Draadalgen

De benaming zegt voldoende
Mriya

Draadalgen

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.

Ik ben hier ook nog eens met een paar vraagjes.
Dit jaar heb ik redelijk wat draadalgen in mijn vijvertje.
Denk dat dit komt omdat de vijver vorig jaar volledig geledigd en uit gekuist geweest is.
Zweefalgen valt mee volgens andere jaren, dieptezicht is nooit minder dan 30cm geweest.
Sinds een goeie week komen de leliebladeren boven en het zicht is al 40cm diep.
Precies of dat door de komst van de lelies de zweefalgen verdwijnen.
Dit heb ik elk jaar dat de vijver rond die tijd helderder word
Maar wat mij nu opvalt is dat rond de plaats waar de luchtstenen liggen en de zuurstofbellen naar boven komen de draadalgen langer en meer zijn dan elders in de vijver.
Hebben jullie weet van het verband tussen zuurstofbellen en draadalgen?
En ook eventueel weet van het verband tussen lelies en zweefalgen?
Of is dit allemaal puur toeval?
Nog een beetje vijverinfo:
Waterinhoud: kleine 3000l
Vissen: ongeveer 170 stuks tussen 10 en 30cm (geen koi's)
Filter: geen
Waterwissel: nooit, enkel bijvullen.

Alvast bedankt

Marcje
Contacteer:

Re: Draadalgen

Bericht door Marcje »

Hoi Mriya,

Het is doorgaans het één of het andere , hier begint het met groen water en daarna nemen de draadalgen het voedselaanbod over en daarna hoop ik dat de zuurstofplanten het winnen van de draadalgen ... :D
Draadalgen ontwikkelen zich beter in wat stroming omdat het voedselaanbod daardoor ook groter is

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Hi Mriya,

Met170 vissen, 3000 liter water en nooit water verversen zullen die algen wel een behoorlijke voedingsbron hebben aan al de ammoniak en nitraat van je vissen (mits er genoeg (goede) bacterien zijn). Algen kunnen wel erg veel afvalstoffen opruimen, ik heb bij bekenden ook een vijver gezien, zelfde formaat, geen filter, veel goudvissen, alleen bijvullen, geen ammoniak en nitraat maar wel een dikke groene soep (gelukkig maar voor de vissen, hoewel er een extreem hoge bacterie druk is en zeer grote ph schommelingen dus gezond is het niet voor ze waarschijnlijk).

Ik had in m'n vorige vijver ook erg veel draad alg en ook hier helemaal veel boven de luchtsteen en bij de filter uitstroom, de stroming doet de algen goed en je ziet de draden beter omdat ze tot slierten worden gewoven. De lelie kan de nitraat opname wel overnemen van de algen, daar zit zeker een verband. Maar ik zou toch minimaal 600 liter per week verversen, dat kost 25 euro per jaar aan water en is een stuk beter voor je vissen (de kraan zo'n 35-40 minuten aan is hier ca 600 liter, als er een overflow op je vijver zit dan hoef je er verder niet veel aan te doen). Dit zal je algen niet oplossen, maar dat moet je ook niet willen, die helpen nu met de waterkwaliteit, wel af en toe de algen oogsten

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Hugo75 schreef:
19 mei 2020, 22:30
Hi Mriya,

Maar ik zou toch minimaal 600 liter per week verversen, dat kost 25 euro per jaar aan water en is een stuk beter voor je vissen (de kraan zo'n 35-40 minuten aan is hier ca 600 liter, als er een overflow op je vijver zit dan hoef je er verder niet veel aan te doen).
In België kost dat een pak meer.

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Wat kost een kuub in België (ik hoop dat die €4,30 die ik op google zag niet klopt :shock: (In Amerika kwamen er mensen in de problemen toen het water naar de $2-$2,50 per kuub ging bij collega's van me))? Als ik zie dat ik deze week door de ammoniak opstart piek al zo'n 40 kuub heb ververst ben ik blij met de prijs hier.

Mriya

Bericht door Mriya »

Hey juppekes
Hugo75 schreef:
20 mei 2020, 22:43
Wat kost een kuub in België (ik hoop dat die €4,30 die ik op google zag niet klopt :shock:
Het zal er niet ver naast zitten.
Ik heb elk jaar toch ongeveer 220 kuub waterverbruik en dit kost mij ongeveer €1000 per jaar

DenD

Bericht door DenD »

Hugo75 schreef:
20 mei 2020, 22:43
Wat kost een kuub in België (ik hoop dat die €4,30 die ik op google zag niet klopt :shock:
Die prijs van 4,3 per m³ klopt wel degelijk maar ENKEL voor je basisverbruik !
Voor je comfortgebruik is dat maal 2 dus ongeveer een 9€ per m³.
Mocht dit in Ndl ook zo zijn zou men daar wel anders denken over "waterverversing". :D :D :D
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat

Budeltje

Bericht door Budeltje »

Hier wordt het juist goedkoper na de eerste 300 kuub :good:

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

:shock: :shock: :shock: Met zulke prijzen zou ik met nog veel meer nitraathars en veel planten e.d. werken. Ik heb hier 2 grote aquaria en een dubbele vijver... zou een dure grap worden in België. Normaal zeg ik altijd dat kraanwater een van de beste en goedkoopste medicijnen is, maar dat goedkoopste gaat duidelijk niet op in België

Mijn prijs heb ik nog even gecheckt, 0,79 waterprijs was nog vergeten: 0,34 belasting plus 9% btw dus in totaal €1,23 per kuub

Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Hugo75 schreef:
21 mei 2020, 18:09
:shock: :shock: :shock: Met zulke prijzen zou ik met nog veel meer nitraathars en veel planten e.d. werken. Ik heb hier 2 grote aquaria en een dubbele vijver... zou een dure grap worden in België. Normaal zeg ik altijd dat kraanwater een van de beste en goedkoopste medicijnen is, maar dat goedkoopste gaat duidelijk niet op in België

Mijn prijs heb ik nog even gecheckt, 0,79 waterprijs was nog vergeten: 0,34 belasting plus 9% btw dus in totaal €1,23 per kuub
Hier x3 in België :(
Maar ja er zijn dan weer andere goedkoper bv wegentaks dacht ik :D
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Even aantekenen dat er ook in Nederland nog de nodige prijsverschillen zijn, afhankelijk van het waterleidingbedrijf waar je onder valt. De Belgische prijzen blijven we gelukkig ver uit de buurt, maar zoals Ronny al aangaf zijn de prijzen van wegenbelasting, brandstof en auto's in België weer lager.

Maar goed: back to topic...

ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Als ik hier waterverbruik hoor van 220 EN 300 m³ , dan huiver ik ! Er is wereldwijd waterschaarste en men denkt hier al aan rantsoenering , nog voor zomer begonnen is ! Sommigen zouden toch eens moeten gaan nadenken over onbeperkt verversen , en nee ik ben geen groene jongen ! :oops:

Mriya

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.
ROLIN15 schreef:
23 mei 2020, 16:37
Als ik hier waterverbruik hoor van 220 EN 300 m³ , dan huiver ik ! Er is wereldwijd waterschaarste en men denkt hier al aan rantsoenering , nog voor zomer begonnen is ! Sommigen zouden toch eens moeten gaan nadenken over onbeperkt verversen , en nee ik ben geen groene jongen ! :oops:
In Vlaanderen is het gemiddelde waterverbruik per persoon ongeveer 40m³ per jaar.
Ons gezin telt 5 leden.
Dus 40m³ x5 = 200m³
Dus zitten we er nog niet zoveel boven he :)

Voor mijn vijver bij te vullen gebruik ik max maar een paar kuub per jaar en ik heb hem nog maar drie keer moeten volledig vullen (bijna 3m³) na het bouwen of uitkuisen.

Jef

Bericht door Jef »

Gemiddelde is eerder 25 à 30 m³/persoon/jaar; standaard rekent men met 30 m³/pp/jaar. Als je regenwater gebruikt voor toilet, was etc kan je tot ca 15 m³/pp/jaar komen.

Vorige maand afrekening gekregen, en totaal betaalde prijs:aantal verbruikte m³ is 4,35 EUR alles in.
nog steeds aan het bouwen ...

Mriya

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.

Ik heb het hier nog eens proberen op te zoeken maar de resultaten zijn uiteenlopend.
Op de site van de Vlaamse Milieu Maatschappij heb ik twee links gevonden en die spreken elkaar tegen.
Volgens de ene berekening zou ik mogen 208m³ verbruiken en volgens de andere maar 133m³ per jaar

https://www.vmm.be/nieuwsbrief/maart-20 ... er-per-dag

https://www.vmm.be/water/waterfactuur/o ... -en-trends

Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”