Schuifafsluiter afregelen

De benaming zegt voldoende
Plaats reactie
BBEL

Schuifafsluiter afregelen

Bericht door BBEL »

Hallo,

Waarschijnlijk een domme vraag van mij, maar hoe kan je best een schuifafsluiter afregelen?
Dat is toch door de draaiknop aan te spannen?
Ik heb namelijk een aantal schuifafsluiters 110mm van VDL gekocht, waarvan enkele gewoon weer 'inzakken' nadat ik
de schuif omhoog heb gezet, hoe hard ik die wartel ook aandraai. Ze zijn nog niet aangesloten, en ook rijkelijk voorzien van olie.
Gaat dit beter werken eenmaal in gebruik? Die moet normaal toch in elke stand te blokkeren zijn?

Mvg,

Bert.

bazzio

Re: Schuifafsluiter afregelen

Bericht door bazzio »

Die wartel noemen ze een drukstuk of een gland, deze zorgt voor de afdichting van de as waar de schuif mee bedient wordt. Normaal gesproken moet deze zo vast zitten dat er geen vloeistof naar buiten lekt en dat de schuif nog wel normaal te bewegen is.
Van die afsluiters waar het drukstuk volledig van aan gedraaid is, zo de as of steel niet mogen zakken uit zichzelf. Of dit verbeterd onder waterdruk... ik betwijfel het.
Je zou kunnen checken of deze afsluiters de pakking missen in het drukstuk, dit kan door de wartel helemaal los te draaien.

Hugo75

Re: Schuifafsluiter afregelen

Bericht door Hugo75 »

Bij mij stopte het zakken (op 1 van de 7 kranen had ik het ook) na een paar weken, ik heb nog gedacht voor een blokkering (stuk ingesneden slang om de stang) ivm inzakken maar dat blijkt niet nodig

Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”