• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Kleurverandering van het wit. Normaal?

De benaming zegt voldoende

Kleurverandering van het wit. Normaal?

Berichtdoor Evita » ma 09 jul 2018, 13:12:26

Bij deze koi (Sanke) wordt zijn wit gekleurd, is dit normaal of is er een probleem gaande? Ik vind het jammer. Ik wil een foto toevoegen om de verandering duidelijk te laten zien maar ik weet niet hoe ik dit moet doen. Kan iemand mij hiermee helpen?
Evita

Afbeeldingen: 0

Re: Kleurverandering van het wit. Normaal?

Berichtdoor bazzio » ma 09 jul 2018, 14:29:19

Hoi Evita. Zie hier voor hoe een foto te plaatsen.
https://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=51&t=14710
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor Evita » wo 11 jul 2018, 8:55:50

De vijver is voor 1/3 water ververst met leidingwater. Inhoud vijver is 25000l. Kan dit de oorzaak zijn door chloor en andere metalen in het leidingwater? Heb gisteren tetra pond aquasafe toegevoegd dat het water neutraliseerd. Op verpakking staat 500ml voor 10000l. Heb 400ml toegevoegd in de vijver. Nu zwemmen de vissen precies een beetje scheef! Doe ik verkeerde dingen? Alles is nog nieuw voor mij. Waterwaardes zal ik nog eens allemaal nameten. Nitriet is 0.
Evita

Berichtdoor Guyke » wo 11 jul 2018, 11:03:28

Hallo,

Die verkleuring is dat een roze schijn op het wit van de vis?
Als dat zo is dan heeft deze koi stress. ( lees in een ander topic over wormbehandeling, extreme waterverversing, toevoeging van allerhande producten, veel gefoeter aan de vijver....)
De dosis van chloor in het leiding water is uiterst miniem ( wordt nog maar sporadisch gebruikt bij de waterleiding) en leidingwater wordt veel meer getest dan je denkt. De eventuele metalen mogen nooit bepaalde grenzen overschrijden.
Wat ik lees over aquasafe is dat dit meer toegepast wordt op aquarium's. Normaal behandelen ze het kraanwater eerst in een andere bak om daarna het water te gebruiken om het aquarium te vullen.
Dit gaat voor een vijver een hele klus worden volgens mij.
Het deminiralizeren van water ( vele opgeloste metalen zijn ook noodzakelijke mineralen ) kan ook omgekeerde effecten geven.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor Evita » wo 11 jul 2018, 13:58:47

Beste Guyke,
Inderdaad is zijn wit wat rozig gekleurd(elke schub apart spatadertjes) precies of hij rood gaat ontwikkelen. Deze koi zal inderdaad wat gestrest zijn (vroeger nitriet te hoog wegens overbevolking, behandeling tegen wormen, veel gevist met netten uit de vijver, waterverversing, enz..). Dus dit komt nog ten goede?
Voor de volgende waterverversing met leidingwater moet ik niets van produkten toevoegen om het leidingwater te neutralisereren?
Normaal wordt er niet zo veel water ververst of toegediend. dit was enkel nodig om de zwarte vissen te kunnen vangen.
Evita

Berichtdoor Guyke » wo 11 jul 2018, 15:18:49

Hallo,

Als je kraanwater (dus geen putwater) gebruikt hoef je er alleen op te letten dat er geen enorm temperatuur verschil is anders kan je de vissen een schok bezorgen. Dus als het kraanwater van temp veel afwijkt dan het water met een broeser langzaam in de vijver brengen.
Het roze zal terug verdwijnen als de vis zich terug ok voelt.
Als je dat nog eens moet doen pomp dan je vijverwater in een zwembadje en vul er nadien de vijver terug mee aan. Zet dat zwembadje wel in de schaduw en hou de bewerking in de vijver zo kort mogelijk.

Als je geen nitriet meet meet dan of er ammoniak is. Zo ja betekent dit dat de biofilter stil ligt ( of het niet kan bolwerken) en is water ( 10% of meer om deze ammoniakwaarde te laten dalen) wisselen een veel gebruikte manier om in te grijpen.

Mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Keer terug naar Kleine vragen