Pomp heeft de geest gegeven….

De benaming zegt voldoende
madinees

Re: Pomp heeft de geest gegeven….

Bericht door madinees »

Tip: kijk even naar de opvoerhoogte die je nodig hebt en kies aan de hand daarvan je pomp.
Wordt vaak onderschat, maar als je nog een wat ouder systeem hebt (waar toen het voordeel van grotere leidingdiameter nog niet bekend was) kun je beter een wat zwaardere pomp nemen. Zo geeft de Aquamax 20.000 die ik aanbood bij 3 meter opvoerhoogte nog maar 9 m3/uur.

AVG

Bericht door AVG »

Dank voor de tip. Natuurlijk neem ik de opvoerhoogte mee bij het aankopen van een nieuwe pomp, deze is een kleine twee meter van de pomp in de put naar ingang filter.
Leidingen van 50 mm lopen met bochten en TMC UV ertussen, met de kennis van nu zou ik dat nooit meer zo hebben laten installeren, maar tja, achteraf.....

Verder is het inmiddels belangrijk wat het verbruik van de pomp is, een nog hogere energie rekening zitten we niet op te wachten. Voor twee jaar terug zou ik de watertemp. nu opgetrokken hebben naar boven de 15 graden, zolang het met de Koi OK gaat gaan we zien wat het geeft. Voor groei hoef je het sowieso niet te doen - vind ik ook niet echt belangrijk meer -, of de temp. nu 11.5 graden is of 15.0 gaat het verschil niet maken.

sjuuld

Bericht door sjuuld »

Hallo,

Zelf hebben wij een Auga 30.000 draaien. Dit is een regelbare pomp waar wij echt heel erg tevreden over zijn. De pomp is ook in een 10 en 20 kuubs uitvoering te krijgen.
Het eventuele voordeel van deze pomp voor jou is dat je aansluiting op de pomp kan draaien waardoor deze bijna altijd ergens tussen is te monteren.

Als je deze pomp tussendoor uitzet en laten we zeggen 10 minuten later weer aan dan gaat deze op hetzelfde aantal toeren verder.

Succes met het zoeken van een geschikte pomp.

Mvg

madinees

Bericht door madinees »

AVG schreef:
25 mar 2020, 00:09
Dank voor de tip. Natuurlijk neem ik de opvoerhoogte mee bij het aankopen van een nieuwe pomp, deze is een kleine twee meter van de pomp in de put naar ingang filter.
Leidingen van 50 mm lopen met bochten en TMC UV ertussen, met de kennis van nu zou ik dat nooit meer zo hebben laten installeren, maar tja, achteraf.....

Verder is het inmiddels belangrijk wat het verbruik van de pomp is, een nog hogere energie rekening zitten we niet op te wachten. Voor twee jaar terug zou ik de watertemp. nu opgetrokken hebben naar boven de 15 graden, zolang het met de Koi OK gaat gaan we zien wat het geeft. Voor groei hoef je het sowieso niet te doen - vind ik ook niet echt belangrijk meer -, of de temp. nu 11.5 graden is of 15.0 gaat het verschil niet maken.
Als je de mogelijkheden hebt dan zou ik de leidingen vergroten én de pomp vervangen door een energiezuinige.
Bereken maar eens wat je bespaart over een paar jaar. Ga je van schrikken!

Ps. mijn pomp heb ik inmiddels al verkocht via Marktplaats.

bazzio

Bericht door bazzio »

Ik zo'n energiezuinige pomp eens berekend want dat leek mij ook wel wat maar dan ben ik 10 jaar verder voordat ik de forse aanschafprijs er enigszins uit heb, ondanks dat hij zuiniger is. En dan heb ik het ook niet over de stijging in vermogen als je moet gaan opvoeren... Een Blue Eco 320 is met dezelfde flow en opvoerhoogte niet eens veel zuiniger. Een Blue Eco 500 dan weer wel maar deze kost bijna €1900,-
Een simpele kW/prijs berekening geeft mij een "besparing" van ongeveer €1100,- over een tijdsspanne van10 jaar.

Misschien zie ik het verkeerd hoor...

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
AVG schreef:
Het opvoeren moet je maar rekenen vanaf het waterpeil in de leiding boven niveau vijver komt.
VB: de pomp ligt 1 meter onder vijverniveau in een put en de invoer van het filter staat 1 m boven niveau water dan
moet je maar 1 meter opvoer rekenen en niet 2 meter.
1 meter of 2 meter is een groot verschil ook voor pompen.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

madinees

Bericht door madinees »

bazzio schreef:
25 mar 2020, 11:30
Ik zo'n energiezuinige pomp eens berekend want dat leek mij ook wel wat maar dan ben ik 10 jaar verder voordat ik de forse aanschafprijs er enigszins uit heb, ondanks dat hij zuiniger is. En dan heb ik het ook niet over de stijging in vermogen als je moet gaan opvoeren... Een Blue Eco 320 is met dezelfde flow en opvoerhoogte niet eens veel zuiniger. Een Blue Eco 500 dan weer wel maar deze kost bijna €1900,-
Een simpele kW/prijs berekening geeft mij een "besparing" van ongeveer €1100,- over een tijdsspanne van10 jaar.

Misschien zie ik het verkeerd hoor...
Je moet de berekening goed maken (is afhankelijk van je systeem). Ik heb no 2x een Blue Eco 320, dat is in een periode van 2,5 jaar goedkoper dan 1x een Blue Eco 320.
Energiezuinige pompen zijn over het algemeen regelbaar en het zuinigst op een laag toerental gecombineerd met weinig weerstand. Daarom is verdiepen in pompgrafieken erg interessant.
Bij veel 'energiezuinige' pompen is geen goede grafiek beschikbaar, daar zou ik direct vraagtekens bij hebben.

madinees

Bericht door madinees »

Guyke schreef:
25 mar 2020, 11:45
Hallo,
AVG schreef:
Het opvoeren moet je maar rekenen vanaf het waterpeil in de leiding boven niveau vijver komt.
VB: de pomp ligt 1 meter onder vijverniveau in een put en de invoer van het filter staat 1 m boven niveau water dan
moet je maar 1 meter opvoer rekenen en niet 2 meter.
1 meter of 2 meter is een groot verschil ook voor pompen.

mvg
guyke
Klopt maar vooral ook de diamter van de leidingen, kogelkranen (worden vaak onderschat maar hebben een veel kleinere diameter dan een vergelijkbare schuifkraan), bochten, uvc in lijn, etc. moeten meegenomen worden.

AVG

Bericht door AVG »

Hoi vrienden,

Bedankt voor jullie reacties en adviezen :good:

Hier alle leidingen vergroten is geen optie, of ik zou de hele achtertuin moeten slopen :( ( en wellicht een grote boom moeten laten weghalen )
Natuurlijk hebben jullie gelijk dat veel afhankelijk is van de weerstand incl. kogelkranen en UV lampen, als er ook maar een mogelijkheid was geweest om het geheel te veranderen zouden we dat allang gedaan hebben.

Even terzijde, met alleen het leidingwerk vergroten zouden we er niet zijn, de huidige UV lampen zouden dan ook vervangen moeten worden door dompel UV, anders denk ik dat je niet mee opschiet.

Deze morgen verschillende dealers gebeld om te zien of ze nog een RD 14 liggen hebben. Bij dealer waar we onze pompen lang geleden gekocht hebben hadden ze deze niet meer. Maar, mss toch goed nieuws. Wat blijkt, je kan vrij eenvoudig de as met 'magneet" uit de behuizing verwijderen en heb dat ook meteen gedaan ( je moet het maar weten dat het zo simpel is )
Ze hebben nog verschillende type complete "asje's"liggen, via de tel. was het niet doen om tot de juiste te komen. ( De maatvoering zou door de jaren heen diverse veranderingen hebben doorgemaakt en dan nog de verschillen qua type pomp.)

We gaan nu de pomp opsturen zodat ze daar kunnen kijken welk binnenwerk het moet zijn en of de boel niet te ver uitgesleten is. Dus maar :CrossFingers: dat het gaat lukken.

Even begon ik over een Vario pomp als alternatief, beter was het om deze te herstellen zoals aangegeven.

madinees

Bericht door madinees »

Ok, maar je lost hier je probleem van 'jaarlijkse' kosten niet mee op he ;-)

AVG

Bericht door AVG »

Dat klopt !

De reparatiekosten zullen volgens geschatte kosten mijn kop niet kosten en zou als het lukt voorlopig "makkelijk" ( zal me in het putje moeten wringen tussen de anderen buizen door ) zijn om de pomp weer terug te plaatsen qua leidingwerk. ( Gaat m'n rug ook wat blijer van worden )

In geval van een andere pomp moet ik alles gaan aanpassen / vervangen. PVC onderdelen kan je natuurlijk meteen bijbestellen als je weet wat nodig te hebben, vooraf toch best wat lastig als je de pomp nog niet thuis hebt. De plaatselijke PVC boer is voorlopig gesloten.

goshiko

Bericht door goshiko »

Die rotors kosten toch wel wat geld hoor.
Voor messner MPF types ligt die prijs zo rond de 110 euro.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

AVG

Bericht door AVG »

De rotor zou ongeveer neerkomen op circa € 50,00 , wat toch redelijk is. De vraag is of ze er één hebben die past en/of de behuizing waar de as in gaat niet te ver uitgesleten is :unknown:

In geval alles makkelijk zou verlopen en dus lukt, bestel ik er meteen een tweede setje bij, voor het geval de andere RD 14 na zoveel jaren trouwen dienst dezelfde kuren mocht gaan vertonen.

Mocht het om een pomp gaan die pas een paar jaar op de markt is, zal de prijs wellicht een stuk hoger liggen zoals u aangeeft.

goshiko

Bericht door goshiko »

Inderdaad redelijke prijs
Laten we duimen dat je het juiste model te pakken krijgt...
Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
AVG schreef:
25 mar 2020, 14:14
De rotor zou ongeveer neerkomen op circa € 50,00 , wat toch redelijk is. De vraag is of ze er één hebben die past en/of de behuizing waar de as in gaat niet te ver uitgesleten is :unknown:

In geval alles makkelijk zou verlopen en dus lukt, bestel ik er meteen een tweede setje bij, voor het geval de andere RD 14 na zoveel jaren trouwen dienst dezelfde kuren mocht gaan vertonen.

Mocht het om een pomp gaan die pas een paar jaar op de markt is, zal de prijs wellicht een stuk hoger liggen zoals u aangeeft.
Ik ben hier nog iets tegen gekomen op het forum.
In een artikel van zo een 9 jaar geleden.
AVG schreef:
17 jul 2011, 10:50
Hoi Kurt,

Met een Bleu Eco 240 watt heb ik geen ervaring,hoeveel debiet levert deze en onder welke omstandigheden / opvoerhoogte ?

We hebben hier nu twee RD 14 pompen draaien voor pakweg 5 jaar,zonder ook maar enig probleem ( ff afkloppen ),de aanschafprijs was niet voor de poes,door het geringe stroomverbruik ( bruto 127 watt ) is de aanschafprijs nu terugverdiend.

Als er iets kapot gaat aan de RD,zou het meestal de as zijn,kan zijn dat deze niet binnen de garantie valt ?

Wanneer een dealer een goede relatie met de importeur / producent heeft zal hij u meestal binnen - of zelfs na-de garantie periode een vervangende pomp meegeven.
Het is dan aan de dealer – waar u de pomp heeft aangeschaft – hoe er zo snel mogelijk uit te komen om de pomp te repareren.
Aad dan had je er toen al een idde van dat als de pomp het ging opgeven dat het de as ging zijn en is dus ook uitgekomen....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”