Plaatsen uv welke locatie

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Ruud40

Plaatsen uv welke locatie

Bericht door Ruud40 »

Goedendag,

Ik ga bijna starten met de bouw van de nieuwe vijver enkel twijfel ik nog heel erg aan de plaatsing van de uv lamp... Ik heb 2 opties en wil natuurlijk voor de beste gaan! Graag jullie advies !!

Mijn vijver wordt een kleine 10 m3 ( tussen 9 en 11 ) afhankelijk van de diepte die gehaald wordt... De filter 4kamer + vortex wordt gravitair opgesteld direct naast de vijver en de retour wordt max 2,5m lang..

Ik heb van mijn huidige vijver een doorstroom uv unit met aansluiting 50mm.. de retour uitgang van het filter is standaard 63..

Optie 1: uitgang filter - kogelkraan 63 - pomp aquaforte 10k vario - stuk 63 buis - verloop naar 50 met de uv unit - 50 naar 63 en dan retour vijver.

Optie 2: uitgang filter : kogelkraan 63 - pomp aquaforte 10k vario - verloop naar 110 - 110 retour vijver. En dan een dompel uv in de laatste kamer van het filter.

Voor jullie duidelijkheid, de aanvoer bedraagt 1 bodemdrain 110 ( en wss 1 skimmer 110 ) beide lijnen met een afsluiter voor het regelen van de flow. Ik weet dat hier de meningen over zijn verdeeld maar ik zie geen mogelijkheden om de skimmer nog eens apart op een filter lijn te gaan zetten.

Verder: is het verstandig om net voor de doorvoer (deze komt bovengronds) op de vijver ook een afsluiter te plaatsen? Dit ivm wissel en werkzaamheden aan de pomp?

En dan de pomp, ik wil gaan voor de aquaforte vario modellen.. kom ik dan weg met de 10.000 of is het beter om voor de 22.000 te gaan..

Hoor graag jullie meningen zodat ik dit kan meenemen in mijn berekening / plan.

Alvast bedankt
willem v d
9

Re: Plaatsen uv welke locatie

Bericht door willem v d »

Ik zou de uv met een by pass plaatsen.
Dit geeft meerdere voordelen.
1 minder weerstand.
2 de flow langs de lamp is trager waardoor de lamp effectiever werkt.
3 je kan de hoeveelheid water dat je langs je lamp stuurt.
4 de pomp hoeft niet uit alsje de lamp vervangt.

Verders maakt het niet uit op je de lamp voor of na de pomp plaatst.
Het beste is wel na de filter.
Meerboom
3
Contacteer:

Bericht door Meerboom »

Bij mij zit de UV vóór het filter, af fabriek.
Maar misschien zegt dat niets.

Groet, Ron.
Guyke
11

Bericht door Guyke »

Hallo,

Volgens mij moet de uv voor het filter zodat de afgedode zweefalg opgevangen wordt in het filter.
Staat de uv achter het filter dan stromen de afgedode algen gewoon de vijver in.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca
9

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 04 sep 2024, 22:09 Hallo,

Volgens mij moet de uv voor het filter zodat de afgedode zweefalg opgevangen wordt in het filter.
Staat de uv achter het filter dan stromen de afgedode algen gewoon de vijver in.

Mvg
Guyke
lijkt mij ook de meest logische locatie als je er de plaats voor hebt.
AVG
16

Bericht door AVG »

Zoals mijn voorgangers al hebben aangegeven, het best voor het filter plaatsen.
Maak evt. een pvc buis met aansluitringen die je in geval van nodig tijdelijk op de plaats van de uv lamp kan plaatsen.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Volgens mij maakt het geen drol uit, het alg gaat namelijk niet gelijk dood en klontert pas later samen.
Babette
3

Bericht door Babette »

Maakt wel uit, bij mij zit die voor mijn grote voorfilter ( ton 120l ) en gedode zweefalgen en al het ander meeste vuil blijft wel degelijk daar. Anders heeft dit geen zin en komen weefalgen eerst terug het vijverwater binnen waar dit vuil op de bodem beland en niet echt gezond voor je koi is. Ook bij het meten van de TDS zal de ppm waarde hoger gaan zijn. ;OK;
Guyke
11

Re: Plaatsen uv welke locatidoor een filter gaat is meer dan voldoende om dat te laten gebeuer

Bericht door Guyke »

Hallo,
Mzltoff schreef: 05 sep 2024, 21:21 Volgens mij maakt het geen drol uit, het alg gaat namelijk niet gelijk dood en klontert pas later samen.
Als je weet dat zweefalg zich in het water verplaatst door een soort membraan dat door de uv verbrandt wordt en zo de alg laat zinken naar de bodem dan is het beter dat dit gebeurt in het filter dan in de vijver.
Dat het samenklonteren pas later gebeurt is ten dele waar maar de tijd dat water door het filter stroomt is voldoende om dat klonteren en bezinken te laten gebeuren.
Ook is hier het belang van een goedwerkende skimmer van toepassing omdat levend zweefalg het meest zit in de bovenste waterlagen en minder verwijderd wordt via bodemdrains.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”