Verhoudingen zand en cement

De benaming zegt voldoende
dsnijder

Re: Verhoudingen zand en cement

Bericht door dsnijder » 03 dec 2017, 17:21

mario1 schreef:
Rob en Tara koi schreef:
mario1 schreef:En vergeet een goeie scheut compactuna niet hè.
Bij goede metsel cement is dat niet nodig :wink:
En wat is een goede metsel cement :?:
In verdere berichten lees ik dat portlandcement ook niet goed is :roll:

Ga hier in België maar eens naar een doe het zelf zaak achter een zak cement...... denk dat je beslist met een zak portlandcement thuiskomt :?:
Graag dus even wat merknamen en waar deze te verkrijgen zonder deze te moeten bestellen.
Goede metselcement is gewoonlijk van ENCI. Dit is dezelfde fabrikant van traditioneel Portlandcement.
Metselcement wordt hier in Nederland geleverd in bruine zakken met gele opdruk. De betere bouwmarkten hebben deze vast en zeker.
Met metselcement is het overigens geen noodzaak om mortelolie toe te voegen. Metselcement is van zichzelf al lekker smeuïg en slaat niet gelijk 'dood' zodra deze op de stenen aangebracht wordt.

Om goede hechting te krijgen is het overigens raadzaam om 1 dag voor het verwerken te stenen met een tuinslang te bevochtigen en daarna aan de lucht te laten drogen.
Hierdoor hebben de stenen een beter vochtigheidspercentage is de ergste zuigende werking eraf. Hierdoor wordt niet alle vocht uit je specie onttrokken voordat deze kan afbinden.

Vers metselwerk beschermen tegen weersinvloeden zoals regen, vorst of brandende zon.

Op hele warme dagen of bij een lage luchtvochtigheid is het zinvol om op dag 2 en dag 3 het metselwerk licht te bevochtigen met een subtiele broesch van de tuinslang om verbranden van het metselwerk te voorkomen.

Eventuele kalkuitbloei (witte uitslag) door het bevochtigen of door regen verdwijnt vanzelf of is eventueel later met een tuinslang en borstel te verwijderen.

mario1

Bericht door mario1 » 03 dec 2017, 22:45

Bedankt allen voor de uitleg, en de eerst volgende keer dat ik een bezoek breng aan een doe het zelf zaak ga ik zeker eens luisteren naar de ENCI producten.
Ben alvast benieuwd als deze hier zo makkelijk te verkrijgen zijn in België :?:

dsnijder

Bericht door dsnijder » 04 dec 2017, 10:51

mario1 schreef:Bedankt allen voor de uitleg, en de eerst volgende keer dat ik een bezoek breng aan een doe het zelf zaak ga ik zeker eens luisteren naar de ENCI producten.
Ben alvast benieuwd als deze hier zo makkelijk te verkrijgen zijn in België :?:
Indien Enci in België moeilijk of niet verkrijgbaar is dan zou je ook kunnen informeren naar metselcement van Heidelberg. Ik denk dat dit bij jullie beter verkrijgbaar is.

mario1

Bericht door mario1 » 04 dec 2017, 20:28

Zal niet voor meteen zijn, gezien de grootste metselwerken voorbij zijn maar zal er toch even naar informeren indien er nog metselwerken aankomen.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 05 dec 2017, 17:11

portland cement is normaal bedoeld voor beton te storten.
om te metselen heb je metselcement, deze is en blijft smeuiger.
om er een of andere olie aan toe te voegen is niet aan te raden omdat deze de toegevoegde spullen om het smeuig te maken zal tegenwerken.

bij portland kan dit wel en daardoor zal deze iets beter te verwerken zijn.

compactuna toevoegen is voor ieders eigen gevoel en ervaring.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”