Een nieuwe vis hartje winter

De benaming zegt voldoende
willem v d

Een nieuwe vis hartje winter

Bericht door willem v d »

Via via ben ik in contact gekomen met iemand die zijn vissen weg doet en daar zit er 1 bij die ik erg graag wil.

Alleen het is januari en veelste koud om een vis toe te voegen aan de vijver.
Ik heb geen quarantaine bak, zou ik die wel kopen komt hij op de stoep in weer en wind.

Wie kan mij tips geven hoe im dit moet aan pakken?
Alle suggesties worden gewaardeerd. De verkoper wil niet wachten tot eind maart.
jocca

Re: Een nieuwe vis hartje winter

Bericht door jocca »

hm... hangt er van af of er veel vissen in uw vijver zitten of niet op dit moment.
Indien je al een hoge bezetting hebt zou ik bedanken, indien deze zeer laag is (bv 1 koi per 5 kuub zou ik het wel durven).
Zowieso een afstrijkje maken van de koi om te zien of er iets op zit (bij de verkoper). Indien er iets te zien is zou ik persoonlijk vriendelijk passen (je kan nl amper behandelen nu).

Maar je weet het zelf ook ... ideaal is het allemaal niet om het nu te doen.
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Nja, das inderdaad een lastige. Je zou op zoek kunnen gaan naar een koivriend die een q-bak heeft en die deze voor jou wel even wil opvangen?
Misschien dat er wel zo iemand is...
If you want something done right, do it yourself
willem v d

Mijn huidige vijver is 15 m3 met 16 tosai van 2021
Nog niet overbezet maar toch.
Ook zit de verkoper grof weg 160 km ver weg
Babette

Bericht door Babette »

Oei dit is risicovol, is nu niet het moment om deze naar gelijk welke vijver te verplaatsen. Een oproep wie je helpen kan met een q-bak zou mooi zijn, ik heb er geen. Misschien is er wel iemand :unknown: :good:
jocca

Bericht door jocca »

q-bak is leuk, maar hangt er ook van af welke koi het is en hoe groot.
een vis van 70 cm steek je bv al niet zo comfortabel lang in een q-bak (want als je die er nu in steekt is dit tot in april ergens),
zit je met een meerkleurige koi komt er nog het probleem van daglicht bij ...

Op zich hebben de koi nog niet veel tegen hun kiezen gekregen en zijn ze nog niet echt verzwakt (zou toch niet mogen).
Mits een afstrijkje ter plaatse zou ik het nog net durven te overwegen, maar als de dobbelsteen aan de verkeerde kant slaat heb je wel ellende midden de winter.
Babette

Bericht door Babette »

Inderdaad tot april alleen in die bak en weinig licht nu het winter is, die koi kan dan met veel stress naar de vijver gaan. En ……..160 km om die af te halen zou ik ook niet zien zitten. In eigen vijver steken zal nog de beste optie zijn maar ik zou het niet doen al kreeg ik deze gratis. :nono: :dash:
poutie

Bericht door poutie »

Als de nieuwe vis gezond is en je vissen ook gezond is moet dat zeker gaan
Ik heb vroeger ook nog vissen in mij vijver gedaan in de winter ,de vissen kwamen uit een goede vijver (water was toen 6 gr ) en bij mij 8 gr met de kap
Ik heb nooit geen problemen gehad
Ik denk dat je meer problemen zou hebben tussen de 10 en 15 gr dan onder de 10 gr
Maar ja iedereen zijn keuze :D
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik vind het ook geen probleem
De weerstand van de vissen is misschien minder, maar ook de parasitaire druk is er niet
Het enige probleem is die afstand, waardoor het watertemperatuur tijdens het transport kan oplopen...
Of als u ervoor kan zorgen dat de temperatuur tijdens het transport niet te sterk oploopt, of wat ijsblokjes meedoen :lol: dan zou ik het zeker doen

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
willem v d

Ik denk dat mijn vissen gezond zijn, maar ik ga nu geen afstrijkjes maken om geen stress in de bak te creëren.
Helaas zag ik vandaag dat 1 van mijn vissen wel karperpokken heeft.
Dus 100% kan ik niet zijn
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik denk dat u op een afstrijkje zeer weinig zal zien nu de temperaturen laag zijn :wink:

Karperpokken , de een heeft er last van de andere niet en volgens mij ook niks te maken met de gezondheid van de visjes

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
mario1

Bericht door mario1 »

Bij de huidige temperatuur heeft het inderdaad weinig of geen zin om een afstrijkje te maken.
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

kristof_d schreef: 05 jan 2022, 15:22 Nja, das inderdaad een lastige. Je zou op zoek kunnen gaan naar een koivriend die een q-bak heeft en die deze voor jou wel even wil opvangen?
Misschien dat er wel zo iemand is...
@willem v d Ik heb een q-bak van 1 kuub leeg staan en zou deze eventueel wel willen "opvangen".
Je geeft aan 180 km. bij jou vandaan, dus globaal 2 uurtjes rijden. Globaal is Veghel/Barendrecht een uurtje rijden.
Is een gedeelte van die 180 km. "mijn kant" op, dan is het wellicht een optie. Bij 180 km. "de andere kant" op, dan kan ik me voorstellen dat het even teveel is.
jocca

Bericht door jocca »

Marcje schreef: 05 jan 2022, 21:10 Ik denk dat u op een afstrijkje zeer weinig zal zien nu de temperaturen laag zijn :wink:
waarom als ik vragen mag? 2 jaar terug wat verder in het voorjaar bij watertemperaturen van 8° heb ik de koidoc moeten laten komen een paar koi er echt niet OK uit zagen toen, wat het juist was weet ik niet meer, maar er zaten zeker parasieten op. Er is toen een FMC behandeling gedaan. Ik denk zelfs dat dit toen het bewuste jaar was waarin ik beslist had om de lavabak er uit te gooien (ben het zelfs zeker).
willem v d

@FredLekx .
Dit vind ik het grote probleem om de vis bij iemand anders in quarantaine te zetten.
Zou ik dit gaan doen dan kom ik thuis en kan/moet ik hem hier voor de 2de keer in quarantaine houden.

Zou ik de vis begin maart kunnen ophalen dan is de grootste kou geweest en zal die in april bij gezet kunnen worden.

Ik ben daarmee in gesprek met de eigenaar om te kijken hoe snel alles weg moet zijn van hem.
Ophalen in januari of en maart maakt een groot verschil.
Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”