• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

planten snoeien en ....

De benaming zegt voldoende

Re: planten snoeien en ....

Berichtdoor jocca » za 26 nov 2016, 19:50:55

heb ik 2 weken terug ontdekt ... anderhalf jaar te laat :dash:
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor Guyke » za 26 nov 2016, 20:41:17

Hallo,

marcoZ schreef:Op KoiQuestion heb ik een artikel geschreven over tips voor een plantenfilter.

Weet niet of ik hier de link mag plaatsen.
http://koiquestion.com/nl/2016/09/06/ti ... tenfilter/

http://koiquestion.com/nl/2016/09/12/pl ... ngeschikt/

Waar ik het in deze artikels heel moeilijk mee heb is het gedeelte over de ondergedoken planten ( de zuurstofplanten)
Ik zou geen zuurstofplanten of andere onderwaterplanten nemen. Reden is dat deze planten ’s nachts zuurstof onttrekken en koolstofdioxide produceren in tegenstelling tot overdag. Door de schommeling in de hoeveelheid koolstofdioxide kan je pH ook gaan schommelen. Door het verbruik van zuurstof ’s nachts kan een zuurstoftekort ontstaan voor je vissen.

Het is een feit dat deze 's nachts ook zuurstof verbruiken maar niet in verhouding tot wat ze produceren.

Echter als het er over gaat wat deze planten uit het water halen is het met geen enkele ander plant vergelijkbaar.
De groei is zo explosief daar kan geen enkele andere plant aan tippen. Het is ook de enige echte concurrent van draadwier. Als mijn zuurstofplanten goed groeien dan weet ik dat het bioloog goed aan het werk is. Met andere planten is dat veel minder zichtbaar. Zuurstofplanten hebben gewoon niks nodig van substraat, lava, kiezel of split. Wat gewicht met een steen is voldoende om wat dieper te blijven is al wat ze nodig hebben.

Echter in koivijvers wordt het niet gewaardeerd dat de drains verstroppen, dat je veel meer moet ""snoeien"" dan bij planten in een plantfilter, dat de koi zich kunnen wegstoppen enz.

veel planten vallen af omdat je geen aarde of substraat gebruikt

In al de jaren dat ik planten heb is er in mijn ondervinding slecht een plant die iets van aarde ( blauwe klei ) kan gebruiken en dat is een waterlelie.

Ik gebruik voor al mijn planten steensplit, (maar dat van dat vastbinden ga ik ook wel eens uittesten :good: ) en dit al van in het begin dat ik vijver ( behalve mijn waterlelie ) en heb nog geen enkele plant ( aan de waterlelie doseer ik jaarlijks wat blauwe klei ) extra voeding of wat dan ook gegeven.

het is maar mijn ondervinding.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 942

Berichtdoor marcoZ » za 26 nov 2016, 21:39:28

He Guyke,
Deze artikelen zijn geschreven op mijn ervaring en geen vaste feiten. Een zuurstofplant is een zeer nuttige plant, maar niet in mijn situatie en ook niet in de meesten plantenfilter...
Als mensen een natuurvijver hebben is het een ander verhaal. Maar dan is de bezettingsnorm vaak ook anders.
marcoZ

Berichtdoor Guyke » za 26 nov 2016, 22:26:58

Hallo,

marcoZ schreef:He Guyke,
Deze artikelen zijn geschreven op mijn ervaring en geen vaste feiten. Een zuurstofplant is een zeer nuttige plant, maar niet in mijn situatie en ook niet in de meesten plantenfilter...
Als mensen een natuurvijver hebben is het een ander verhaal. Maar dan is de bezettingsnorm vaak ook anders.

Ok maar zo kwam het bij mij niet over toen ik dat las.
Het idee van plantfilter dat dit een ruimte hoeft te zijn met op of downflow in een afgebakend gebied is in feite ook al lang achterhaald.
Wij proberen planten op te sluiten, te laten groeien waar dit voor ons het beste uitkomt met soorten bij elkaar die wij graag zien maar die als die planten gewoon niet samen horen in een te kleine ruimte deze elkaar trachten te overwoekeren en dan krijg je ook problemen. Mijn planten staan gewoon in de boord,solitair om geen overwoekering te krijgen, geen spoelruimte nodig, nooit verstropping enz.
Maar zo komt het dan weer voor mij uit.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor marcoZ » zo 27 nov 2016, 8:21:34

Het is een blog, vanuit eigen ervaring.

Het idee van plantfilter dat dit een ruimte hoeft te zijn met op of downflow in een afgebakend gebied is in feite ook al lang achterhaald.

Dit klopt helemaal, het is achterhaald. Toch hebben nog veel mensen dit soort filters, waaronder ik. Dit is dan hoe ik denk dat je het beste in kunt vullen. Ik heb de mijne 3x verbouwd. Echt afbreken is geen optie.
Fijn dat je er nooit problemen mee hebt. Helaas is mijn ervaring dat als het wel verstopt er vaak anaeroobe zones (met organisch afval waar heterotrofe bacterien vermenigvuldingen) ontstaan waar wel problemen uit voor komen. Ik zie wel veel mensen met plantenfilters die niet makkelijk te spoelen zijn icm hoge bacteriedruk of bijvoorbeeld trichodina. Ook zelf was ik ieder jaar aan de beurt met Trichodina. Nu ik losse mandjes zonder grind heb en mijn planten er 2x per jaar uithaal en een kp bad geef zijn de problemen weg.
marcoZ

Berichtdoor paul1 » zo 27 nov 2016, 22:54:47

marcoZ schreef: Helaas is mijn ervaring dat als het wel verstopt er vaak aeroobe zones (met organisch afval waar heterotrofe bacterien vermenigvuldingen) ontstaan waar wel problemen uit voor komen.

:?: :?: :?:
Dat zijn een hele boel moeilijke woorden in één zin, docent Marco. :D
Hou er wel rekening mee dat begrippen als aerobe, anaerobe, heterotoof, autotroof, enz. bij vele koivrienden de wenkbrauwen doet fronsen.
Nu moet je me toch eens uitleggen waarom aerobe (= zuurstofrijke) zones waar organisch afval door heterotrofe bacteriën wordt verwerkt in een PF, voor problemen gaat zorgen?
Hier wordt het PF nog steeds belucht en ik streef net naar aerobe zones in het PF! De omzetting van organisch afval door heterotrofe organismen is een gezond biologisch proces en gaat echt niet zorgen voor problemen...

Groeten,
Paul
paul1

Afbeeldingen: 390

Berichtdoor marcoZ » ma 28 nov 2016, 9:46:37

Oeps, door snel typen een type-fout gemaakt, Paul! Heb het aangepast! Bedoelde anaeroob! Excuses voor deze domme verwarrende typefout.

Heterotroof bacterien leven van organisch vuil. Oftewel stront, slib, rotte bladeren enz....
Pathogene bacterien zijn degene waar je koi ziek van worden. Dit zijn, zover ik weet, ook altijd de heterotrofe bacterien. De verklaring is dat pathogene bacterien ook leven van organisch materiaal (rottend vlees van een wond?).
Denk bijvoorbeeld aan de Aeromonas bacterie.
marcoZ

Berichtdoor paul1 » di 29 nov 2016, 8:27:22

marcoZ schreef:Heterotroof bacterien leven van organisch vuil. Oftewel stront, slib, rotte bladeren enz....
Pathogene bacterien zijn degene waar je koi ziek van worden. Dit zijn, zover ik weet, ook altijd de heterotrofe bacterien. De verklaring is dat pathogene bacterien ook leven van organisch materiaal (rottend vlees van een wond?).
Denk bijvoorbeeld aan de Aeromonas bacterie.

Hoi Marco,

Ik denk dat je toch wel het e.e.a. door elkaar haalt.
De meeste pathogene bacteriën zijn inderdaad heterotroof, maar niet alle heterotrofe organismen in een koivijver zijn pathogeen! In tegendeel zelfs, de meeste zijn nuttig en onmisbaar!
Pathogene bacteriën zijn er in iedere koivijver, echter zorgen zij niet overal voor problemen.
En gek genoeg zijn het vooral de meest cleane vijvers, waar de meeste problemen zijn.
Misschien toch iets om eens over na te denken... :wink:

Groeten,
Paul
paul1

Berichtdoor marcoZ » di 29 nov 2016, 9:17:57

He Paul,
Ik haal niks door elkaar. Ik bedoel hetzelfde als jij zegt. Misschien zet ik het dan toch iets te onhandig neer.
Ik zeg ook niet dat alle heterotrofe organismen pathogeen zijn. De meeste zijn inderdaad nuttig en onmisbaar.
Denk bijvoorbeeld aan Bacillus Subtillus, oftewel de pruttelpotjes... Heterotroof en nuttig...
Dat ze in de meeste cleane vijver voor de grootste problemen zorgen is iets om inderdaad over na te denken. Ik zie dit ook wel. Maar dan vaak wel in combinatie met overbezette vijvers.

Terugkomend op de plantenfilter ben ik van mening dat je die schoon moet kunnen houden. Omdat je anders kans hebt op ophopingen vuil. Dit kan leiden tot explosie groei van heterotrofe bacterien, die pathogeen kunnen zijn.
Ook dit hoeft niet te leiden tot gezondheidsproblemen bij koi.
marcoZ

Berichtdoor Guyke » di 29 nov 2016, 10:34:43

Hallo,

Over welke bacterie het ook gaat feit is als je iets onderneemt tegen de ene bacterie ( slechte ) van die groep je ook de goede en nodige bacterie mee om zeep brengt.
Dit is ook zo met het verwijderen van het ""slib""
In de natuur komen ze ook samen voor in de bodem, vrij in het water. In een vijver moet men dan voor een medium zorgen ( substraat, lava, biochips, en wat al meer ) om deze te huisvesten.
Probleem is dan wel dat je een medium maakt voor zowel de goede als de ""slechte".

Het probleem van "te cleane"" vijvers is dat ook de vissen minder afweer gaan opbouwen. Je kan dan wel denken van allee toch een dikke " gezonde " slijmlaag en toch ziek.
De slijmlaag moet echter genoeg antistoffen bevatten.

Denk dat we wat ver van ""planten snoeien en "" aan het afdwalen zijn....

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor jocca » di 29 nov 2016, 10:51:09

ik zit ook wat gewrongen tussen de cleane vijver en een natuurlijkere vijver. Ik stel enkel vast dat de 2 oudste koi's van ons reeds meerdere verhuizen hebben meegemaakt. Enkele jaren bij mijn ouders gezwommen hebben in een vijver van 100 cm diep, met vermoedelijk een sliblaag van 30 cm, rondom planten, bruin water en amper watercirculatie. Van filteren is geen sprake. Visbezetting is wel zeer laag op 6 kuub. Die 2 vissen hebben geen harde groei gekent, maar zijn nooit of te nimmer ziek geweest. Ze zitten nu dik een jaar in onze nieuwe vijver, hebben plots nog een groeispurt gemaakt. Tot op heden geen problemen met die 2. Is het toeval of is het omdat de vissen niet geforceerd zijn geweest in het groeien dat ze veel meer energie hebben kunnen steken in hun afweersysteem. Ik denk dan zomaar dat snelgroeiende koi alle mogelijke energie in het groeien steken en minder in de afweer. Maar misschien is dit gewoon veel te kort door te bocht.

Op naar de plantjes, hier zijn ze al een poos geleden afgesneden.
jocca

Berichtdoor Robert71 » ma 08 mei 2017, 19:21:06

hoi,

Ik heb onderstaande planten. De vijver is vorig jaar aangelegd. In juni kleine plantjes geplant en in Oktober gesnoeid. Ik moet zeggen dat ik eingelijk alle planten heb gesnoeid tot de waterlijn. De meeste zijn opnieuw uitgekomen. Een paar alleen niet.

- Mattenbies is niet uitgekomen. Duurt dit nog even of kan ik stellen dat deze dood is?
- waterlelies heb ik niks aangedaan, maar ik zie ze niet meer. Zijn ze nu afgestorven of leven de wortels nog en komen ze nog uit?

Daarnaast heb ik het idee dat er nog 1 soort is gestorven of nog opnieuw moet uitkomen, maar ik weet zo even niet welke van onderstaande soorten het was. Weten jullie welke van de onderstaande soorten er misschien nog 1 moet uikomen, of kan ik stellen dat deze ook gestorven zijn?

Sparganium erectum (Egelskop).
Acorus calamus (Kalmoes)
Scirpus lacustris (mattenbies)
Lychnis flos-cuculi (Koekoesbloem)
Lythrum salicaria (grote kattenstaart)
Pontederia cordata 'Alba' (Snoekkruid)
Caltha palustris (Dotterbloem)
Nymphaea 'Pygmaea Helvola' (waterlelie)

Gelukkig zijn het er alles bij elkaar maar een stuk of 10, maar toch. Misschien zit ik wel op niets te wachten. Dan weet ik het liever nu zodat ik ze kan herplanten.

gr Rob
Robert71

Afbeeldingen: 113

Berichtdoor jocca » ma 08 mei 2017, 20:11:29

het snoekkruid hier wil ook nog niet schieten ...
jocca

Berichtdoor kaszi » ma 08 mei 2017, 22:02:45

De lelies bij mij zijn de meeste nog heel klein en moet je al goed pieren om ze te zien, zijn ieniminie blaadjes nog op de bodem van de vijver.
2 lelies hebben al bladeren die drijven.
Het snoekkruid schiet ook nog niet echt, maar er zijn al wel wat uitlopers die beginnen te groeien (ze zitten nog onder de waterlijn).
Verder zit er niet heel veel groei in de planten, het blijft lang fris. Zuurstofplantjes groeien ook nauwelijks.

De Irissen zijn allemaal al redelijk goed gegroeid, de gele staat al in bloei.

Zou nog even wachten tot in juni om te zien of ze echt zijn afgestorven.
kaszi

Afbeeldingen: 46

Berichtdoor paul1 » di 09 mei 2017, 6:22:05

Als je nu nog geen teken van leven ziet, denk ik niet dat ze nog gaan uitlopen...
paul1

VorigeVolgende

Keer terug naar Kleine vragen