Voor en na.

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Mriya
5

Voor en na.

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.

vandaag ben ik er eindelijk geraakt om wat te snoeien in de vijver.
Door wat problemen met de gezondheid was er nog niet geraakt om hier en daar wat bij te snoeien waardoor de vijver dit jaar bijna overwoekerd was.
Ik heb het dan maar onmiddellijk heel kort gedaan, zo kan de vijver de winter door.
Dan moet ik ook in oktober niet in de kou zitten wroeten.
Het ziet er wel heel kort uit, maar tegen volgende week zal er al ferm wat groen opgeschoten zijn met dat mooi weer.
En ja, ik knip alles af tot onder water, doe het al een tiental jaar zo, en elk jaar worden de planten groter en dikker.
Enkel de lelies heb ik nog laten staan, die gaan nog bloemen geven dit jaar.
Bijlagen
Voor
Voor
Na
Na
erwin2
10

Re: Voor en na.

Bericht door erwin2 »

Ah , eindelijk nog eens een echte vijver :D
Mooi , en de lelie heeft ook heel mooi glanzend en dik blad :good: zo hoort het eruit te zien .
Dit is dus het vijvertje waar je baby koi in wou stoppen ?
Mriya
5

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.

Dit noem ik idd mijn natuurlijke vijver.
Enkel dat ik de zuurstof in het water geef door een pompje ipv zuurstofplanten.
De eerste jaren probeerde ik dit met zuurstofplanten, maar die planten groeiden zo snel dat ik om de paar weken een kruiwagen zuurstofplanten mocht snoeien.
Wat die lelies betreft, die mandjes beneden in de vijver zitten vast in een laag bagger van bijna dertig cm, een goeie voedingsbron daarvoor.
Stengels van 15mm dik en bladeren van 30cm en meer.
En idd daar wou ik enkele babykoi in droppen om eens te zien hoe dat zou aflopen.
Babette
3

Bericht door Babette »

Mooi, maar wel wat vroeg voor wintermodus. Ik begin te snoeien in oktober de stengels moeten toch wat bruin uitslaan en snoei 5 cm boven de waterlijn, in februari dan net onder. Ja werk is er genoeg wanneer je ook planten hebt ! 👍
Mriya
5

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.

Het is idd nog veel te vroeg voor de herfstsnoei maar ik heb nu al een flauw vermoeden dat mijn gezondheid tegen oktober niet beter zal zijn.
Moest ik nu wachten en dan lukt het niet meer om te snoeien is het helemaal om zeep.
Er is dit jaar niets gebeurd in de tuin, zelf geen gras afgereden.
Heb dan maar de kippen de ganse tuin gegeven, mijn gras, of wat er nog van overblijft, is mooi kort hoor.
Enkel netels en distels eten ze niet.
Met dit warme weer zijn er al weer veel stengels boven water gekomen hoor, sommige al meer dan 10cm.
Het is niet leuk als je in je hoofd nog veel wil doen en het lichaam niet meer mee wil.
En zeker als je dan ziet en hoort wat de gepensioneerden nog allemaal kunnen en doen. :(
Babette
3

Bericht door Babette »

Oei ik ben ook reeds 7 jaar gepensioneerd en kan nog alles ondanks 5 stents 8 jaar geleden, gezondheid is het voornaamste en komt op de eerste plaats. Probeer toch van kleine dingen te genieten en rust tijdig ! 👍🌞😉
erwin2
10

Bericht door erwin2 »

Mriya schreef: 06 sep 2024, 18:30 Moest ik nu wachten en dan lukt het niet meer om te snoeien is het helemaal om zeep.
Hoe bedoel je , waarom zou dat ? in de natuur wordt ook niet gesnoeid .
Lijkt me niet zo erg .
Ik vind wel dat uw luchtpomp nogal gevaarlijk is opgesteld , misschien in een kotje zetten of een emmer erover en wat verder weg van de rand .
Mriya
5

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.

Ik laat wel wat in de vijver liggen, maar moesten al die planten in de vijver belanden zou die wel heel rap dichtslibben.
Die luchtpomp staat daar toch al een jaar of zeven in open lucht.
Ik dacht dat ik deze gekocht had voor buitengebruik.
Als ik me niet vergis van het merk Hozelock.
Babette
3

Bericht door Babette »

Tja beter alles beschermen tegen regen en wind, maar als je er geen zorgen om maakt ook niet je slaap van laten dan. Indien je eens hulp nodig hebt laat het gerust weten ! 👍
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”