OK zit met die omnipur. Enige wat wel wat bizar is, is het vele bruine schuim dat nu op de vijver ligt... zou van afgestorven bacteriën zijn (eiwitten kunnen er amper in zitten, krijgen al een week geen eten meer en zat tot voor zondag met een afschuimer op de airlift).
ja geen al te leuke periode momenteel, had gehoopt om eens een rustig verlof te hebben ... maar ondertussen zit ik toch weer in de polyester te ploeteren ... :-s
op zich gaan de koi wel opgeknapt zijn na de omnipur behandeling, het viel mij bv op dat ze gisteren al een pak meer gaan rondzwemmen dan bv afgelopen zondag (toen waren sommigen - oa de kohaku - behoorlijk loom aan het worden).
Maw, mijn buikgevoel zegt dat het wel OK zit met die omnipur. Enige wat wel wat bizar is, is het vele bruine schuim dat nu op de vijver ligt... zou van afgestorven bacteriën zijn (eiwitten kunnen er amper in zitten, krijgen al een week geen eten meer en zat tot voor zondag met een afschuimer op de airlift).
Dat bruin schuim is normaal, trekt wel weer weg.
Waarom heb je de eiwit afschuimer weggehaald?
Waarom heb je de eiwit afschuimer weggehaald?
Best eind deze week nog eens nazien op parasieten, indien nodig behandeling nog eens herhalen.
ben bezig het statisch bed aan te passen, ik heb een zwak vermoeden dat daar de problemen vandaar komen ... (viewtopic.php?f=30&t=23335).
om die aan te passen is de hoofdfilterlijn volledig onderbroken en ligt die nu gewoon uit (alle toevoeren zijn afgesloten) waardoor de airlift niet meer werk (geen toevoer meer ...). Momenteel draai ik nu zuiver op de trickle (die gelukkig al enkele maanden aan het draaien is), in combinatie van geen voer zou genoeg moeten zijn om de vijver iets of wat goed te houden.
Idd eind deze week nog eens controleren en desnoods behandel ik nog eens (heb echt geen zin om met deze miserie de winter in te trekken).
1 voordeel ... eind deze week sluit ik de hoofdfilter weer aan (topcoat zal na 5 dagen met deze temperaturen ook wel droog zijn zeker ).
Dan heb ik meteen weer de afschuimer en uiteraard vuilfiltering erbij (al ligt de eerste bak van de trickle ook wel vol met japanse mat ... die houden ook enorm veel tegen).
en we moeten de kelk tot op de bodem en de laatste druppel leegdrinken vrees ik ...
ik had al in de smiezen dat deze koi zich niet lekker voelde, al de rest komt terug eten als van ouds, onze uk niet ... die zwemt wat apart en kan geen korrels binnenhouden. Deze morgen de koi met veeeeeel geluk kunnen netten.
Ogenschijnlijk niets, nada op te merken ... (zie filmpje hieronder).
Tot ik die omdraaide ... het kleine rode puntje is gewoon één grote bende van ellende geworden. In eerste instantie dacht ik meteen aan de bekrot die flink erger geworden was. Na verdoving in het water de wonde eens veel beter gaan bekijken en dit is vrijwel zeker geen bekrot, maar een zuivere beschadiging.
Waarom?
als je goed kijkt zie je links en rechts nog een stukje van de onderlip, dit is een nog vrij zuivere rechte afkapping ...
ook zie je in de mondhoek een mooie rechte zuivere snede waar er eigenlijk buiten roodheid totaal niets aan te zien is.
Vermoedelijk is deze koi de bekrot goed te boven gekomen MAAR heeft hij vervolgens zijn muil gewoon afgescheurd aan die drains (ik voer nu deels zinkende korrels). En is die scheur wat gaan onsteken.
o ja ... voor wat het waard is ...
deze koi meet reeds 33 cm, heeft bijna 3 weken geen korrel gegeten ...
vandaar ook vermoedelijk de lichte inval net na de borstvinnen (maar dat ben ik niet zeker).
dat we dit kunnen fixen, deze vis zit ondertussen in de grote q-bak van 4 kuub zodat ik die dagelijks even kan netten en desnoods elke dag de wonde kan ontsmetten. Ook ga ik die een paar AB spuiten geven zodat de vis geen energie moet steken in die onsteking maar vooral in het herstel. De onderlip is verloren ... die groeit (dacht ik toch) niet meer terug, gewoon hopen dat er wat zacht weefsel in de plaatst komt.
1 "voordeel" nog ... het is de onderkant, het valt amper op (nu toch nog).
linkje naar de bacteriële problemen ...
viewtopic.php?f=26&t=23364&start=30
ik had al in de smiezen dat deze koi zich niet lekker voelde, al de rest komt terug eten als van ouds, onze uk niet ... die zwemt wat apart en kan geen korrels binnenhouden. Deze morgen de koi met veeeeeel geluk kunnen netten.
Ogenschijnlijk niets, nada op te merken ... (zie filmpje hieronder).
Tot ik die omdraaide ... het kleine rode puntje is gewoon één grote bende van ellende geworden. In eerste instantie dacht ik meteen aan de bekrot die flink erger geworden was. Na verdoving in het water de wonde eens veel beter gaan bekijken en dit is vrijwel zeker geen bekrot, maar een zuivere beschadiging.
Waarom?
als je goed kijkt zie je links en rechts nog een stukje van de onderlip, dit is een nog vrij zuivere rechte afkapping ...
ook zie je in de mondhoek een mooie rechte zuivere snede waar er eigenlijk buiten roodheid totaal niets aan te zien is.
Vermoedelijk is deze koi de bekrot goed te boven gekomen MAAR heeft hij vervolgens zijn muil gewoon afgescheurd aan die drains (ik voer nu deels zinkende korrels). En is die scheur wat gaan onsteken.
o ja ... voor wat het waard is ...
deze koi meet reeds 33 cm, heeft bijna 3 weken geen korrel gegeten ...
vandaar ook vermoedelijk de lichte inval net na de borstvinnen (maar dat ben ik niet zeker).
dat we dit kunnen fixen, deze vis zit ondertussen in de grote q-bak van 4 kuub zodat ik die dagelijks even kan netten en desnoods elke dag de wonde kan ontsmetten. Ook ga ik die een paar AB spuiten geven zodat de vis geen energie moet steken in die onsteking maar vooral in het herstel. De onderlip is verloren ... die groeit (dacht ik toch) niet meer terug, gewoon hopen dat er wat zacht weefsel in de plaatst komt.
1 "voordeel" nog ... het is de onderkant, het valt amper op (nu toch nog).
linkje naar de bacteriële problemen ...
viewtopic.php?f=26&t=23364&start=30
up en geen goede up ...
de koi daarnet nog es genet en licht verdoofd voor een AB spuit
het aanstippen van de wonde deze morgen met malachietgroen heeft de roodheid al flink doen afnemen waardoor ik de wonde nu mooi zuiver kon zien.
Het is wel degelijk mondrot en nog een klein beetje.
Er is reeds VEEL weefsel weg, zowel uitwendig als inwendig in de muil (vandaar dat die niet meer kon eten).
Zelfs zoveel weefsel weg dat het onderliggende bod van de onderlip reeds zichtbaar is.
Koi is nu extreem vatbaar voor infecties (was het al voordien, maar nu nog pakken erger).
Deze koi gaat een AB kuur krijgen van 5 injecties + anarex bio en iedere dag minstens 10% waterwissel ga ik doen.
Maar ... ik heb er geen goed oog op en zie de slaagkansen bijzonder somber in.
Ik geef het hoop en al max 5% slaagkans.
hier ben ik echt niet goed van ... ik bekijk elke dag de koi bij wijze van spreken met een vergrootglas en je kan echt niets nada zien vanaf de bovenkant. Hierdoor heeft dit weken kunnen verergeren, het enige wat ik kon zien was een rood stipje bij het eten (wat ik in juli opgemerkt had en toen reeds aangestipt met malachietgroen, nadien kon ik de koi niet meer zien door het groene water).
kon er ook nog effe bij
de koi daarnet nog es genet en licht verdoofd voor een AB spuit
het aanstippen van de wonde deze morgen met malachietgroen heeft de roodheid al flink doen afnemen waardoor ik de wonde nu mooi zuiver kon zien.
Het is wel degelijk mondrot en nog een klein beetje.
Er is reeds VEEL weefsel weg, zowel uitwendig als inwendig in de muil (vandaar dat die niet meer kon eten).
Zelfs zoveel weefsel weg dat het onderliggende bod van de onderlip reeds zichtbaar is.
Koi is nu extreem vatbaar voor infecties (was het al voordien, maar nu nog pakken erger).
Deze koi gaat een AB kuur krijgen van 5 injecties + anarex bio en iedere dag minstens 10% waterwissel ga ik doen.
Maar ... ik heb er geen goed oog op en zie de slaagkansen bijzonder somber in.
Ik geef het hoop en al max 5% slaagkans.
hier ben ik echt niet goed van ... ik bekijk elke dag de koi bij wijze van spreken met een vergrootglas en je kan echt niets nada zien vanaf de bovenkant. Hierdoor heeft dit weken kunnen verergeren, het enige wat ik kon zien was een rood stipje bij het eten (wat ik in juli opgemerkt had en toen reeds aangestipt met malachietgroen, nadien kon ik de koi niet meer zien door het groene water).
kon er ook nog effe bij
-
- 6
Echt rot nieuws... Ik duim alleszins mee op een goede afloop. Meer dan wat je nu onderneemt, kan je niet doen. Kop op!
- ferdy.1234
- 12
Hopelijk komt het goed. Ik duim voor je .
Je zit momenteel echt wel in de verkeerde hoek precies.
Groeten Ferdy
Het zit je echt niet mee. Wat een ellende. Wel super hoe je er toch weer voor gaat. Dit mag echt wel het einde van de ellende gaan worden.