• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Halve overkapping

De benaming zegt voldoende

Halve overkapping

Berichtdoor Koi cowboy » zo 12 nov 2017, 20:16:18

Hier en daar zie je weer dat de overkapping er op gaat. Thuis vinden ze die dingen niet echt mooi :roll:
Mijn vijver is een 20m2 zou het ook mogelijk zijn om 10m2 te overkappen en de andere 10m2 dicht te leggen met isolerende platen die drijven. Ben dit nog nergen tegen gekomen.
Grtz
Koi cowboy

Afbeeldingen: 541

Re: Halve overkapping

Berichtdoor wadapatja » zo 12 nov 2017, 21:37:11

Eentje moet de eerste zijn. :wink:

Je moet er wel aan denken dat ook materialen die drijven, na verloop van tijd vocht op kunnen nemen.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor WTR » zo 12 nov 2017, 22:46:45

phpBB [video]

Bedoel je zoiets met drijvende isolatie?

Het zal ongetwijfeld werken, alleen deze manier van afdekken zorgt er wel voor dat er weinig zuurstof opgenomen kan worden in het vijverwater. Echter denk ik dat dit probleem opgelost is als je de andere helft overkapt boven het water, dus ik denk dat er niks mis is met deze manier van isoleren.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 41

Berichtdoor jocca » ma 13 nov 2017, 6:49:33

en dan 1 goede windvlaag en je hebt een zwevend tapijt van isolatieplaten ...
Ik vindt een overkapping ook oerlelijk, maar nog altijd mooier dan een los rommeltje van losliggende isolatieplaten.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Bossi » ma 13 nov 2017, 7:01:08

Hoi,

Ik ken iemand die het ook zo gedaan heeft, en misschien nu nog maar ik kom hem niet meer tegen. Hij verwarmde wel rond een graad of 6 op deze manier.

Dat die platen snel gaan vliegen geloof ik niet echt. Die platen liggen vacuüm gezogen op het wateroppervlak.

Probeer maar eens zo'n plaat snel weg te nemen, of 2 stukjes glas of spiegel die nat zijn en op elkaar liggen van elkaar te halen. Dat blijft natuurlijk mijn idee wat niet wil zeggen dat dat ook waarheid is.

En die kerel op het filmpje legt er dan nog eens houten planken op...

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor JordiW » ma 13 nov 2017, 7:51:32

Persoonlijk denk ik niet dat half half het mooier maakt...
JordiW

Afbeeldingen: 63

Berichtdoor marcoZ » ma 13 nov 2017, 7:56:26

Een oplossen om niet naar een lelijke kap te kijken is een mooie kap maken... 8)
marcoZ

Berichtdoor The digital hunter » ma 13 nov 2017, 10:33:28

marcoZ schreef:Een oplossen om niet naar een lelijke kap te kijken is een mooie kap maken... 8)

:clap2: :D :D :D

Omdat ik volgend jaar een stuk aan de bestaande vijver ga bij maken en dan pas een 'echte' (mooie) kap zal maken,doe ik het voorlopig met dikke noppenfolie.

Op ongeveer de helft van de vijver leg ik de noppenfolie rechtstreeks op het water en de andere helft leg ik balkjes waar de noppenfolie overligt zodat er onder dat stuk nog lucht kan circuleren.
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 1139

Berichtdoor wadapatja » ma 13 nov 2017, 12:15:01

Waarom op het water? Dan is de isolerende werking gelijk weg. Isoleren doe je met stilstaande lucht. En als je een afstandje tot het wateroppervlak bewaart isoleert dat echt veel beter.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor Guyke » ma 13 nov 2017, 13:20:43

Hallo,

Persoonlijk zou ik zo iets nooit doen.
Een halve overkapping kan ook naar problemen leiden.
Alles hangt dan af van beluchting onder de kap ( die opp moet dan dubbel zoveel ontgassen tov een hele overkapping.
Er is ook een groter risico als de elektra eens uitvalt.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor Koi cowboy » ma 13 nov 2017, 19:18:19

wadapatja schreef:Waarom op het water? Dan is de isolerende werking gelijk weg. Isoleren doe je met stilstaande lucht. En als je een afstandje tot het wateroppervlak bewaart isoleert dat echt veel beter.

Telt dit ook als je met isolatieplaten werkt? ( misschien nog op te lossen door aan de onderkant nog een smalle strook isolatie te plakken zodat er wat lucht tussen kan)

Voordeel van een halve overkapping is de kost prijs maar voor mijzelf het uitzicht.
Nadeel is de ontgassing en dat de regen of sneeuw in de vijver terecht komt.

Als de helft overkapt is dan zou er toch genoeg ontlucht worden beluchting is er met mijn airlift genoeg en moest het eens stil vallen dan zou dit in de zomer toch gevaarlijker zijn als in de winter.
Koi cowboy

Afbeeldingen: 541

Berichtdoor Guyke » ma 13 nov 2017, 19:52:27

Hallo,

Koi cowboy schreef:
Als de helft overkapt is dan zou er toch genoeg ontlucht worden beluchting is er met mijn airlift genoeg en moest het eens stil vallen dan zou dit in de zomer toch gevaarlijker zijn als in de winter.

Je mag de zomer ( dan is de vijver open ) niet vergelijken met de winter.
Als de beluchting in de zomer stilvalt kunnen de vissen nog steeds naar de opp komen om lucht te happen. Misschien niet ideaal maar er zal daardoor niet direct sterfte optreden.
Als de beluchting onder de halve kap uitvalt zal die ruimte niet echt lang zuiver blijven wat in de zomer met een open vijver wel is. Ook is in de zomer de gehele opp van de vijver open en wat wind zal het opp laten bewegen en ook eventuele gassen wegvoeren. ( zoals in de natuur )
Bij een overkapping valt dat natuurlijk systeem weg.

Als het systeem blijft werken zal het wel kunnen.
Echter iets gaan gaan proberen uit het oogpunt van prijs of uitzicht vind ik niet direct een goede denkpiste.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Keer terug naar Kleine vragen