• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Red Label Koichallenge Cafe

Re: Red Label Koichallenge Cafe

Berichtdoor Noodle » zo 09 apr 2017, 11:13:56

RED LABEL KOICHALLENGE...ALIVE AND KICKING!

In de winterperiode draait de koihobby op een lager pitje door. In het voorjaar is het echter tijd om er weer vol gas tegenaan te gaan. De grote finale van de Red Label Koichallenge in augustus! De eindsprint wordt deze maand ingezet met een update van de deelnemers. Een verslag van de vorige officiële update is deze maand ook te vinden in KOI 131 het lijfblad van Nishikigoi Vereniging Nederland
Heeft u dit blad niet in handen maar wilt u toch het artikel lezen, lees dan verder :)

AquaKing BV Aquaking Red Label Series JPD Benelux Coweko Best BV JPD 日本動物藥品株式會社

Tekst: Stefan Swinkels, Marc Criel
Foto’s: Stefan Swinkels, Bas van der Hulst, Marcje Koivrienden, Mark van den Akker

ICHIBAN, NIBAN, SANBAN
Een update van de Red Label Koichallenge 2016/2017

Het is inmiddels alweer bijna een jaar geleden dat de tweede koichallenge van start ging.
Ook dit keer is Aquaking de hoofdsponsor en is er ondermeer een heuse Red Label trommelfilter ter waarde van € 2995,- weggelegd voor de uiteindelijke winnaar van de Red Label Koichallenge 2016/2017.
Opnieuw hebben we door samenwerking tussen AquaKing BV, Coweko Best BV en Nicolas Delcourt van ‘El Patio Paradise of Koi’ een Japanse kweker weten te overtuigen om een uitgebreide selectie van zijn jumbo tosai voor de Koichallenge ter beschikking te stellen.
De vorige editie hebben we zeer goede ervaringen ondervonden met Marudo koifarm waarvan de vrij kleine tosai hebben bewezen in korte tijd uit te groeien tot ware jumbo koi.
Ditmaal is er een selectie gemaakt door Yoshiyuki Hirasawa van Marusei koifarm.

Na aankomst van de vissen waren we blij verrast door met name de afmeting van de tosai. Een slordige 10 cm grotere startlengte dan bij Marudo, waar zou dat heen gaan!?
Natuurlijk kan niet alles meezitten en zo bleek een populaire variëteit, de Karashigoi, erg beperkt geleverd. Tevens werden de vissen in 2 zendingen verstuurd waardoor de geplande selectiedag opgeschoven moest worden.
De Red Label Koichallenge was al erg vroeg uitverkocht en begin mei werden door 50 deelnemers 67 koichallengers geselecteerd. De Chagoi was ook ditmaal erg populair en van deze vertrokken 26 exemplaren inclusief 5 kg gratis voer richting vijvers en opgroeibakken. Een goede tweede en derde plek in populariteit werden gevormd door de Soragoi(13) en de Yamabuki ogon(12). Overige deelnemers kozen voor Mukashi ogon (5), Kigoi(5) en Karashigoi(6).
De finale van de Koichallenge is begin augustus 2017 waarna de prijsuitreiking zal plaatsvinden op de 25ste Holland Koi Show te Arcen.
Op de koishow zullen tevens, net als voorgaande jaren, enkele Koichallengers te zien zijn als deelnemer aan de wedstrijd. Naar verwachting zullen we zelfs enkele Marudo exemplaren terugzien van de vorige Koichallenge! Hoeveel prijzen slepen ze ditmaal in de wacht?
Voordat het zover is maken de deelnemende koi een ontwikkeling door die natuurlijk erg interessant is voor de echte koiliefhebber.
Naast het volgen van de ontwikkeling is het uitwisselen van ervaringen tussen de deelnemers een hoofddoel van de Red Label Koichallenge 2016/17
Hiervoor wordt er met grote regelmaat een update geplaatst op het NVN forum, het forum van Koivrienden.be en op de Red Label Koichallenge Facebook pagina.
Om in de race voor de prijzen te blijven wordt van deelnemers verwacht dat zij op gezette tijden een update doen van hun Koichallenger.
Naast het ongeluk dat er 2 koi zijn overleden en 1 deelnemer met twee vissen gestopt is wegens persoonlijke omstandigheden zijn we blij dat we op dit moment nog steeds 63 koi aan boord hebben!
Natuurlijk zijn leden van de organisatie ook afgelopen najaar weer in Japan geweest.
Het zou natuurlijk erg mooi zijn, als je toch al enkele dagen op Marusei koifarm verblijft, om Yoshiyuki wat vissen terug te laten zien.
Een foto van een koi dient natuurlijk wel geschikt te zijn om de koi op een goede manier te beoordelen. Daarvoor is een selectie gemaakt uit alle beschikbare updates.

De foto’s zijn op de laptop van Nico san gezet die ze op zijn beurt tijdens de lunch voorgeschoteld heeft aan Yoshiyuki.
Waar de kweker dan precies op let tijdens het beoordelen is moeilijk te zeggen. Belangrijker is dat er 3 deelnemers blij gemaakt zijn omdat zij door de hand van de meester zijn aangewezen als ichiban (1ste) chagoi Bas van der Hulst, niban(2de) soragoi van Jody Timmermans en sanban(3de) chagoi van Gerard de Greef.
Deze mooie eer is door medesponsor Japan Pet Design JPD bekroond met een aantal zakken koivoer. JPD Benelux

Dat de gemiddelde kwaliteit van de deelnemende koi zeer goed te noemen is wordt bevestigd door de ‘Ichiban’ van dat moment. Een koi die door Coweko aangeboden is als vervanging van een uitgesprongen koi bij Bas. We hebben uitgeteld dat deze koi is uitgezocht als nummer 94 uit de totale selectie. Met enige groeiachterstand heeft Bas deze koi toch uit laten groeien tot een exemplaar waar iedereen rekening mee moet houden.
Deze maand wordt er van de deelnemers een update verwacht. Erg spannend omdat we hebben vernomen dat een aantal koi de 60 cm inmiddels aantikken.
Er kan natuurlijk nog van alles gebeuren richting eindstreep en het is zeker niet gezegd dat de grootste zal winnen. De koi met de beste totale kwaliteit zullen aanspraak maken op het podium, een goede lengte helpt daar natuurlijk wel bij.
Wij wensen alle deelnemers veel succes en koiplezier tijdens de weg naar de finish!

62602
Hirasawa Red Label Koichallenge 2016/2017! http://viewtopic.php?f=115&t=15960
Vijver 22 m3, Aquaking® Red Label Combifilter 30/35, 2x Red Label ANP 20000.
Verwarmde opgroeibak 2500 ltr. Red Label Drumfilter 20/25 basic, RL ANP 10000.
Noodle

Afbeeldingen: 326

Berichtdoor Noodle » zo 09 apr 2017, 11:14:37

VERVOLG...

Naast voorgaand verslagje van de Koichallenge hebben we een van de fanatieke deelnemers (dit keer een Belgische koikeeper) gevraagd zijn ervaringen op papier te zetten.

Hieronder kunt u zijn relaas lezen met daarbij de ontwikkelingsfoto’s van zijn koichallengers, enjoy!

December 2016, ergens in Belgie…

Hoi Koivrienden,

Tja, als competitiebeest ben ik dolenthousiast dat ik kon meedoen met het opkweken van een chagoi en yamabuki, maar eerst wat uitleg hoe alles verlopen is…
Toen wij van koivrienden.com de vraag kregen of er interesse was in een Koichallenge, konden wij ons daar al snel volledig in vinden. Leerrijk, leuk om te lezen, en voor iedereen haalbaar om deel te nemen.
Vanaf toen begon het te kriebelen en kwam het competitiebeest in mij naar boven, haha. Maar hoe competitief ik ook ben ingesteld, evengoed kan ik tegen mijn ‘verlies’. Ik doe er wel alles aan om tot een goed resultaat te komen. ‘Moeder de vrouw’ moest nog even overtuigd worden, het ging hier per slot wel om 150 euro per koi. Echter maakten de gratis zakken voer, 5kg Nishikigoi Ô Premium, veel goed.
We waren vertrokken!

Ik heb hier wel het voorrecht dat ik een goede quarantainevoorziening heb, we moeten niet rond de pot draaien, dat is wel een groot voordeel. De quarantaine bestaat uit twee samengestelde quarantaines die samen of afzonderlijk kunnen draaien, eentje van 4m³ en de andere 2m³. Ik maak zoveel mogelijk gebruik van beiden als 1 systeem om de waterwaardes zo stabiel als mogelijk te houden.
De verwarming gebeurt elektrisch maar wordt in de zomer ondersteund door een zonneboiler. In de winter gebeuren de waterwissels via de huishoudelijke CV installatie zodat de elektriciteitsrekening betaalbaar blijft.

Het was aftellen naar de afhaaldag in mei en samen met enkele bevriende deelnemers uit de Belgische regio reisden we af naar Coweko Best BV in het Nederlandse Best.
Ik had dan wel een goede quarantaine, maar nu nog ‘even’ een goede koi selecteren. Dat was mijn grootste zorg! Daarom heb ik direct mijn eerste joker ingezet in de vorm van vriend Aad, daarmee stond ik al met één been over de finishlijn, haha.
Bij het maken van de keuze was het wel even slikken toen Aad de kleinste chagoi aanwees, 28cm tussen enkele beren van ruim boven de 30 cm, pfff komt dit wel goed!?
De Yamabuki ogon was makkelijker omdat deze selectie aan elkaar gewaagd was en voor mij was de kleur het belangrijkste. Ik wilde een knalgele, Aad wees natuurlijk een lichte aan, en dus is het er eentje tussenin geworden.

Twee prachtige koi die na acclimatiseren in de quarantaine tot en met september op 24°C vertoefden. Dit met dagelijkse waterwissels van 5% welke hoofdzakelijk uit regenwater bestonden.
Het voederen gebeurde met de hand, 's morgens vroeg, 's avonds en net voor het slapen gaan nogmaals. Alleen in de weekenden waren het in plaats van drie voederbeurten minstens zes. Of een voederautomaat zoveel beter geweest zou zijn zullen we zien aan de eindstreep.
Het voer bestond hoofdzakelijk uit Nishikigoi Ô premium medium waar ik zeer tevreden over ben. Als ondersteuning wat dierlijk voer in de vorm van onder andere zijderupsen, de koi zijn er verzot op.
Begin oktober is de temperatuur naar 21°C afgebouwd zodat de koi wat tot rust konden komen want dit tempo zou wel eens funest kunnen zijn.
Door de iets lagere temperaturen ben ik ook overgestapt naar verse garnalen afgewisseld door de Nishikigoi Ô Premium. Ook dit met toch wel positief resultaat zowel richting bouw als lengtegroei.

Tja , het volgende persoonlijke minpuntje waar nog wat werk aan is zijn mijn foto's. Via Koivrienden ga ik daar wat aan doen komend jaar door middel van een cursus koifotografie die alweer op de planning staat. Dus de mindere kwaliteit van de foto’s moeten jullie me nog even vergeven.
Onze laatste update op 17 december, net voor het schrijven van dit artikeltje, zegt genoeg over deze manier van opgroeien. Laat ons hopen dat deze tendens zich verder zal zetten.
Begin december is het afbouwen naar 18°C ingezet met het plan om komende lente er weer voor 200% voor te gaan. Ik wens alle deelnemers zeer goede resultaten en het tikkeltje geluk dat nodig is om een goed resultaat neer te zetten.
Een ding wil ik bij deze nog kwijt. In toekomstige koichallenges mag best een verschil gemaakt worden tussen deelnemers zoals ik die verwarmen, en deelnemers die hun koi in hun koude vijver grootbrengen. Op lange termijn zullen echter dezelfde resultaten behaald worden.

Ik wil de organisatie danken voor dit prachtige initiatief!

Met vriendelijke groeten,
Marc Criel (Marcje voor de forumgebruikers)

Het verdere verloop van de Red Label Koichallenge is te volgen via het NVN forum, het koivrienden forum en in de Red Label Koichallenge Facebookgroep.
Meer informatie kunt u opvragen via redlabelkoichallenge@gmail.com

626056260462603
Noodle

Berichtdoor Noodle » ma 10 apr 2017, 20:15:19

BEOORDELING KOICHALLENGERS.

Op verzoek een korte uitleg over hoe we de uiteindelijke prijswinnaars vast gaan stellen.
De nog in de race zijnde challengers doen in de tweede helft van juli hun finale-update. Deze update bestaat uit 2 goede foto's van de koi en een filmpje van minimaal 20 sec gemaakt in een blauwe meetbak of koebowl.

Een kundige jury van minimaal 3 personen zal de koi beoordelen en zo mogelijk een top 10 aanwijzen.
De koi worden beoordeeld op met name bouw, dit criterium zal voor 50% meewegen in het eindoordeel.
Daarnaast weegt de huidkwaliteit mee voor 30%, de algemene indruk voor 10% en de bereikte groei voor 10%.

Het gemiddelde van de minimaal 3 beoordelingen zal de uiteindelijke top 3 bepalen.
De nummer 1 wint een Red Label Drumfilter 20/25 twv €2995,-
De runner-up wint een Red Label vijverpomp twv €499,-
De nummer 3 gaat naar huis met een pakket JPD koivoer.

De prijswinnaars zullen bekend worden gemaakt in de Aquaking Red Label stand in Arcen tijdens de 25ste Holland Koi Show.
SUCCES!
Noodle

Berichtdoor Marcje » ma 10 apr 2017, 22:30:59

Hopelijk volgen er wat meer updates, want is vrij stil geworden , en moeilijk in te schatten hoe de andere deelnemers de winter doorgekomen zijn

Het is misschien onmogelijk , maar het zou wel erg leuk zijn om bijvoorbeeld de 10 beste samen of naast mekaar op de koishow te mogen bewonderen....... ( toen ik meegedaan heb met een dergelijke grow-out georganiseerd door Koi2000 was dit zo , en dan kun je pas echt zien en vergelijken wat de koi uitstralen :wink: )
Komt natuurlijk veel bij kijken , en niet iedereen zal er voor open staan, maar toch zou dit fantastisch zijn

Is maar een idee hé :wink:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Marcje

Afbeeldingen: 5024

Berichtdoor nico1012 » di 11 apr 2017, 11:24:43

leuk idee Marc.
Is er dit jaar weer een growout
nico1012

Afbeeldingen: 28

Berichtdoor Ramones76 » di 11 apr 2017, 11:49:33

De koi gaat hier in de vijver. Om dan te gaan zeulen en in een bak met anderen te steken zie ik niet zo zitten.
Daarna weer in de qbak voordat ie weer de vijver in kan. Liever niet.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 583

Berichtdoor arco barendregt » di 11 apr 2017, 13:43:12

Het idee is opzich goed , want zo via een foto vergelijken geeft toch een vertekend beeld.
Alleen zo als Ramones al aangeeft is het wel een gedoe wat de vis opzich niet te goede komt en alles bij elkaar steken is een groot risico.
Eerder zou ik dan zeggen zet 10 opzet bowls neer en per vijver een aparte bak.
Dit kost wel iets meer naar sluit ook risico's uit.
25.000L , zeef, biotec 36, 6 koi
arco barendregt

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor AVG » di 11 apr 2017, 22:22:13

Ai, onze vriend Marc is niet alleen handig met zijn tien geboden, maar kan ook een tof verslag schrijven. Top gedaan vriend :good:

Ben benieuwd naar de andere updates ! alle deelnemende Koi in één bowl steken lijkt mij ook niet zo'n goed plan, veel te groot risico. Met goed beeldmateriaal kan je toch best een goede indruk krijgen, ook al is het niet ideaal.
AVG

Afbeeldingen: 3222

Berichtdoor Ramones76 » za 15 apr 2017, 16:29:21

Ramones76 schreef:De koi gaat hier in de vijver. Om dan te gaan zeulen en in een bak met anderen te steken zie ik niet zo zitten.
Daarna weer in de qbak voordat ie weer de vijver in kan. Liever niet.

Ik schrijf dit wel, maar wie zegt dat ik bij de eerste 10 zit? :unknown:
Dus afwachten nog maar :Hyper: :Hyper: :Hyper:
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 583

Berichtdoor Noodle » zo 30 apr 2017, 13:36:20

Laatste dag voor het indienen van de voorjaarsupdate Red Label Koichallenge 2017!
Noodle

Berichtdoor Noodle » ma 01 mei 2017, 16:44:58

LAATSTE ETAPPE!

1 mei, het startschot voor de derde en laatste etappe van de Red Label Koichallenge is gevallen!
53 deelnemers zetten de eindsprint in richting de mogelijke eeuwige roem en glorie! :)

Wie gaat vol gas voor de grootste? Wie gaat werken aan huidkwaliteit of alleen de body? Wie is het slimst, de hobbyist met zijn challenger in een groeibak of juist degene met een uitgekiende verzorging in de buitenvijver?
Wie brengt het beste totaalpakket tot aan de jury?
Over 3 maanden gaan we het zien!

De finishlijn ligt in de tweede helft van juli. Updates voor die datum zijn meer dan welkom maar we respecteren eveneens de terughoudendheid van deelnemers die niet het achterste van de koitong willen laten zien. ;)

Wij wensen alle deelnemers succes, wijsheid en plezier!

(Onderstaand overzicht is met de grootste zorg samengesteld. Mocht er naar uw mening toch een foutje ingeslopen zijn dan horen wij dat graag)

63138
Noodle

Berichtdoor Stevens » ma 01 mei 2017, 20:11:26

Hallo,

Wie herinnerd zich volgende nog?

'IK WIL WEL ZO'N GEWELDIGE JPD KALENDER!'

Ik was namelijk een van de winnaars en ben mijn prijs zaterdag gaan ophalen.
Afbeelding

Met dank aan Coweko!

Mvg,
Gert
日本
Stevens

Berichtdoor Koi cowboy » ma 01 mei 2017, 20:51:26

Stevens schreef:Hallo,

Wie herinnerd zich volgende nog?

'IK WIL WEL ZO'N GEWELDIGE JPD KALENDER!'
,
Gert

Ike!!! Nog een paar weekjes en dan vindt ik wel eens tijd om de mijne te gaan halen, druk druk druk... :roll:
Grtz
Koi cowboy

Afbeeldingen: 518

Berichtdoor Marcje » ma 01 mei 2017, 21:12:19

Noodle schreef:53 deelnemers zetten de eindsprint in richting de mogelijke eeuwige roem en glorie! :)

Ik ben al aan het sprinten vanaf de eerste minuut :lol: , en zo te zien aan de resultaten van de mede deelnemers is het nodig ook :shock: :good:

Noodle schreef:we respecteren eveneens de terughoudendheid van deelnemers die niet het achterste van de koitong willen laten zien. ;)

Respecteer ik ook en tevens een extra stimulans om als "competitiebeest" een tandje bij te steken :lol:

Succes iedereen en vooral het tikkeltje geluk dat er nodig is en geen tegenslagen zoals beschadigingen of het uit de vijver springen waar niemand iets kan aan doen , want onze koi gaan zodra de temperatuur het toelaat ook de vijver in

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Marcje

Afbeeldingen: 5024

Berichtdoor jocca » di 02 mei 2017, 7:25:20

wat mij opvalt is het zeer grote verschil in lengte tussen de verschillende koi en binnen dezelfde soort,
bij de mukashi is het verschil gigantisch, groei van 8 tov 30 cm :shock:
op zich geen slecht nieuws of schande, maar wel de moeite om es op te zoeken waardoor dit komt.
Zit de ene al constant in warm water (vermoed van wel) ander type voer, iets speciaals mee gedaan??

leuk om te volgen zo :good:
jocca

Afbeeldingen: 61

VorigeVolgende

Keer terug naar Red Label Koichallenge 2016