Retour vijver

De benaming zegt voldoende
Bertarna

Retour vijver

Bericht door Bertarna »

De leidingen van mijn pomp naar de filter had ik eerst in 50mm gemaakt om vanaf daar alles naar 110mm te brengen.
Maar aangezien mijn pomp van 22000l daardoor niet genoeg debiet had om naast de drains ook de skimmer te laten werken heb ik nu ook de 50mm buizen vervangen door 110.
Resultaat is redelijk spectaculair, in een paar seconden zit mijn vortex van 1m3 vol om vanaf daar over te lopen in een 4kamerfilter.
Ook de skimmer werkt.
Probleem is dat de filter nu in de 1ste kamer, met borstels overloopt.
Ik heb al een idee om de filter aan te passen echter heb ik dan 2 retours naar de vijver nodig.
Ook deze is in 110mm.
Zou het met deze diameter voldoende zijn om gewoon een y of t stuk op de retour te plaatsen en verder te werken met 1 leiding ?
A&E

Re: Retour vijver

Bericht door A&E »

Ik zou met 2 leidingen werken.

Hier gaat 1 leiding van 50 naar de trickle, maar de uitgang is 2x 63 juist om te voorkomen dat deze overloopt.
mario1

Bericht door mario1 »

@Bertarna Als ik het goed begrijp werk je pompgevoed en is je pomp eigenlijk een beetje te zwaar?
Het simpelste is om je pomp wat te knijpen, dus na je pomp een kogelkraan plaatsen en deze een beetje dicht draaien.
Het best is om je leidingen aan te passen, maar dan moet je er ook voor zorgen dat je filter het debiet aankan.

Misschien ook even je situatie schetsen en via een foto hier te posten zodat we een duidelijk beeld hebben hiervan.
Bertarna

Bericht door Bertarna »

De pomp werkt momenteel op ongeveer helft van vermogen, voor een vijver van 21m3 niet voldoende denk ik.

Mijn oplossing zou zijn een 2de filter bijplaatsen en het water verdelen over de 2 filters .
Daarom dat ik nu 2 retourleidingen zal nodig hebben
Bertarna

Bericht door Bertarna »

Ook de kraan van de drains heb ik nu geknepen daar de skimmer anders niet werkt.
Dus situatie nu is allesbehalve ideaal
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Kan je wat meer vertellen over die driekamerfilter?
En als ik het begrijp staat je pomp aan het begin van de filterlijn en niet op het einde?

Ik vermoed dat het driekamerfilter in die zin verkeerd werkt omdat jet het water er in laat lopen ipv het er via pomp uit te zuigen.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Bertarna

Bericht door Bertarna »

Filter staat bovengronds dus kan niet anders
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ok dat verduidelijkt heel wat.

Dan zal het driekamerfilter het debiet niet aankunnen in vrije doorstroom in deze toestand.
Kan je het driekamerfilter niet omhoog brengen ( een paar cm ) zo dat er meer druk komt op de uitstroom richting vijver?
Of de bovenzijde van het driekamerfilter verhogen
Of achter de vortex een t stuk plaatsen zodat je via een buis en kraan de driekamerfilter kan bypassen
Tot dat de eerste kamer niet meer overloopt?

Mvg
Guyke
Bertarna

Bericht door Bertarna »

Nadeel is dan wel dat een deel water niet door de filter stroomt.
Mijn idee om het water deels via de ene en deels via een andere filter te laten lopen zou toch ook moeten werken ? Dan is het maar 10000l meer per filter
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Idd over 2 filters is dan de meest efficiënte oplossing .

Maar als we een foto van de situatie zien kunnen we kijken of er nog een optie is met hetgeen je nu hebt .
Bertarna

Bericht door Bertarna »

Foto zal ik vanavond voor kijken
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Of weet je misschien welk filter het is ?
Polyester , groen of zwart .
Ander kunststof zwart of beige .

Misschien staat online wel een afbeelding.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Bertarna schreef: 16 mei 2022, 12:02 Nadeel is dan wel dat een deel water niet door de filter stroomt.
Mijn idee om het water deels via de ene en deels via een andere filter te laten lopen zou toch ook moeten werken ? Dan is het maar 10000l meer per filter
Het water gaat wel nog door de vortex.
Als je de pomp afknijpt loopt er in totaliteit ook minder water door het filter.
Met de bypas zal ook de skimmer terug vol werken.

Maar als je er een punt van maakt is dat uw keuze.

Een tweede filterlijn is op het eerste gezicht de beste oplossing maar ook daar zitten nadelen aan.
Als bv de doorstroom van het ene filter tov het andere filter niet overeenkomt dan kan dat ook een probleem worden. Water neemt de weg van de minste weerstand en zo kunnen er zones ontstaan in het filter die je liever niet hebt.

Beter is dan een driekamerfilter met grotere capaciteit te overwegen.
Mvg
Guyke
Bertarna

Bericht door Bertarna »

En als ik beide filters in lijn zet met elkaar om 1lznge filter te maken, tussen elke kamer in laat ik een kamer leeg om overstromen tegen te gaan.
Dat een optie?

Of beide filters naast elkaar en de kamers van beide met elkaar verbinden via doorvoer en buis, zo bekom ik in principe toch ook 1 brede filter die overal evenveel water krijgt en meer debiet aankan?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Achter elkaar is geen optie omdat als zoals nu de eerste kamer na de vortex overloopt zal deze evengoed overlopen ongeacht het aantal kamers je er nog achter gaat plaatsen. Het kan zelfs nog erger worden omdat bij meerdere kamers er achter de doorstroom nog meer gaat gehinderd worden.

Naast elkaar met dwarsverbindingen zou kunnen helpen maar je krijgt dan evengoed gevaar op dode zones en die heb je liever niet.

Ik zou dan eerder opteren om ofwel er voor te zorgen dat er meer water door het filter kan door meer verbinding te maken tussen de kamers, ofwel een filter met grotere kamers.

Als alleen de kamer direct na de vortex overloopt door de pomp verder open te zetten zit de stremming van de flow in de opvolgende kamers.

Ook moet de terugvoer na het filter naar de vijver voldoende zijn want bv wat bochten, kranen. Diepte terugvoer in de vijver zijn ook zaken die van invloed zijn.

Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”