Hard water

De benaming zegt voldoende
Plaats reactie
Oldtimer
Contacteer:

Hard water

Bericht door Oldtimer »

Mijn vorige topic hier in kleine vragen brengt mij op hetvolgende.

- Hier in de provincie groningen hebben wij hard en kalkhoudend water
- Dit houdt in dat de trommelzeef/doek veel vaker gereinigd zal moeten worden.
- Het trommelfilter is feitelijk een vierkante tank waarin de trommel met zijn kalkaanslag ronddraaid.

Aan de achterkant van mijn trommelfilter komen drie leidingen binnen, alledrie met kraan.

Aan de voorkant zijn twee uitlaten afgedopt en gaat 1 leiding naar de pomp.

Om nu het reinigprobleem van de trommelzeef op te lossen
kan ik een kraan op de uitgang naar de pomp zetten.
Op die manier kunnen alle kranen dicht en kan de trommel in een vat van hetzelfde water draaien zonder dat er een druppel in de vijver komt.
Als ik dan een paar flessen azijnzuur in de afgesloten trommel gooi en de trommen een tijdje in zijn azijn laat draaien lost dat de kalk van de zeef. Daarna via een extra kraan aan de voorkant de tank leeg laten lopen en spoelen. Zoiets.
Vervolgens kunnen alle kranen weer open en de spoelkraan aan de voorkant weer dicht.

Er zit overigens ook een spoelkraan aan de ontvangstkamer aan de achterzijde.

Wat vinden jullie van deze oplossing.
koi.gin

Re: Hard water

Bericht door koi.gin »

Hallo,

in een ander topic is reeds aangeraden om je zeefpanelen te reinigen met zoutzuur, citroenzuur en of filterscreen, in een mum van tijd zijn je panelen als nieuw, waarom zou je dan gaan werken met azijn dat nauwelijks of geen werking heeft in vergelijking met een van deze producten.
Als je bang bent dat zuur in je vijver zou belanden kan je alsnog hettzelfde principe gaan toepassen als je van plan bent met je azijn en dan het water aflaten.
Je hoeft er trouwens geen schrik van te hebben, want zoutzuur wordt bij velen gebruikt om de ph bij te sturen. :wink:

Filterscreen kan je kopen bij Geert, van DSG filters. :wink:

Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Persoonlijk denk ik ook dat u met azijn niet echt veel resultaat zal hebben , en zeker als u gaat verdunnen

Eventueel eens uittesten, dan weten wij het ook :D :D , weet enkel niet hoe het zit met de rubbers, dichtingen en sensors ??

Ik doe het met zoutzuur , dat werkt niet alleen tegen kalk :wink:

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Ik ben op azijn gekomen omdat koffiezet apparaten ook worden ontkalkt met azijn. Voor de imkerij heb ik een sterke azijn zuur oplossing, maar dat ter zijde.

Het maakt natuurlijk voor mij niet uit, als het maar werkt.

Alle materiaal wat in de filterkamer staat is nog geen jaar oud, ik moet het nakijken maar dacht oktober, dus 5 a 6bmaanden draaid alles pas. Ik ga er maar van uit dat ik nog helemaal geen nieuw screen nodig heb, dat zou een beetje gek zijn.
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Die screens gaan jaren mee.
Heb de mijne ooit vervangen na enkele jaren, maar dat was eeder om van 40 naar 70 micron te gaan.
Om de paar maand je screens reinigen is echt geen overbodige luxe, het scheelt telkens een paar spoelbeurten. :wink:
Met de zuren verwijder je niet alleen kalk, maar ook bacteriegroei op je doek en weet nu niet wat azijn hiermee gaat doen.
Je doet er uiteindelijk mee wat je wil.
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

koi.gin schreef: 21 feb 2021, 20:43 Je doet er uiteindelijk mee wat je wil.

Ja dat begrijp, ieder zijn mening hoor, maar ik hoor graag meningen van ervaren vijveraars. En ik hoef niet perse het wiel opnieuw uit te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”