Nieuw en de weg kwijt

De benaming zegt voldoende
maarten.v

Nieuw en de weg kwijt

Bericht door maarten.v » 21 aug 2018, 21:03

Beste allen,

Eerst en vooral was ik verbaast dat er zo een groot Nederlandstalig forum was m.b.t. koivijvers.
De foto's zijn inspirerend en de hulp onder mekaar is groot. Knap!

Ik mag mezelf gelukkig prijzen want met de aanstaande verbouwing zijn we hier in "verwachting" van een koivijver.
De oorspronkelijke plannen heb ik al kunnen schrappen (90cm breed, 60cm diep) met de info die ik al heb kunnen vinden. En hoe het er nu voor staat is een vijver van 1,5m x 1,5m x 5,85m.

De vijver zelf gaat op zich het probleem niet zijn, maar ik kan helaas niet goed terugvinden hoe ik de filter aanpak.
Mijn idee eerst was een voorfilter + beadfilter. Hierna las ik dat deze extreem veel gespoeld moeten worden(?). (hoge stroom verbuik doet er niet zo toe wegens zonnepanelen.)
Een zeefilter zou het beste zijn, omdat een tricklefilter te veel lawaai maakt .. etc etc

Ik heb gezocht, maar zie door het bos de bomen eventjes niet meer. Vandaar mijn 2 vragen:
  • * Weet er iemand enkele goeie posts op dit forum over hoe ik best de filter uitzoek wat bij deze vijver van 13 kuub?
    * Mag de filter evenhoog, of iets lager dan de vijver staan?
Alvast bedankt,
Maarten

LucB

Re: Nieuw en de weg kwijt

Bericht door LucB » 21 aug 2018, 22:45

Hallo, je kan via de zoekfunctie (in de hoek bovenaan) zeker de juiste draadjes naar boven halen. Je zal merken dat de meningen niet zelden verdeeld zijn :kez: . Maar iedereen is meestal wel tevreden van zijn oplossing dus keuze te over. Absoluut veel te kort door de bocht zou ik durven stellen van hoe minder of eenvoudiger je onderhoud je wenst, hoe duurder het wordt. BV borstels->sieve->trommel.

Mijn mening is dat een filter het beste even hoog als de vijver staat. Ik ben geen fan van lager te gaan.
In mijn vijver zal ik gaan filteren met een trommel + een bewegend bed met erna nog een plantenfilter (voor de nitraten uit het water te halen). Maar over plantenfilters alleen al bestaan er op dit forum volledig tegenstrijdige standpunten.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 21 aug 2018, 22:57

Welkom bij de koivrienden Maarten

Het moeilijkste punt is en blijft keuzes maken :lol:

De meest belangrijke punten zijn
Bodemdrians voorzien,
Airlift of pompgevoed gaan ....
Een goed voorfilter, sieve, crielzeef, trommel ...
Filter medium, matten en of BWB
Als extra meerwaarde waar vrijwel iedereen het wel over eens is is een trickle , enkel de manier waarop loopt dan wel uiteen ( isoleren, soort vulling, lucht gestuurd enz.... )
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

marcoZ

Bericht door marcoZ » 22 aug 2018, 07:02

Als het verhoogde energieverbruik geen punt is, vind ik een beadfilter echt een goed systeem.
Bestaat al vele jaren en bewezen effectief. Spoelen is een eitje. En eventueel kun je ook automatisch spoelen.

Voordelen:
-het fijnste gefilterd
-breder assortiment aan bacterien die zich hierin bevinden
-makkelijk onderhoud
-compact

Nadeel:
-hoger energieverbruik

willem v d

Bericht door willem v d » 22 aug 2018, 07:49

Een bead is op zich wel compact,maar de meeste vergeten dat er ook een sieve voor moet, die ook weer ruimte in neemt. Zo zal een combifilter niet veel meer ruimte in nemen als een bead filter.

Maar wil je weinig onderhoud dan is een trommelfilter een must. Die doet bijna alles zelf.
Een bead zal je in de zomer soms wel 3 keer per week moeten spoelen en de sieve dagelijks even leeg scheppen.

Budeltje

Bericht door Budeltje » 22 aug 2018, 09:30

En met het energieverbruik valt het ook nog enigszins mee. Er zijn pompen die bij 200watt 20 kuub 2 meter omhoog duwen. Dat is ongeveer de weerstand van een beadfilter. Verder idd het systeem wat de beste filtering heeft wanneer het filter opgestart is.

De vraag is, wil je weinig onderhoud of wat meer. In principe sta je toch iedere dag bij de vijver natuurlijk :D

dd1975

Bericht door dd1975 » 22 aug 2018, 12:10

Welkom Maarten.

Persoonlijk heb ik ook een vijver van 13 kuub en ik heb gekozen voor de Spierings Combi Bed 15 filter. Deze draait nu 2 jaar op mijn vijver en ben er super tevreden over.
Neemt niet zoveel ruimte in beslag, is energiezuinig en is gemakkelijk in onderhoud.

Veel succes met het maken van uw keuze :lol:

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 22 aug 2018, 13:36

Dag maarten,
Welkom bij de koivrienden !
Alles wat betreft filtering is ook een beetje afhankelijk van welke ruimte je hebt.
Moet je nog beginnen met de graafwerken ?
Anders zou ik hem dieper maken als 1,5m....
Groeten Ferdy

maarten.v

Bericht door maarten.v » 22 aug 2018, 15:18

Bedankt voor de reacties allemaal!

Om even samengevat te antwoorden:
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald soort filter, en dagelijks kuiswerk schrikt mij heus niet af. De enige vereiste is dat de filter ergens esthetisch past/weggewerkt zit. zonder dat bij wijze van spreken er een filterhut tussen onze achtervenster en tuin staat, want dan krijg ik problemen met mijn vrouw :)

Om misschien wat meer beeld te scheppen van de situatie heb ik het voorlopige plan (waar nog geen filter op staat) hier even geupload:
Bovenaanzicht:
Afbeelding

Zijaanzicht
Afbeelding

Het oorspronkelijke idee was om de filter weg te werken met een valse vloer in het terras, maar dan komt alles lager te liggen dan de vijver zelf.
De 2 ideeën waar ik nu mee zit:
  • * Tricklefilter laten lassen die mooit oogt en een klein stuk van de vijver opofferen voor een mechanische filter in te verbergen.
    * een soort technische ruimte aan de rechterkant maken met een soort van plantenbak die dan zo in de vijver loopt.
Ik neem hierbij aan dat je best een mechanische + bio filter nodig om alles mooi te houden?

Mocht iemand een ander idee hebben, shoot :D

@dd1975: bedankt voor de tip!
@Ferdy: Alles kan voorlopig nog, hoe diep zou jij hem dan maken?

Nogmaals, bedankt allemaal!

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 23 aug 2018, 18:01

Mijn vijver is maar 1m60 diep.
Als ik het morgen opnieuw moest doen zou ik richting 2m gaan ... hierdoor heb je dadelijk wat méér volume en iets stabielere water temperaturen.
Groeten Ferdy

Budeltje

Bericht door Budeltje » 23 aug 2018, 19:46

Probeer inderdaad zo kort mogelijk bij de 2m diepte te komen. Dit heeft inderdaad met stabielere temperatuur wn waterwaarden te maken, alsook zwemruimte natuurlijk.
Een trickle filter maakt wel meer geluid dan andere filters. Als je vrij woont en je vrouw vind dat prima, geen probleem. Maar buren kunnen er last van hebben.

In jou geval zou ik mijn filter aan de achterkant of zijkant plaatsen inderdaad en dan de vijver naar voren halen.

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 23 aug 2018, 21:11

Of misschien heb je de mogelijkheid om je filter verder van de vijver af te leggen ...kan ook ..
Groeten Ferdy

maarten.v

Bericht door maarten.v » 23 aug 2018, 23:11

De tricklefilter gaat inderdaad de buren gaan irriteren vrees ik, goed punt.

Er is zo een 8 a 10 meter verder een schuur/tuinhuis dat daarvoor kan dienen.
Is dit te ver?
Hoe diep moet men gaan om de buizen niet te laten springen door de vrieskou?
Zijn er nadelen? (veel zwaardere pomp?)

De gedachte waar ik op dit moment mee aan het spelen ben als filter:
- 2 bodem drains
- 1 fixed skimmer (met gaas voor grotere drijvende stukken)
- 1 (of 2 voor de snelheid) Vortex filter(s)
- 1 meerkamer filter
- 1 plantenbak
Met deze setup zou ik maar minimaal hoger moeten uitkomen t.o.v. het waterpeil van de vijver.

Klopt het als ik aanneem dat vijvers als deze hun filtratie ergens bovengronds hebben staan, niet zichtbaar op de foto?
Afbeelding

Groeten,
Maarten

bazzio

Bericht door bazzio » 23 aug 2018, 23:25

Zeer waarschijnlijk wel zichtbaar op de foto, onder de roosters links denk ik :wink:

maarten.v

Bericht door maarten.v » 23 aug 2018, 23:38

Met welk soort filtersysteem denk je dan?

Tot zover mijn (beperkte natuurlijk) reseach zijn het enkel beadfilter die volledig onder het waterniveau geplaatst kunnen worden, klopt dat?

Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”