Kohaku comp.2010/2011,beoordeling en uitslag !

AVG

Kohaku comp.2010/2011,beoordeling en uitslag !

Bericht door AVG »

- De foto’s dateren van 1 Maart 2010.
- Alle negen Koi zijn afgehaald op 30 April 2010 en varieerde in lengte van 15 t/m 18 cm.

24407 25144
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
24408 25096
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
24409 25146
24410 25112
24411 25145
24412 25115
24413 25114
Van deze Koi is door omstandigheden geen updatefoto ingezonden en valt daarmee buiten de competitie.
De eigenaar heeft toegezegd t.z.t een update in de andere topic te plaatsen.
24414
24415 25164
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
AVG

Bericht door AVG »

Intro
Hier van mijn kant een kleine introductie over wie ik ben.

Ik ben John de Leur, 43 jaar oud en zit ongeveer een kleine 17 jaar in de koi hobby. Heb ook een tijd meegelopen met jureren in binnen en buitenland. Hier ben ik mee gestopt vanwege de drukke werkzaamheden. Eerst geholpen een aantal jaar een koi zaak op bouwen voor een ander. Heb nu vanaf januari dit jaar een Koi zaakje van huis uit. Wij zijn vooral geïnteresseerd in tosai met goede toekomst verwachting. Heb al een aantal koi trips naar Japan achter de rug samen met Mike Snaden uit Engeland, waar ik sinds een aantal jaren een vriendschap mee op heb gebouwd. In mijn ogen een van de allerbeste op het gebied van selecteren en groot brengen van tosai buiten Japan. Hier kun je ook een beetje uit afleiden dat mijn interesse voornamelijk ligt bij het grootbrengen van tosai. Ben dan ook zeer vereerd dat ik deze competitie mag beoordelen.

Bij het beoordelen zal ik kijken naar de groei, maar voornamelijk naar de kwaliteit behoudt van de koi. Omdat goede groei niet moeilijk is te behalen bij tosai, maar de moeilijkheidsgraad voornamelijk zit in de kwaliteit behoudt van de huid en dan met name het pigment. Helaas zijn de foto’s van een mindere kwaliteit, die op deze manier het beoordelen niet makkelijker maakt. Ik hoop dat ik het goed doe en niemand teleurstelt. Ik zal dan ook met het beoordelen vooral ook op mijn gevoel af moeten gaan met deze foto’s. Maar laten we eerlijk zijn, deze leerzame topic heeft natuurlijk ongeacht de uitslag alleen maar winnaars. Kennis delen en leren van elkaar staat boven winnen.

Kohaku 1
Kohaku 1 zag er als tosai goed uit met een mooie huidkwaliteit over het hele lijf met enkel een terugval op het eind van de ozutsu. Deze terugval hoeft vaak niet zorgelijk te zijn, gezien de leeftijd van de koi en wil zich op latere leeftijd nog wel eens positief verbeteren.
Kijkend naar de vis zoals op de tweede foto kunnen we zien dat de bouw zeer goed is van deze koi. Een van de sterkste punten is het hoofd. Deze is zeer goed van lengte en breedte en geeft de vis een extra dementie bij de uitstraling.
Dat het Kiwa in het voorste gedeelte tot aan de rugvin een goede indruk geeft is een feit, daarna wordt het sashi en kiwa slordig en voornamelijk aan de rechterkant zelfs een klein gedeelte met twijfel voor de toekomst. Helaas is het pigment niet verbeterd op de ozutsu en maakt een niet sterke indruk.
Ook kijkend naar de borstvinnen vind ik het jammer dat er weinig meer transparant over is. Veel transparantie in de vinnen bij jonge koi geeft vaak een stukje ontwikkeling aan voor de toekomst. Terug kijkend heeft deze vis een zeer sterke ontwikkeling doorgemaakt wat vooral de positieve kant op slaat.

Kohaku 2
Kohaku 2 ziet er als tosai veelbelovend uit. Mooie bouw met geen terugval. De kracht van het frame zit hem in het lange voorlijf. Pigmentatie voldoende over het gehele lijf. Min puntje is dat het hoofd wat breder had gemogen. Kijkend naar de vis op de tweede foto. Is met name de bouw zeer goed met geen terugval. Ondanks de slechte foto is het pigment overal even sterk. Verder goed kiwa en sashi op de koi .
Wat mij positief verast Is dat de vis hi heeft aangemaakt naast de rechter kieuwplaat en ook links op de ozutsu. Ook een kohaku met een goede ontwikkeling . Verder goed kiwa en sashi op de koi.

Kohaku 3
Kohaku 3 ziet er als tosai best interessant uit. Mooi lang voorlijf goed lengte in het achterlijf. Geen sterk frame (bottengestel) en een zwak Ozutsu qua dikte. Maar genoeg om deze keuze toch te snappen.
Kijkend naar de tweede foto is de evolutie zo gegaan wat hij als tosai al aangaf. De bouw is goed maar mist duidelijk kracht en volume. Minpunt is het hoofd, deze is te smal wat nu nog niet erg storend is gezien de geringe lengte van deze vis. Pigment over het geheel van de vis is zeker voldoende. Ik verwacht nog wel terugval op de ozutsu. Het soort kiwa wat ik zie op het eerste patroon is waar ik persoonlijk van houd en hierin verwacht ik nog wel een goed stukje ontwikkeling. Het sashi op het achterlijf heb ik minder vertrouwen in, ook het shiroji lijkt van minder kwaliteit. Zeker geen slechte koi.

Kohaku 4
Kohaku 4 ziet er als tosai qua huidkwaliteit aantrekkelijk uit. De bouw is minder positief. Met name de backbone is te kort en loopt gelijk te hoog op. Ook begint de zwaarte van de body al veel te vroeg. Minpunt is het hoofd, deze is te klein.
Kijkend naar de tweede foto, zie je dit allemaal terugkomen in de evolutie van de koi. Een korte zware vis met een enorm oplopende jeta (knik achter het hoofd). Nu zie je ook dat het hoofd niet groot genoeg is bij het lijf.
Sterkste punt is de huidkwaliteit, enorm goed shiroji en dito beni. Ik moet de eigenaars van deze koi dan ook een compliment geven dat ze als een van de weinige van deze competitie instaat zijn gebleken de huidkwaliteit in een perfecte conditie te houden tijdens de evolutie.

Kohaku 5
Maakt op mij als tosai een verraderlijke indruk. Het is een vrij aantrekkelijke tosai qua patroon, maar heeft twee belangrijke min punten. Het hoofd is veel te kort, maar dit valt niet op doordat het beni patroon doorloopt. Ook heeft de vis een flinke inval in het laatste gedeelte.
Kijkend naar de tweede foto zie je de twee belangrijke minpunten weer terug in de ontwikkeling. Het wat te kleine hoofd en met name nu de koi groter is wordt de terugval steeds duidelijker. Zeer goede groei maar kijkend naar het pigment in het eerste hi patroon loopt de ontwikkeling op het randje. Deze vis moet echt gas terug nemen op lagere temp 18 graden en tijdje geen voer. Dit zal de vis goed doen in de ontwikkeling. Wat wel een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt is het kiwa. Goede ontwikkeling met minpunten die al bekend waren bij aankoop.

Kohaku 6
Kohaku 6 ziet er als tosai veelbelovend uit. Jammer dat ik geen goede foto heb om te kunnen beoordelen. Dit had wel eens een verrassing kunnen zijn.
Kohaku 7
Kohaku 7 maakt als tosai een sterke indruk. Wel begint het zwaartepunt te vroeg al gelijk achter de kieuwen. Ook had ik het liefst het achterlijf wat langer en zwaarder gezien. Kijkend naar foto 2 valt allereerst de zeer goede groei op. Bouw is ook ruim voldoende. Maar kijkend naar het sashi, kiwa en vooral het pigment, kun je concluderen dat de huidkwaliteit niet de groei heeft bij kunnen houden. Jammer ik denk dat hier meer uit te halen was.

Kohaku 8
Geen foto Ingezonden.
Toch wil ik wel wat zeggen over de tosai. Dit is namelijk een leuke vis om te volgen. Ik ben zelf geen voorstander van het diepe uitgesneden maruzone kiwa bij tosai. Het gevaar bestaat dat, als de evolutie iets te hard gaat, dat er gaten kunnen ontstaan in het beni. Ook ben ik benieuwd naar de terugval van de vis in het achterste gedeelte van de koi. Qua patroon is hij zeer interessant.

Kohaku 9
Kohaku 9 is een zeer goede tosai met als enige opmerking, dat ik hem graag wat langer in het voor als zowel het achterlijf had gezien voor de groeiverwachting. Kijkend naar de tweede foto. Blijkt dat ondanks de gedrongen bouw als tosai, deze vis een enorme body heeft ontwikkeld en een geweldige groei curve. Maar gezien de kwaliteit als tosai en de kwaliteit nu, is er tijdens het management van de koi iets drastisch misgegaan. In mijn ogen te lang op te hogere temperatuur en teveel voer wat de huidkwaliteit blijvende schade heeft toegebracht.

Zo, dat viel niet mee. Het is altijd moeilijk om een vis van de foto te beoordelen. Het kan zijn dat ik misschien wat koi te kort heb gedaan, omdat ze in het echt beter zijn dan op de foto. Ook heb ik bewust maar even vooral op het negatieve gehamerd aangezien het anders helemaal een lang verhaal wordt. Normaal heb je het altijd eerst over de positieve kanten van een koi daarna pas de minpunten. Belangrijkste blijft altijd prijs/kwaliteit, een vis kan tien minpunten hebben terwijl je toch een goede koop doet omdat de prijs zeer goed is.
Ik denk dat als we terug kijken naar de vissen en de evolutie van de koi, dat de minpunten toch terug waren te zien bij aankoop als tosai. Ook zien we dat tosai grootbrengen niet zo makkelijk is. Ik denk dat als ik eerlijk ben, dat er een paar bij zijn waar veel meer winst uit te halen was geweest bij een beter management tijdens de evolutie. Maar daar is deze topic ook voor. Leren kijken en vooral genieten van elkaars vissen met respect voor iedere hobbyist.

Dan de nummers één t/m drie:

Op de eerste plaats: kohaku nr. 2
Ik denk dat deze vis overall de meest positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt. Kijkend naar de goede groei met behoud van huidkwaliteit denk ik dat dit terecht is. Belangrijk in mijn afweging is ook het aanmaken van het extra Beni. Dit komt wel vaker voor maar dan is dit Beni meestal van mindere kwaliteit. Als je bij deze vis niet de foto had gehad als tosai zou je het aangemaakte beni niet hebben opgemerkt omdat het van dezelfde kwaliteit is. Dit zegt toch wel iets over de huidkwaliteit.

Tweede plaats:Kohaku nr. 1

Derde plaats: Kohaku nr. 3

Tot slot wil ik graag mijn complimenten maken aan de eigenaars van koi nr. 4 Een vis zo goed laten groeien met het behouden van deze goede huidkwaliteit vereist een stukje kennis. De minpunten van deze koi waren helaas al genetisch bepaald en hier kun je nu eenmaal geen invloed op uitoefenen.
Ik hoop dat iedereen zich kan vinden in de uitslag, ik heb naar eer en geweten gehandeld en beoordeeld aan hand van de foto’s.

Vriendelijke groet,
John de Leur

Beste John,

We hebben elkaar een tijdje geleden gesproken bij jullie thuis in Vianen,waar sinds een relatief korte periode jullie koibedrijfje,welke de naam Chikara koi draagt gevestigd is.
Na het bekijken van de prachtige binnengekomen Koi heb ik je mede namens Martien en Marcje de vraag gesteld of je het zou zien zitten om deze topic gestalte te geven,teneinde tot een evaluatie / beoordeling te komen.
Je hoefde hier niet lang over na te denken en was meteen zeer positief,een prettiger reactie had ik mij namens koivrienden niet kunnen wensen !

Nu ik vandaag je binnengekomen beoordeling in volle glorie doorlas,wil ik je namens Marcje,Martien,mijzelf en wellicht ook alle deelnemers,complimenteren hoe je dit voor elkaar hebt weten te boxen,ga er maar aan staan,vanaf veelal beperkte foto’s en dan ook nog “Tosai“.
( Buiten de moeilijkheidsfactor,doe je dit niet even in verloren uurtje,denk ik toch.)

John,
Hartelijk dank voor je medewerking en samen met Ans alle geluk bij de verdere voortzetting van http://www.chikarakoi.nl

Beste vrienden,

We zijn we zeer verheugd dat jullie allemaal je medewerking hebben willen verlenen,jullie verdienen een dikke pluim ! want hoe vaak slaagt zo’n opgezet initiatief ? bij mijn weten zelden of nooit.

De Koi in 2010 aangeboden door Dominique van vijverfilters.be,hebben het hele gebeuren nagenoeg – helaas op één na – allemaal goed doorstaan en hopen nog eens de verdere ontwikkeling van deze Koi terug te mogen zien onder http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... 09&start=0
of hier zo u wenst.

Nu de prijswinnaars :D

Als eerste mogen we Katia & Alain van harte feliciteren met het mooie resultaat en de eerste prijs,welke een waardecertificaat behelst van maarliefst € 250,00

De tweede prijs gaat naar een Ned. deelnemer- dat gaat koi km maken worden :D - ,en wel naar Jan v S,Jan ook jij van harte gefeliciteerd met de behaalde prijs ter waarde van €125,00

De derde prijs komt ten goede aan Reaske met Kohaku nr.3,ook u van harte gefeliciteerd met het resultaat en het waardecertificaat ter waarde van €75,00

Waar eerst de Koi al in 2010 beschikbaar werden gesteld door Dominigue,zijn ook alle drie de prijzen door http://www.vijverfilters.be/ beschikbaar gesteld,waarvoor onze hartelijke dank ! zonder u was deze koievoluatie “competitie”niet mogelijk geweest.

Koivrienden wenst nogmaals alle deelnemers te bedanken voor hun inzet en de drie winnaars van harte te feliciteren.

Tot slot een verzoek aan de drie winnaars:
We willen jullie vragen de adresgegevens door te mailen naar [email protected] ,u krijgt nadien van ons een ontvangstbevestiging en zullen u de certificaten thuis doen toekomen.( de certificaten zijn naar eigen believen in te wisselen,doch,niet overdraagbaar )

Vriendelijke groet,
Martien,Marcje en Aad.
koivrienden.
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
pacha

Bericht door pacha »

Felicitatie aan alle winnaars,

Pacha en Marie-Paule.
Laatst gewijzigd door pacha op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
gorisken

Bericht door gorisken »

proficiat aan de winnaars, maar ook aan alle deelnemers, om dit project te laten slagen!
Laatst gewijzigd door gorisken op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
polleke

Bericht door polleke »

Mooi om te volgen en iedereen nog veel geluk gewenst met de koi .Ik hoop dat dit niet het einde is van deze opvolging ! En natuurlijk iedereen gefeliciteerd met de behaalde prijzen en ook bedankt iedereen die meedeed voor de evolutie te laten zien .grtjs
Laatst gewijzigd door polleke op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
K&A

Bericht door K&A »

Ik heb hier best veel plezier aan beleefd van bij het begin met het gissen naar het juiste aantal.
Later bij het opvangen van dit kleine doetje en dan heel het process van groot worden.
Dan de beslissing om te oordelen vanaf foto's, dit was echt een struikelblok (gelukkig toch een Koivriend die wou helpen)
En dan de uitslag....ben best een beetje fier :oops:
FF doet het goed ,heeft "haar" plaatsje gevonden tussen de groten en we zijn benieuwd naar verdere evolutie,ik zie toch nog wat dingen gebeuren op gebied van patroon.
Bedankt aan allen die deze "challange" mogelijk hebben gemaakt,ik hou jullie zeker op de hoogte en bij de eerste mogelijkheid laat ik ze nog eens paseren
Laatst gewijzigd door K&A op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Katia
polleke

Bericht door polleke »

Vind ik zeer tof katja en zorg er maar goed voor maar dat zal geen probleem zijn denk ik :) .grtjs
Laatst gewijzigd door polleke op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
jan v s

Bericht door jan v s »

Hallo allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor het mogen meedoen met dit experiment.
Ook mijn complimenten aan John die toch voor de moeilijke taak stond om vanaf foto's de evolutie in te schatten en ook nog met elkaar te vergelijken.

Tja.. Wat misschien nog wel leuk is om even te vermelden is dat ik mijn visje als laatste (nr 10 dus) van de 10 mocht "kiezen" :wink:
Ik heb mijn best gedaan om er zoveel mogelijk uit te halen, het was leerzaam.

Ik ga me alvast "psychisch" voorbereiden op de lange reis dan Aad 8)

nogmaals dank allemaal, het was me een genoegen.
Laatst gewijzigd door jan v s op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
gr Jan
BDohmen

Bericht door BDohmen »

Aan alle winnaars, proficiat gewenst.
Laatst gewijzigd door BDohmen op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
rie

Bericht door rie »

Aan de deelnemers een dikke proficiat met het behaalde resultaat en ook nen dikke proficiat aan http://www.vijverfilters.be/ voor het beschikbaar stellen van de vissen en ook nog eens de prijzen. ( zo zijn er niet veel meer :wink: )
Laatst gewijzigd door rie op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
Brecht

Bericht door Brecht »

Proficiat aan de winnaars!

En bedankt aan Dominique en Koivrienden.be om dit alles te organiseren en de koi ter beschikking te stellen.

Ook bedankt aan John voor de deskundige beoordeling, wat absoluut niet eenvoudig is aan de hand van twee foto's van elke kohaku.

Ik ben benieuwd wat er verder zal komen van de 9 overgebleven kohaku. Ik hoop dat we ze hier nog regelmatig zien passeren.

De evolutie van kohaku nr. 7 zal in de toekomst nog wel regelmatig getoond worden door David (Cray).

Ik ben benieuwd of John (of iemand anders) het beni van kohaku nr. 7 nog goed ziet komen eens de kohaku definitief in een buitenvijver zal rondzwemmen. Deze kohaku heeft meer dan een jaar zonder daglicht gezeten (enkel lampen) wat natuurlijk niet bevorderlijk is geweest voor het beni. Of er meer te halen was (of is) uit deze kohaku, dat zal misschien nog duidelijk worden in de toekomst. Als ik kijk naar de foto die Aad gemaakt heeft bij het afhalen (30/04/2010), zie je al dat het beni aan de linker zijkant niet zo sterk is (van onder uit naar boven toe). Idem voor het beni achteraan het eerste patroon. Het beni van het tweede patroon was bij het afhalen ook niet optimaal. Dit was op de startfoto (01/03/2010) niet te zien. Dit betekent volgens mij dat er tussen 01/03/2010 en 30/04/2010 al tekenen waren dat de huidkwaliteit niet optimaal was. Door de koi onverwarmd buiten te zetten hadden we dit gebrek aan een goede huidkwaliteit waarschijnlijk kunnen 'camoufleren', wat een mindere groei tot gevolg zou gehad hebben. Aangezien de koi met periodes verwarmd heeft gezeten en altijd binnen heeft gezeten, worden deze 'gebreken' natuurlijk uitvergroot en dat hebben we enkel aan ons eigen te wijten, dat moge duidelijk zijn :wink: . Ik weet niet of het hier bij het rechte eind heb, maar zo denk ik er ongeveer over :D .

Grtz..
Brecht
Laatst gewijzigd door Brecht op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
r-senden

Bericht door r-senden »

aan alle deelnemers van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten.

mvg Raymond
Laatst gewijzigd door r-senden op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Guyver

Bericht door Guyver »

Winnaars proficiat en succes met de vissen.

Nr 9 zal nog wel een aantal keer voorbij zwemmen als daar interesse voor is....

Gr. G.
Laatst gewijzigd door Guyver op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
raeske
Contacteer:

Bericht door raeske »

bedankt voor de wensen, ik vind dat het allen winnaars zijn.

Ik had het nooit durven dromen dat een vijverkoi het kon opnemen tegen al die q-bak-koi, al dan niet met super installatie. ik had alle hoop opgegeven zeker omdat hij al een zenuwpees was en dus nooit aan het eten kwam.

Een speciaal woord van dank wil ik richten aan mijn zoon, 2.5j en koigek, die de koi hoe dan ook rustig kreeg voor de foto. Bij deze is hij de nieuwe eigenaar van speedy.

alsook een dankwoord aan al de mensen die deze ervaring mogelijk maakte.
Laatst gewijzigd door raeske op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
zalm

Bericht door zalm »

Op verzoek van John de Leur van Chikarakoi en in samenspraak met Aad een stukje over Tosai en Verwarmen, dit omdat John tijdens zijn beoordeling dit een aantal keren heeft aangehaald.

Tosai (een jarige Koi) en verwarmen horen onlosmakelijk bij elkaar, zoals een potje bij een dekseltje. Er van uit gaande dat we weten dat een Koi de eerste vijf jaar van zijn leven de meeste groei in cm pakt, moeten we er dus voor zorgen dat hij of zij juist in deze periode in de meest goede omstandigheden wordt grootgebracht.
Natuurlijk moet een Koi te allen tijden onder de meest goede omstandigheden leven, maar vooral een tosai verdient extra aandacht in zijn eerste levensjaren.
Er van uitgaand dat we allemaal weten dat de basis van Koi houden begint bij goede waterkwaliteit, zijn er voor het grootbrengen van tosai vier dingen zeer belangrijk.
Goede waterkwaliteit, genoeg zuurstof, temperatuur en het juiste voer.
Alleen bij tosai in combinatie met hoge temperatuur, zit wel een duidelijke MAAR! Het verwarmen naar de juiste temperatuur en voergedrag moet worden bijgesteld naar gelang de ontwikkeling van de Koi. Een controle zal dus zeer frequent moeten plaats vinden om op tijd te kunnen sturen.
Ik durf gerust te zeggen dat het grootste gedeelte van de aangekochte tosai op een verkeerde manier wordt grootgebracht doormiddel van veel te lange hoge temperatuur in samenwerking met teveel voer.
Van belang is te weten dat een Koi zijn energie steekt in bepaalde aspecten van zijn ontwikkeling na gelang de temperatuur waarin hij of zij zich bevind.

26214
Duidelijk geval van te
lang op te hoge temp
en teveel voer.

26215
Het verval is het duidelijkst te zien
onder de laterale lijn

Als we kijken naar deze aspecten en wat voor ons van belang is namelijk lengte, groei, body en huidkwaliteit (pigment ), dan kunnen we het volgende stellen wat betreft de temperatuur:
Bij 17/18 graden wordt de energie voornamelijk gestoken in de huidkwaliteit.
Bij 21/22 graden gaat de energie voornamelijk naar de ontwikkeling in body
Bij 24 graden of hoger wordt er voornamelijk gewerkt aan de lengte groei.
Langdurig hoger dan 24 graden gaat meestal ten koste van de pigmentatie van de vissen. Het wordt dan gewoon te moeilijk om het zuurstofgehalte en de waterkwaliteit op het juiste niveau te houden wat ten koste gaat van de kwaliteit van de koi.

Met deze wetenschap kunnen we dus wel degelijk invloed uitoefenen op de ontwikkeling van een Koi. Om te beginnen gaan we met de temperatuur bij binnen komst van onze nieuwe tosai zo snel mogelijk naar de 24 graden toe.
Nooit meer dan 4 graden per etmaal omhoog. (omhoog is trouwens in de regel minder schadelijk dan heel snel omlaag)
De meeste mensen zetten hun tosai in een quarantaine bak wat een voordeel is maar tegelijkertijd ook heel groot nadeel kan zijn.
Groot voordeel is dat de vaak beperkte hoeveelheid aan water makkelijker en goedkoper op temperatuur te houden is.
Grootst nadeel is daardoor dat het moeilijk is om de waterkwaliteit in optimale conditie te houden, door de hoge temperatuur in samenhang met het vele voer.
Ook hier geld weer meten is weten en dan wel zeker om de twee dagen.

Wat van wezenlijk belang is voor de optimale waterkwaliteit maar in het bijzonder voor de groei, is een dagelijkse waterverversing van 20 %, het liefst als een continu proces zodat waterwaarden in samenstelling zoveel mogelijk gelijk blijft.
Waarom we naar 24 graden gaan is natuurlijk wel duidelijk.
Bij 24 graden werkt het herstel bij een Koi optimaal en werkt hij / zij tegelijkertijd aan de lengte groei. Natuurlijk gaan bij deze temperatuur ook de andere aspecten door. Maar als ik mag gokken denk ik 60 % lengte groei 20 % huidkwaliteit (pigment) 20 % body, dit als alles naar wens verloopt.
Nu wil het, dat het heel vaak juist bij deze ideale omstandigheden na een tijdje fout kan gaan. Door het vele voer (8 keer per dag de juiste hoeveelheden) en de hogere temperatuur wil het wel eens voorkomen dat een Koi kan stoppen met groeien.
Dit heeft in MIJN ogen te maken met het feit dat het groeipunt, wat genetisch bepaalt is, voor deze Koi is bereikt, voor dit moment althans.
Blijven we op dezelfde manier doorgaan met deze temperaturen en voergedrag dan bestaat de mogelijkheid dat in deze fase het pigment schade gaat ondervinden.
Het teri (glans) als mede het pigment zal steeds minder worden dit gaat vaak samen met het open trekken of zelfs verdwijnen van bepaalde patronen. Ook gaat de Koi niet meer in de lengte maar voornamelijk in de breedte (te dik) groeien wat ook weer niet ten goede komt aan de huidkwaliteit.
Meestal kan de stretch van huid het simpelweg niet meer bijbenen.
Dit maximale punt is bij elke Koi verschillend, dit wordt bepaald door de algehele kwaliteit van de Koi, maar in mijn ogen vooral met de groei potentie van de Koi.

Een Koi waar genetisch is bepaalt dat hij ongeveer 65 cm gaat worden. Wordt het punt waar we moeten ingrijpen veel eerder zichtbaar, dan bij een Koi die genetisch jumbo potentie heeft (80 +). Hier hoeven we waarschijnlijk helemaal niet in te grijpen omdat de Koi alle eigenschappen bezit om groot te worden.

Hoe kunnen we dit al in een vroeg stadium waarnemen? Waar ik persoonlijk altijd naar kijk, is hoe de Koi zich ontwikkelt onder de laterale lijn (midden Koi). Wat er onder de laterale lijn gebeurt met de huidkwaliteit, is vaak bepalend voor de algehele huidkwaliteit op een Koi.

Ook het uitzetten (dikker) van de Koi onder de laterale lijn geeft aan dat we moeten gaan ingrijpen in de ontwikkeling. Op het moment dat het dreigt mis te gaan zul je zien dat het pigment als eerste onder de laterale lijn minder wordt en zich langzaam aan terugtrekken is. In sommige gevallen wanneer we eigenlijk al te lang doorgevoerd hebben, in samenhang met de hogere temperatuur, zal het pigment al geheel teruggelopen zijn waardoor er zelfs losse schubben (kanoke) kunnen ontstaan uit het patroon. Dus om dit te voorkomen moeten we constant de Koi in de gaten houden in zijn ontwikkeling en voornamelijk onder de laterale lijn. Stel dat de Koi minder hard groeit maar voornamelijk dikker wordt en het pigment blijft goed, dan zou ik zakken met de temperatuur naar 22 graden en in zijn geheel stoppen met voeren. Hoe lang de voerstop duurt is geheel afhankelijk van hoe de Koi zich ontwikkeld. Komt de Koi na verloop van tijd weer in normale proporties en het pigment is goed kunnen we weer rustig terug gaan naar 24 graden en starten met voeren. Maar voornamelijk de hoeveelheid voer aanpassen aan de ontwikkeling van de Koi. Krijgen we te maken met een terugval in het pigment. Dan ga ik terug naar 18 graden en een voerstop. Zodat de Koi de tijd krijgt om te herstellen. Geef de Koi echt de tijd tot herstel en ga niet te gauw terug naar hogere temperatuur. Want elke verandering voor de Koi heeft tijd nodig en gaat ten koste van de ontwikkeling van de Koi. Een tosai is de enige Koi waar ik achter sta om het hele jaar door te verwarmen, mits dit met een bepaalde strategie gaat!
Ik ben er van overtuigd dat het hele jaar hogere temperatuur en veel voer, niet goed is voor de algehele kwaliteit van de Koi in de toekomst (gezondheid – huidkwaliteit).

26213
Boven laterale lijn

26212
Zelfde Koi onder de laterale lijn

Het schema wat ik persoonlijk aan houd, is vanaf april tot okt de temperatuur op 24 graden, mits natuurlijk de ontwikkeling goed gaat. Anders bijgestuurd zoals hier boven beschreven. En vanaf oktober tot het voorjaar op 18 graden met een paar handjes voer per week.
Zodra het weer het toe laat gaat de Koi naar buiten en zal ik verwarmen zoals ik in het eerste artikel heb geschreven.

Wat buiten de temperatuur heel belangrijk is voor de groei en de ontwikkeling, is een consequente dagelijkse verversing van 20 % water, juiste hoeveelheid zuurstof en de juiste hoeveelheid aan voer.
Bij 18 graden voer ik hooguit 3 x per dag en bij 24 gr voer ik 8 x per dag.
Hoe goed de waterkwaliteit ook is en hoe hoog de temperatuur ook is, een Koi wordt nooit groter dan dat het genetisch is bepaald. Het kan wel zo zijn dat we er niet uit halen wat er genetisch is bepaald, domweg omdat we er niet voor hebben gezorgd dat de Koi onder de juiste omstandigheden is opgegroeid.
Zo zien we dat doormiddel van spelen met temperatuur en inlassen van voerstops wel degelijk een positieve invloed kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van een Koi.
Dus een voerstop is alleen noodzakelijk in mijn ogen als een Koi zich negatief ontwikkeld. Maar zoals het bekende spreekwoord zegt.

EEN DUBBELTJE WORDT NOOIT EEN KWARTJE
CHIKARA Koi
Laatst gewijzigd door zalm op 06 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Grow-out 2010 , tosai kohaku SFF”