Arduin (blauwsteen)

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

Arduin (blauwsteen)

Berichtdoor froggy » wo 17 maart 2010, 8:52:44

Hallo,

Kan er mij iemand meer informatie geven over arduin of blauwsteen;(denk dat dit hetzelfde is maar ben het wel niet zeker)

Ik zou de bovenkant van mijn filtergedeelte willen bekleden met arduin,
- kan ik daar vensterbenken voor gebruiken
- wat is de standaard dikte
- wat is een goede dikte zodat de steen niet breekt
- kan ik dit verlijmen met Tec 7
- weten jullie een goed adres waar ik dit vooldelig kan kopen

Mvg Marc
froggy

Afbeeldingen: 36

Berichtdoor Lode » wo 17 maart 2010, 11:15:34

Beste Marc,

Ik heb mijn volledige vijver afgeboord met Chinese hardsteen.
Veel goedkoper dan arduin en zeker zo goed.
Ik heb die in Nederland gehaald maar dat zal voor jou een beetje ver zijn denk ik. Google maar eens rond, aanbieders genoeg.
Verlijmen met TEC7 gaat prima.
Vergeet wel niet de naden af te kitten met natuursteenkit.
Tussen de naden komt er altijd water en als het dan vriest....dan komt toch alles los. Héél belangrijk !!

Groetjes,
Lode.
Lode

Berichtdoor froggy » wo 17 maart 2010, 21:31:12

Bedankt Lode,

- maar waar vind ik die natuursteen kit?
- wat is het verschil tussen Chinese en Belgische blauwsteen?
- is arduin en blauwsteen in feite hetzelfde?
- en heeft er iemand de prijzen van de twee?

Thanks MM
froggy

Berichtdoor AVG » wo 17 maart 2010, 21:36:12

Dag Froggy

U zou Dirk ( woonachtig in Turnhout ) eens een p.m kunnen sturen :idea:
groet Aad
AVG

Afbeeldingen: 2710

Berichtdoor dirk » wo 17 maart 2010, 23:05:08

Hoi Froggy,

Arduin, blauwe steen, blauwe hardsteen, petit granit,... allemaal benamingen voor dezelfde steen.

Voor mijn part zijn er maar 2 echte blauwe hardstenen en dat zijn de Belgische en de Ierse. Het zijn stukken gesedimenteerde tropische zeebodem. De witte kringetjes die je erin terug vindt zijn fossielen van zee-egels, vissen en schelpachtigen. Heel leuk soms.

Er worden allerlei andere marmers verkocht voor blauwe hardsteen, maar zijn het niet. Aziatische, Chinese, Turkse,...
Ik wil hiermee niet zeggen dat dit geen goede stenen kunnen zijn, maar het zijn geen blauwe hardstenen zoals wij die kennen.
Men zou steuren kunnen verkopen voor "Siberische Koi", puur omdat koi een bekende naam is en duur klinkt.
Het zijn allebei vissen, maar met een beetje aandacht zie je metteen het verschil. Steuren zijn voor sommige ook mooi, en voor sommigen niet. Je kan er veel plezier aan hebben, als je een voorstander bent.
Net hetzelfde met de stenen. Chinese stenen zijn niet slecht, maar verkoop ze niet als blauwe hardsteen. Het gaat puur om het misbruiken van de naam, die hier reeds honderden jaren bekendheid geniet. Hoe chauvinistisch zijn wij Belgen ook al weer?

Tot voor een paar jaar had je meer kans op een ontgoocheling dan op succes als je steen bestelde vanuit China. De laatste jaren is er veel verbetering gekomen door Westerlingen die de Chinesen zijn gaan leren dat steen een lagerrichting heeft, dat je ze haaks moet zagen en hoe je het oppervlak deftig bewerkt. Er zijn nu eenmaal basisregels waaraan je je dient te houden (bv. kopsrichting, langsrichting,...)
Ze vormen een mooi alternatief voor mensen die het graag zien. Als je deze koopt, zorg dat je koopt bij een firma die iets over natuursteen weet, en waar je garantie krijgt. Jan en alleman gooit ze tegenwoordig op de markt, met de gevolgen van dien. Als je zo iemand gevonden hebt, vraag eens een 10-tal stenen nat te maken en beoordeel ze op hun aspect.

Belgische blauwe steen is over het algemeen duurder. De kleur is echter echt blauw en veel egaler. Als je deze wil bestellen moet je naar de steenkapper die elke bestelling als maatwerk bekijkt. Een Belg, en standariseren dat is twee.

Ik heb van die situatie gebruik gemaakt en ben voor zover ik weet de enige die hierop inspeelt. Ik maak zowel maatwerk als standaardwerk in verschillende kwaliteiten voor vijvers, zwembadboorden en bijhorende tegels in Belgische blauwe steen. Zo kan de prijs enorm gedrukt worden. (boord van 100 * 20 * 3 cm begint al vanaf 17 €/st) Bij interesse kunnen we per telefoon of mail hierop in detail gaan.

De voegen kan je afdichten met een montagekit zoals Fix All, Tec-7 of Max Polymeer. Ook silicone mag je gebruiken als de tube vermelt dat hij geschikt is voor natuursteen en geen uitbloeiing geeft door azijnzuur of olie.

Plaatsen kan je op dezelfde montagekit of met een vorstbestendige tegellijm.

Bijkomen vragen? Vuur maar af...

Groetjes,
Dirk
dirk

Afbeeldingen: 95

Berichtdoor froggy » wo 17 maart 2010, 23:16:28

Thanks Dirk,

wat een uitleg, echt interressant. Weeral bijgeleerd, nog een paar bijkomenden vragen:
- heb je ook stenen van 25 x 100 x 3
- kan men die stenen zelf verzagen en hoe
- wat is de levertermijn en hoe gebeurd de levering
- heb je foto's van de verschillende afwerkingen

Mvg MM
froggy

Berichtdoor dirk » do 18 maart 2010, 8:28:31

Alle afmetingen zijn mogelijk, maar als je allemaal dezelfde bestelt, zoals dan bv. 100 * 25 * 3 cm blijft het standaard werk. Alles op maat kan ook, maar dan wordt het uiteraard maatwerk.

Verzagen kan met een steenschijf, of met een diamandschijf. Er zijn er universele, maar met een speciale schijf voor natuursteen heb je een snellere en zuiverdere snede. een diameter 125 mm heb je voor +/- 50€. Je kan er kilometers mee slijpen. Een werfzaag met waterkoeling is helemaal de max, maar zeker niet noodzakelijk.

Een cobra heb je voor 95 €. Dit is een galvanisch belegde diamantschijf waarmee je kan snijden, maar ook de volledige zijkant is met diamant belegd zodat je met het platte vlak van de schijf kan schuren. Ideaal om bv. kromme stenen mee te maken voor een cirkel. Je zaagt de steen 1 mm te groot uit en schuurt hem in no time op de perfecte afmeting. Hoekstukken, verstekken,...

Ik zal eens een workshop moeten geven op een bijeenkomst van de koivrienden, denk ik. Snijden, frezen, schuren, herstellen en onderhouden van blauwe steen. Je zal ervan verstelt staan hoeveel je er zelf aan kan doen.

Levertermijn is af te spreken en een beetje seizoens afhankelijk. Wij trachten alles op 2 weken buiten te krijgen.

Afhalen kan's avonds tot 21.00 uur en in het weekend. Alles wordt verpakt op palet en geladen met een vorklift.
Leveren kan met een transporteur voor +/- 40 € per palet tot 1000 kg.

Dan heb je inderdaad nog ded afwerkingen. Er zijn er een 12-tal. Voor binnen zijn ze allemaal toepasbaar, maar voor buiten blijf je best zo dicht mogelijk bij de natuurlijke kleur, namelijk licht grijs/blauw. Voor buiten zijn de meest verkochte gezaagd, geschuurd of geborsteld.
Bij gezaagd oppervlak staan de strepen van het zaagbled nog in de stenen. De stenen worden gezaagd met een raamzaag (rechtlijnige zaagbledden, geen cirkelvormige diamandzagen) zodat er mooie rechtlijnige strepen achter blijven op het oppervlak met kleurnuances tussen lichtgrijs en middel blauw.
Dit wordt veel toegepast bij terrastegels, maar ook bij boorden.
Geschuurd is fijnber afgewerkt. Het is egaler en zonder strepen, zoals raamdorpels.
Gezoet is donker blauw of zwart, maar is af te raden voor buitentoepassing. Het oppervlak wordt donker gemaakt door nat te schuren. De zure regen verruwd echter het oppervlak van de steen en je krijgt een betonachtige, niet egale look na enkele maanden.

Enkele foto's:
1 steen met gezaagd oppervlak:

17127 toegepast bij een zwembad:17128

1 steen met geschuurd oppervlak:
17129 en toegepast bij een vijver: 17130

Ik kan nog even doorgaan over hardsteen, maar dat leidt misschien te ver. Je wil met mij niet aan de toog hangen, hoor! :lol:

Voor bijkomende info is een reactie voldoende.

Hier een linkje naar mijn vijver, uitgevoert met gezaagde arduin:

http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... sc&start=0

Groeten,

Dirk
dirk

Berichtdoor dirk » di 23 maart 2010, 18:45:44

Ik had gisteren een uitgebreide posting ingetypt over onderhoud, maar tot mijn verwondering staat deze er niet op. Zal weer een knoppeke vergeten te drukken zijn, zeker...
Poging 2:

Onderhoud van blauwe hardsteen.

Aangezien blauwe hardsteen een hoog gehalte aan kalk heeft en het zuur in de regen deze kalk zal oplossen, wordt het oppervlak een beetje opgeruwd. De kleur zal van blauw-grijs naar grijs gaan. Bij mijn weten zijn er geen producten om dit te voorkomen, en de meeste mensen vinden dit ook niet storend.
De freaks die hun hardsteen buiten zoals nieuw willen houden kunnen deze om de 2 jaar schuren. Dit klinkt arbeidsintensief, maar is het niet. Met een excentrische schuurmachine van 50 € kan je al aardig uit de voeten. Met velcro klit je er een schuurpapiertje van korrel 60 op en je kan aan de gang. Schuren doe je droog. Zo schuur je toch snel enkele m² per uur, dus voor de gemiddelde vijverrand ben je 1 à 2 uur bezig. Ik denk dat we meer uren steken in andere facetten van onze hobby :P
Dit geldt bv. ook voor je raamdorpels.
Heb je heel wat tegels op je terras, dan worden er schuurmachines verhuurt gelijkend op een woodboy, met een gepaste schuurmat met water en eventueel zeep.
De hardsteen zal er altijd als nieuw blijven uitzien.

Om te poetsen gebruik je best gewoon water. Zeep mag, maar hoeft niet. Deze kan soms strepen achter laten.
Eens om de paar weken mag je eens water met bleekwater gebruiken. Best niet elke week.
Bij groenaanslag van planten neem je een soeplepel ammoniak in een emmer water en giet je over de tegels (mensen met een slecht filter kunnen vijverwater gebruiken. :P :lol: ) Even afspoelen nadien en de groenaanslag is weg. Lithofin Alex of Lithofin Buitenhuisreiniger werken ook prima.

Vetvlekken, verf of silicone-resten mag je verwijderen met aceton. (niet met white spirit)

Zuurstofwater (bekend in ons wereldje) kan je gebruiken tegen allerhande hardnekkige vlekken.

Vergeet niet dat de meeste vlekken in no-time vanzelf zullen wegtrekken.

Niks dan voordelen aan Blauwe Hardsteen? Eigenlijk wel op 1 euvel na. Hardsteen is een gelaagde steen. De verschillende lagen worden gescheiden door koolstof. Dit manifesteerd zich als zwarte lijnen in de kopkanten of als zwarte krulletjes in het oppervlak. Als deze water kunnen optrekken kunnen er kleine stukjes uit de tegels springen na vorst.
Dit is een fenomeen dat zich de eerste winters voordoet. Deze gelaagdheid zit er in, en komt niet nadien. Dus tegels die niet gelaagd zijn zullen dit ook nadien niet worden.
Ik ben momenteel bezig met een product te ontwikkelen dat deze putjes kan vullen en vorstbestendig maken. Dit staat bijna op punt.

Zo, nu allen aan de slag.

Groeten,

Nonkel Kaat
dirk

Berichtdoor pedro koi » di 23 maart 2010, 18:52:22

hoi froggy
bekijk me vijver voorstelling dirk heeft hier de steen geleverd ongeschuurd dus met zaag snede zichtbaar

mvg pedro
pedro koi

Afbeeldingen: 1427

Keer terug naar Zelfbouw