Aansluiten bodemdrain

De benaming zegt voldoende
Plaats reactie
Mangler

Aansluiten bodemdrain

Bericht door Mangler »

Vandaag heb ik mijn 2x beluchte bodemdrains aangekregen, inclusief 2x een aansluitset.
Alleen heb ik echt geen enkel idee hoe ik dit nu juist moet aansluiten, er zitten zoveel koppelstukjes bij. :oops:

De luchtpomp moet nog besteld worden. Welke heb ik hiervoor nodig?
2 drains, op een vijver van 5x3x1.6 (Ondiep gedeelte van 1x3m)
Bijlagen
280304747_720397992637755_3605412335612838492_n.jpeg
280304747_720397992637755_3605412335612838492_n.jpeg (47.88 KiB) 628 keer bekeken
280252989_1078534539420092_1417195642071405458_n.jpeg
280252989_1078534539420092_1417195642071405458_n.jpeg (105.95 KiB) 628 keer bekeken
Infrasuri

Re: Aansluiten bodemdrain

Bericht door Infrasuri »

Onder de drain komt meteen een bochtje erop deze lijn je meestal in richting van de dikke afvoerleiding richting filter .
Ik zou dan ook met 32 of 25mm pvc buis werken en niet met de meegeleverde slang .

In de drain zit standaard meestal een mof van 50mm waarop de deksel normaal op komt maar voor een beluchte deksel moet je die 50mm ergens verjongen naar de diameter van de schroefaansluiting van de luchtdisk , dit kan je het beste doen wanneer de drains al in de bodem zitten en de folie of wat al in de vijver zit omdat je dan eerst alles moet uitmeten om de juiste speling tussen bodem en rand van de disk te verkrijgen .

Daarna binnen in alles goed verlijmen behalve de schroefdraad van de disk omdat deze wel een vervangen dient te worden .
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Hoe ik het gedaan heb:

Vanaf de bodemdrains met een luchtleiding van 25mm tot in de filterput. Elke bodemdrain een eigen leiding.
In de filterput heb ik een knooppunt gemaakt met bolkraantjes zodat elke luchtleiding apart kan open op dicht gezet worden. Hierop heb ik dan de mogelijkheid om 1 luchtpomp te zetten op de twee drains samen of op elke drain apart een luchtpomp.

Mijn advies is dus werk zo ver mogelijk met vaste luchtleiding en geen slang of darm en plaats een terugslagklepje zo dicht mogelijk tegen je luchtpomp.

Ik heb een luchtpomp van 40l per minuut er op staan en dit geeft al een mooie beweging op beide drains in dienst.
500FAEF7-A1B1-464F-B44C-0D8513807210.jpeg
6F6CC839-47AA-458C-93BE-AAF1CA8C3960.jpeg
6F6CC839-47AA-458C-93BE-AAF1CA8C3960.jpeg (46.57 KiB) 620 keer bekeken
Op de onderste foto zie je een beetje hoe je zou moeten aansluiten. Het zwarte bochtje met de klemmen komt op je luchtpomp en dan zet je de terugslagklep en daarna eventueel je bolkraantjes en zo naar de bodemdrains.
If you want something done right, do it yourself
Mangler

Bericht door Mangler »

Dus eigenlijk is het gewoon 2x (het hoekje op de bodemdrain plaatsen, hier een pvc-buis (ipv de meegeleverde slang) op monteren tot aan de filterput, terugslagklep), koppelstuk om van 2 naar 1 slang te gaan, stukje darm en dan het koppelstukje op de luchtpomp?

De bodemdrains vantevoren best vastleggen met stabilisé of iets voordat het beton gestort wordt?
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Ja, daar komt het eigelijk op neer.
Maar als je met 1 luchtpomp wil gaan werken zal je extra bolkraantjes moeten gaan plaatsen want anders zal er maar uit 1 bodemdrain lucht gaan komen.
Ook al zitten ze op dezelfde diepte of zijn ze hetzelfde type, als er een klein verschil is in druk (bijvoorbeeld door verschil in lengte van de toeverleiding) kan dit al ervoor zorgen dat er maar 1 drain lucht geeft.

Hier zie je mijn knooppunt met bolkranen en zo zie je ook meteen dat ik richting vijver 1 bolkraan volledig open heb staan en de andere moet knijpen om op beide drains lucht te hebben.
Ook heb ik de mogelijkheid voorzien om een tweede luchtpomp aan te sluiten als ik echt een jacuzzi zou willen.
IMG_7904.jpeg
De bodemdrain kan je inderdaad al wat vastleggen en zeker ook vullen met water, zo gaan ze ook niet drijven. Eventueel nog een plaatje erop plaatsen met een steen ofzo voor ze beton brengen.
Op mijn 110 leidingen had ik ook twee bochten van 45 graden gemaakt zodat deze onder de beton liggen. Zo blijft de dikte van je beton overal gelijk en even sterk.
Hier nog enkel sfeer foto's van hoe ik het heb gedaan.

De bodemdrains met de 45° bochten (Dit waren de twee zonder luchtschijf. Daar heb ik blijkbaar geen foto's van genomen.
Bodemdrains + 45°
Bodemdrains + 45°
De bodemdrains ingewerkt in het zand
IMG_5271.jpeg
IMG_5271.jpeg (266.91 KiB) 605 keer bekeken
Klaar voor beton
IMG_5279.jpeg
IMG_5279.jpeg (292.45 KiB) 604 keer bekeken
Mangler

Bericht door Mangler »

Oké bedankt voor de duidelijke uitleg, hier kan ik wat mee! :)
mario1

Bericht door mario1 »

Mooi en correct uitgelegd door mijn voorgangers.
Best is zoals reeds aangegeven om de leidingen te vullen met water, maar ook onder je drain de grond wat weg te halen zodat tijdens het storten van de beton je drain volledig ingegoten zit.
Je moet weten dat later tijdens het fluchen van je leidingen daar enorm veel kracht/druk op komt, vandaar je de beton onder je drain moet laten doorlopen.
Succes verder :good:
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Kristof nice , ik ga ook eens proberen of ik beide drains op 1 pomp kan aansturen want de 20l red het niet en de 40l iets te goed op 1 drain .

Ps : ik zie op de afbeelding van de kranen dat je ook de ellendige stickertjes er nog op hebt .
Ik heb hier eindelijk een middel voor, terpentine!
De tast niks aan maar zogauw je dat op een doekje doet en je wrijft een keer over de sticker dan pak je hem 10sec later “compleet” eraf ipv in een miljoen stukjes :lol:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo
mario1 schreef: 14 mei 2022, 20:57 Mooi en correct uitgelegd door mijn voorgangers.
Best is zoals reeds aangegeven om de leidingen te vullen met water, maar ook onder je drain de grond wat weg te halen zodat tijdens het storten van de beton je drain volledig ingegoten zit.
Je moet weten dat later tijdens het fluchen van je leidingen daar enorm veel kracht/druk op komt, vandaar je de beton onder je drain moet laten doorlopen.
Succes verder :good:
Ik geef ook altijd aan om die drainbuizen mee in te gieten in beton.
Maar bv op de foto van Kristof zie ik ( en bij de meeste voorstellingen van het voorbereiden van de vloerplaat ) de drainbuizen niet meer, wel een vlies en de betonnetten en kan er meestal geen beton rond die drainbuizen komen.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
mario1

Bericht door mario1 »

@Guyke Voor mij hoeft niet de gehele buis mee ingegoten worden, is trouwens niet makkelijk vast te leggen. Maar wel de drainpot en andere koppelstukken zoals de bochten eer deze omhoog komen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zie het iets anders
Door dat er grond verzet is geweest ( de dichtheid is gebroken door het graven ) is de kans groot dat de grond waar de drainbuis in zit gaat inzakken waardoor er afhankelijk van de diepte van de vijver door het grondwater deze buis gaat bewegen. Want je zegt dan dat het ok is dat die bochten aan de drain mee ingegoten worden, echter als ik de foto’s bekijk ( en niet alleen deze van Kristof hier ,maar ook op andere vijvervoorstellingen ) , dan zie ik dat de bovenste bocht misschien wat mee wordt ingegoten maar die onderste bocht zo goed als niet. Die lijmverbindingen krijgen het daar hard te verduren en zeker zoals je zegt tijdens de flush. Die buizen zijn later praktisch niet meer te bereiken als er een lek wordt vastgesteld.

Mvg
Guyke
ElPresidente

Bericht door ElPresidente »

Volgend mij is het eenvoudiger om dan gewoon Beugels uit Inox mee in te storten aan de betonplaat zodat deze ophangen aan de plaat en niet kan verzakken.
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Guyke schreef: 15 mei 2022, 11:02 Hallo,

Ik zie het iets anders
Door dat er grond verzet is geweest ( de dichtheid is gebroken door het graven ) is de kans groot dat de grond waar de drainbuis in zit gaat inzakken waardoor er afhankelijk van de diepte van de vijver door het grondwater deze buis gaat bewegen. Want je zegt dan dat het ok is dat die bochten aan de drain mee ingegoten worden, echter als ik de foto’s bekijk ( en niet alleen deze van Kristof hier ,maar ook op andere vijvervoorstellingen ) , dan zie ik dat de bovenste bocht misschien wat mee wordt ingegoten maar die onderste bocht zo goed als niet. Die lijmverbindingen krijgen het daar hard te verduren en zeker zoals je zegt tijdens de flush. Die buizen zijn later praktisch niet meer te bereiken als er een lek wordt vastgesteld.

Mvg
Guyke
Op zich is de grond waar de buis ligt niet fel gebroken geweest he Guyke. De buis ligt op de bodem van de extra sleuf die gegraven is geweest dus onder de buis is de grond niet aangeroerd. Als de grond echt verzet geweest is heb je inderdaad wel een punt.

Wat bedoelen tijdens het flushen? Jullie bedoelen dan toch op de moment dat de afsluiters weer gesloten worden of is er ook nog een grotere druk op de moment van flushen zelf?
Hier sluit ik afsluiter altijd rustig en voor de afsluiter staat ook nog een standpijp om de druk te laten weggaan zodat de drukgolf of zoals men wel eens zegt "de waterslag" niet terug in de drainbuis moet. Komt er dan ook nog zo'n grotere druk op de buizen denken jullie?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@kristof_d

Ik heb meer in het algemeen gesproken. Maar bv in uw situatie:
Je zegt dat je de sleuf hebt uitgegraven en dat de buis op de zogenaamde onaangeroerde grond ligt.
Wat dan met de terug aangevoerde grond om de sleuf te dichten. Als de sleuf boven grondwater zit dan zou het nog kunnen maar bij mijn bezoek zei je zelf dat het grondwater hoog staat bij jullie.
Als de grondbemaling dan wordt stilgelegd komt het grondwater terug en in die sleuf kunnen waterkanaaltjes ontstaan en het aangevoerde zand gaat ineenzakken. Zo kunne er ruimtes ontstaan waardoor die buis zou kunnen bewegen.

Nu over dat fluschen.
Het is juist de kracht die je nodig hebt die je door je werkwijze teniet doet. De flush dient om het water als het ware op een andere meer geforceerde wijze door die drain te jagen om de buis echt te spoelen. Door de flow met korte snokken te laten werken is er meer kans dat vast vuil meekomt.
Een rioolrat of buizenborstel ( systeem schoorsteenvegen ) kan dikwijls beter werken maar dan moet je wel bij de aanleg zorgen dat je in die buis kan.

Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”