• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

geen planten groei

De benaming zegt voldoende

Re: geen planten groei

Berichtdoor Guyke » wo 09 aug 2017, 17:52:39

Hallo,

rusty schreef:Guyke, moet ik dan de lissen nog snoeien? goede tip voor de opbouw van men planten filter .

De meeste mensen verplanten zo wat het hele jaar door.
Voor mij worden planten verplant na de bloei. De jonge ( verse, kunnen ook scheuten zijn, ) delen van de plant behoud ik en de rest weg.
Om nu te zeggen dat je de lissen mag snoeien zou ik eerst moeten zien hoe ze er bij staan en op welke wijze.
Als de verhouding groen tov wortel verkeerd is dan zou ik zeggen snoei maar wat weg. Echter zorg er dan voor dat de bladknoop niet onder water komt.

om een idee te geven als ik een plant uit de winkel in de vijver plant met alles er aan van grond zo in een mandje ( diepte respecteren ) en opvul met grave 2/3 wegsnoei dan is er op het einde van het seizoen geen grond meer te vinden en zit dat mandje en daar buiten vol wortel.

Wil dit nu zeggen dat ik de wijsheid in pand heb : ""nee""
Ik heb hier een plant die het 2 jaar prachtig deed en dit jaar......wat gele bladeren, weinig bloem, geen grote bladeren.

Wat ga ik doen
de plant uithalen, geel blad er af en ook wat groen en herplanten ( ook beetje verkleinen )
Vroeger stond deze plant op mijn biofilter waar hij ongehinderd door een mandje zijn gang ging.
Het mandje is volgens mij de oorzaak. Zal propvol grave met wortels zitten zodat er nog weinig voedselrijk water naar de wortels kan.
Ook zal er een verzuring plaats hebben door slechte doorstroming.
De plant kan zijn groen niet meer onderhouden en gaat dat afstoten.
De plant gaat een veel grotere mand krijgen met onderaan grote stenen en maar een dunne laag grave bovenaan.
Daarna weer eens kijken wat het effect daar van zal zijn.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor paul1 » do 10 aug 2017, 16:59:42

rusty schreef:iemand een idee wat ik kan doen om mijn platen groei te stimuleren ?Vooral gele lis, mijn water waarden zijn :
ph:7.58
nh:0.020
o2: 9.4

Hoi rusty,

Aan deze 3 waterwaarden zal het niet liggen.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen zou je eigenlijk een volledige analyse moeten laten doen van alle elementen die voor plantengroei noodzakelijk zijn, alsook van de elementen die in te hoge concentratie eventueel schadelijk kunnen zijn.
Meestal zal je zien dat sommige elementen volledig ontbreken waardoor planten eigenlijk helemaal niets doen en enkel nog wat energie halen uit hun oude bladeren of wortelstokken (bij o.a. Gele Lis).
Vijveren is keuzes maken en kies je voor een zeer fijne voorfiltering met trommelfilter of zeeffilter en zo min mogelijk mineralisatie van vuil binnen je systeem, dan moet je van plantengroei nu eenmaal niet veel verwachten...

Groeten,
Paul
paul1

Afbeeldingen: 390

Berichtdoor rusty » za 12 aug 2017, 19:53:40

ok nu weet ik al veel meer bedankt voor alles info.
rusty

Afbeeldingen: 16

Vorige

Keer terug naar Kleine vragen