Welke voederautomaat

De benaming zegt voldoende
Oldtimer
Contacteer:

Re: Welke voederautomaat

Bericht door Oldtimer »

Met ring, met voer, iets meer tijd, het werkt.
De tijd staat nu op 20 seconden maar er komen maar 6 korreltjes dus die doseertijd mag omhoog.

Kristof, bedankt hoor.

De komende dagen ga ik het verder uitvogelen want eind van de maand moet hij betrouwbaar werken.
bazzio

Bericht door bazzio »

20 seconde en 6 korrels, dat is veel te weinig.

Ik heb geen ring in de automaat (weet ook niet of deze er bij zat?) en gebruik korrels van 6mm (maar ook gemengd met iets van 4mm gebruikt), bij 40 seconde komt er ongeveer 2 handen voer uit. Bij vullen moet ik altijd iets onder de automaat houden anders valt er in 1e instantie ook wel voer uit.
Ik deed in het begin proefvoeringen met de feeder los in een bak en dan wegen maar wat er uitkomt bij bepaalde tijd doseren.
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

@Bazzio hallo, de ring is bijgeleverd.
het apparaat staat nu binnen in een emmer, morgen laat ik hem proef voeren in de emmer.

2 handen is voor mij veel en veel teveel, dat voer ik in een week nog niet.

goed te lezen dat er bij jou met vullen ook voer uitvalt.
jocca

Bericht door jocca »

hier ook geen ring in het voerautomaat hoor,
ook hier zitten we wel met korrels van 6 mm, maar ook kleinere van 3 à 4 mm.
en ook hier bij het vullen valt er altijd een deel terug uit, ik zie dat als een extra voerbeurtje voor de koi.
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Tijdens de testen hier heb ik in het begin ook met de ring gewerkt maar dan viel er inderdaad weinig uit. Moest ik de tijd ook vrij lang instellen om aan een redelijke hoeveelheid te komen. Nu werk ik ook zonder de ring. Bij het bijvullen moet je idd wel even opletten.

Dat het met de ring wat trager gaat is misschien voor u geen nadeel. Als je weinig koi hebt zwemmen, hebben ze rustig de tijd om de korrels op te eten.
If you want something done right, do it yourself
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Met ring gaat het op 25 seconden niet goed, 3 korreltjes.
Heb de ring er nu uit en wacht es even wat hij nu gaat doen op die 25 seconden.

Ik vind het wel vreemd dat je de trechter leeg kunt schudden door het voergat in de trechter als er geen ring in zit.
bazzio

Bericht door bazzio »

Dat is normaal en in mijn geval ook wel eens makkelijk :wink:
Babette

Bericht door Babette »

Ik voer zelf, ben op pensioen dus heb alles onder controle. Te veel voer is niet goed, dus een voerautomaat komt er bij mij niet in. Als de voerautomaat eens tilt slaat zul je het wel geweten hebben ………nooit goed ! :dash:
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Het systeem van de voederautomaat is voor wat ze kosten wel heel eenvoudig, maargoed :nono:

Bijgaande foto is 10 sec. zonder rooster. Dat is een aantal keren per dag TEveel.

Dus roostertje zit er weer in, ik denk dat het apparaat dan betrouwbaarder is.
De tijd nu met roostertje op 30 seconde gezet. Je wordt dat gedoe zo zat, ik zie morgenochtend wel wat er in de emmer ligt.

@Babbet, aan je opmerking te zien ga jij nooit weg. Ook ik ben alweer even gepensioneerd en heb alles onder controle. Echter eens per jaar ongeveer gaan wij samen een dag of 14 weg, en om zeker te weten dat de oppas de vissen niet vergeet leek mij deze automaat handig.

Zodra wij weer in het land zijn voeren wij weer zelf.
Bijlagen
20210918_221519.jpg
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

In de gebruiksaanwijzing van deze automaat vind ik geen reset mogelijkheid. Ik zou alle programmering eens willen wissen.

Puur om te testen heb ik instellingen staan in de avond. Deze instellingen heb ik nu op 00.00 gezet. Is het ook mogelijk alles te wissen?
Staat niet in de beschrijving, weet iemand hier dit.
bazzio

Bericht door bazzio »

Kan volgens mij idd niet. Gewoon overschrijven met 0 waardes.
Daarom heb ik deze ook geautomatiseerd :wink:
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Een totale reset lukt denk ik inderdaad niet.
Zoals Bazzio schrijft de verschillende tijden op 0 zetten.

Waarom test je niet op volgende manier?

Bijvoorbeeld:

20u00 —> 20 sec
20u10 —> 30 sec
20u20 —> 40 sec
20u30 —> 50 sec

Even een half uurtje opvolgen en zo heb je tussen de voermomenten even de tijd om het aantal korrels te wegen of te meten. Je schrijft de gewichten op bij het aantal seconden en dan weet je achteraf als je wil aanpassen ook makkelijk welke tijden je wil gebruiken. Je kan het ook op een ander tijdstip doen natuurlijk ;cool;

De bediening van de console vond ik persoonlijk ook niet zo handig werken omdat je telkens door de verschillende voermomenten moet gaan. Maar dat is nu eenmaal de fabrikant die deze keuze gemaakt heeft, daarom dat ik de mijne ook via een app heb geautomatiseerd.
If you want something done right, do it yourself
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Even wat bedenkingen van mij tov van een voerautomaat.
- Het is het zoveelste automatisch toestel aan een vijver.
- als er een zekering springt ben je er niet veel mee als je in het buitenland zit.
- het is ook steeds op dezelfde plaats dat er gevoedered wordt wat predatoren ( reigers,...) en voedseldieven ( duiven, eksters,....) snel door hebben.
- al naargelang het aantal vissen zijn die voorraadkamers niet altijd toereikend om bv 2 of 3 weken te kunnen voederen.
- voeder moet bv ook absoluut droog blijven wat ik in kunsstof omhulsels die buiten hangen al anders geweten heb. Rottend voedsel heb je ook niet echt vandoen.
- Het is misschien een oplossing voor zeer drukke mensen met weinig tijd maar dan nog.......

Ik heb liever dat er eens visueel toezicht gehouden wordt. Voederen moet bij mij ook niet dagelijks zoveel maal zijn en er mag gerust al eens een dagje overgeslagen worden. ( ik heb wel kinderen en kleinkinderen die buiten eens toezicht op de woning er graag een voerbeurtje bijnemen )

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

dit voerautomaatje is wel een goed hoor, maar als je zo extreem weinig voer van doen hebt kan je idd best die ring er laten inzitten en gewoon wat langer laten draaien. Ik denk eerlijk ook dat je per voerbeurt wel telkens wat afwijking zal hebben omdat de gevraagde hoeveelheid wel extreem weinig is per keer.

Over het nut en onzin van een automaat is al genoeg vermeld, ik kan enkel zeggen dat ik ermee tevreden ben als ik 15u per dag onderweg ben bepaalde periodes in het jaar. Het heeft zoals met alles zijn voordelen en nadelen en iedereen moet zichzelf uitmaken wat men ermee kan doen.
Als je wil kan je uiteindelijk over alles wel iets vermelden dat negatief is.
Natal

Bericht door Natal »

Als de zekering springt ligt de trommel ook stil, evenals de beluchting. Je kan niet alles indekken, of je moet een No break in huis halen.
Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”