Upgrade vijverfilter

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Johan V

Upgrade vijverfilter

Bericht door Johan V »

Hi Koi vrienden,

Ik heb een kleine vijver van 3,5 m³, met daarin een Koi van 40cm, en 4 koi´s van 20cm.
Huidige installatie (15j oud): Oase Aquamax 6000 (pomp) en Oase Filtoclear 6000. Waterwaardes zijn perfect, momenteel wel last van zweefalg, maar dat zal een probleem met mijn UVC lamp zijn.
Het is niet de bedoeling dat ik daar meer vis ga inzetten.
Ik zal op korte termijn mijn filtercapaciteit uitbreiden. Budget en ruimte zijn daarbij belangrijk.
Ik dacht mijn pomp te behouden, en mijn filter te vervangen door een Oase Filtoclear 13000 of in dezelfde range nog een formaat groter. Een doorloopfilter ligt moeilijk gezien de zichtbaarheid en esthetiek.
Vinden jullie dit een goed idee? Welke alternatieven zijn er? Is een drukfilter wel of echt niet te doen?
Indien mijn Koi ´uit de vijver groeien´, dan wil een vriend met een grote vijver altijd wel adopteren.
Alvast bedankt voor jullie raad.
DenD

Re: Upgrade vijverfilter

Bericht door DenD »

Op zich is er niks verkeerd met een drukfilter maar je zal hier wel andere opmerkingen krijgen.

Maar de combinatie van 3,5 kuub met 5 koi (die nog verder zullen groeien) daar loop ik nu ook niet wild van :D

Zelf hou ik het op 1 koi op 2 tot 3 kuub water dus reken zelf maar naar jouw eigen situatie.

Een aangepaste doorstroomfilter lijkt me aangewezen in jouw situatie.
Afhankelijk van het systeem, de leidiingen, etc... kan de Aquamax 6000 voldoende zijn.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter + 430 liter filter met Helix & Pads + 430 liter filter met japanse mat
willem v d

Bericht door willem v d »

Hier geen liefhebber van drukfilters.
Alleen bead filters zijn goede druk filter naar mijn idee.

Maar voor dit formaat vijvertje zou ik zeker kijken naar een nexus easy pod.
Veel minder weerstand dan een drukfilter en ideaal voor een bak tot 5M³ eventueel nog een trickle er bij en je hebt een systeem dat heel sterk, compact en makkelijk te reinigen is.

Bezetting ga ik niet over oordelen.
Deze bak zie ik als een quarantaine bak, met genoeg verversen zie ik hier geen problemen in.
Johan V

Bericht door Johan V »

Bedankt om mee te denken. Het gaat om een vijver die aanwezig was in het huis dat we onlangs kochten.
Jammer genoeg heb ik slechts beperkte ruimte. Die EazyPod lijkt me inderdaad een goed idee en kende ik niet, echter die lijkt me toch nog een stevig formaat te hebben. Ik veronderstel dat je die niet kan ingraven en moeilijk kan wegmoffelen?
willem v d

Bericht door willem v d »

Het formaat van de aesy valt wel mee, grof weg 60x60x60 en neemt net zoveel ruimte in als een kliko/straatcontainer.
Opstelling kan zowel pomp gevoed als gravitair.
Dus ingraven kan goed, hoe je hem dan goed leeg laat lopen is aan u.
Bijlagen
eazy_pod_automatic_2__09282.jpg
eazy_pod_automatic_2__09282.jpg (28.87 KiB) 72 keer bekeken
EA-EAZYPOD-DIMENSIONS_700x700.jpg
EA-EAZYPOD-DIMENSIONS_700x700.jpg (24.41 KiB) 73 keer bekeken
Johan V

Bericht door Johan V »

Ok bedankt, erg goede tip
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”