• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

minimaal aantal kub's voor winterbak

De benaming zegt voldoende

minimaal aantal kub's voor winterbak

Berichtdoor bazzio » vr 14 sep 2018, 14:30:00

Stel dat ik een overwinter bak in de garage wil maken. Hoeveel kub moet deze minimaal zijn om 22 (nog niet uitgegroeide) koi's te laten overwinteren?
bazzio

Afbeeldingen: 54

Re: minimaal aantal kub's voor winterbak

Berichtdoor Marcje » vr 14 sep 2018, 19:26:36

Hoi Bazzio,

Ik dacht iets van een 6m³ en ik baseer mij op de quarantaine bak van Rie die zijn vissen daarin liet overwinteren en met succes

Volgens mij is 6m³ te weinig, maar Rie wist zeer goed waarmee hij bezig was , ook veel waterwissels enz....

viewtopic.php?f=70&t=5262&p=100232#p100232

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5712

Berichtdoor willem v d » vr 14 sep 2018, 20:12:59

Ja.. wat versta je onder niet volgroeid?
het zal wel met 6 m3 te doen zijn maar dat zou ik ook te weinig vinden.
of je moet bijna dagelijks 10% of meer verversen.

ik zou eerder kijken naar een top 6 of 7 die je extra in de watten wilt legen en de rest in de buiten vijver laten.
willem v d

Berichtdoor jocca » za 15 sep 2018, 6:06:30

waarom zou je ze allemaal naar binnen halen?
Verbouwingen aan de vijver?

22 koi is een behoorlijke pak natuurlijk en idd vraag is wat zijn "nog niet uitgegroeide koi"? Zijn het er van 25 cm of gemiddeld van 50 cm?

Aan de andere kant als je kijkt bij de dealers, ook daar zitten veel koi samen in 1 bak dus het zou wel lukken mits idd veel te verversen,
een goede performante filtering (en ik zou zeker een trickle mee in de lijn proppen), ze op 15à17° proberen te houden. Dan werkt hun afweer maar hebben ze geen enorme honger waardoor je wat spaarzaam met voer kan omspringen en vooral de boel zeer zeer goed in de gaten houden. Eventueel zelfs preventief virkonbehandelingen gaan doen want de bacteriedruk zal wel gigantisch hoog zijn met zoveel vissen in een kleine bak. Bij vrijwel iedere dealer zie je in iedere bak wel ergens een koi zwemmen met een infectie.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor bazzio » za 15 sep 2018, 11:45:41

Bedankt zover. Gemiddeld zit ik aan ongeveer 45cm. De bedoeling was om ze in een goede temperatuur te laten overwinteren zodat er minder kans is op parasieten . Maar als ik dat doe zit ik ook met mijn bwb wat dan geen voeding meer krijgt.
bazzio

Berichtdoor Kossykoi » za 15 sep 2018, 12:03:54

Denk dat het ook averechts kan werken.
Je hebt toch een flinke overbevolking wat stress oplevert. Misschien ook een verhoogde bacteriedruk.
Denk dat het niet verkeerd is om een periode kouder in temperatuur te gaan om de koi een rustperiode te geven. Dat is in de natuur ook zo.

Had mijn kleine vijver met hoge bezetting vorige winter wat verwarmd maar ook parasieten helaas.

Denk dat een lage bezetting in de vijver een betere oplossing is.
Kossykoi

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor FredLekx » zo 16 sep 2018, 11:10:48

Met een 12m3 vijver heb ik ze vorige jaar, zonder overkapping, buiten gelaten. We hebben toch een behoorlijke winter gehad, maar geen problemen. Wel iedere dag wat ververst, behalve toen er ijs op de vijver lag.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor jocca » zo 16 sep 2018, 11:42:42

ik zou ze gewoon buiten laten,
koi kunnen wel wat hebben hoor naar koude toe. zorg dat ze in topconditie de winter in gaan,
eventueel steek je er enkele toch binnen (waarvan je wat extra groei wil of die bv ergens een ontstoken schubje hebben).
op die manier heb je een draaiende q-bak en blijft uw BWB buiten lekker verder draaien.
Is er dan ergens es een koi die zich wat minder voelt buiten dan kan je die relatief gemakkelijk overzetten (wel opletten dan met grote temperatuurschokken)
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Marcje » zo 16 sep 2018, 20:35:23

De betere koi via de winterbak nog wat extra centimeters laten pakken zou mijn voorkeur hebben
De overloop van de winterbak zou ik naar de buitenvijver laten lopen waardoor deze ook iets betere temperaturen verkrijgt door de extra waterwissels die binnen nodig zijn :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5712

Berichtdoor bazzio » zo 16 sep 2018, 21:19:01

Ik ben misschien een rare maar alle Koi's zijn mij even dierbaar.. al heb ik natuurlijk wel een aantal paar favorieten. Ik zou ook niet zo snel een Koi weg kunnen doen voor een nieuwe.. :oops:
Ik ga er iig nog eens goed over nadenken wat ik nu uiteindelijk wil in de garage, iedereen alvast bedankt voor zijn nuttige bijdrage!
bazzio

Keer terug naar Kleine vragen