Kleine vijver, te veel vis

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Djennik

Kleine vijver, te veel vis

Bericht door Djennik »

Hallo iedereen,

Ik heb een tweetal jaar geleden een huis gekocht, met daarbij een vijver met een twaalftal vissen. Volgens de vorige eigenaar was enkel eten geven voldoende en hoefde ik er mij voor de rest niet veel van aan te trekken.

Gezien ik de nodige verantwoordelijk aan de dag wilde brengen begon ik jaarlijks het vijverwater een paar keer te controleren op de hardheid, zuurstof, ... enfin een volledige watertest bij een bekende vijverwinkel. Met de nodige producten en bacteriën slaagde ik erin om de vijver steeds in balans te houden zonder vissterftes of ziektes en de kwaliteit van het water binnen de normen te houden.

Nu is de vijver maar een kleine 3000L groot, met een diepte van 75 - 80cm (afhankelijk van neerslag enz). Dat blijkt nu veel te weinig te zijn voor mijn vissenbestand, bestaande uit:
  • 4 koi/karpers (15 - 25 cm)
  • 1 goudwinde (30 cm)
  • 7 goudvissen/komeetstaarten (max 10 - 15 cm)

(enfin dat vermoed ik zonder kenner te zijn)

De vijver wordt gefilterd door een natuurlijk reservoir van substraatsteen en planten met een volume van ongeveer 1m3. Deze heb zelf opnieuw moeten aanleggen gezien de doek scheuren vertoonde en er veel te veel slib op de bodem lag. Nu heb onderaan de vijver een soort reservoir voorzien voor het slib dat ik jaarlijks met een dompelpomp via een brede pijp opzuig. Ook de vijverkom was in erbarmelijke staat. Deze heb ik gebetonneerd, betegeld en voorzien van bankirai als afwerking.

Ik stelde laatst ook vast dat er 2 vissen te dik zijn (zijn ze altijd geweest). Volgens de vijverwinkel komt dat omdat zij niet genoeg kunnen groeien (gezien de grootte van de vijver), maar hun ingewanden doen dat wel, vandaar de dikke buik. Ze zijn getest op ziektes en buiten die dikke buik blijken ze gezond.

Ik wil dus nu mijn vissenbestand drastisch verlagen. De vraag is, gezien de grootte van mijn vijver, welke vissen ik best hou. Ik heb in bijlage enkele foto's en een plannetje van mijn vijver toegevoegd. Vanzelfsprekend zou ik liefst de koi's houden maar mogelijk zijn zij niet geschikt voor deze vijver. Kunnen jullie mij advies geven?

Alvast bedankt!
Vijver.png
Vijver.png (22.58 KiB) 245 keer bekeken
Bijlagen
IMG_20210719_173645.jpg
IMG_20210719_173611.jpg
IMG_20210719_173548.jpg
Marcje
Contacteer:

Re: Kleine vijver, te veel vis

Bericht door Marcje »

Moeilijk, maar als de waterwaardes goed zijn en u niet te veel gaat voederen kan het voorlopig zeker met deze 4 koi
SHusui , Yamabuki, en een Shiro zie ik , de goudvissen en windes weggeven....

Ik heb het al veel erger gezien, dus het kan :wink:

grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
willem v d

Bericht door willem v d »

Ik ga niet met Marc mee.

Je hebt een leuk en mooi vijvertje gemaakt. :good:
Helaas is 80 cm niet diep genoeg voor koi voor stabiel water.
Deze zal in de zomer en winter veel temperatuur verschil mee maken tussen middag en nacht.
Ook een natuurlijke filter is niet voldoende voor deze vissen.

Nogmaals een mooie vijver maar niet ideaal voor koi.

Gelukkig zijn er ook nog mooie goud vissen en windes die hier heel goed in kunnen gedijen.
Deze zijn een stuk sterker en makkelijker te verzorgen als koi.
Wat zuurstof planten er in en een lelie er bij en je hebt een vijver waar je veel plezier aan kan beleven.
willem v d

Bericht door willem v d »

Ter aanvulling zou hier maximaal 4 koi in te houden zijn.
Goudvissen zij. Veel minder belastend en kan wel tot 50 stuks probleemloos gehouden worden
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”