reigerschrik / verjagers, iets om er vanaf te komen

De benaming zegt voldoende
JordiW

reigerschrik / verjagers, iets om er vanaf te komen

Bericht door JordiW »

Allen,

Sinds okt ligt de nieuwe vijver in de nieuwe tuin, alleen wist de reiger deze direct al te vinden, na 1 dag vis erin zat hij al op het dak te kijken.
Daarna is de winterkap erop gegaan, maar deze er maandag avond afgehaald en dinsdagochtend zat hij al in de tuin. Ik heb er nu een net overheen gespannen maar was niet van plan om daar een heel jaar naar te kijken.

Weet iemand of de schrikdraad voor reigers effectief is? Of iets anders wat echt effect heeft?
Volgend jaar of het jaar erop zal de gehele vijver overkapt worden met glazen schuifwanden etc, maar dat zat nu niet bepaald in de begroting...
poutie

Re: reigerschrik / verjagers, iets om er vanaf te komen

Bericht door poutie »

Ik weet het is niet mooi maar als het kan is visdraad spanden over de vijver zeker niet slecht Jordy !
poutie

Bericht door poutie »

Ik weet het is niet mooi maar als het kan is visdraad spanden over de vijver zeker niet slecht Jordy !
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Ik heb met kleine inox paaltjes en daarop een isolator een draadje gespannen met een toestel dat gebruikt wordt voor weideafspanning om er stroom op te zetten en als hij daar eens tegenkomt is hij weg, als de stekker eruit gaat en ik het terug vergeet aan te zetten zie je hem terug na een tijdje, net of hij het ruikt...
Babette

Bericht door Babette »

In de winter komen ze bijna elke dag voor je opstaat.
Ik heb nog de sporen vorige week aan Jocca getoond die in de sneeuw stonden.
Draad er rond en nog eens schuin omhoog boven de vijver zodat hij er niet kan in landen. Er werkt anders niets, 20 jaar geleden is mijn vijver op 1 nacht eens helemaal leeg geroofd. :kez: :kez:
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Ik heb hier 65 cm hoog draad met 4 lagen, 1 ging er nog steeds tussendoor zonder de draad te raken dus er staat nu even een dubbele rand :/

Als schrikdraad apparaat heb ik een boeren variant (3 Joule, 12000V om door de veren te komen), niet die vijver rommel van Velda, die doet niets, zelfs niet tegen katten. De boerderij variant daarentegen houd katten op meters afstand en houdt de meeste reigers wel weg.

Ik heb er ook een lampje op om te zien of 't nog werkt want al twee keer na onweer gehad dat de unit kapot was en de reigers zijn daar met een paar dagen achter lijkt het.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Hugo75 schreef: 19 feb 2021, 00:35 Ik heb hier 65 cm hoog draad met 4 lagen, 1 ging er nog steeds tussendoor zonder de draad te raken dus er staat nu even een dubbele rand :/

Als schrikdraad apparaat heb ik een boeren variant (3 Joule, 12000V om door de veren te komen), niet die vijver rommel van Velda, die doet niets, zelfs niet tegen katten. De boerderij variant daarentegen houd katten op meters afstand en houdt de meeste reigers wel weg.

Ik heb er ook een lampje op om te zien of 't nog werkt want al twee keer na onweer gehad dat de unit kapot was en de reigers zijn daar met een paar dagen achter lijkt het.
Ja dat is echt ongelooflijk hoe ze dat weten dat het af staat he! Bij mij 1 enkel draadje een 25 cm hoog voldoet, denk dat het dan mss tegen de poten komt?
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik hoorde pas een verhaal :kez:
Buren van collega hadden al meerdere malen nieuwe vis moeten kopen en waren het zattt , die man de reiger opgewacht en op een of andere manier belande de reiger in een hoekje van de tuin onder een aantal cm zand .

Een paar dagen later “dingdong” politie met nog een instantie aan de deur .

Veel reigers zijn blijkbaar gechipt , en ze vonden het vreemd dat de reiger zich al dagen op zijn grondstuk bevond :unknown:
Hij had dus een probleem !

Ik weet wij zijn alle dierenvrienden en wij doen dit niet , maar ik deel deze story toch even hier .

Mijn Amerikaanse stafford heeft bv al eens een kat van het garagedak geplukt , na 2x met zijn kop schudden was het beestje er geweest .
Terwijl de hond wel samen met het konijn van de kinderen in één mand ligt te slapen .
Zo snel gaat het dus onbedoeld mis .
The digital hunter

Bericht door The digital hunter »

Hier hadden wij ook last van reigers en draad spannen had geen zin. :nono:

Ze landen gewoon een stuk verder op het gazon en wandelen onder de draden door :roll:
Op een keer las ik ergens dat een etalage pop in de tuin zetten zou helpen ,dus ik dacht, baat het niet dan schaad het niet.

Nu staat hier dus sinds een dik jaar een aangeklede etalagepop in de tuin ,verdoken opgesteld, die ik heel soms eens verplaats en ik zie nog wel reigers overvliegen.

Maar landen durft er niet eentje :Yahoo: :dance:

Dus geloof het of niet,het werkt echt :good:

Groetjes,
Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;
JordiW

Bericht door JordiW »

Allen bedankt voor de vele reacties! Nogal veel om per persoon te beantwoorden maar heel erg bedankt!

Blijft bij 3 joule de reiger en kat gewoon leven? Heb geen zin in ellende :roll: ..
JordiW

Bericht door JordiW »

Infrasuri schreef: 19 feb 2021, 07:34 Ik hoorde pas een verhaal :kez:
Buren van collega hadden al meerdere malen nieuwe vis moeten kopen en waren het zattt , die man de reiger opgewacht en op een of andere manier belande de reiger in een hoekje van de tuin onder een aantal cm zand .

Een paar dagen later “dingdong” politie met nog een instantie aan de deur .

Veel reigers zijn blijkbaar gechipt , en ze vonden het vreemd dat de reiger zich al dagen op zijn grondstuk bevond :unknown:
Hij had dus een probleem !

Ik weet wij zijn alle dierenvrienden en wij doen dit niet , maar ik deel deze story toch even hier .

Mijn Amerikaanse stafford heeft bv al eens een kat van het garagedak geplukt , na 2x met zijn kop schudden was het beestje er geweest .
Terwijl de hond wel samen met het konijn van de kinderen in één mand ligt te slapen .
Zo snel gaat het dus onbedoeld mis .
Haha het liefst zijn we er vanaf maar we blijven dieren vrienden dus dat gaat me net wat te ver. Wist niet dat ze vaak gechipt waren :lol:
*Pascale*

Bericht door *Pascale* »

The digital hunter schreef: 19 feb 2021, 08:37 Nu staat hier dus sinds een dik jaar een aangeklede etalagepop in de tuin ,verdoken opgesteld, die ik heel soms eens verplaats en ik zie nog wel reigers overvliegen.
Dat vraagt om een foto!
Ik zou er graag ook eentje zetten, maar manlief vind dit toch een stap te ver gaan in de hobby... :lol:
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Er zijn ook vrouwelijke paspoppen he Pascale :lol:
The digital hunter

Bericht door The digital hunter »

*Pascale* schreef: 20 feb 2021, 21:42
The digital hunter schreef: 19 feb 2021, 08:37 Nu staat hier dus sinds een dik jaar een aangeklede etalagepop in de tuin ,verdoken opgesteld, die ik heel soms eens verplaats en ik zie nog wel reigers overvliegen.
Dat vraagt om een foto!
Ik zou er graag ook eentje zetten, maar manlief vind dit toch een stap te ver gaan in de hobby... :lol:
Dag Pascale,

hier is een filmpje van toen ik de gazon opnieuw in gezaaid had.

Toen moesten de 'dames' dienen om de de vogels die het gazonzaad pikte weg te jagen.
Ondertussen staan ze wel op plaatsen in de tuin waar ze niet direct in het zicht staan maar achter een struik of boom.
Hier hebben al veel bezoekers zich rot geschrokken toen ze die dames plots onverwacht zagen staan :lol: :lol: :lol:

Ik denk dat de reigers ze van uit de lucht wel heel goed kunnen zien en daarom verder vliegen.

Je kan ze wel vinden op het internet, ik heb 40 euro per stuk betaald ze staan op een metalen sokkel en je kan hen in allerlei standen zetten ;cool;
Misschien moet ik ze gaan verhuren :wink: wie weet een gat in de markt. :Yahoo:
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;
jocca

Bericht door jocca »

ik heb nog liggen denken (en ik denk er nog altijd aan om dit te doen eens de omheining weg is eens de kleine goed kan zwemmen) om rondom 4 sprinklers rond de vijver te zetten die elk een hoek van 45° coveren (zo vermijd ik een koude douche).
De sprinklers kunnen dmv een drukpomp die in de vijver ligt (of filter) aangestuurd worden. het enige wat je nog nodig hebt is een bewegingsmelder en een magneetventiel die tussen pomp en sprinklers gezet wordt (oog op de magneetventiel zetten).

Dergelijke sprinklers voor rond een vijver bestaan al wel, maar men gebruikt die altijd maar alleen en de reiger weet dit vlug en zoekt gewoon een ander hoekje, door gewoon rondom de vijver te zetten zodat hij nergens een rustig hoekje heeft hoop ik dat dit wel es kan werken (telkens zo een straal water tegen de coconut zal hij/zij wel vlug beu zijn).
Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”