Pomp heeft de geest gegeven….

De benaming zegt voldoende
AVG

Pomp heeft de geest gegeven….

Bericht door AVG »

Hoi vrienden,
Na vele jaren trouwe dienst heeft deze morgen één van onze Red Devil 14 het begeven. Deze morgen liep de pomp nog normaal, tijdens het spoelen van de sieves gaat de pomp altijd even uit zodat de flow vanuit de sieve krachtiger wordt richting riool.
Het gebeurd wel eens dat de stroom nadien tweemaal uit en in geschakeld dient te worden om de pomp goed te laten lopen ( vrijwel zeker komt dit doordat de pomp even lucht hapt vanuit de sieve )
Deze morgen kreeg ik hem niet meer aan de praat. De pomp loopt wel, maar verplaatst geen water meer, dus de koppelingen ondersteboven in de pompput ( je ) met veel moeite los kunnen krijgen.
Wanneer ik hem heel even droog opgesteld laat lopen kan ik met een schijnwerper wel het asje zien draaien, maar dat is het dan ook. ( ofwel draait de as nu te langzaam, of is het schoepje naar de vaantjes ? ) Laten repareren is hoogstwaarschijnlijk geen optie, voor een pomp die ruim 12 jaar 24/7 dienst heeft gedaan.

Als noodoplossing heb ik de het zeefblad verwijderd en er een Aquamax 10.000 ( in feite een 9.000 ltr. ) in gehangen met een slang naar de tweede filterlijn.
De koppelingen op de pomp zijn verlijmd op de rode kunststof aansluitingen op de pomp. ( dit met zover ik mij kan herinneren met PVC lijm )

Wat nu te doen:
- Het makkelijkste zou zijn om een nieuwe RD 14 te plaatsen, maar heb die nog niet kunnen vinden, mocht iemand van jullie er één te koop weten hou ik mij aanbevolen !
- Een alternatieve is ook een optie. Echter, de maatvoering dient nagenoeg gelijk te zijn, want al het buiswerk vervangen is vrij lastig in het putje waar de andere RD 14 staat opgesteld.
- Een alternatieve pomp dient wel onder water te kunnen staan, de pompput staat normaliter droog, bij hoog grondwater komt er water in te staan. ( voor de Aquamax en de RD 14 is dit geen probleem gebleken )
- Opvoerhoogte dient gelijk te zijn aan deze van een de RD14 en ongeveer gelijkwaardige flow na behoorlijk wat opvoerhoogte via 50 mm buizen.
- Een variabele pomp kan, maar hou het liefst zo simpel mogelijk qua techniek i.v.m. kans op uitval….

Al met al was het even een tegenvaller, niet alleen de pomp is nu naar de vaantjes, m’n rug ook.
Het plan was om aan onze sloep te werken, die binnenkort weer het water in moet ! Hopelijk kunnen we morgen aan de gang :CrossFingers:

Sorry voor de lap tekst, halve info leek me ook niet wenselijk.
( ps, nu in deze tijd met Corona aan materialen geraken om de boel passend te krijgen via de plaatselijke pvc boer zal niet gaan lukken )

bazzio

Re: Pomp heeft de geest gegeven….

Bericht door bazzio »

Ik weet niet of het past qua inbouwmaat maar is de nieuwe DM vario (S) 22000 geen optie? Niet echt duur in aanschaf, kan zowel droog als nat opgesteld worden en met jou flow tov de Red Devil 14 terug te schroeven in wattage waardoor waarschijnlijk zuiniger in verbruik. Of deze pomp ook 14 jaar meegaat durf ik niet te zeggen trouwens.

madinees

Bericht door madinees »

Dat is balen! Maar na 12,5 jaar ook weer niet verkeerd.

Toevallig heb ik vandaag mijn Aquamax Eco Premium te koop gezet.
Heeft bij mij maar een jaar gedraaid omdat ik daarna op 2x een Blue Eco ben overgestapt.

Duitse degelijkheid, kan onderwater, 18m3 uur bij 120 watt.
(Kwalitatief veel beter dan die DM pompen die je nu veel ziet).

https://www.marktplaats.nl/plaats/m1528 ... mympSeller

madinees

Bericht door madinees »

Pompgrafiek hiervan (ivm je opvoerhoogte):
Bijlagen
DIA_FAM_KL_50734-AquaMaxEcoPremium4000-20000-001_#SALL_#AINGIF_#V1.gif

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

AVG schreef:
22 mar 2020, 17:05
Wanneer ik hem heel even droog opgesteld laat lopen kan ik met een schijnwerper wel het asje zien draaien, maar dat is het dan ook.
Zou het kunnen dat het schroefje is losgekomen en moet aangespannen worden en kan je eventueel de behuizing waar het schroefje in zit losmaken en dit nazien
Andere gedacht was dat er iets in de leiding komt te zitten welke nu en dan zowel de aanvoer als uitgang afsluit , is dit mogelijk ?
De pomp eens testen in een kuip met water en voelen als er voldoende druk is ..

Hopelijk krijgt u deze aan de praat zodat u rustig kan uitkijken naar een vervanger

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

AVG

Bericht door AVG »

Hoi Bazzio,
Ik heb even gekeken naar de DM vario (S) 22000ltr. Ik moet het even verder uitvogelen of die zou passen.
Nu kwam ik ook het type DM vario 20.000 tegen, is dit een verouderd type ?
Het te halen debiet zal waarschijnlijk hoger zijn dan deze van de RD 14. De werkelijke flow is behoorlijk, iets hoger zou nog kunnen. Echt veel meer flow kan het filter niet bolwerken.
Het verbruik van de RD is 127 watt. Zou wel benieuwd zijn wat het verbruik van de DM zou zijn met een enigszins vergelijkbare flow.

@ Madinees, mag zeker niet klagen na zoveel jaar. Ik hou u pompaanbod in gedachte ! ( probleem zou mogelijk kunnen zijn dat deze teveel flow geeft )

@ Marc, Ik heb zojuist de pomp opengemaakt om bij het propellertje te komen, helaas geen schroefje wat aangedraaid kan worden, het asje waar de propeller mee vast zit is netjes afgebroken. ( ik had de propeller eigenlijk veel groter verwacht, is maar klein ) De andere kant demonteren ga ik nog wel doen uit nieuwsgierigheid, wetende er niets mee op te zullen schieten.
Heb u de foto’s ervan toegezonden via WhatsApp, niet dat u er ook maar iets mee zou kunnen :D
Testen in een speciekuip en leidingen controleren had ik al gedaan. Compressie van de pomp voelt overigens nog goed aan.

De pomp kosten in die tijd met korting ( omdat we er twee kochten ) € 995,00 p/s., de lange levensduur is het waard geweest.
Ik ga het nu even laten bezinken, maar kom vast nog wel met vragen. De bestaande topic op het forum aangaande vario pompen is inmiddels wat gedateerd, dus als er nieuwe inzichten zijn hou ik mij aanbevolen.
Een RD 14 heb ik helaas nergens kunnen vinden op het w.w.w.

Bedankt voor het meedenken :good:

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Hé Aad,
Dat is klote van die pomp
Ik zag op MP een rd 16 staan ( te koop in zuid Limburg )
Misschien is dat een optie ?
Ivm aanpassingen aan leidingnet zou het mooi uitkomen.

Succes kerel
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik weet nog van op de vijvertoer dat je het nog aangehaald hebt moest er een pomp vervangen moeten worden dat het geen sinecure ging worden.
Een red devil 14 vindt ik nu ook niet direkt maar wel een red devil 17.
Weet ook niet wat er overeen komt kwestie aansluitingen.
Succes met de werken en houd de rug in ere ( heb zelf bijna een jaar met pijn rond gelopen )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

AVG

Bericht door AVG »

Dank jullie wel voor het meehelpen zoeken :good: Martien en Guyke.

'k zal later vandaag even gaan kijken op Marktplaats. De aangeboden pompen zullen in ieder geval wel gedateerd zijn - of ze zouden nog ergens in een schap moeten liggen - en weet ook niet of het filter die flow aan kan. Bij een RD 14 zou ik al het pvc incl. het deel van de behuizing kunnen over zetten. Bij een zwaarder type zal dat niet gaan lukken verwacht.

Klopt Guyke, dat heeft u goed onthouden. ( moet zien wat ik vandaag kan doen aan de sloep, vooralsnog ligt het bovenlichaam in de soep, waar het met Manuele therapie nu net ietsje beter ging )
Een vario-pomp zal het anders worden, want alle pompen bekeken te hebben is er weinig anders meer te vinden met een aanvaardbaar stroomverbruik. Moet sowieso nog uitvogelen wat het verschil tussen de DM 20.000 en DM 22.000 S en dan bedoel ik niet die twee kuub max. aan flowverschil.

Normaliter zou ik naar een dealer gegaan zijn om pompen te vergelijken qua maatvoering en technische aspecten, met de crisis waar we nu in zitten zal dat niet lukken, het maar de vraag of we na over van rijkswege vanavond überhaupt de deur nog uit mogen.

bazzio

Bericht door bazzio »

De Dm vario is het oude model, qua vermogen zit er weinig verschil in volgens mij. Ik heb begrepen dat de nieuwe DM vario S betere materialen bevat, of dat de prijsverhoging tov het oude model verrechtvaardigd weet ik niet maar theoretisch zou de nieuwe variant langer mee moeten gaan.

nick22

Bericht door nick22 »

Bel eens met Kobara in Linne (NL) volgens mij heeft hij van die reddevil pompen liggen
*vijver 22kuub
*profidrum 45/40
* 700L BWB
*200Lhelix
*flowfriend standard

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

AVG schreef:
23 mar 2020, 00:08
Heb u de foto’s ervan toegezonden via WhatsApp, niet dat u er ook maar iets mee zou kunnen :D
Inderdaad weinig aan te doen dan :(
Ik heb hier een splinternieuwe Aquamax Dry 14000 staan , als ik u daar een plezier mee kan doen , foto's onderweg via whatsapp

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

AVG

Bericht door AVG »

bazzio schreef:
23 mar 2020, 12:07
De Dm vario is het oude model, qua vermogen zit er weinig verschil in volgens mij. Ik heb begrepen dat de nieuwe DM vario S betere materialen bevat, of dat de prijsverhoging tov het oude model verrechtvaardigd weet ik niet maar theoretisch zou de nieuwe variant langer mee moeten gaan.
Dank voor de info Bazzio :good:

Laat ik meteen drie vragen stellen aan u ( of andere die ervaring hebben met een vario pomp )
- Stel: ik zet het debiet op 14000 ltr. , moet je het debiet iedere keer opnieuw instellen als de stroom af en weer aan gaat ?
- Hoe groot is het risico dat de pomp vanzelf van 14000 ltr. naar 22000 ltr. springt ? ( ons filter zou dit niet aankunnen, dus zal overstromen....)
- Is de elektronica makkelijk aan te sluiten ( heb nog niet naar een handleiding gezocht )

Alvast bedankt voor het meedenken.

AVG

Bericht door AVG »

nick22 schreef:
23 mar 2020, 12:16
Bel eens met Kobara in Linne (NL) volgens mij heeft hij van die reddevil pompen liggen
Ik weet vrijwel zeker dat we onze huidige pompen daar vandaan hebben. Bedankt voor de tip, woensdag hoop ik tijd te hebben om zaken uit te zoeken en telefoontjes te plegen.

Bedankt :good:

AVG

Bericht door AVG »

Marcje schreef:
23 mar 2020, 20:33
AVG schreef:
23 mar 2020, 00:08
Inderdaad weinig aan te doen dan :(
Ik heb hier een splinternieuwe Aquamax Dry 14000 staan , als ik u daar een plezier mee kan doen , foto's onderweg via whatsapp

Groetjes
Marc
Hoi Marc,
Ik vind u aanbod echt super !!!
Helaas zal de pomp hier tijdens hevige regen niet droog blijven staan. De HDPE bodem is tijdens van gaten voorzien met daaronder grind om juist water af te kunnen voeren. Leuk, maar er is geen rekening gehouden in geval het grondwater stijgt.
De pomp heeft - dacht ik - een verbruik van 230 watt, dat is wel een pak meer dan de RD ( 127 watt )

Hartelijk bedankt voor u genereuze aanbod !
Gelukkig heb ik m'n Oase pompen nog als back-up gehouden, als is het wat improviseren, het filter loopt in ieder geval door, al is het op een lager debiet.( het p/f draait nu ook volle bak mee, gevoed door de pomp in de skimmer )

Nogmaals dank !

Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”