Trommelfilter loopt niet vol

De benaming zegt voldoende
Oldtimer
Contacteer:

Trommelfilter loopt niet vol

Bericht door Oldtimer »

Dag kenners,

Uiteraard na de winter malaise een probleem, met de pomp aan loopt het trommel filter niet vol, dus de pomp naar de large bead komt half droog te draaien. Er komt wel wat water in de trommel maar niet voldoende voor de 30.000 ltr pomp.
Dit was al zo tijdens de laatste koude week. De elektronica van het trommel filter heb ik gebypast, de pompen dus in een apart stopcontact.

Nu de dooi is ingevallen is het niet vullen van het trommelfilter nog steeds zo.

Ik heb een bang vermoeden, maar kan mij dit haast niet voorstellen dat beide bodemdrains, aangsloten op het tromnelfilter zijn dichtgeslipt met de zwarte grond die vanaf de akkers rond mijn perceel met de stuifsneeuw is meegewaaid. Alles zit hier onder de zwarte grond.

Heeft iemand een idee wat anders dit zou kunnen zijn?

Momenteel wordt er wat grof gefilterd via de sieve naar de waterval maar das lang niet voldoende.

Wie?

Bijlage een foto voor een beeldvorming
Bijlagen
20210216_123246.jpg
20210216_123246.jpg (50.95 KiB) 334 keer bekeken
20210216_124804.jpg
20210216_124804.jpg (52.52 KiB) 334 keer bekeken
20210216_123153.jpg
20210216_123153.jpg (44.3 KiB) 337 keer bekeken
koi.gin

Re: Trommelfilter loopt niet vol

Bericht door koi.gin »

Zijn het de zeven zelf die geen water doorlaten of ligt het aan de aanvoer.
De zeven kan je reinigen met zoutzuur.
Als er echt veel aarde in de leiding van de BD zit kan dit uiteraard de aanvoer verstoren.
Kan je die niet doorspuiten met een rioolrat?
Lijkt met toch raar als er een pomp van 30m3 draait, met dus toch een mooie doorstroom, de aarde bezinkt in de leiding.

Succes
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Zijn het de zeven zelf die geen water doorlaten of ligt het aan de aanvoer.
De zeven kan je reinigen met zoutzuur.
Als er echt veel aarde in de leiding van de BD zit kan dit uiteraard de aanvoer verstoren.
Kan je die niet doorspuiten met een rioolrat?
Lijkt met toch raar als er een pomp van 30m3 draait, met dus toch een mooie doorstroom, de aarde bezinkt in de leiding.

Succes
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
rodders

Bericht door rodders »

Indien je de mogelijkheid hebt je bodemdrains te flushen zou ik dat eens een aantal keren proberen, helpt dat niet dan zou ik eens proberen de leidingen van de bodemdrains door te spuiten met een rioolrat.

Al lijkt het niveau in de eerste kamer van de trommel voldoende hoog, wat erop kan wijzen dat het filterdoek verstopt is. Normaal zou de trommel dan moeten spoelen, doe hij dat niet?
Laatst gewijzigd door rodders op 16 feb 2021, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Als ik de foto goed kan zien dan staat het water in de invoer kamer een stuk hoger dan het water buiten de trommel, wat alleen kan als de trommelschermen verstopt zitten, draait je spoelpomp wel? Ze zien er zo op het oog niet extreem vies uit (kan er nog doorheen kijken) dus misschien zie ik het verkeerd.
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Heel hartelijk dank voor de antwoorden!

@Koi.gin wat zijn de zeven? waar zitten die? Als ik probeer langs de trommel te kijken zie ik een soort pomp op de bodem? er zit een raster omheen?

@ Hugo75 Ja in de invoerkamer staat het water gravity zoals het hoort en altijd was.

Kranen even dicht, en dan weer open geeft water uit de vuilafvoer, die heb ik losgegooid dat kun je op de foto zien.

Ik begrijp eigenlijk achteraf niet heel goed de werking/loop van het water. Daar moet ik een detail tekening van op gaan zoeken.

Voor nood heb ik in de vijver een dompelpomp in de vijver gehangen met. de slang in het trommel filter. Helpt geen zak.
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

;OK; Heb zojuist de heer van Dijk van Filtreco aan de telfoon gehad.
Zijn mening is voor nu dat de zeef rond de trommel verstopt zou kunnen zitten. Wordt vervolgd.

@Koi.gin. Ik begrijp nu dat je die zeef bedoelde. :good:
bazzio

Bericht door bazzio »

Je zei dat je de trommel software hebt gebypassed... Dan wordt het doek ook dus niet gereinigd bij laag level in de trommel. Zet de electronica eens aan en laat de trommel eens een aantal keren flink spoelen handmatig. Misschien gaat het dan al beter.... Werkt dat niet dan je zeven reinigen met oplossing zoutzuur of citroenzuur. Er bestaat ook biologische Filter Screen Cleaner.

Wat ik trouwens wel apart vind is dat je wel door het gaas lijkt te kunnen kijken op 1 van de foto's....
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Met een schijnwerpertje schijn je dwars door de zeef heen.

@ bazzio, Ja ik heb de elektronica gebypast omdat de boel stil gevallen was. Bovendien kun je aan het trommel niets als de klep eraf gaat, dan valt alles stil, veiligheid trommelfilter.

Ook de spoelpomp en het draaien van de trommel nu gebypast, dan staat de spoelpomp en trommel dus even continu te draaien.
Ik krijg dat in het electronisch systeem/ paneel niet voor elkaar.
Het automatisch spoelen gebeurd met deze vuilaanslag niet voldoende.

Zoals hierval werd geschreven, en wat Filtreco ook zei, hetcspoelen van dat filter was echt nodig. De kamer van het filter blijft nu weer op nivo. Is alleen nu aan de buitenkant schoongespoten.

Zal hier toch iets mee moeten, maar voor nu is het probleem opgelost.

Hartelijk dank allen :good:
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Het volgende.

Filter elektronica loopt ook weer goed, maar..... Na een uurtje stond alles toch weer stil met de melding op de kast " interval"

Ik begrijp, voor het trommel filter is het water TEveel vervuild.
De instellingen heb ik staan op automatisch. Hetgeen zegt dat hij automatisch spoelt en de trommel dan draaid.
Probleem is nu dat dit spoelen om de 35 seconde opnieuw aanvangt.
Om te voorkomen dat alles weer stil valt heb ik de 30.000 ltr pomp in een stopkontact buiten de electronica om gestoken.
Zo houd ik in ieder geval circulatie.

Persoonlijk zou ik niet weten hoe de vuiligheid uit het water te krijgen of te filteren. Vijver leeg maken en opnieuw beginnen is mijn enige idee.
Heb behalve 1 dooie vis in de sieve ook verder nog geen vis gezien, je kunt de bodem niet meer zien.
Jef

Bericht door Jef »

als het niet meer vriest, alles een dag stilleggen zodat het zand kan bezinken ?
nog steeds aan het bouwen ...
jocca

Bericht door jocca »

phoeh, wat een miserie is me dat zeg ...
idd es een dag laten bezinken en hopen dat het gaat zakken en wat klonteren.

Klei zou je ook kunnen toevoegen die bind zich ook met extreem fijn vuil, alleen weet ik niet wat uw trommel hiermee gaat doen (heb ik geen ervaring mee).
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Stil zetten is op zich wel een slim idee maar ik heb daarmee nog wel steeds die bende in de vijver.

Nu de pomp in een apart stopkontakt zit zie ik de boel nog steeds lopen. De waterval zit namelijk met de 20.000 ltr pomp nog wel op het electronische systeem. Dus kan het vanuit huis een beetje volgen :lol:
jocca

Bericht door jocca »

nee maar het kan wel gaan zakken ... ik zou al zeker de beluchting uit zetten anders blijf je de boel maar omroeren.
En verder ... de trommel zijn werk laten doen, kan wel es een werkje van lange adem worden vrees ik.
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Opletten met klei ,heb in begin ook op een avond wat veel klei toegevoegd: trommelfilter ganse nacht blijven spoelen ,met gevolg deel water gezakt in vijver
Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”